Biltema 29er X-trai

Mtb 29

Ny medlem
Biltema 29er X-trai
Startar härmed svaret på era frågor angående vilken mtb ska jag ha om jag ska börja cykla för att få lite motion och ha kul på en trivsam mountainbike. Jag anser mig som erfaren motionär snäppet under tävlingscyklist för tillfället. 1.80 lång med en vikt runt 85kg numer. Jag har varit mycket mer aktiv inom cykelsporten förr i tiden, nu är man över 40 och har det mer som en skön avkoppling med mtb cykling för att hålla sig i form och behålla konditionen något så när. Jag har kvar en dyrgrip för downhill cykling och har numer köpt mig en billig mtb som jag tänkte ta upp här.

Nåväl..jag har haft carbon ramar på olika mtb hojar och det bästa växlingssystemen det har varit fulldämpat och det har varit stumt. Olika hjulstorlekar. Osvosv...Visst är det vassare cyklar men jag vågar påstå det är marginellt. Man bör vara tävlingscyklist eller prylfreak för att ha nytta av de mer vassare komponenterna. Komponenterna och särskilt vikten kostar slantar.

Den stora trenden bland mtb cyklister är hydrauliska bromsar. De är bra på att bromsa MEN de kan vara jä....störande när de börjar gnissla och låta när man är ute på sin träningsrunda. Tittar man ner vid bromsoket är det väldigt små toleranser mellan skivan och bromsklossarna. Kommer det dit ett stenkorn på tvären börjar det gnissla. Jag upplever vissa märken ha mer problem med just centreringen av oket över skivan också. Sitter bromsoket litelite snett ligger bromsen på lite grann. Är man i slutet av sitt träningspass då kan man bli skitless på att hojen helt plötsligt blivit trög i rullet. Tittar man däremot mot de gamla v bromsarna så är det väldigt sällan fel på dem. Visst de kanhända inte tar lika grymt men det bryr då inte jag mig om bara man slipper krångla. Sen kan ju nästan vem som helst justera dem med att lossa och dra i en vajer. På en downhill cykel där man dundrar nerför ett berg i 50km/Tim, där föredrar jag hydralbromsar pga bettet i dem, där måste man få stopp snabbt helt enkelt.

Många på mtb forumen gnäller på biltemas cyklar att de inte håller måttet, jag däremot tänker vara tvärtemot och säga....vilket fynd mountainbike cykeln xtrail 29 an är. Det enda jag kan gnälla på om den är att framdämparen saknar lockout när man ska trampa uppför i backar och det skramlar lite av kedjan mot ramen när man kör över lite hinder i skogen. Det löser man med en bit gummislang som man fäster i ramen där kedjan tar i och skramlar . Gaffeln från suntour får man leva med. D e bar å åk som Stenmark sa. Annars är jag mycket nöjd...förvånande nöjd faktisk!!! Man får väldigt mycket hardtail mtb för under 3000:- som duger lätt för att ha kul med i motions spåren i många år. Är man rädd för ras så kan man alltid köpa 2 st. För under 6000:- !!!!?? Så har man en reservhoj.

Så mitt råd till er är att ta och testa den, jämför gärna mot en dyrare. Men kom ihåg mina ord här innan ni klipper till på en mtb cykel för 15-20.000:- många köper en för dyr mtb som de egentligen inte behöver som glad motionär.

/ Tjohopp på er därute i skogsstigarna/

Biltema 29er X-trai
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att du är nöjd.

+1

Frågan är hur bra den funkar om ett halvår?

Biltema 29er X-trai
Mtb 29 skrev:
> Den stora trenden bland mtb cyklister är
> hydrauliska bromsar.

Det har passerat många stora trender sedan hydrauliska skivbromsar blev standard på MTB:s.

Frid!

Senast ändrad:
Biltema 29er X-trai
Ställer mig väl ngt tveksam till biltemacykel... MEN... kul att se att det finns folk som inte tror att de behöver det senaste dyraste och trendigaste för att vara nöjd och har kul på en cykel. Eller andra saker också för den delen. Kör på och skit i vad vissa belackare tycker. Have fun.

