[Artikel] ESS del I: Sladdfest i Flottsbro

_BEL1096_1.jpg

I söndags var det dags för den första deltävlingen i årets svenska enduroserie. Skådeplatsen var, liksom i fjol, Flottsbro i Stockholm och bakom rodret stod den förhållandevis nybildade klubben Creme Fraiche Bicycle Club. Vädergudarna visade både sina bra och dåliga sidor vilket gjorde tävlingen till en lerfest som sållade agnarna från vetet. HappyMTB var så klart på plats i startleden och rullade med.

Läs mer:http://happymtb.org/2015/05/18/ess-del-i-sladdfest-i-flottsbro/

Senast ändrad:
Riktigt bra skrivet !!,

Sen otroligt mycket cred till alla fotografer som trotsade regnet och fotade ...

Kul med proffsiga bilder .. Lite skillnad mot ens egen lilla goplutt..

Tack för komplimangerna!

Rattnalle: Haha, jo lite så kanske. Men det blev lite mer effektfullt i svartvitt. Samt att skillnaden mellan kamerorna blir mindre ;)

Bra artikel! Jag bara saknar bilden du tog på min cykel...! ;)

Angående startgrupper utan hänsyn till tävlingsklass, varför skulle det inte funka? (Jag försöker inte försvara hur det gjordes, jag vill bara höra några synpunkter så att vi kan ta vara på den erfarenhet som finns till kommande tävlingar)
Det var väl fritt att starta in den ordning man ville inom gruppen så att dom starkare åkare borde ha åkt först för att inte behöva köra om mindre starka åkare.
Jag gillar idén att folk blandas lite random sådär, man kan lära sig känna nya människor och Pelle som cyklar bara i Hellas som glad amatör kan hamna i samma grupp som Robin Wallner.

En annan sak som var bra med startgrupper, och speciellt med tanke på underlaget, var att alla fick köra sina första sträckor på hyfsat fräscha stigar och sen gradvis köra på mer och mer lervällingsaktiga sådana. Hade man kört som vanligt, dvs en efter den andra på SS1, osv... skulle slutet av startfältet ha bara åkt i djup lera special efter special!

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra artikel! Jag bara saknar bilden du tog på min
> cykel...! ;)
>
> Angående startgrupper utan hänsyn till
> tävlingsklass, varför skulle det inte funka?
> (Jag försöker inte försvara hur det gjordes,
> jag vill bara höra några synpunkter så att vi
> kan ta vara på den erfarenhet som finns till
> kommande tävlingar)
> Det var väl fritt att starta in den ordning man
> ville inom gruppen så att dom starkare åkare
> borde ha åkt först för att inte behöva köra
> om mindre starka åkare.
> Jag gillar idén att folk blandas lite random
> sådär, man kan lära sig känna nya människor
> och Pelle som cyklar bara i Hellas som glad
> amatör kan hamna i samma grupp som Robin
> Wallner.
>
> En annan sak som var bra med startgrupper, och
> speciellt med tanke på underlaget, var att alla
> fick köra sina första sträckor på hyfsat
> fräscha stigar och sen gradvis köra på mer och
> mer lervällingsaktiga sådana. Hade man kört som
> vanligt, dvs en efter den andra på SS1, osv...
> skulle slutet av startfältet ha bara åkt i djup
> lera special efter special!

Heja Etienne!
Håller fullständigt med dig ang blandade startgrupper utspridda på alla sträckor.
Som noob på området måste jag fråga vart denna idé kommer ifrån?
Enduro- eller orienteringsvärlden?

+1 bra artikel.

Vad gäller startgrupperna så är det ur åskådarperspektiv sämre på så sätt att man med ett alla-kör-på-ett-led kan se alla åkarna ett par-tre gånger. Åas blir totaltiden förstås kortare på det här sättet. Och å tredje sidan är det väl fler åkare än åskådare.

Edit: Hittade en bild på Dr. Luthman (kombinationen XC-hjälm och goggles diskuterades friskt av cognoscenti som stod strax till vänster utanför bild):
D3S_2108.jpg

Senast ändrad:
Idén kom väl ifrån ett gemensamt beslut för att slippa köer vid starterna, klart vi kunde kört klasserna var för sig, men då hade första start gått iväg mycket tidigare och Elit åkarna hade fått vänta ex antal timmar tills alla åkare var klara innan prisutdelning

Kortare totaltid, kortare väntetid vid SS, kortare tid efter tävling till prisutdelning, bra blandat i grupperna, möjlighet till snabba åkare att starta före långsammare åkare

>
> Håller fullständigt med dig ang blandade
> startgrupper utspridda på alla sträckor.
> Som noob på området måste jag fråga vart denna
> idé kommer ifrån?
> Enduro- eller orienteringsvärlden

200 startande med 30 SEK startmellanrum, skulle innebära 1 timme o 40 minuter och det var ngt vi tyckte va i längsta laget, frågan var väl hur får vi ut 200 cyklister i skogen utan att det blir köer, som det blev 2014. Diskutionen med elitåkarnas ikappkörningar av de mindre snabba är en svår nöt att knäcka IOM att den stora massan numera är elit , då sportklassen försvann tills iår.

