[Projekt] Peugeot blir hipster-pendlare - Äntligen Färdig!!!!

REO skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du inte skall byta lagret är det väl bara att
> maska av innan lack?

Det har du förvisso rätt i, sen vet i tusan om jag någonsin får bort lagerskålarna å andra sidan :)

fasanen skrev:
> Måste du ha av dem då?
>
> Perfektionistens hjärta brister, men ibland får
> man ta genvägar.

Jag ser inget annat alternativ utan att de måste bort! Eller, ja det skulle väl funkat om de satt kvar men det skulle inte kännas lika bra. Då våldar jag hellre bort det nuvarande och köper ett nytt om det gamla skulle gå åt i hanteringen.

När jag har tid att sätta mig ned ordentligt skall jag beställa en riktigt styrlagerskåls-borttagare (och räcker inte det får det bli en värmare av något slag!).

Min käre bror tipsade för övrigt om ett lager som han tydligen tyckte passade bygget vad gäller estetik och framför allt budget (jag är ju lite sugen måste jag ändå säga)... http://www.ebay.co.uk/itm/361091491979?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Annars har hjulen anlänt, jag är helnöjd, skall se om jag kan autosol:a framnavet bara.
p4pb11932720.jpg

p4pb11932721.jpg

Ha det fint!

Senast ändrad:
Skall du ha bort lagerskålarna så skulle jag såga skåror i dom inifrån styrröret för att lätta på trycket

Hej igen! Det tog ett tag men nu är styrlagerskålarna äntligen borta! Det som krävdes var lite ordentliga (någorlunda ordentliga i alla fall) verktyg och då vart det gjort på ett ögonblick!

En billig lagerskålsborttagare som jag fyndade på ebay (skall ta både 1" och 1 1/8" styrlagerskålar) en torshammare (den heter faktiskt så) och min sons hörselkåpor!
p4pb12019006.jpg

Ramen sitter tryggt i mitt sprillans nya mekställ från Lidl (är helnöjd hittills trots att jag inte riktigt förstått mig på låsmekanismen på klämman, men den sitter ju hur som)
p4pb12019010.jpg

Smack, smack, så vart det klart!
p4pb12019014.jpg

Nu är den redo för lackering så efter löning skall den iväg till lackfirman! Jag har insett att detta måste bli ett projekt som får rulla på i den takt det tid och pengar finns, jag gör det hellre bra och fint än snabbt! Så det kommer nog att ta en stund.

thisismycat skrev:
> Hur går det här då?

Alltså det står rätt still för tillfället... Ramen är omlackad och klar, nu håller jag på att ta reda på vad jag skall ha för styrlager. Jag blir inte klok på vad jag skall ha bara, när jag mäter och rådfrågar Sheldon så verkar det kunna vara både franskt, italienskt och ISO... Jag har inte riktigt täckning för att köpa ett av varje och prova. Det gamla går väl att använda i värsta fall.

Och eftersom styrlagerefterforskningen är lite av en surdeg så har jag även blivit aningen distraherad. Dels köpte jag ju en billig dirtram som jag nu måste rikta för att kunna använda (eftersom säljaren inte kunde packa den ordentligt), vilket går sådär. Sen har jag varit upptagen med ett bygge som hamnade på tippen eftersom ramen visade sig vara i för dåligt skick och slutligen har jag nyligen byggt ihop en ny pendlare...

Men för att det skall bli lite mer cykelbilder i denna tråd så, här är min nya pendlare (den har redan bytt utseende en aning, andra däck, styre och styrstam och jag kommer väl fortsätta finjustera och experimentera med lite olika styrkombos som jag har liggandes)!
p5pb12307910.jpg

p5pb12307936.jpg

Och här är härket som slutade på timmen (jäkla synd på sån fin hoj, R.I.P., men sadelstolpen var hopplöst fastrostad lååångt ned och gängorna till vevlagerhuset var paj m.m....)

p5pb12222958.jpg

Senast ändrad:
GT! Älskar triple triangle-ramarna. Har en GT Tequesta hemma som jag tänkt renovera upp till min farsa. Ska inte behöva så mycket mer än lite nya vajrar, ny kedja och nya däck.

thisismycat skrev:
> GT! Älskar triple triangle-ramarna. Har en GT
> Tequesta hemma som jag tänkt renovera upp till
> min farsa. Ska inte behöva så mycket mer än
> lite nya vajrar, ny kedja och nya däck.

