Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Ren hämnd för att Supertramp inte tagit på sig att fixa till graferna. ;-)

Lite mer ärligt, så råkade det bara bli så. Var, och är fortfarande, inte helt kompis men grafverktygen i googles spreadsheet.

Men, det är bra att ni uppskattar hjärngymnastiken.

Tommy Godwins rekord ...
Borde i och för sig inte vara så besvärligt att få dit. Nackdelen är att graferna antingen måste göras högre eller att y-skalan blir ihoptryckt då han ju ligger en bra bit lägre. Fortfarande är ju Steve väldigt klart före honom. Blir det så att det blir en jämnare fajt mellan de två är det kanske intressantare. Å andra sidan känns det ju som att Steve inte riktigt grejar att matcha Amanda heller. Han hade någon kommentar på Strava om att han kände sig starkare men att farten inte gick upp. Om pulsvärdena är korrekta är jag inte så förvånad. Att ligga på strax över 80 i snittpuls måste anses lågt oavsett vad han har för normalpuls. Jag tror att om han ska ha någon chans så får han helt enkelt ta och gambla lite och öka intensiteten så att pulsen hamnar på kanske runt 100 slag/min och se om han klarar att köra med det.

Tommy Godwins rekord ...
Efter den långa dagen blev det ett par kortare dagar med 205 och 217 miles, men de senaste två dagarna har givit 260 resp. 252 miles vilket innebär att det nu bara är 1150 miles kvar, d.v.s. det krävs 230 miles/dag om det ska bli målgång på tisdag.

Tommy Godwins rekord ...
109 mil kvar till 100000 miles efter gårdagens insats. Med 195,5 nautiska mil/dag under kommande dagar kommer hon att vara klar på tisdag och kommer i så fall att under de 423 dagarna försöket pågått att ha snittat 416076 yards/dag vilket motsvarar ungefär 7,83 danska aln/sekund.

Edit: Korrigerat missad nolla i totallängden.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
109 mil kvar till 10000 miles efter gårdagens insats. Med 195,5 nautiska mil/dag under kommande dagar kommer hon att vara klar på tisdag och kommer i så fall att under de 423 dagarna försöket pågått att ha snittat 416076 yards/dag vilket motsvarar ungefär 7,83 danska aln/sekund.

Sådärja, äntligen lite rejäl oordning i angivelserna av enheter...:)
Uppskattas och bra jobbat!

Tommy Godwins rekord ...
Någon som läst något om hur Steve resonerar. Känns inte som att han riktigt matchar vare sig Amandas resultat eller sin egen plan. Har han fortfarande någon tanke om att slå hennes notering eller är det bara att göra ett så bra resultat som möjligt som gäller (och därmed troligen slå Tarzans resultat)?

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Liten uppdatering av Steves framfart t.o.m. lördagens övningar.
ZZZ.JPG

Steve är nu snart 1000 miles efter Amanda och han behöver nu 245,5 miles/dag under resten av försöket för att nå Amandas notering. För att slå Tarzan krävs 201,4 miles/dag.

Om man tittar på rullande 30-dagarssnitt ser man att Steve just nu ligger under 220 miles/dag. Detta kan jämföras med planerade 235 miles/dag i juni och 240 miles/dag i juli (och augusti-oktober).
ZZZ.JPG

Om Steve hade hållit sig till planen, http://oneyeartimetrial.org.uk/the-preparation skulle ha hunnit 29010 miles. I verkligheten har han hunnit 28137 miles. Han har alltså 873 miles att ta igen. Och då leder planen ändå till en notering på 84585 miles, d.v.s. 988 miles mindre än Amandas rekord.

Tommy Godwins rekord ...
Snittet blev 236,43 miles/dag under 423 dagar, d.v.s. 380,52 km/dag. Snittid på cykeln per dag blev 11h 38min. Om man tittar på fördelningen av cykeltid per dag så får man:

2-3 h: 1 dag
5-6 h: 5 dagar
6-7 h: 3 dagar
7-8 h: 1 dag
8-9 h: 4 dagar
9-10 h: 3 dagar
10-11 h 23 dagar
11-12 h: 256 dagar
12-13 h: 102 dagar
13-14 h: 23 dagar
14-15 h: 1 dag
19-20 h: 1 dag

Hon hade alltså mellan 11 och 13 timmars cykeltid/dag under 85% av dagarna.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Steves trend på sistone verkar fallande snarare än ökande, så man kan nog med ganska stor säkerhet säga att planen om att kunna öka dagsetappernas längd vartefter inte var något annat än en from förhoppning. I synnerhet som han nu gradvis går mot mörkare tider och vad det lider även kallare och besvärligare väder. Dessutom verkar han ha problem med blåsor i händerna. Ska vad det lider sätta mig och uppdatera statistiken, men Amandas rekord är garanterat utom räckhåll. Blir till att försöka hålla ihop det så att han klarar att slå Tarzans notering.

Tommy Godwins rekord ...
Har lite svårt för de som håller på och snackar om höjdmeter när de ska värdera HAMR-försök, såsom vissa gör i Strava-kommentarer till Steves försök. Att Steve kör väldigt många fler höjdmeter gör i mina ögon inte hans försök bättre utan sämre. Han har helt enkelt valt onödigt kuperade sträckningar och förlorar på det. Att i onödan göra det svårare än nödvändigt för sig brukar sällan hyllas i idrottssammanhang. OM så vore fallet skulle 10000-meterslöpare förmodligen börja göra en kullerbytta vid varje varvning och TdF-cyklisterna låta bli att ta langning och i stället själva gå in och handla sin mat och dryck på affärer de passerar.

