Vilket navdynamohjul + lampa för randonnéecykling? Nu tid för beställning!

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum

DT

Aktiv medlem
Hej Happy.

Det skulle vara väldigt smutt med ett navdynamohjul för mörkercykling på till exempel brevetlopp. Jag är dock inte särskilt insatt i de tekniska detaljerna och vad som är "bäst".

Har fått för mig att det är SON som man ska ha, men är det då SON 28 eller SON Delux som gäller? Vad är det för skillnad?

Vidare så vill jag beställa ett färdigbyggt hjul - var finns det då lämpliga webshoppar där jag bara kan trycka på "jetzt kaufen"? Jag har sett att det finns på https://www.bike-components.de/en/Wheels/Hub-Dynamo-Rim/ som jag i övrigt har bra erfarenheter av. Där finns t.ex. SON Delux med antingen Open Pro eller CXP 33-fälgar vilket väl egentligen funkar bra, men jag skulle helst vilja ha såna där lite bredare, HåkanC-godkända fälgar där 25mm-däcket liksom sväller ut och blir ännu mer komfortabelt. Finns detta någonstans tro?

Tillhörande lampa ska jag ju också ha. Är det till exempel en "Busch&Müller Lumotec Luxos IQ2 U LED Frontlicht mit StVZO-Zulassung" som gäller eller kanske något annat?

Pris är inte särskilt viktigt, bara det funkar bra. :-)

Tack på förhand för förslag!

Senast ändrad:
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Happy.
>
> Det skulle vara väldigt smutt med ett
> navdynamohjul för mörkercykling på till exempel
> brevetlopp. Jag är dock inte särskilt insatt i
> de tekniska detaljerna och vad som är "bäst".
>
> Har fått för mig att det är SON som man ska ha,
> men är det då SON 28 eller SON Delux som
> gäller? Vad är det för skillnad?
>
> Vidare så vill jag beställa ett färdigbyggt
> hjul - var finns det då lämpliga webshoppar där
> jag bara kan trycka på "jetzt kaufen"? Jag har
> sett att det finns på
> https://www.bike-components.de/en/Wheels/Hub-Dynam
> o-Rim/ som jag i övrigt har bra erfarenheter av.
> Där finns t.ex. SON Delux med antingen Open Pro
> eller CXP 33-fälgar vilket väl egentligen funkar
> bra, men jag skulle helst vilja ha såna där lite
> bredare, HåkanC-godkända fälgar där
> 25mm-däcket liksom sväller ut och blir ännu mer
> komfortabelt. Finns detta någonstans tro?
>
> Tillhörande lampa ska jag ju också ha. Är det
> till exempel en "Busch&Müller Lumotec Luxos IQ2 U
> LED Frontlicht mit StVZO-Zulassung" som gäller
> eller kanske något annat?
>
> Pris är inte särskilt viktigt, bara det funkar
> bra. :-)
>
> Tack på förhand för förslag!

+1 Bra fråga, också intresserad!

Även jag går i samma tankar.

Den här tyckte jag var intressant, Son verkar dock inte finnas med. http://www.myra-simon.com/bike/dynotest.html

Jag är nyfiken på hur avgörande skillnaden är när dynamon används. Jag kommer förmodligen inte köra speciellt mycket med dynamon avslagen nämligen. Enligt länken ovan är shimanos inter L mer effektiv påslagen än avslagen i hastigheter över 27!

Jag rekommenderar SON 28. Motståndet är verkligen försumbart när lampan inte är på. 45 grams viktskillnad mellan den och SONdelux. Ska du driva baklampan med dynamo? Vill du kunna ladda USB-grejer?

"SON 28 is recommended when more light is required at low speed or when other devices are to be operated or their batteries recharged. Compared to the SONdelux, the appearance is similar but the flanges are more widely spaced by 12mm and the bearings by 10 mm."

Se skillnaderna mellan SON 28 och SONdelux här: http://www.nabendynamo.de/produkte/sondelux_en.html

Aha. Jag ska inte driva baklampan med dynamo men däremot väldigt gärna kunna ladda GPS och mobil. Viktskillnad känns inte särskilt viktigt.