Ja men visst är de stiliga! Är helnöjd med pendlaren även om den inte är lika rapp som min andra pendlare (vilken nu skall bli en monstercross). GT-pendlaren känns mer "cruisig".

Det har gått riktigt trögt med detta projekt men nu börjar jag äntligen komma någon vart!

Efter en massa velande köpte jag tillslut ett styrlager och det fick bli ett från Velo Orange. Men, precis som jag misstänkte så har Peugeot inte hållt sig till någon särskild standard vad gäller styrlager. Så det har blivit en massa bankande, svordomar, svett och lite blod utan framgång. Tillslut fick jag dit det med en hemmagjord lagerpress samt att jag "ful-reamade" kronan (dvs filade ned den med en vanlig fil) för att få dit lagersätet.

Så med styrlagret på plats har lusten för och hoppet om projektet återvänt. Härnäst blir att putsa upp lite av de originaldelar som går att återvinna. Sen skall jag mäta upp kedjelinjen så småningom och försöka klura ut vad jag skall ha för vevparti. När väl vevpartiet är på plats så är vi ju i princip i hamn, men det är ju en bit dit...

Så! Nu är det väl äntligen dags för lite bilder (kvalitén är väl så där)!

p5pb12896056.jpg

p5pb12896078.jpg

Kanske denna bild kan ge lite inspiration? Fotad i närheten av Bordeaux´s matmarknad.

Bilagor

• IMG_4898.JPG
    IMG_4898.JPG
    131.9 KB · Besök: 63
Senast ändrad:
Frankenstein's Bike skrev:
> Mycket snyggt, fler bilder please!
>
> Lite sent nu, men behöver du styrlager i lite
> andra standarder än de senaste finns det massor
> här:
> http://en.hollandbikeshop.com/bicycle-parts-city-b
> ike/bicycle-fork-headset/headset/

Tackar! När jag fått dit styrstamen och styret så lovar jag att det blir lite mer bilder (samt att jag kan se till att ta av lite av plasten så ramen faktiskt syns).

Nu har jag inte kollat så noga på HBS men problemet var framförallt att kronan var aningen för stor för crown race:en. Sen vet jag inte vad det sätt i men jag har aldrig haft såna problem att få dit lagerskålar som på denna ram. Hammare och träkloss har alltid funkat tidigare men inte den här gången

twinspark skrev:
> Kanske denna bild kan ge lite inspiration? Fotad i
> närheten av Bordeaux´s matmarknad.

Vilket stiligt åk! Just det utförandet av mixte-ramar är faktiskt hemskt fint! Sen blir jag påmind om att jag måste bestämma mig för vad jag skall ha för profil på stänkskärmarna. Jag hade tänkt mig rund profil men kantiga är ju snyggt det med!

Så, nu har jag mätt och stökat och nu kan det snart börja hända grejer på allvar! Jag skulle dock uppskatta lite input gällande kedjelinje och utväxling.

När jag mäter upp bakhjulets kedjelinje, enligt Sheldon anvisningar, får jag den till 48 mm (120/2-1.2) och det känns rent spontant som ganska brett. Enligt Sheldon ligger vanliga fotbromsade cyklar normalt sett runt 40-42 mm. Nån som har koll?

Sen funderar jag på det här med utväxling. Fån början satt det 38/18 på cykeln och ett treväxlat nav. Nu sitter det ett femväxlat nav bak (som iofs kan köras treväxlat om jag förstått saken rätt) med en 20 tandad kugge. För att få samma utväxling bör jag, enligt nån tabell jag hittade, då ha 42t fram. Låter 42/20 som en bra utväxling för en femväxlad stadshoj?

För övrigt höll jag på att få ett bryt när jag upptäckte att bakhjulets axel var bredare än de bakre gaffeländarna... Smått förbannad tog jag helt enkelt och böjde ut gaffeländarna med händerna till rätt bredd, tacksam över att ramen inte är lika kraftigt byggd som min något skeva jack flash (går att se i en annan tråd). Med bakhjulet på plats verkar det hyfsat rakt dessutom.

Utöver detta har jag börjat pimpa styrstamen som sätt på från början, den måste ju förädlas nu när jag bytt färgskala på komponenterna!

Ha det fint!

IMG_20151201_213728.jpg

IMG_20151201_212859.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker 42/20 låter ganska vettigt, lite beroende på vad det är för växelnav, de gamla 3växlade torpedo naven har jag för mig var sådana att 2an var direktväxel, 1an nerväxlad och 3an överväxel, om det här är liknande borde det passa ganska bra. Angående kedjelinjen, kolla om du kan vända på drevet bak, på bilden lite längre upp i tråden ser det ut som att drevet har lite offset utåt, skulle kanske kunna bli bra om du vänder den inåt i stället!

Mvh Ulf S.

För mig låter 42/20 väl högt på en femväxlad pendlare med 28 tums-hjul. Jag skulle välja 42/22.

Senast ändrad:
Jag kör 40-17 på min singlespeed med ungefär samma däcksdimensioner.

Lite för lätt på sommaren i medvind, och aningen tungt i motvind och regn. Inte alls omöjligt någon gång dock och alltid bra för start vid rödljus. Inget man tävlar med, annat än uppförs, dock.

För åretruntbruk är det nog viktigare med lägre utväxling än högre (för mig iaf) så 42-20 borde funka rätt vettigt om du kan växla ner några steg med växelnavet.

Ok, nu börjar det bli dags att damm av denna tråd för snart börjar det hända grejer!

Jag tror mig nu ha löst frågan med kedjelinje och utväxling. Det blir 42/20 till att börja med och ett gammalt shimano-vevparti att dra runt det hela med. Sen får vi se vad min sambo säger när väl växlar är på plats och hon faktiskt börjat använda den, men det skall nog bli bra.

Nu har även beställning lagts på vevlager, och kedjeskydd. Blev ett no-name vevlager och ett Velo Orange kedjeskydd. Så nu fattas bara skärmar, styre, däck, pakethållare/flak, stöd, växlar och lite annat krimskrams...

Men!!! Detta med stänkskärmar och däck gäckar mig dock! Hur vet jag vilka skärmar som passar och behöver skärmarna matcha däcken? Det vill säga, ryms 40 mm däck under ett par 37 mm breda skärmar? Och vilka, bruna, däck skall jag välja om jag vill vara säker på att de ryms i ramen. Jag är sugen på Schwalbe Little Big Ben men är osäker på om de ryms...

För att det skall bli lite bilder också så är det ett sånthär kedjeskydd det blir (och vevpartiet kommer att se snarlikt ut som det på bilden, fast snyggare! :) ):

4430649004_0d2ea02f37_z.jpg

Senast ändrad:
Alltså vad i h-vete! Nu passar såklart inte vevlagret och jag har tydligen varit så pantad att jag slängt vevaxeln till gamla lagret!

Jag kan eventuellt använda de gamla lagerkopparna om jag bara kan hitta en ny axel. Om jag skall lyckas med det behöver jag hjälp med att identifiera de gamla lagerskålarna, någon som känner till vad detta är för lager:
IMG_20160330_145325844.jpg

Oj, det där kan bli lite knepigt, men det sitter ju en liten logga där, om man tittar på den här bilden så ser det ut att vara samma, iså fall borde vevlagret vara av fabrikatet Nervar.

Vad köpte du för vevlager och "hur" passade det inte? Peugeot hade vad jag vet fransk gänga fram till ung. 1980, sedan schweizisk fram till ung. 1984, och efter det engelsk, men övergångarna var tydligen lite flytande. Vet du hur gammal cykeln är?

Mvh Ulf S.

Bilagor

• nervar-bottom-bracket.jpg
    nervar-bottom-bracket.jpg
    74.4 KB · Besök: 42
Att döma av min pega så var det franskt fortfarande under 82-83, någon schweitz-gänga såg jag inte till.

Snyggt! Tänkte bygga ihop nåt åt sambon inom kort, var lackade du ramen och hur mycket gick det på?

Nu börjar det arta sig och det ser ju lovande ut såhär på håll om jag får säga det själv! Lite skärmar, en "bash", ett stöd och lite växlar så skulle det ju kunna bli åka av!
IMG_20160613_212244.jpg

MEN, då springer jag på detta!? Vad gör jag åt det? Försöka dölja det bakom en skärm eller skall jag försöka rätta till det?
IMG_20160613_205921172.jpg
IMG_20160613_210531367.jpg

Det är ju en del av växelsystemet ?
En vajer nåt mothåll och ett reglage för treväxlat behöver du förmodligen

Tack alla för hjälpen med vevlagret! Jag löste det genom att gå till en "Roy och Roger"-esque cykelverkstad. Den otroligt sköna herrn som driver stället hostade upp rätt vevlager innan jag hann säga prosit!

BigC.se sa:
Snyggt! Tänkte bygga ihop nåt åt sambon inom kort, var lackade du ramen och hur mycket gick det på?

Tack tack! Jag lackade ramen på ett ställe som heter "Tjb pulverlack" här i Umeå och det gick på 800-1000 kr.

Senast ändrad:
DarthVidar sa:
leffo sa:
Det är ju en del av växelsystemet ?
En vajer nåt mothåll och ett reglage för treväxlat behöver du förmodligen

Jojo, det är inte problemet! Problemet är ju att ramen är sne! :( Och det ganska ordentligt!

aha jag ser nu, på sådana gamla hojar med "justerbara" drop outs kan det gå att justera hjulet genom att ha lagom kort kedja och dra hjulet bakåt och justera i sidled samtidigt som man skruvar fast det, lite lurigt men det brukar gå

Kan du inte korrigera det genom att sätta hjulet lite off i infästningen då? Och den var väl sne innan lack också?

leffo sa:
aha jag ser nu, på sådana gamla hojar med "justerbara" drop outs kan det gå att justera hjulet genom att ha lagom kort kedja och dra hjulet bakåt och justera i sidled samtidigt som man skruvar fast det, lite lurigt men det brukar gå

Hjulet sitter redan lite snett så att det skall sitta rakt mellan kedjestagen men då sitter det snett mellan sadelstagen istället. Så jag förmodar att ramen eller åtminstone icke-drivsidan är vriden på något sätt.

roskai sa:
Kan du inte korrigera det genom att sätta hjulet lite off i infästningen då? Och den var väl sne innan lack också?

Det sitter redan lite off för att det skall gå rakt mellan kedjestagen. Så jag tänker mig att icke-drivsidan är vriden.

Lite pinsamt såhär i efterhand, men jag vet faktiskt inte om den var sne även innan lack. Det är mycket jag borde kollat upp innan jag skenande iväg med detta projekt.

Det blir en snygg och läcker cykel måste jag börja med! Det går att rikta utan att förstöra lacken om man är lite försiktig, hyvelbänk i trä, stor skiftnyckel och diverse mellanlägg i plast gummi eller trä är mycket användbart. Ta det bara mjukt och fint och undvik slag, och om du måste, använd en gummiklubba med tyg eller gummiduk som extra mellanlägg. Men kolla först så att det verkligen är ramen som är problemet, jag ser på bilden att staget är lite krokigt, men jag tror knappast att den lilla kröken är hela sanningen, kanske hjulet behöver "dishas" i sidled för att hamna rätt också.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Det blir en snygg och läcker cykel måste jag börja med! Det går att rikta utan att förstöra lacken om man är lite försiktig, hyvelbänk i trä, stor skiftnyckel och diverse mellanlägg i plast gummi eller trä är mycket användbart. Ta det bara mjukt och fint och undvik slag, och om du måste, använd en gummiklubba med tyg eller gummiduk som extra mellanlägg. Men kolla först så att det verkligen är ramen som är problemet, jag ser på bilden att staget är lite krokigt, men jag tror knappast att den lilla kröken är hela sanningen, kanske hjulet behöver "dishas" i sidled för att hamna rätt också.

Mvh Ulf S.

Tack, jo snyggt blir det säkert, förhoppningsvis även rakt! Som hjulet sitter på bilden går hjulet rakt mellan kedjestagen (men inte mellan sadelstagen) vilket borde betyda att bakändan på cykeln är vriden på något vis. Hade det "bara" handlat om att på något sätt flytta hjulet i sidled så hade det inte känts lika omständligt. Jag är också inne på att det böjda sadelstaget inte kan vara hela förklaringen. Det snurrar lite idéer i huvudet redan och det verkar som om vi tänker ungefär samma lika, lite försiktigt våld så att säga, hårt men skonsamt! Jag är dock lite fundersam på om jag redan kan sluta mig till att det är icke-drivsidan som är vriden oh om jag då skall försöka vrida det rätt först innan jag riktar ramen?

Mät upp med snöre var det är snett och rikta sedan, kolla även av "dropoutsen" så att dessa är raka

REO sa:
Mät upp med snöre var det är snett och rikta sedan, kolla även av "dropoutsen" så att dessa är raka

Alltså detta med snören känns hyfsat godtyckligt, jag har då inte fått kläm på det i alla fall eller blivit särskilt hjälpt av det tidigare. Det får bli på känn, med ögonmått och lite i taget.

Nu är cykeln äntligen färdig (nåja, nått slags kedjeskydd skall dit)!

Detta är tveklöst den snyggaste cykeln jag byggt och utan tvekan det mest omständliga bygget jag gett mig hän! Det har varit som att pissa i motvind hela vägen. Men snyggt blev det och jag är grymt nöjd! Viktigaste av allt är dock att mitt (numera) ex är väldigt nöjd med sin nya cykel!

Och till er som är sugen på att renovera en gammal standardcykel, ta inte första bästa objekt ni kan hitta utan sök upp ett med lite vettiga standarder eller välkända standarder!

Men nu lite bilder!

IMG_0038.JPG
IMG_0049.JPG
IMG_0040.JPG
IMG_0051.JPG

Snyggt jobbat! En vacker klassisk cykel blev det, och påfallande lik "målbilden" i början av tråden, det är inte alla projekt som slutar på det sättet....

Mvh Ulf S.

Mycket snygg!
Och imponerande lång byggtid, det är inte alla som klarar av att bygga cykel så länge :)

Tack allesamman!

us930 - Tack! Med tanke på förutsättningarna, dvs att cykeln är byggd för att tilltala mitt ex och att hon föredrar pakethållare framför ett flak fram, så hamnade den så nära målbilden som jag kunnat egentligen! Pakethållaren döljer ju även i viss mån att ramen är sne. Hade ramen varit rak så hade jag eventuellt slängt dit ett flak ändå :-)

kaxe - Haha, ja visst är det imponerande, att kunna hålla hoppet uppe efter alla dessa år!

REO - Jag försökte mig på att rikta ramen men jag gick bet på det. Jag är tydligen, dessvärre, ingen metallkonstnär som många andra här på forumet. Jag höll dock på att skicka bygget i metallåtervinningen men är glad över att jag inte gjorde det! Att den är sne märks ändå inte när man cyklar på den. Men visst, det hade känts lite bättre i själen om den vore rak.

Åttioåtta - Jo, den är ju byggd specifikt till henne och efter vad jag vet att hon tycker om så det kändes inte mer än rätt att hon skulle få den. Hon behövde verkligen en ny cykel. Vi har ju dessutom barn ihop så det blir lite av försoningsgåva typ... Min nya kärlek är nog inte så sugen på att få en cykel jag byggt specifikt till mitt ex dessutom.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp