Projekttråd med mest äldre cyklar och stål. Högt och lågt. Se första inlägg för sammanfattning. Nu med fokus på -> Soulcraft Royale <-

Projekttråd med mest äldre cyklar och stål. Högt och lågt. Se första inlägg för sammanfattning. Nu med fokus på -> Soulcraft Royale <-
Liten detalj som kom idag. Spacer-frågan kvarstår.

EAC3A942-C08D-4968-AFC2-931F9ED594DC.jpeg

Större del idag.

39606FD5-84F9-4C31-A94E-34D6877D7BEA.jpeg

Såhär är statusen på Soulcraften just nu.
Bont-hjulen blev en kompromiss. En kompis hade dem över och då slipper jag ta beslut/investering just nu. De går att köra slanglöst vilket jag kanske vill testa under 2018. Paret väger modiga 1142+890=2032g så där finns ju ett halvt kilo att spara in i framtiden.
Den röda spacern under stammen ska såklart bytas ut.
Jag saknar rätt klämma för framväxel.
Eventuellt vill jag byta sadel (skulle vilja testa Brooks C13).
Men nästa steg är att montera lite vajer.

IMGP5595_s.jpg

Ytterligare ett litet paket idag. Hoppas de ser bra ut när jag monterat.

Nu kvarstår bara klämma för framväxel för att få den cykelklar. Klämma beställdes idag.

46662552-7F4A-4910-8138-83470823BCD0.jpeg

Inte helt nöjd. Kan man polera titan för mer glans?

37333C80-F578-41D2-9179-028A96EF4B2D.jpeg

Äsch, kontrasten är snygg. Kanske att du skulle flytta ena spacern till ovansidan av styrstammen.

Det går bra att polera titan med t.ex. Autosol. Men det kommer alltid att vara mörkare än silverfärgen på styrlagret.

Sista biten i vuxenpusslet. Nu gäller det att få loss lite tid för slutmontering och justering.

09976049-1E1A-440D-B381-01E0933145C1.jpeg

Jag gick på kedjan i helgen. Bilderna visar ytterligheterna stora/stora och lilla/lilla. Bra så? Eller ska jag ta en länk till?

AC6013BF-3BEC-4C49-A948-01D11160204F.jpeg

624D92F0-42C1-4855-BBC8-B253017C7183.jpeg

Steg1 i processen är i mål.
Soulcraften är nu komplett och kan börja cyklas på!

Det kommer förbli en cykel i förändring, men detta blir utgångspunkten för 2018 (och förhoppningsvis 2019&2020). Det som komponentsmässigt kan komma att bytas ut är:
- sadel. Jag skulle vilja testa Brooks C13, nuvarande sadel väger dessutom +500g!)
- hjul. Bonthjulen väger +2kg! Men kanske ett bättre dynamo-hjulpar för 2019? Eller om något kul begagnat dyker upp.
- flaskställ. OM jag vill ha framebag så kommer jag behöva flaskställ där flaskan sätts in från sidan.
- styre. Vore spännande att testa något med "backsweep" som ska vara bekvämt på långa turer.
Men annars är den "klar" ;)
Måste bara få till framväxlingen och dra om bakbromsvajern.

IMGP5844_s.jpg

IMGP5847_s.jpg

IMGP5852_s.jpg

#mynameisnotFoley

Jag kan passa på att berätta lite om mina cykelplaner och inte bara byggplaner. Min förhoppning är att köra PBP 2019. Så detta året blir "utprovning" av cykel och utrustning inför den utmaningen. I år hoppas jag köra i alla fall en 100-milare för att få föranmäla mig tidigare till PBP. 2020 hoppas jag på att få cykla Sverigetempot (LoSS). Detta om tid och hälsa är på min sida.
Så en annan del i detta bygget handlar också om väskor. Jag väntar på en sadelväska och jag har hittat en toptube-väska. Eventuellt att jag vill komplettera med liten framebag eller styrväska. Jag har inte riktigt bestämt mig. Vi får se vilka behov jag kommer kunna identifiera.

Bra jobbat!
Hur feta sulor får du in?
Skall du inte ha några skärmar?

Stiligt. Hoppas det blir många snabba, snygga och komfortabla mil på den.

Skönt industriell headbadge :)

/Johan

Konkret sa:
Bra jobbat!

Bak ska det gå in 28or. Men med bredare fälgar så tror jag 25 blir max. Gaffeln fram tar bara 25 (finns extra gaffel hemma som ska klara 28a).
Inga skärmar.

desmo sa:
Konkret sa:
Bra jobbat!

Bak ska det gå in 28or. Men med bredare fälgar så tror jag 25 blir max. Gaffeln fram tar bara 25 (finns extra gaffel hemma som ska klara 28a).
Inga skärmar.

100 mil utan skärmar??
Byter du hoj då?
Your crazy maaan!

Konkret sa:
desmo sa:
Konkret sa:
Bra jobbat!

Inga skärmar.

100 mil utan skärmar??
Byter du hoj då?
Your crazy maaan!

Nejdå. Det ska nog gå bra.
Min erfarenhet (upp till 600km) är att skärmar är i minoritet.

Hej!

Här kommer en liten utvärdering av min säsong av Soulcraft Royale. I stort så är jag väldigt nöjd. Jag har kört hela randone-serien på den, och en extra 100-milare. Totalt i år nästan 300 mil. Men cykeln är ett pågående projekt, så jag hoppas på några förändringar inför nästa säsong.

Det jag inte gillar, och som är svårt att åtgärda är:
- Liten och sloapad ram = svårt/omöjligt att få plats med ramväska
- Ramen och gaffeln tar bara 25or. Hade varit skönt med aningens bredare.

Saker som jag inte gillar, men kan påverka:
- Styrlindan. Lizardskin är sköna. Men efter 100-milaren var händerna onödigt trasiga. Nästa linda blir tjockare eller så lägger jag gel-inlägg där jag håller händerna mest (kröken innan reglagen).
- Hjulen. De var en nödlösning. De rullar, fungerar, men är tunga.
- Sadel+stolpe. Behövs dämpning på båda ställena? Det blir ett tungt paket iaf!

Förändringar inför 2019:
- Dynamohjul. Jag vet inte om jag kommer ha dynamobelysning. Jag har svårt att få plats med en lampa om jag kör med en 'rulle' på styret. Och rullen behöver jag eftersom jag inte får plats med en ramväska. Å andra kan dynamon ta hand om laddningen av GPS. Hjul är köpt och kommer hem under hösten/vintern.
- Nytt bakhjul. Tror jag iaf. Mest för att bygga ett som matchar framhjulet. Totalvikten borde inte bli högre än dagens hjulset, trots dynamo!
- Väskor. Jag behöver fortsätta testa olika sätt att packa. Apiduran bakom sadeln är bra, och sväljer det mesta. Men sådant jag måste komma åt snabbt som mat/telefon/pengar/ har jag svårare med.
- Nya skor. Idag använder jag samma skor till mtb/cross/rando. Ger onödigt slitage och dessutom riskerar jag stå med trasiga skor.

Ja, det var det jag kunde komma på nu.

Jag ber om ursäkt för bilder från fel sida, det var de jag hittade i telefonen nu.

5A714EC7-3401-454E-8A05-5B3A7989595B.jpeg

BC0E0299-993A-493D-9212-DCD3C44E5E6E.jpeg

Senast ändrad:
^Grymt snygg cykel!

Angående ramväska så har jag oxå en liten ram men får plats med Restrap’s minsta.

6E6D1B11-85BB-417A-8399-AA4FBEF2E643.jpeg

Och på de långa passen kompletterar jag med en sån här styrväska. Jag siktar oxå på PBP 2019.

Bilagor

• 0230DFBF-C128-41A2-A21C-DA4C6ADC4F04.jpeg
    0230DFBF-C128-41A2-A21C-DA4C6ADC4F04.jpeg
    942.8 KB · Besök: 123
Steel is Real sa:
^Grymt snygg cykel!

Angående ramväska så har jag oxå en liten ram men får plats med Restrap’s minsta.

Och på de långa passen kompletterar jag med en sån här styrväska. Jag siktar oxå på PBP 2019.

Tack.
Jag får kanske ge Restrap en chans till. Jag hade en mall på deras lilla men tyckte inte den fick plats.
Tycker du inte 'extra'-väska är i vägen för knäna när du står upp och cyklar? I mitt fall kanske jag skulle hänga en eller två framför styret och på så sätt få plats med dynamolampa mellan. Hmm..

^På min vinterhoj ovan får Restrap’s lilla ramväska plats, men bara med en liten flaska fram som man får knöka ner i stället. Brukar dricka från den bakre flaskan då.

Angående lilla styrväskan så funkar den för mig utan knäskrap.

Inför PBP kommer jag dock köpa en stor styrväska som ersätter korven på sadelstolpen som jag inte gillar pga skum viktfördelning på cykeln som gör den vinglig, Kommer ha sadelväska oxå, men en mindre.

Projekt kommer. Projekt går. Och det var längesedan jag uppdaterade här.
Men Soulcraften är fortfarande i drift. Jag körde LoSS på den. Ska se om jag kan hitta en lite aktuell bild.

Ikväll tänkte jag bara posta en bild på ett annat projekt som nyligen blev cykelbar. En Specialized stål 26a. Måste säga att jag verkligen gillar linjerna. Speciellt innan jag monterade skärmarna (som är lite onödigt breda dessutom). Tanken är att montera ett litet flak/korg fram och ha som pendling. Men vi får se.
Drivlinan blev från Aliexpress denna gången. Initiala känslan är att det är lite "yxigt". Inte dendär precisa känslan. Men jag måste testa lite mer.
Jag skulle vilja montera canti fram också.

rockhopper.jpg

Projekt kommer. Projekt går. Och det var längesedan jag uppdaterade här.
Men Soulcraften är fortfarande i drift. Jag körde LoSS på den. Ska se om jag kan hitta en lite aktuell bild.

Ikväll tänkte jag bara posta en bild på ett annat projekt som nyligen blev cykelbar. En Specialized stål 26a. Måste säga att jag verkligen gillar linjerna. Speciellt innan jag monterade skärmarna (som är lite onödigt breda dessutom). Tanken är att montera ett litet flak/korg fram och ha som pendling. Men vi får se.
Drivlinan blev från Aliexpress denna gången. Initiala känslan är att det är lite "yxigt". Inte dendär precisa känslan. Men jag måste testa lite mer.
Jag skulle vilja montera canti fram också.

Visa bilaga 536298
Breda skärmar skyddar bättre. Får jag fråga varför du hellre vill ha canti än v-broms på en pendlare?

Breda skärmar skyddar bättre. Får jag fråga varför du hellre vill ha canti än v-broms på en pendlare?
Jag fick ingen riktig känsla i v-bromsen fram. Vet inte om det är kombinationen handtag/broms som gör det. Och så blir det lite enhetligt tänker jag. Men det är inget angeläget bekymmer.

Tillbaka
Topp