Jag tror på att dela upp en fm grupp typ motion och em grupp elit, typ Gotland Grand national

Det som jag och andra diskuterade var alltså samma upplägg som nu med att ha startgrupper med olika förstasträckor, men att man först sorterar i klasser. Alltså startgrupp 1 innehåller 25 elitåkare, startgrupp 2 kanske 10 elit och 15 sport osv. Då blir det rättvisare för de som tävlar mot varandra på högsta nivå eftersom de flesta får köra banorna i samma ordning och med ungefär samma förutsättningar.

Jag får nog hålla med H här, olika spår slits på olika sätt under ett race så det finns en poäng att hålla ihop de som aspirerar på en topplacering. Sen kanske man kan tänka sig att man kan anmäla sig som ett team så att de som vill kan få köra ihop, det är ju ganska enkelt att sortera på lite olika variabler. Men om arrangemangen växer så kommer man nog ändå att få sprida ut starterna över en hel dag.

Ett helt annat problem kan också bli att om man gör anspråk på att kora en svensk mästare i Enduro så måste såklart alla toppåkare få en plats i varje tävling och då funkar det inte riktigt som det verkar vara nu med att först att anmäla sig först till kvarn. Men än så länge är väl det ett ganska litet problem.

H. skrev:
> Det som jag och andra diskuterade var alltså
> samma upplägg som nu med att ha startgrupper med
> olika förstasträckor, men att man först
> sorterar i klasser. Alltså startgrupp 1
> innehåller 25 elitåkare, startgrupp 2 kanske 10
> elit och 15 sport osv. Då blir det rättvisare
> för de som tävlar mot varandra på högsta nivå
> eftersom de flesta får köra banorna i samma
> ordning och med ungefär samma förutsättningar.

Ja är med på vad du menar och det är ingen dålig tanke , men elit gänget i startgrupp 1 kommer komma ikapp startgrupp 2 och då har vi samma situation som som nu, och det finns ingen klass som heter sport, hade det funnits 3 klasser elit, sport o motion så hade det varit lättare. Som organisatör kan du omöjligt veta innan vilka som är snabba,Bara för att man är anmäld i elit betyder ju inte att det kommer gå fort,

Det var 100 st anmälda till elit

Johnnyrubber skrev:
> Diskutionen med
> elitåkarnas ikappkörningar av de mindre snabba
> är en svår nöt att knäcka IOM att den stora
> massan numera är elit , då sportklassen
> försvann tills iår.

Ni kan ju se på licenserna vilken nivå de är på.

> Jag tror på att dela upp en fm grupp typ motion
> och em grupp elit, typ Gotland Grand national

Ja, detta tror jag också på. Även att kanske inte ha samma banor för tävling och motion utan att köra tuffare och svårare och eventuellt fler sträckor för tävlingsklass och några lättare varianter för motion och junior. Det gör det nog också enklare att både få toppen och även locka till nyare förmågor till sporten.

H. skrev:
> Ja, detta tror jag också på. Även att kanske
> inte ha samma banor för tävling och motion utan
> att köra tuffare och svårare och eventuellt fler
> sträckor för tävlingsklass och några lättare
> varianter för motion och junior. Det gör det nog
> också enklare att både få toppen och även
> locka till nyare förmågor till sporten.

Det låter jättekasst faktiskt. Junior kanske men inte motion. Möjligtvis om det finns två motionsklasser, lätt och svår. Annars kommer bara ännu fler att köra tävlingsklass.

Är inte en del av hela grejen med enduroformatet just att det blandas och är lite oförutsägbart? Vill man ha samma underlag hela tiden finns asfalt att köra på.

En enkel fråga:
Har någon elit-elitåkare "klagat" på att de fick sakta av på grund av långsammare åkare framför?

Jag försöker inte påvisa något utan är nyfiken.

Johnnyrubber skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det som jag och andra diskuterade var alltså
> > samma upplägg som nu med att ha startgrupper
> med
> > olika förstasträckor, men att man först
> > sorterar i klasser. Alltså startgrupp 1
> > innehåller 25 elitåkare, startgrupp 2 kanske
> 10
> > elit och 15 sport osv. Då blir det rättvisare
> > för de som tävlar mot varandra på högsta
> nivå
> > eftersom de flesta får köra banorna i samma
> > ordning och med ungefär samma
> förutsättningar.
>
>
> Ja är med på vad du menar och det är ingen
> dålig tanke , men elit gänget i startgrupp 1
> kommer komma ikapp startgrupp 2 och då har vi
> samma situation som som nu,

Nä, jag fokuserar inte på köproblematiken här utan att spåren blir uppkörda och att vissa banor med mycket trampa i kan vara fördel att få köra tidigt i tävlingen när kroppen är fräsch. Och skulle vädret ändra sig mycket under pågående tävling kan det bli helt utslagsgivande om du fått köra en riktigt svår sträcka i torrt underlag istället för blött. Genom att hålla en "seedad" grupp samlad löser man dessa problem. Köer var iget problem som jag uppfattade det.