Har jag fattat det rätt att Delux är anpassad för LED-lampor och därmed inte behöva generera lika mycket effekt jämfört med 28 som är tänkt att driva mer effektkrävande halogenlampor, och om det bara vore för det så skulle Delux passa bättre för mig (om jag köper en LED-lampa), men att kravet på laddning av andra apparater gör att den "svagare" Delux är mindre lämplig då det inte blir så mycket ström/energi/effekt/joule/elektroner/whatever över? :-)

Det är lite högre verkningsgrad i SONDeluxe, dvs motståndet är en aning mindre samt att det är några gram lättare. Nackdelen mot SON 28 är att man måste cykla lite fortare för att det ska ge full effekt. (Inget problem för en randonneur, men kanske för en touringcyklist med campingpackning). Ett hjul byggt med SONDeluxe blir också lite vekare i sidled eftersom navets flänsar sitter tätare ihop.
Jag tror att med ett SON 28 man kan driva/ladda andra prylar samtidigt som man har belysningen tänd. Med SONDeluxa är det antingen eller.

Jag är skeptisk till B&Ms lampor. De har alltid haft problem med vattentätheten. Deras linser är också av plast som blir repigt med tiden.

SON Edelux II är väl det som gäller. Glaslins och Rolexkänsla i utförandet.

Jag äger 4 st SONDelux nav, 2 st Edelux och 1 st Edelux II lampa. Men inga akter i "Wilfried Schmidt Maschinenbau" ;-)

Jag hade en liknande fråga också för inte så länge sedan. Eller rättare sagt så finns det två med samma namn pga ostrukturerad frågeställare. Sök på "randobelysning".

Om jag förstår saken rätt så är son delux designad för led speciellt och ger därmed lite mindre kräm än son 28. Om du skall mata en usb laddning så som den i luxos lampan så borde du ha en fördel av son 28ans extra kräm.

I vilket fall så slutade min fråga med att jag lät veloform i göteborg bygga ett hjul på son 28 och att jag beställde en luxos iq2 av den nya generationen från bike discount. Samt en baklykta secula för montering på bakstaget.

Den förra generationen av luxos hade ju problem med vatteninträngning. Den nya generationens lösningar tyder på att problemet är löst. Men först efter 10 timmar i hällregn får vi veta svaret.

Jag är mycket nöjd med min lösning. Ljuset är fenomenalt bra, helljuset ger en extra boost när det behövs.Bakljuset är riktigt stark utan att blända mina medcyklister. USB laddaren fungerar utmärkt till både edge 810 och iphone 4. Vilket gör att jag kan hålla igång livetracking i princip alla ljusa timmar. Om jag vill ha livetracking under natten också får jag nog skaffa en powerbank och ladda dagtid.

Om den bara håller borta vattnet framöver så tror jag inte att det finns någon bättre eller mer prisvärd lösning. Bara E-verk plus cashe batteri kostar ju lika mycket som lampan. Och jag vet folk som har fördärvat dem också i hällregn.

MVH
Magnus

Glenn Dahl skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SP8 påstås vara lika bra och i pris mellan
> > shimano och son.
> >
> >
> http://www.sp-dynamo.com/8seriesdynamo hub.html
> >
> > ingen egen erfarenhet dock, men funderade på
> det
> > förra året.
>
> SP fungerar utmärkt. Kört +100 mil hittills utan
> incidenter.

Jag har ju ingen egen erfarenhet, men Son rekommenderar att man skickar in den för service efter 10000 mil. Jag vet en som kört 8000 mil med sin som skickade in den för genomgång för säkerhets skull. Så att 100+ mil skulle vara ett bevis för kvalité tillåter jag mig att tvivla på. Sen kanske det är en lika bra produkt och jag har betalt överpris för ett tyskt varumärke, det vet jag inte.

Garantitiden för son 5 år och för sp 2 år. Räknar man bara garantitäckta år så är son billigast. Det är sådana saker som avgjorde mitt val. När man har problem med son så skickar man in den direkt till dem. När man har problem med sp så måste man vända sig till återförsäljarenn (som troligtvis inte kan göra annat än att skicka in den för rep). Son inkluderar skador orsakade av kyla i garantin, medan sp ser det som "misabuse".