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson sa:
Har du nåt uppdaterat chart Göran? Ser ut som om Steve tappat lite i Aug.
Nej, det är dåligt med det. Ska försöka ta tag i det vid tillfälle men just nu är det planering av utlandscyklande 2018 som är prio på kvällstid. Misstänker att det kan dröja fram till mitten av oktober innan jag får tid till en uppdatering. Håller dock med att det ser ut som Steve tappat lite på senare tid. Spontant gissar jag dock att han fortfarande bör ha en mycket god chans att slå Tarzans notering.

Följande länk ger lite Q&A med Amanda: http://www.velonews.com/2017/09/from-the-mag/qa-mileage-world-record-holder-amanda-coker_448158

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Nej, det är dåligt med det. Ska försöka ta tag i det vid tillfälle men just nu är det planering av utlandscyklande 2018 som är prio på kvällstid. Misstänker att det kan dröja fram till mitten av oktober innan jag får tid till en uppdatering.

Jag skulle ha gissat på att din planering var ambitiös. Nyfiken, så du får gärna berätta hur du går tillväga.

Tommy Godwins rekord ...
Bele sa:
GoranS sa:
Nej, det är dåligt med det. Ska försöka ta tag i det vid tillfälle men just nu är det planering av utlandscyklande 2018 som är prio på kvällstid. Misstänker att det kan dröja fram till mitten av oktober innan jag får tid till en uppdatering.

Jag skulle ha gissat på att din planering var ambitiös. Nyfiken, så du får gärna berätta hur du går tillväga.
Är inte direkt någon strukturerad process utan ett vilt undersökande med ett antal parametrar för att försöka få ihop något som känns som det skulle kunna bli bra. Ska försöka få till någon RR under vintern och kan då kanske återkomma lite till ämnet. Känns som att det inte riktigt hör hemma i denna tråd.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Är inte direkt någon strukturerad process utan ett vilt undersökande med ett antal parametrar för att försöka få ihop något som känns som det skulle kunna bli bra. Ska försöka få till någon RR under vintern och kan då kanske återkomma lite till ämnet. Känns som att det inte riktigt hör hemma i denna tråd.

Det är väl knappast första gången i Happys historia som en tråd i så fall skulle ta ett stickspår... Ser fram mot din RR och en beskrivning av hur du tänker runt planering.

On topic - det vore ju väldigt kul om Steve slog Tarzan. Han har ju ändå kört rätt hardcore med brittiskt väder och riktiga rundor med höjdmeter. Han har varit min favorit. Starkt att börja om efter olyckan. Det en annan sak att Amanda skapade mycket bra förutsättningar för sin cykling och sen sopade banan med gubbarna...

Tommy Godwins rekord ...
Har nu uppdaterat t.o.m. dag 183 av Steves försök (2:a september). All info finns på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WhM7wtpWps8HzAoYY-Ty-rSQQ730QTPcoFjGUCfbnoQ/edit?usp=sharing

Ett par grafer som jag tycker är hyggligt talande:

graf1.JPG

graf2.JPG

Tar en mer genomgående analys då jag "hunnit ikapp" Steve.

Strava-datat är dessutom lite svårtolkat då det gäller när han kört vad genom att (delar av) rundor är inrapporterade dagen efter de cyklades och rundor verkar vara uppdelade vid midnatt. Jag har gissat rätt vilt och det är säkert inkonsekvent och konstigt, men jag har försökt få med alla inrapporterade sträckor och tider i alla fall. Sen är totaltiden på en del rundor också helt galna och där har jag gjort så gott jag kunnat för att skatta rimliga data utan att behöva lägga ner alltför mycket jobb.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Puh! Är nu ikapp Steve så långt han rapporterat in på Strava, d.v.s. t.o.m. i fredags.

Det börjar nu brännas rejält för honom om han ska greja att slå Tarzan som nedanstående graf visar:

graf1.JPG

För att slå Tarzan krävs nu att Steve under resterande 141 dagar snittar åtminstone 206,62 miles/dag. Han har hittills snittat 209,57 miles/dag så ur det perspektivet verkar det ju klart inom rimlighetens gränser. När man tittar på hur dagsetappernas längd utvecklats ser det dock inte lika säkert ut. De två följande graferna visar snittet över senaste veckan/månaden och man ser där att han på sistone legat under det som krävs. Tilläggas bör är att det är två dagar i mitten av september där det inte finns något inrapporterat. Om det beror på att han faktiskt inte cyklade något är graferna korrekta. Annars så är de lite missvisande.

graf2.JPG

graf3.JPG

Att jämföra med Amanda är väl egentligen inte så relevant i detta läge. Ska han slå hennes notering krävs över 45 mil/dag under resterande tid. Det kommer inte att inträffa. Jag har dock inte orkat fixa till jämförelsegrafer mot Tarzan. Får se om jag orkar ta tag i det nästa helg. Tar hur som helst ett par grafer med lite annan presentation av dagsetappernas längd:
graf4.JPG

graf5.JPG

Man kan också notera att Steve sedan någon månad har övergått till ett upplägg där han cyklar ner till något ställe sydost om Milton Keynes och ligger och kör fram och tillbaka där på en sträcka som verkar vara i storleksordningen en mil lång. Antalet höjdmeter har i och med den omläggningen minskat. Sista dagarna har han också fått en helt annan jämnhet i längderna på dagsetapperna än vad som varit fallet tidigare. Tyvärr är det dock på en lite för låg nivå för att han ska greja att slå Tarzan. Han skulle behöva lägga på runt en mil för att komma upp i rätt nivå. Med tanke på att vädret nu kan väntas bli allt risigare och det dessutom blir mörkare och mörkare så kommer Steve att få jobba för det om han ska slå Tarzans notering.

Tillbaka
Topp