> och det finns ingen
> klass som heter sport, hade det funnits 3 klasser
> elit, sport o motion så hade det varit lättare.

Se inlägget ovan. Information för att separera sport och elit fanns.

> Som organisatör kan du omöjligt veta innan vilka
> som är snabba,Bara för att man är anmäld i
> elit betyder ju inte att det kommer gå fort,

Ja, så är det ju, men bara för att man inte kan få det perfekt behöver man ju inte låta bli helt.

> Det var 100 st anmälda till elit

Nä, i tävlingsklass.

Rattnalle skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Ja, detta tror jag också på. Även att kanske
> > inte ha samma banor för tävling och motion
> utan
> > att köra tuffare och svårare och eventuellt
> fler
> > sträckor för tävlingsklass och några
> lättare
> > varianter för motion och junior. Det gör det
> nog
> > också enklare att både få toppen och även
> > locka till nyare förmågor till sporten.
>
> Det låter jättekasst faktiskt. Junior kanske men
> inte motion. Möjligtvis om det finns två
> motionsklasser, lätt och svår. Annars kommer
> bara ännu fler att köra tävlingsklass.

Jag ser inte problemet. Då får man väl köra som förra året med en sporttävligsklass och en elittävligsklass.

> Är inte en del av hela grejen med enduroformatet
> just att det blandas och är lite oförutsägbart?
> Vill man ha samma underlag hela tiden finns asfalt
> att köra på.

Naturen kommer alltid bjuda på överraskning, men i tävlingssammanhang brukar man försöka minimera slumpen.

Det finns verkligen en poäng i att låta toppåkare åka under samma förhållanden alltså köra i samma startgrupp. Det finns ganska många andra tävlingsformer där man har lyckats lösa den problematiken tex är tidigare tävlingsresultat en bra indikator.

Vad är syftet med tävlingarna? Är det att eliten ska få de absolut bästa förutsättningarna och visa att den som är bäst är bäst, därmed stå högst upp på podiet och lyfta pokalen. Eller är tanken att kreti och pleti ska få komma iväg och testa krafterna mot varandra för att sedan kunna skryta och komma med undanflykter på happy?

Det ena utesluter inte det andra men någon del bör det läggas mer fokus på och där av också hur upplägget på tävlingarna kommer att utformas. Att både vilja ha kreti och pleti och elit i samma spår blir svårt utan kompromisser, speciellt om man ska kunna rådda det inom en rimlig tidsram. Att arrangera och styra upp en tävling som tar mer tid i anspråk kan få motsatt effekt, en effekt av att färre vill arrangera dessa tillställningar.

Jag har full förståelse över att man alltid vill ha det bästa och vad det bästa är, är olika för alla. Ju större och fler deltagare det blir desto fler viljor och åsikter kommer att vädras, inget fel i det men som deltagare får man tänka på att det är eldsjälar som lägger ned mycket och mödosam tid som gör att vi som cyklister får njuta av det vi tycker är roligt och försvinner dessa eldsjälar så försvinner det roliga också. Det är ingen stor sport vi snackar om :)

patten skrev:
> Jag har full förståelse över att man alltid
> vill ha det bästa och vad det bästa är, är
> olika för alla. Ju större och fler deltagare det
> blir desto fler viljor och åsikter kommer att
> vädras, inget fel i det men som deltagare får
> man tänka på att det är eldsjälar som lägger
> ned mycket och mödosam tid som gör att vi som
> cyklister får njuta av det vi tycker är roligt
> och försvinner dessa eldsjälar så försvinner
> det roliga också. Det är ingen stor sport vi
> snackar om :)

+1!

Schreddan skrev:
> En enkel fråga:
> Har någon elit-elitåkare "klagat" på att de
> fick sakta av på grund av långsammare åkare
> framför?
>
> Jag försöker inte påvisa något utan är
> nyfiken.

Inte specifikt det problemet. Men jag frågade hur elitåkarna uppfattat systemet och de tyckte att det hade varit bättre med en uppdelning.

Luthman Photography skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > En enkel fråga:
> > Har någon elit-elitåkare "klagat" på att de
> > fick sakta av på grund av långsammare åkare
> > framför?
> >
> > Jag försöker inte påvisa något utan är
> > nyfiken.
>
> Inte specifikt det problemet. Men jag frågade hur
> elitåkarna uppfattat systemet och de tyckte att
> det hade varit bättre med en uppdelning.

Ok så det var alltså inget problem.
Vilket ger frågan: "Vilka är elit"? (inte direkt riktad till dig Luthman)

Gjorde en koll mot den verkliga eliten i EWS och senaste racet på NZ:
EWS NZ Herrar:
Tidsdiff topp 5: 24 sek
Tidsdiff topp 20: 1 min 44 sek

ESS Flottsbro Herr tävling:
Tidsdiff topp 5: 1 min 27 sek
Tidsdiff topp 20: 3 min 25 sek

I EWS NZ låg vinnartiden på dryga 35 minuter och ESS nästan 14 min.

Visst det ovan säger ju inget om skillnaderna mellan åkarna i hela fältet och i EWS har de säkert ett bra sätt att hantera skillanderna. Men jag hör på racen att det är en hel del som anser sig vara "elit" och därmed ska ha vissa förmåner och ibland kanske med all rätt.
Men vad man än tror om sig själv så är ESS som patten skriver, gärdsgårdserie i en väldigt liten sport.

Utan "kreti och pleti" eller engagerade arrangörer så finns det inga race.
Så innan det här är en stor och etablerard tävlingsgren så kanske man får räkna med att trampa på specialsträckorna och nån gång bromsa för en långsammare åkare eller skita i att tävla helt enkelt.

Sen så ska tävlingsformen så klart utvecklas och racen ska bli så bra som möjligt för alla att köra och så enkla för en arrangör så att de vill göra det igen.

För övrigt, bra skrivet Bengan!

Edit: Tillägg

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Schreddan skrev:
> >
>
> > -----
> > > En enkel fråga:
> > > Har någon elit-elitåkare "klagat" på att
> de
> > > fick sakta av på grund av långsammare
> åkare
> > > framför?
> > >
> > > Jag försöker inte påvisa något utan är
> > > nyfiken.
> >
> > Inte specifikt det problemet. Men jag frågade
> hur
> > elitåkarna uppfattat systemet och de tyckte
> att
> > det hade varit bättre med en uppdelning.
>
> Ok så det var alltså inget problem.

Det vet jag inte, jag hörde bara inget specifikt om just den grejen. Det är möjligt att några upplevde det som ett problem och några inte. Det jag däremot kan tycka själv är att de som faktiskt slåss om topplaceringarna borde kunna få ungefär samma förutsättningar på banorna.

> Vilket ger frågan: "Vilka är elit"? (inte direkt
> riktad till dig Luthman)

Jag tittade mig i spegeln och ställde frågan högt, sen svarade jag. Var det fel av mig?
(eller så frågade jag någon av de som bevisligen var bland de snabbast om hur snacket gått bland dem).

Rent krasst är det ju inte så svårt att ta reda på vilka som bör hamna i en sådan startgrupp (om man nu ska separera elit från motionär), det är ju bara att titta i resultatlistan. Nu har man ju en säsongs resultat att kolla på. Folk kan tycka att de är hur elit som helst, men om de inte presterat topp 10-placeringar så är de uppenbarligen inte tillräckligt mycket elit för att få kalla sig elit.

Sen tror jag också att det beror på vad man tycker att ESS ska vara för något. Antingen ser man det som ett kul event där alla kör för glatta livet och alla ska kunna/vilja vara med. Eller så är det en tävling för att kora vem som faktiskt är bäst i Sverige på det häringa enduroandet. De två olika tankesätten kräver nog lite olika approach. Ska det vara en tävling för att kora en värdig vinnare och kanske fostra åkare som sen kan ta sig ut i världen och faktiskt vara med och slåss om toppen även internationellt. Alltså så som man tänker sig att de flesta andra mtb-grenar är tänkta att funka (antar jag), ja då kanske man bör ge de allra bästa lite fördelar.
Men ska det vara en cykelfest fûr alle, ja då får även eliten finna sig i att kladda i samma lera som alla andra.

Det finns så klart för och nackdelar med båda resonemangen. Och inget är väl rätt eller fel, det beror ju på vilket läger man står i. Sen är det ju så klart så att det är en extrem nischsport där tävlingarna drivs av folk med engagemang och vilja. Och det är fortfarande bara andra säsongen, så det är nog inte så konstigt att allt inte är inkört, uppsmort och perfekt än. Men utan eldsjälarna hade det inte blivit en enda tävling, det ska man inte glömma. Så stora hatten av för CFCB.

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
>
> Men vad man än tror om sig själv så är ESS som
> patten skriver, gärdsgårdserie i en väldigt
> liten sport.
>
> Utan "kreti och pleti" eller engagerade
> arrangörer så finns det inga race.

+1

Det är inte på de här racen eliten blir elit. Det är alla andra dagar på året.

Men visst, att klumpa ihop eliten i en startgrupp är väl en bra lösning som inte direkt stör något annat heller.

Luthman Photography skrev:

> Jag tittade mig i spegeln och ställde frågan
> högt, sen svarade jag. Var det fel av mig?
> (eller så frågade jag någon av de som
> bevisligen var bland de snabbast om hur snacket
> gått bland dem).

Eh, det här föstod jag inte. Jag menade att frågan "Vilka är elit" inte var riktad till dig att svara på, men så klart ska du göra det om du vill. Det var mer en öppen diskussionesfråga i linje med att det ändå talas om en "elit".

> Rent krasst är det ju inte så svårt att ta reda
> på vilka som bör hamna i en sådan startgrupp
> (om man nu ska separera elit från motionär), det
> är ju bara att titta i resultatlistan. Nu har man
> ju en säsongs resultat att kolla på. Folk kan
> tycka att de är hur elit som helst, men om de
> inte presterat topp 10-placeringar så är de
> uppenbarligen inte tillräckligt mycket elit för
> att få kalla sig elit.

Ja det är en definition.

> Sen tror jag också att det beror på vad man
> tycker att ESS ska vara för något. Antingen ser
> man det som ett kul event där alla kör för
> glatta livet och alla ska kunna/vilja vara med.
> Eller så är det en tävling för att kora vem
> som faktiskt är bäst i Sverige på det häringa
> enduroandet. De två olika tankesätten kräver
> nog lite olika approach. Ska det vara en tävling
> för att kora en värdig vinnare och kanske fostra
> åkare som sen kan ta sig ut i världen och
> faktiskt vara med och slåss om toppen även
> internationellt. Alltså så som man tänker sig
> att de flesta andra mtb-grenar är tänkta att
> funka (antar jag), ja då kanske man bör ge de
> allra bästa lite fördelar.
> Men ska det vara en cykelfest fûr alle, ja då
> får även eliten finna sig i att kladda i samma
> lera som alla andra.

Jag tror nog att vi kan kora en värdig vinnare utan att sätta saker mot varandra.

> Det finns så klart för och nackdelar med båda
> resonemangen. Och inget är väl rätt eller fel,
> det beror ju på vilket läger man står i. Sen
> är det ju så klart så att det är en extrem
> nischsport där tävlingarna drivs av folk med
> engagemang och vilja. Och det är fortfarande bara
> andra säsongen, så det är nog inte så konstigt
> att allt inte är inkört, uppsmort och perfekt
> än. Men utan eldsjälarna hade det inte blivit en
> enda tävling, det ska man inte glömma. Så stora
> hatten av för CFCB.

Absolut!

Jag hörde för övrigt en enda missnöjd kommentar på hela helgen. Det var inte från en elitåkare. Alla andra var hur glada som helst trots blåmärken, lera och kraschade cyklar.

Schreddan skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
>
> > Jag tittade mig i spegeln och ställde frågan
> > högt, sen svarade jag. Var det fel av mig?
> > (eller så frågade jag någon av de som
> > bevisligen var bland de snabbast om hur snacket
> > gått bland dem).
>
> Eh, det här föstod jag inte. Jag menade att
> frågan "Vilka är elit" inte var riktad till dig
> att svara på, men så klart ska du göra det om
> du vill. Det var mer en öppen diskussionesfråga
> i linje med att det ändå talas om en "elit".
>

Första delen av uttalandet var ett skämt. Det andra var ett svar på vilka/vem som stod för åsikterna i artikeln. Men jag förstår vad du menar. Jag gillar att prata bara.

> > Rent krasst är det ju inte så svårt att ta
> reda
> > på vilka som bör hamna i en sådan startgrupp
> > (om man nu ska separera elit från motionär),
> det
> > är ju bara att titta i resultatlistan. Nu har
> man
> > ju en säsongs resultat att kolla på. Folk kan
> > tycka att de är hur elit som helst, men om de
> > inte presterat topp 10-placeringar så är de
> > uppenbarligen inte tillräckligt mycket elit
> för
> > att få kalla sig elit.
>
> Ja det är en definition.
>

Det är väl en rätt bra definition ( jag är nöjd med den iaf).

> > Sen tror jag också att det beror på vad man
> > tycker att ESS ska vara för något. Antingen
> ser
> > man det som ett kul event där alla kör för
> > glatta livet och alla ska kunna/vilja vara med.
> > Eller så är det en tävling för att kora vem
> > som faktiskt är bäst i Sverige på det
> häringa
> > enduroandet. De två olika tankesätten kräver
> > nog lite olika approach. Ska det vara en
> tävling
> > för att kora en värdig vinnare och kanske
> fostra
> > åkare som sen kan ta sig ut i världen och
> > faktiskt vara med och slåss om toppen även
> > internationellt. Alltså så som man tänker
> sig
> > att de flesta andra mtb-grenar är tänkta att
> > funka (antar jag), ja då kanske man bör ge de
> > allra bästa lite fördelar.
> > Men ska det vara en cykelfest fûr alle, ja då
> > får även eliten finna sig i att kladda i
> samma
> > lera som alla andra.
>
> Jag tror nog att vi kan kora en värdig vinnare
> utan att sätta saker mot varandra.

Ja. Så klart. Men vad vore happy utan polemik?

>
> > Det finns så klart för och nackdelar med
> båda
> > resonemangen. Och inget är väl rätt eller
> fel,
> > det beror ju på vilket läger man står i. Sen
> > är det ju så klart så att det är en extrem
> > nischsport där tävlingarna drivs av folk med
> > engagemang och vilja. Och det är fortfarande
> bara
> > andra säsongen, så det är nog inte så
> konstigt
> > att allt inte är inkört, uppsmort och perfekt
> > än. Men utan eldsjälarna hade det inte blivit
> en
> > enda tävling, det ska man inte glömma. Så
> stora
> > hatten av för CFCB.
>
> Absolut!

My cup of tea ang. startgrupperna:
+ Smidigt arr, det var i princip inga väntetider på sträckorna och man behövde inte skrika och köra om allt för många om man bara pratade ihop sig innan start.
- Det blir naturligtvis inte jämna förhållanden när man startar på olika sträckor, t.ex. att de slits annorlunda, man får starta fräsch i kroppen på de långa sträckorna t.ex. Dock tror jag det hela är ett mindre problem om det är torrt. Tror dessutom endast detta upplägg fungerar när tävlingen körs över ett så kompakt område som Flottsbro.

Kontentan: No biggie, det fanns fördelar och det fanns nackdelar.

Nu vill jag verkligen inte komma som en besserwisser här och dra upp en diskussion som spårar ur totalt, men jag uppfattade det som att bansträckningen (läs för platt och för mycket trampa) var ett större irritationsmoment än startgrupperna. Likväl som man diskuterar ett standardiserat upplägg för startordning så bör man diskutera arrangörernas strävan efter att maximera totaltiden på tävlingen på bekostnad av kvalitet. Jag har länge haft en hypotes om att många av sträckorna i ESS ser ut som dom gör just pga. en stark vilja från arrangörernas sida att ha lång totaltid, och det blev bekräftat i denna intervju. Tycker det är väldigt synd att kvalitet skall offras för kvantitet. Detta är i synnerhet ett problem om framtida arrangörer anammar samma resonemang, dvs. analysera tidigare tävlingar och gör ett antagande om att det återspeglar ett önskvärt upplägg (ja, flera av sträckorna i grycksbo samt göteborg var gränsfall). Det skulle faktiskt vara intressant att höra tankegångarna kring detta dilemma från ESS-arrangörernas sida.

Låt nu detta inte barka iväg i en ohållbar pajkastning. När man påpekar problemet brukar mothugget vara "men du får väll fan träna mer", "det ska vara jobbigt" etc., och jag har tränat som ett djur och har inget emot att slita. Ja, Enduro skall vara jobbigt och slitsamt, men jag är tveksam till att det skall uppnås genom nuvarande strategi. Jag tycker helt enkelt det är på tiden att man lyfter denna diskussion bland deltagarna, speciellt när man vill tänka långsiktigt angående seriens utveckling och sporten som helhet i landet.

bokrantz skrev:

> Nu vill jag verkligen inte komma som en
> besserwisser här och dra upp en diskussion som
> spårar ur totalt, men jag uppfattade det som att
> bansträckningen (läs för platt och för mycket
> trampa) var ett större irritationsmoment än
> startgrupperna. Likväl som man diskuterar ett
> standardiserat upplägg för startordning så bör
> man diskutera arrangörernas strävan efter att
> maximera totaltiden på tävlingen på bekostnad
> av kvalitet. Jag har länge haft en hypotes om att
> många av sträckorna i ESS ser ut som dom gör
> just pga. en stark vilja från arrangörernas sida
> att ha lång totaltid, och det blev bekräftat i
> denna intervju. Tycker det är väldigt synd att
> kvalitet skall offras för kvantitet. Detta är i
> synnerhet ett problem om framtida arrangörer
> anammar samma resonemang, dvs. analysera tidigare
> tävlingar och gör ett antagande om att det
> återspeglar ett önskvärt upplägg (ja, flera av
> sträckorna i grycksbo samt göteborg var
> gränsfall). Det skulle faktiskt vara intressant
> att höra tankegångarna kring detta dilemma från
> ESS-arrangörernas sida.
>
> Låt nu detta inte barka iväg i en ohållbar
> pajkastning. När man påpekar problemet brukar
> mothugget vara "men du får väll fan träna mer",
> "det ska vara jobbigt" etc., och jag har tränat
> som ett djur och har inget emot att slita. Ja,
> Enduro skall vara jobbigt och slitsamt, men jag
> är tveksam till att det skall uppnås genom
> nuvarande strategi. Jag tycker helt enkelt det är
> på tiden att man lyfter denna diskussion bland
> deltagarna, speciellt när man vill tänka
> långsiktigt angående seriens utveckling och
> sporten som helhet i landet.

Håller i stort med dig Bokrantz! Nu är jag ingen arrangör men det är ju lite reglerat från SCFs sida angående detta:
Från reglerna:
4.4a.012
Minst tre specialsträckor måste avgöras.
Den totala tiden för en tävlande ska vara minst tio minuter.

Det är ju inget i regeln ovan som säger att sträckorna i Flottsbro var "tvungna" att vara dragna som de var. Men det finns alltså nåt som en arrangör måste anpassa sig till när det gäller sträckorna. Kan vara bra att veta. :)

> Från reglerna:
> 4.4a.012
> Minst tre specialsträckor måste avgöras.
> Den totala tiden för en tävlande ska vara minst
> tio minuter.
>
> Det är ju inget i regeln ovan som säger att
> sträckorna i Flottsbro var "tvungna" att vara
> dragna som de var. Men det finns alltså nåt som
> en arrangör måste anpassa sig till när det
> gäller sträckorna. Kan vara bra att veta. :)

Aaah, man lär sig något nytt varje dag. Där har vi en central grundorsak med andra ord...

Jag vill först och främst vara tydlig med att mina resonemang och synpunkter inte ska ses som kritik mot genomförd tävling, jag tyckte det flöt hur fint som helst och tycker det var ett stort lyft mot förra årets köbildning, även om jag får erkänna att jag var lite skeptisk innan start. Det enda jag möjligen kan tycka var att trampstarten på SS4 och hela SS1 kunde ha strukits och ersatts med DH-spåret. Men det skulle inneburit andra nackdelar, se mer resonemang längre ner.

Däremot ser jag en del förbättringspotential. Dels detta med startgrupper som skulle leda till en rättvisare tävling för de som tävlar mot varandra, dvs det inbördes mötet inom elit, inom sport osv. Samtidigt är det i princip inget merarbete alls att köra det nuvarande systemet men först sortera startlistan på grupp och därefter på namn inom gruppen. Jag har väldigt svårt att se hur en sådan ändring ska kunna ses som en försämring för någon?

Vad gäller mitt utsvävande om banor, svårighetsgrader osv tänkte jag försöka formulera det lite tydligare nu när jag sitter vid en dator.

Förra året var banorna överlag ganska tekniskt utmanande. Till och med en del av toppåkarna använde benämningen #döds på vissa delar och mumlade om det. En hel del av motionärerna tvingades kliva av cykeln på avgörande partier och vissa chansade på sin förmåga och kraschade istället. Till i år hade därför arrangörerna medvetet gjort banorna lättare - för de ville ha bredd. Kommentarerna från vissa toppåkare i år - de frågade sig om det var ett xc-race eller en endurotävling.

I andra änden av skalan så vet jag precis hur mycket träning och uppmuntran som ligger bakom att det över huvud taget fanns åkare i klassen "dam motion", eftersom 50% av den utgjordes av min fru och den andra 50% av en nära vän. Vi har haft regelbunden teknikträning under en dryg månads tid ("enduro clinics"), vi har deltagit i ett xc-lopp för att testa tävlingssituationen, vi har varit flera gånger i Flottsbro för att testa banorna och ha en möjlighet att specifikt träna på de svårigheter som finns just där, samt göra planer för hur de kan ta sig runt de värsta svårigheterna. Jag är jätteglad över att båda kom i mål, men hade det varit möjligt hade det varit mycket bättre för dem som inte är lika skickliga att köra på lite lättare banor.

Ska man vara lite raljerande kan man säga att det blev lite "mellanmjölk" av banorna. Och att det nog är där man _måste_ hamna med nuvarande upplägg.

Vidare kan man konstatera att junioråkare i princip inte existerar. Jag tror att jag lyckades se en åkare i hela startfältet som var under 18. Kanske var det någon mer, men inte var det många. Det här ser jag också som ett problem, för som tävlingsform finns det inget som egentligen hindrar yngre förmågor från att delta. Men de kanske inte orkar köra 8 sträckor och vara ute i 3 timmar.

Min fru, som har en bakgrund inom orientering, tyckte att vi borde ta efter hur det fungerar på orienteringstävlingar. Där har man samma start- och målområde och samma skogar som man tävlar i, men sedan har man olika långa och olika svåra banor beroende på vilken klass man är med i. Detta innebär att hela familjer kan åka till samma tävling och vara med och att både motionär och elitlöpare känner att banorna är lagom utmanande. Givetvis har man en markant skillnad i orientering jämfört med cykling, och det är att man inte fysiskt behöver bygga några banor.

Samtidigt undvek arrangörerna detta år att använda DH-spåret och 4X-banan från toppen som en sträcka, troligen för att den bedömdes vara för svår. Spåret fanns alltså redan på plats.

Mitt förslag för att bredda sporten och samtidigt behålla spetsen (för det tror jag att alla vill) är alltså att man har sträckor som är rejält tuffa med i tävlingsklassen, men att man låter motion och junior köra ett antal färre och lättare sträckor, eventuellt även sträckor som helt eller delvis är separerade från tävlingsklass.

Följden av en sådan ändring skulle givetvis bli att det blir lite mer arbete för arrangörerna med stigbygge, men det tror jag är övergående eftersom man faktiskt får återanvända sträckor. Samtidigt tror jag att motionärer kanske inte är lika kritiska till stigarna som eliten varför man som arrangör nog kommer lite lättare undan även om sträckorna inte är "true enduro".

Bland motionärerna så kommer man direkt få en tydlig distinktion mellan de som verkligen vill mäta sig med toppåkarna men som bara av lättja, SCF-allergi eller +ANNAT nöjer sig med att köra i motionsklass och de som faktiskt på riktigt är "motionärer". Då skulle flera av dessa välja att ställa upp i tex sportklassen istället, men det ser jag inte riktigt som något problem. Man kan antingen separera ut toppåkare via licens (elitlicens/baslicens) eller via seedning från tidigare tävlingar.

TLDR:
Att separera ut elit i en särskild startgrupp borde inte vara så svårt men har klara fördelar.

För att få bredd utan att det blir "mellanmjölk" tror jag det krävs en separation mellan motion och tävling där tävling kör fler och tuffare specialsträckor.

Schreddan skrev:
> Från reglerna:
> 4.4a.012
> Minst tre specialsträckor måste avgöras.
> Den totala tiden för en tävlande ska vara minst
> tio minuter.

Denna problematik har funnits i DH-sverige i alla år. Även där har det funnits, eller finns det, regler som säger att banorna skall ha en viss åktid. Men det gör det i princip omöjligt att göra en bra DH-bana i Stockholm, Göteborg eller typ alla andra orter söder om Gesundaberget. Ett tag höll man på att lägga in långa och onödiga trampsträckor för att förlänga åktiden. Värdelöst, tyckte de flesta. Det är väl bättre att göra riktiga banor utifrån den fallhöjden som finns tillgänglig istället och så får man finna sig i att åktiden blir därefter.

Tack för artikeln och arrangemanget!

Första gången för mig det här. Allt fungerade väldigt bra tycker jag. Det var väldigt skönt att det var lite väntetid (för jag hatar köer och med längre väntetider och regn under rejset skulle det vart risk för att bli kall emellan segmenten.)

Så som det var nu gick det bara bättre och bättre och jag var som bäst taggad mina två sista segment SS 4 och SS 5. Det kändes som det var betydligt bättre fäste i slutet av dagen.

H. skrev:
> Schreddan skrev:
> -----
> > Från reglerna:
> > 4.4a.012
> > Minst tre specialsträckor måste avgöras.
> > Den totala tiden för en tävlande ska vara
> minst
> > tio minuter.
>
> Denna problematik har funnits i DH-sverige i alla
> år. Även där har det funnits, eller finns det,
> regler som säger att banorna skall ha en viss
> åktid. Men det gör det i princip omöjligt att
> göra en bra DH-bana i Stockholm, Göteborg eller
> typ alla andra orter söder om Gesundaberget. Ett
> tag höll man på att lägga in långa och
> onödiga trampsträckor för att förlänga
> åktiden. Värdelöst, tyckte de flesta. Det är
> väl bättre att göra riktiga banor utifrån den
> fallhöjden som finns tillgänglig istället och
> så får man finna sig i att åktiden blir
> därefter.

Det där går ju komma ifrån i enduro genom att köra en bra sträcka flera gånger om stigarna håller. Tex frirajdspåret som första och sista sträcka. Om det är bra eller ej kan ju diskuteras.

Det är klart att man måste väga arbetsinsats mot nytta och det vi diskuterar här är väl mest förbättringar av tävlingsformen. Sen att det är en gärdsgårdserie hindrar väl inte att man försöker göra det så bra som möjligt. För min egen del fungerade det toppen i helgen inga köer bara att köra på i mitt eget tempo.

Jag tycker att det är väldigt kul med en sån här tävlingsform där man blandar högt och lågt en del av charmen ligger i att det både finns toppåkare och kreti och pleti på plats. Men jag tycker nog ändå att det finns en poäng att ge toppåkarna så lika förutsättningar man kan.

Jag tänker mig att elit är personer som har möjlighet att ta en pallplats (eller kanske topp5) och det är väldigt få personer. Man kanske bara kan lägga till en rad i anmälan där man kan uttrycka en önskan om att tillhöra elitgruppen och sen får de köra i samma grupp

Exempel
Wengelin anmäler sig och skriver "Hej jag tävlar i världscupen i XC och jag vill köra i Elitgruppen" Hamnar i grupp1 tillsammans med Wallner&CO

Kreti anmäler sig och skriver: "Hej jag är skitsnabb, jag kom 2a på senaste SBR:et och har alla KOM i min lokala skog" Hamnar i grupp4 tillsammans med Pleti

Men det kanske inte är något problem egentligen.

Bra reportage, och bra bilder, blev bara lite brydd på sista meningen "Nästa deltävlingen äger rum i de svenska fjällen, Falun!"?

h.g.j skrev:
> Bra reportage, och bra bilder, blev bara lite
> brydd på sista meningen "Nästa deltävlingen
> äger rum i de svenska fjällen, Falun!"?

Du har inte hängt med i nyhetsflödet ;-)

Angående olika banor så tycker jag fortfarande att det är en usel ide att separera på motion/tävling. Men att kunna anmäla sig till en enklare variant är väl inte en otänkbar tanke. Jag jobbar på att öka på dam motion med 50% men det går lite trögt just för att det uppfattas som lite läskigt. Dock kräver det en helt annan organisation än vad jag uppfattar finns idag att rodda tävlingar då.

Tillbaka
Topp