Biltema 29er X-trai
Jag må vara en nybörjare själv men jag vet att Biltemas 29:a är skräp i skogen. Hur vet jag det? Jag har ägt två..
Köpte min när den dök upp i katalogen första gången och jo den funkade fint till Ica och Coop men när jag tog ut den i skogen då började saker hända. Inga bra saker. Första som sket sig var vevlagret, billigt standard fyrkant som sitter på många så säkert en slump. Bytte själv.

Cyklade vidare dagen efter och tog inte lång tid innan bakväxeln efter upprepade slag mot ramen hade blivit krökt. Inte mycket men tillräckligt för att det sluta fungera som det skulle.
Fick den utbytt direkt på garanti.

Cyklade vidare på den som shopping cykel ( gav upp den som terränghoj ) och efter cirka 3 veckors allmänt bruk så trampade jag ner för en trottoarkant på cirka 15 cm och knak så var hela gaffeln böjd. Gick inte av som tur är men vinkeln ändrades totalt och cykeln blev plötsligt en chopper.

Ok nu hade jag nästan kört ihjäl mig på skräpet men behövde en låsbar billig cykel så åkte in till Biltema och fick cykeln utbytt till en sprillans ny efter många oj och men från personalen. Cred till personalen och servicen på Biltema i Värmdö!
Men nu gick det vidare till närmaste lbs och en billig stel gaffel i stål köptes och monterades och cykeln funkade fint i 3 månader. Sen visade sig att det jag trott var torr kedja(knarrande och knak)vara en spricka i ramen längs svetsen vid styrlagret. Cirka 3 cm lång.

Behövs nog inte mer förklaring. Köpte en Specialized med skivor för 5499kr istället och den har jag haft utan ett enda problem. Bara bytt pedaler.

Sorry för långt inlägg blir bara irriterad när någon försöker polera en skitkorv och övertyga folk att det är en diamant. Lägg pengarna på något annat.

Biltema 29er X-trai
troll.jpg

Biltema 29er X-trai
Jag är långt ifrån tävlingscyklist. Snarare snäppet över gångtrafikant.. Handlar mycket och gärna på Biltema. Skulle dock aldrig falla mig in att handla en cykel där. Har kommit i obehaglig närkontakt med några stycken genom åren. Roligt om det har ändrats. Väntar dock ett tag innan jag är övertygad. Håller med andra. Kul att du är nöjd.

Biltema 29er X-trai
Jag har tyvärr köpt 2 cyklar från Feltema i ett tidigare liv. En till mig o en till min första dotter. Otroligt dålig kvalitet. I alla avseenden. Jag körde min till återvinningen efter något år, värdelös, och varnade tom personalen för den då de visade intresse för den då jag kastade den i metallåtervinningen.... Dotterns var ramsne vid leverans men Feltema ville inte kännas vid problemet.
Nu var det några år sedan så det kan ju ha ändrats men jag köper inget därifrån längre.

Biltema 29er X-trai
Vi köpte en biltemahoj till tjejen för att hojja till jobbet då och då med ,men som tur var blev den stulen.
så nu har hon min gamla Bridgestone från -90 istället.

Biltema 29er X-trai
Det är väl inget fel på Biltemacyklar? Shimanoväxlar, Alex Rims hjul, dämpad gaffel och en ram i aluminium? Det är ju typ så min cykel är.

När blir det en stigfilm TS?

Biltema 29er X-trai
Vernersson skrev:
> Ähhh.. TS är väl bara ytterligare ett exemplar
> i raden av gamla happyrävar som dubbelnickar för
> att trolla..
> Inget att bry sig om =)

Ny undertext Miche? Kolla meningsbyggnaden ;)

Biltema 29er X-trai
Jenny W skrev:
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ähhh.. TS är väl bara ytterligare ett
> exemplar
> > i raden av gamla happyrävar som dubbelnickar
> för
> > att trolla..
> > Inget att bry sig om =)
>
>
> Ny undertext Miche? Kolla meningsbyggnaden ;)

Oj... Tack =)
Skyller på feta fingrar :P

Senast ändrad:
Biltema 29er X-trai
Vernersson skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Vernersson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ähhh.. TS är väl bara ytterligare ett
> > exemplar
> > > i raden av gamla happyrävar som dubbelnickar
> > för
> > > att trolla..
> > > Inget att bry sig om =)
> >
> >
> > Ny undertext Miche? Kolla meningsbyggnaden ;)
>
>
> Oj... Tack =)
> Skyller på feta fingrar :P

Så där ja. Mycket bättre

@skogling. Har ingen hembränt färdig. Kan man inte ta t-röd ist för att få en lite fräschare röd nyans?