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> Glenn Dahl skrev:
> -----
> > Bengt-re skrev:
> >
>
> > -----
> > > SP8 påstås vara lika bra och i pris mellan
> > > shimano och son.
> > >
> > >
> >
> http://www.sp-dynamo.com/8seriesdynamo hub.html
> > >
> > > ingen egen erfarenhet dock, men funderade på
> > det
> > > förra året.
> >
> > SP fungerar utmärkt. Kört +100 mil hittills
> utan
> > incidenter.
>
> Jag har ju ingen egen erfarenhet, men Son
> rekommenderar att man skickar in den för service
> efter 10000 mil. Jag vet en som kört 8000 mil med
> sin som skickade in den för genomgång för
> säkerhets skull. Så att 100+ mil skulle vara ett
> bevis för kvalité tillåter jag mig att tvivla
> på. Sen kanske det är en lika bra produkt och
> jag har betalt överpris för ett tyskt
> varumärke, det vet jag inte.
>
> Garantitiden för son 5 år och för sp 2 år.
> Räknar man bara garantitäckta år så är son
> billigast. Det är sådana saker som avgjorde mitt
> val. När man har problem med son så skickar man
> in den direkt till dem. När man har problem med
> sp så måste man vända sig till
> återförsäljarenn (som troligtvis inte kan göra
> annat än att skicka in den för rep). Son
> inkluderar skador orsakade av kyla i garantin,
> medan sp ser det som "misabuse".
>
> MVH
> Magnus

Och du trivs med jobbet som marknadsförare på son?

Bengt-re skrev:

>
> Och du trivs med jobbet som marknadsförare på
> son?

Hehe, som jag sade så har jag egentligen inga egna erfarenheter ännu. Har kört 35 mil plus med min och är nöjd än så länge. Som jag redan påpekat så är detta inte ett bevis för kvalité.

Frågeställaren hänvisar till att priset inte är så viktigt och att han vill ha bra grejor. Då kanske tyskinspirerade kinakopior är det han i första hand vill satsa på. Eftersom jag hade samma förutsättningar när jag köpte min så redovisade jag varför jag valde son, självklart är deras marknadsföringsmaterial med i vågskålen, precis som SPs. Att det skulle göra mig till en fullfjädrad marknadsförare smickrar bara mig, eftersom det är en kompetens som jag aldrig tidigare fått tillskrivit mig.

MVH
Magnus

mhenry skrev:

> Det finns ju en lampa med halvt inbyggd
> USB-laddningsförmåga:
> http://www.bike-discount.de/en/buy/busch-mueller-l
> umotec-iq2-luxos-u-led-headlight-63073

Vad menar du med halvt? Vad är det som fattas? Jag hoppas att min kommer att ladda USB-prylarna när/om jag nånsin får min nya cykel.

Jag har ivf satsat på Son DeLuxe + BUSCH&MÜLLER Lumotec IQ2 LUXOS U LED headlight

gabbeon skrev:
> mhenry skrev:
> -----
>
> > Det finns ju en lampa med halvt inbyggd
> > USB-laddningsförmåga:
> >
> http://www.bike-discount.de/en/buy/busch-mueller-l
>
> > umotec-iq2-luxos-u-led-headlight-63073
>
> Vad menar du med halvt? Vad är det som fattas?
> Jag hoppas att min kommer att ladda USB-prylarna
> när/om jag nånsin får min nya cykel.
>
> Jag har ivf satsat på Son DeLuxe + BUSCH&MÜLLER
> Lumotec IQ2 LUXOS U LED headlight

Det kommer att funka utmärkt. Jag syftade på att USB-honan inte sitter i själva lampan.

Jag misstänker att Magnus är samme Magnus jag cyklade en brevet med i lördags. I så fall är han en mycket duktig, om än omedveten, försäljare. Det är nämligen enbart hans förtjänst att jag nu vill köpa navdynamo. Blev ganska tydligt när vi andra försökte leta oss fram med noter och trasiga kartor i halvmörker att hans lampa och gps var överlägsen. Du borde få provision Magnus! ;)

Måste dock säga att Bsandborgh:s tips var genialt för en student. Jag måste bara undersöka hur länge de kan driva en iphone4-gps...

Som ref så körde jag en 30 milare med 13 timmar sadeltid (mycket backar :)). Min edge 810 var fulladdad när jag började och fulladdat vid sista stoppet 6 mil från hemma. Då satte jag på lampan och kopplade ur usb laddaren. Så vid en snitthastighet av 24isch så håller den enheten igång. Jag skall testa att starta med nästan urladdad enhet en gång framöver för att se hur den klarar det. Jag har också tänkt att testa att ha den inkopplad även när ljuset är på, det borde åtminstonde sluka den lilla extra kräm som ges när det går fort och åtminstone minska hur fort enheten laddar ur.

Cashebatteriet gör så att enheten inte signallerar power of vid varje rödljus. Men när det är tomt så stänger gpsen ner. Värt att tänka på så att man sätter igång den igen efter längre paus. Det kanske finns inställningar för att stoppa auto off i garmin 810?

MVH
Magnus

Jonatan F skrev:
> Jag misstänker att Magnus är samme Magnus jag
> cyklade en brevet med i lördags. I så fall är
> han en mycket duktig, om än omedveten,
> försäljare. Det är nämligen enbart hans
> förtjänst att jag nu vill köpa navdynamo. Blev
> ganska tydligt när vi andra försökte leta oss
> fram med noter och trasiga kartor i halvmörker
> att hans lampa och gps var överlägsen. Du borde
> få provision Magnus! ;)
>
> Måste dock säga att Bsandborgh:s tips var
> genialt för en student. Jag måste bara
> undersöka hur länge de kan driva en
> iphone4-gps...

Jo det är jag, tack för senast....

Hehe, det var produkten som sålde sig själv, inte jag :)

OT:
Den Bsandbourg tipsar om står det: Ej rekommenderad för smartphone och tablets. Så till iphone skulle jag inte våga.

Det finns en powerbank som laddar sig själv genom solcell också här:
http://www.clasohlson.com/se/Powerbank-med-solcell-4000-mAh/38-6140

Även om den stressar studentbudgeten mer kanske ett bättre alternativ. Med den så kommer du att kunna öka tiden mellan laddtillfällena åtminstone soliga dagar. Bör passa fint på din styrväska. Dessutom så borde du med något laddstopp (man måste ju äta ändå) kunna samla på dig tillräckligt med energi på dagen för att kunna klara en hel natts cykling med någon bra usb laddad lampa (tex phillips 80).

MVH
Magnus

Jag har ett SON Delux 36 håls till salu. Sitter fn på ett hjul med Velocity Synergy fälg men fälgen är slutbromsad. Kan bygga hjulet med annan fälg och ekrar till den hugade. PM:a!

> Dessutom så borde du med något laddstopp (man måste ju äta ändå) kunna samla på dig tillräckligt med energi på dagen för att kunna klara en hel natts cykling med någon bra usb laddad lampa (tex phillips 80).

Hur då? Philips-80:an går inte att använda under laddning.

jonja skrev:
> > Dessutom så borde du med något laddstopp (man
> måste ju äta ändå) kunna samla på dig
> tillräckligt med energi på dagen för att kunna
> klara en hel natts cykling med någon bra usb
> laddad lampa (tex phillips 80).
>
> Hur då? Philips-80:an går inte att använda
> under laddning.

Heh, det visste jag faktiskt inte. Då får man helt enkelt leta upp annan bra lampa med usb laddning där det går.

MVH
Magnus

Eller så väljer man en strömsnål GPS med interna standardbatterier. Jag brukar navigera 120 mil på sammanlagt 4 alkaliska AA, utan sladd.

LTS skrev:
> Eller så väljer man en strömsnål GPS med
> interna standardbatterier. Jag brukar navigera 120
> mil på sammanlagt 4 alkaliska AA, utan sladd.

Så körde jag innan jag skaffade navdynamo. Mycket funkis. Men för Jonathan som är student och letar efter billiga eller gratis lösningar är kanske inte inköp av ny handhållen gps lösningen.

Har man navdynamo ser jag inga anledningar att kladda med batterier.

MVH
magnus

Många åsikter här, bra bra. Får läsa på i helgen. :-)

Som sagt så är priset inte någon större faktor så några kinagrejer behöver jag inte om det finns fintyska saker som är mer pålitliga. Jag vill kunna trycka på "jetzt kaufen" på en eller max två webshoppar och hinna få grejerna under april. Inväntar nu att HåkanC ska komma in och sätta ner foten om vad som gäller...

tropfrog skrev:
> Har man navdynamo ser jag inga anledningar att
> kladda med batterier.

Jag har också navdynamo, men ser inga anledningar att kladda med USB-sladdar.

Det finns nästan lika många sätt att lösa praktiska randonneurproblem som det finns randonneurer. Det är mest en smaksak hur man gör.

Nu har jag väl redan skrivit det i alla trådar om dynamo och lampor, men jag har varit 110% nöjd med "B + M Lumotec IQ2 Luxos U senso pluswith USB" + Shutter Precision - SV8. Den kombon klarar av att driva helljuset på lampan och ladda GPS:en utan några som helst problem. Navet har gått ca 800 mil utan några som helst problem, men om pengar inte spelar någon roll skulle jag också välja SON istället. B&M-lampan utsattes för konstant regn i två dygn på Sverigetempot utan några som helst problem och lösningen. Jag kan inte tänka mig en smidigare lösning för lampa + usb-laddning.

Over and out.

Jag har kört med sladdhärva från Biologic och tycker att funktionen är tveksam. Om allt funkar som det ska så går det att ladda telefonen eller använda lampan. Funderar stark på en "B + M Lumotec IQ2 Luxos U senso pluswith USB" Jag har lampan utan usb på pendlaren och den lyser ju fint. Jag satt igår och funderade på ett nytt dynamo-hjul igårkväll. Här är ju ett bra pris på SP-navet. http://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=12088 ... eller är det samma nav? Det har ju ett annat namn.

Tack för tipsen hittills. Lutar åt SON 28. Någon som vet var man kan beställa ett färdigbyggt hjul med SON 28-nav och någon form av HåkanC-godkända breda fälgar?

DT skrev:
> Tack för tipsen hittills. Lutar åt SON 28.
> Någon som vet var man kan beställa ett
> färdigbyggt hjul med SON 28-nav och någon form
> av HåkanC-godkända breda fälgar?

Det känns som att du "torr-plingat" HåkanC många gånger nu. Kanske lägg in pling i förbättringsförslagstråden. Gör Happy till fejjan look-alike liksom.

När allt är klart, så gör jag en piggyback på hela din scoutning ;-)

Fliken skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Tack för tipsen hittills. Lutar åt SON 28.
> > Någon som vet var man kan beställa ett
> > färdigbyggt hjul med SON 28-nav och någon
> form
> > av HåkanC-godkända breda fälgar?
>
>
> Det känns som att du "torr-plingat" HåkanC
> många gånger nu. Kanske lägg in pling i
> förbättringsförslagstråden. Gör Happy till
> fejjan look-alike liksom.

Hehe, om han inte har tittat in här innan helgen är slut så får jag PM:a honom. :-)

> När allt är klart, så gör jag en piggyback på
> hela din scoutning ;-)

Ja det verkar som att många går i liknande tankar. Synd bara att det verkar finnas så många olika alternativ och inte en happy-korrekt universallösning...

antonlindb skrev:
> "B + M Lumotec IQ2 Luxos U senso pluswith USB"
> + Shutter Precision - SV8. Den kombon klarar av
> att driva helljuset på lampan och ladda GPS:en
> utan några som helst problem.

Exakt, är det här verkligen happykorrekt?
Fattar nada.... :)

DT skrev:

Starbike verkar vara ett bra tips. Du kan ju ta någon lämplig DT fälg!

Har det gått så långt att jag inte får ha ngt liv utanför Happy?

;-)

DT skrev:

Kolla här:
http://superlight-bikeparts.de/Son-...8/15-Son-Nabendynamo-Nabendynamo-Son-Edelux_1
De har även motsv hjul med Son deLux
http://superlight-bikeparts.de/Sond...-Son-Edelux-Son-delux-Disc-Disc-Nabendynamo_3
Självklart finns det säkert minst lika bra hjul hos andra handlare....
Kolla tex: http://dcrwheels.co.uk/custom-wheelsets/dynamo-hubs

Vad gäller lampan så finns det en hel del skrivet här:
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/index_en.html
Men han har, som vi alla, en hel del personliga preferenser som inte alltid stämmer med de jag har åtminstone.
Jag har de två senaste vintrarna pendlat med navdynamohjul(Shimano DH-3N80) och två olika B&M-lampor:
-B&M Cyo Premium T som jag bytte mot en
-B&M Luxos B

Jag började mörkerpendlingen med Cyo Premium-lampan, men jag var aldrig nöjd med ljuset från den, alldeles för många och för störande "artefakter" för mina preferenser. När sedan Rose sålde Luxos B-lampan extra billigt ("tagesangebot") så slog jag till utan att tveka.
Även om även ljuset från den har en hel del "artefakter" så passar det mina preferenser bättre.
Om jag har förstått det rätt skall Edelux II-lampan använda en likadan reflektor som Cyo Premium-lampan, stämmer det så är jag tveksam till om den skulle funka för mig.
Men detta är mina preferenser, långtifrån alla delar dem.
Därför blir mitt råd: Prova själv innan köp, om det "måste" bli ngn av dem.

Annars tycker jag att ljuset från B&M-lamporna är onödigt kallt (ljusfärgen) och att ljusbilden från Philipsdynamolampa är bättre (hustrun har en sådan), sista året(?) den tillverkades hade den även en bättre ljusfärg. Den är tyvärr utgången nu, men kanske den finns kvar hos ngn handlare?

Allra bäst är förstås lampan i min sig
(Vad annat kan jag skriva?)

HåkanC skrev:
> Kolla här:
> http://superlight-bikeparts.de/Son-28-15-Son-Naben
> dynamo-Son-Nabendynamo-28/15-Son-Nabendynamo-Naben
> dynamo-Son-Edelux_1

De hade ju tyvärr bara skivbromsvarianten...?

---

Nä, dags att sätta ner foten här, har inte tid att vela mer. Det verkar ju som att jag ska ha SON 28 och inte SON Delux då det verkar bättre när jag vill ladda Garmin, mobil etc under färd. Hittar inga sajter med klockrena SON 28-hjul. Men funderar på bsandborgs linje om DT-fälg (passande!) från Starbike:

- Son 28 32H Silver anodized €209
- DT Swiss RR 440-fälg 32H €64 (dyraste DT-fälg de har och "a touch wider than RR 415" så den måste väl vara OK?)
- Svarta DT Rev-ekrar €27 (eller blir det hållbarare med DT Comp? Kan inget om sånt här. Eller är det andra ekrar som gäller?)
- Starbike.com wheel building service €40

€340 in alles.

Gör jag bort mig med ovanstående eller blir det kanon? Någon som kan något om hjul får gärna varna mig innan jag köper!!

Lampor finns ju lite överallt så det får jag fundera på i helgen. Men jag vill beställa hjulet snart, bara tre veckor kvar till kvällsstart från Barkarby. :-)

DT Aerolite eller Sapim Super CX-Ray borde väl vara bättre ekerval? Iofs är jag också novis och gissar bara...

DT skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > Kolla här:
> >
>
> >
>
> > dynamo-Son-Edelux_1
>
> De hade ju tyvärr bara skivbromsvarianten...?
>
> ---
>
> Nä, dags att sätta ner foten här, har inte tid
> att vela mer. Det verkar ju som att jag ska ha SON
> 28 och inte SON Delux då det verkar bättre när
> jag vill ladda Garmin, mobil etc under färd.
> Hittar inga sajter med klockrena SON 28-hjul. Men
> funderar på bsandborgs linje om DT-fälg
> (passande!) från Starbike:
>
> - Son 28 32H Silver anodized €209
> - DT Swiss RR 440-fälg 32H €64 (dyraste
> DT-fälg de har och "a touch wider than RR 415"
> så den måste väl vara OK?)
> - Svarta DT Rev-ekrar €27 (eller blir det
> hållbarare med DT Comp? Kan inget om sånt här.
> Eller är det andra ekrar som gäller?)
> - Starbike.com wheel building service €40
>
> €340 in alles.
>
> Gör jag bort mig med ovanstående eller blir det
> kanon? Någon som kan något om hjul får gärna
> varna mig innan jag köper!!
>
> Lampor finns ju lite överallt så det får jag
> fundera på i helgen. Men jag vill beställa
> hjulet snart, bara tre veckor kvar till
> kvällsstart från Barkarby. :-)

Tackar för en bra tråd!! Jag planerar också att köra Barkarby med kvällsstart och har lusläst tråden, matnyttig!! Jag kommer att köra min Canyon Endurance med en enkel Sigma lampa med vanliga batterier, räcker i 20 timmar (som du kan köpa på en mack vid panik) samt en USB laddare för GPS typ samma modell som BS länkade till och lämnar navdynamon hemma.

mmmrrrr skrev:
> DT Aerolite eller Sapim Super CX-Ray borde väl
> vara bättre ekerval? Iofs är jag också novis
> och gissar bara...

Bättre på vilket sätt? Jag kan ingenting om det här, förklara! :-)

DT skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > Kolla här:
> >
>
> >
>
> > dynamo-Son-Edelux_1
>
> De hade ju tyvärr bara skivbromsvarianten...?
>
> ---
>
> Nä, dags att sätta ner foten här, har inte tid
> att vela mer. Det verkar ju som att jag ska ha SON
> 28 och inte SON Delux då det verkar bättre när
> jag vill ladda Garmin, mobil etc under färd.
> Hittar inga sajter med klockrena SON 28-hjul. Men
> funderar på bsandborgs linje om DT-fälg
> (passande!) från Starbike:
>
> - Son 28 32H Silver anodized €209
> - DT Swiss RR 440-fälg 32H €64 (dyraste
> DT-fälg de har och "a touch wider than RR 415"
> så den måste väl vara OK?)
> - Svarta DT Rev-ekrar €27 (eller blir det
> hållbarare med DT Comp? Kan inget om sånt här.
> Eller är det andra ekrar som gäller?)
> - Starbike.com wheel building service €40
>
> €340 in alles.
>
> Gör jag bort mig med ovanstående eller blir det
> kanon? Någon som kan något om hjul får gärna
> varna mig innan jag köper!!
>
> Lampor finns ju lite överallt så det får jag
> fundera på i helgen. Men jag vill beställa
> hjulet snart, bara tre veckor kvar till
> kvällsstart från Barkarby. :-)

Det blir jättebra.

NLC skrev:
> Svarta ekrar på silverfärgat nav?

Tänkte att det skulle matcha bakhjulet:

52827_00_d.jpg

> Och vad skulle
> problemet vara med att ladda geräter med SON
> Delux?

Din n00b! SON 28 är enligt denna tråd bättre lämpat för att ladda geräter eftersom det genererar högre effekt/ström/energi/whatever än SON Delux.

> Jag köpte ett SON 28 med H+Son Archetype och DT
> Revolution till frun i vintras från
> http://www.justridingalong.com/wheels/custom-build
> s/dynamo-front-wheel-builder.html

Det var ju en riktigt bra sajt! H+Son Archetype är väl arketypen för en HåkanC-godkänd fälg? :-)

Bra erfarenhet av leveranstid etc från dem?

DT skrev:

> Din n00b! SON 28 är enligt denna tråd bättre
> lämpat för att ladda geräter eftersom det
> genererar högre effekt/ström/energi/whatever än
> SON Delux.
>
>

Fast det gällde väl bara om man är slö. Uppe i fart laddar Delux lika mycket med mindre rullmotstånd, om jag tolkade graferna rätt. Inte tänker du väl cykla LÅNGSAMT?

son28neu_englisch_leistung.jpg

Edelux_SONdelux_B-staerke_620_411.png

Tillbaka
Topp