Biltema 29er X-trai
Jenny W skrev:
>
> @skogling. Har ingen hembränt färdig. Kan man
> inte ta t-röd ist för att få en lite fräschare
> röd nyans?

I spyan?

Biltema 29er X-trai
Nu har jag aldrig kört just Biltemas cyklar, men väl avverkat en hel del andra billiga cyklar. I de prisklassen har jag aldrig hittat något som håller mer än 6 månader. Och det har krävts mycket reperationer för att klara det. Min erfarenhet är att det kan bli riktigt dyrt att köpa billigt och att det oftast är ett jäkla slöseri på resurser och vår planet. Vill man köra prisvärt så rekomenderar jag begagnat fynd.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Biltema 29er X-trai
haha, dagens troll!
Vi kan ju byta cykel och köra ett par varv på valfri slinga i skogen samt en grusväg så tror jag nog att du ändrar uppfattning ;)
Men du säger ju själv att man måste vara Tävlingscyklist för att känna skillnad och du påstår ju att du är snäppet under tävlingscyklist så ;)

Biltema 29er X-trai
Biltema säljer rätt mycket bra grejer men skillnaden mellan att vara snål och dumsnål är hårfin. Jag fortsätter nog att köpa vissa verktyg och torkarblad där men cyklar annorstädes.

Biltema 29er X-trai
Troll eller inte så är det kanske intressant att fråga sig om cykeln ifråga ändå inte är prisvärd. Vilken annan ny cykel för 3000:- skulle tåla skogen bättre?

Tyvärr har gemene man (som vanligen inte cyklar) nån slags konstig uppfattning om att cyklar är för dyra och därför väljer rent skräp. Ser man till vad man kan få för fina cyklar för ~10000:- så är det ofta ganska prisvärt jämfört med andra bruksprodukter.

Så, att en cykel för tre lax inte håller i skogen har nog inte så mycket med Biltema att göra. Det är snarare direkt kopplat till det låga priset.

Biltema 29er X-trai
Nyreggad användare som skriver ett hyllningsinlägg för en tveksam produkt... jodå, det fortsätter att företag försöker göra smygreklam på forum....

Btw är biltema cyklar rena skiten. Går sönder och är svintunga. Gjorde själv misstaget att köpa en feltema cykel till min son. Fanskapet vägde mer än min (rätt tunga) cykel. Gav bort skräpet och köpte en frog som vägde 5kg mindre....

Biltema 29er X-trai
fhloston skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Jag blandar hembränt med vibärsdricka och
> får
> > en... voilà, en Amarone!
> >
> > Varsågoda.
>
>
> Apapap, inte hembränt idag. Idag är det dem
> internationella vodkadagen.
>
> http://www.nationalvodkaday.com/

Silar man hb'n genom en kanelbulle är det helt okej.
Det är ju kanelbullens dag =)

Biltema 29er X-trai
Jag har en svart Biltema Cruiser, treväxlad Nexus. Blingad med andra ventilkåpor. Riktigt hård! Den är perfekt å glida runt på Ghetto-cruising! Den kostade 4 lax. Finns inte numera i sortimentet tyvärr, tyckte det verkade vara den bästa Biltmema-hojen också tog de bort den :(

Biltema 29er X-trai
Ehm. Väger den verkligen SJUTTON kg? Hur är det möjligt?

Nu ska jag åka till biltema. För att köpa en kedja. Måste nästan se om de har en sån där hoj monterad nu. Tack till TS för morgonhumorn.

Biltema 29er X-trai
Hej på er alla.
startaaren här i denna allvarliga fråga ! Haha jag leer åt alla inlägg. Roligast var han som köpte en xtrail på biltema och gaffeln OCH ramen small av på tom vevlagret knäckte du. Du fick dessutom ut en ny på garantin och tog imot den också ...du är inte bara dum du är dummare som tog imot den om den var så kass.
Helt otroligt ! Man skrattar så tårarna sprutar...sen köpte du en cannondale och blev gööörnöjd. Ni alla som tror jag gör reklam för denna cykel tror fel. Jag varken jobbar på biltema eller vill ge dem hands up.
Jag vill visa vad den går för och vad man får för 3000 spänn. 3000 riksdaler mina damer och herrar inte 30.000 !!
En spottstyver ,så billigt så man bara leeer när man betalt den. Håller den mer än en månad så har jag kommit lindrigare undan än om jag skulle betalt ett gymkort i storstan för en månad.

Anledningen till detta beslut är att jag efter 5år som mycket aktiv cyklist inom mountainbike sporten beslutat mig för att ta upp motions formen igen på en mer just motionsriktad form. Då på min tid cyklade jag en giant Nrs composite med full xt utrustning vilket var en mycket bra mtb då.

Ni som motsäger mig i när jag påstår att när ni ska köpa hoj står bara å glor på gaffeln och skivbromsarna och låter det till stor del avgöra köpet. Snackar en massa crap. För det är precis vad ni gör ni kollar in dessa komponenter för det har kompisen på sin och ni skulle aldrig våga komma på en vbromsad pga att bli utbuad. Man har själv varit i de skorna när man var yngre. Idag bryr jag mig inte ett dugg om vad grannen tycker och tror. Det är jag som ska andvända den och det är jag som ska trivas med saken inte han.
Ni blandar in 8-20.000 kronors cyklar mot min sketna 3000 kronors cykel och jämför.

Så då tänker jag också göra det och kontra er. Efter 10 år långt uppehåll från cyklingen fick jag upp suget igen lite mer seriöst, jag gick till en lokal cykelaffär här i stan och köpte mig en topputrustad cykel, jag tänker inte nämna märket. Jag vet vad jag ska kolla efter dock ingen giant denna gång utan ett helt annat märke pga att man har närmare i tron till service och ev reklamationer. Den skulle kosta 22.500 kronor men fick den till ett bra pris. Nöjd med geometrin i ramen och allt frid och fröjd började jag träna på den. Efter 4 mils skogskörning på samma slinga som numer biltemas xtrail susar efter. Gav hydral frambromsen upp låg på och gnisslade som fan. Blev så jävulsk retad på detta så jag tänkte slänga skiten i en Bäck och gå hem. Kom hem och satt mig på trappen hemma och funderade vad för något man köpt....då ser jag att båda schwalbe Däcken är spruckna runt om hela hjulet. Blir så irriterad slänger upp hojen på bilen och åker ner till säljaren. Till svar får jag att bromsarna ska ligga på lite grann och däcken funkar väl med att cykla fast det är någon spricka så vi kan tyvärr inte reklamera dina påpekanden du fick ju rabatt när du köpte den sa han. Vilket skitsnack sa jag jag har garantier på hojen antingen löser ni detta eller så får ni köpa tillbaka hojen. Det blev ett återköp och jag kommer aldrig gå dit eller rekommendera mina vänner gå dit heller.

Du som fick ut en ny hoj på biltema för att gaffeln small av kan nog vara tacksam mot biltemas hjälpsamhet när du fick en HELT ny cykel....och den kostade 3000:- det kallar jag service.

Så numer hårdtestar jag en 3000 kronors cykel för jag vill se vad den ger mig...kan jag ge er tips och råd som vill börja motionera på cykel eller funderar på att bara komma igång med kroppsmåendet så är väl det bara ett plus, jag kommer återkomma här med mina synpunkter på cykeln framöver någon gång i framtiden. Kommer cykla hela hösten och vintern nu utan att ens tvätta den eller smörja kedjan...bara ösa på. Håller den för det ända till våren /sommaren 2015 kommer då anser jag den vara mucho good. Kom nyss in från ett blött och skitigt 3 mila pass på skogsstigar blandat med asfaltskörning över trottoarkanter och stockar över stigarna. Den funkar skitbra hittills. Bättre än min dyrare mountainbike för 22.500:-

Sug på den karamellen ni alla glada där ute.
Ha en bra dag / väl mött.

Biltema 29er X-trai
Tycker inte om att tjata men....

Hästbajsbilden hittade jag inte tyvärr...

Bilagor

• Famous-characters-Troll-face-260360.png
    Famous-characters-Troll-face-260360.png
    19.9 KB · Besök: 128
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp