[Cykeltips] - Klädtips för Vätternrundan

Aron

Inventarie

Idag startar HappyMTB en ny filmserie där vi ger tips på hur man väljer praktiska kläder för cykling. I det första avsnittet tar vi en närmare titt på klädvalet inför Vätternrundan.

Vi tipsar om vad man ska man tänka på när det gäller ett landsvägslopp som pågår under lång tid och där man kan få stor variation i temperatur och väderlek.

Serien vänder sig främst till nybörjare och presenteras i samarbete med Pearl Izumi.

Artikeln: http://happymtb.org/2015/05/27/kladtips-for-vatternrundan/

Hmm, låter väl som vettigt det mesta. Men för att vara riktat till nybörjare så känns det lite stort att plocka fram kläder som tillsammans kostar mer än en instegshoj. Sen....Hur skall man få med sig allt? Thule hade visst en bra lösning :)

MVH
Magnus

bakteria skrev:
-------------------------------------------------------
> vad har detta med mtb att göra?

Happymtb handlar även om lvg och annan cykling. Den första lvg tråden sägs redan ha startats under forumets första vecka.

Från infosidan, formuleringen har hängt med i snart 10 år: "Det är definitivt inte bara mountainbikes som diskuteras utan allt mellan landsväg, liggcyklar, barnsadlar och cykelkärror är sånt som dyker upp då och då."

Kan inte någon Lidl-representant filosofera lite i kameran om hur man skall kombinera deras Crivit- kläder? Det vore humor.

Ja jag har förstått att det skrivs en hel del om annat än mtb här.
Men för min del som bara är intresserad utav mtb och relativt ny medlem så leder det till en hel del förvirring och frustration på grund av forumets brist på kategorisystem.
Därav min dryga "vad har detta med mtb att göra" kommentar.
Nu är väl detta så OT det bara går men hur kommer det sig att man inte har implementerat ett kategorisystem?

Pearl-mannen avvisar, liksom många andra, helt tanken på att det går att cykla med kalsonger under cykelbrallor. Tror han säger att han är helt säker på att man får problem. Har har ju fel där. Hittar man rätt sorts sportkalsong eller liknande så kan det mycket väl funka. Själv tycker jag att det dels stadgar upp lite mera och dels känns det lite fräschare. Det sista är väl psykologiskt, jag menar, brallorna luktar ju ändå inte tårta efter ett pass, men ändå.

Annars tycker jag tipset med superunderställ + kortärmad cykeltröja är kanon. Kör ofta så på sommaren när det är lite kallare. Mera användbart än armvärmare + kortärmad, även om jag använder det ibland också, eftersom överkroppen ändå bör har ett tjockare lager än ärmarna. Ett än flexiblare alternativ är väl annars kortärmat + armvärmare + tunn väst.

De långa tightsen känns lite meningslösa. Visserligen har det väl snöat på VR någon gång, men flossade benvärmare borde räcka i de allra flesta lägen.

Känns sportkalsongerna som om de stadgar upp har du för stora cykelbyxor. Jag skulle inte kunna ha kallingar under mitt bekvämaste par cykelbyxor ens om jag försökte. De är som ett andra skinn på riktigt.

Visst går det att köra Vättern utan cykelbyxor. Men för att det inte ska bli för smärtsamt bör man nog i så fall härda sin röv så pass många mil att jag inte längre skulle betrakta den personen som nybörjare.

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Känns sportkalsongerna som om de stadgar upp har
> du för stora cykelbyxor. Jag skulle inte kunna ha
> kallingar under mitt bekvämaste par cykelbyxor
> ens om jag försökte. De är som ett andra skinn
> på riktigt.

Cykelbrallirna sitter bra. Jag äger dock ett par bib som är för små. De går att använda och sitter som du säger som ett andra skinn, men ibland känns det inte bra i paketet.

Bästa paret jag haft köpte jag i Motala dagen innan jag körde mitt andra VR. Ingen inkörning alltså och med tighta tunna plattsömmade kallingar under.

Snuten skrev:

>
> Cykelbrallirna sitter bra. Jag äger dock ett par
> bib som är för små. De går att använda och
> sitter som du säger som ett andra skinn, men
> ibland känns det inte bra i paketet.
>
> Bästa paret jag haft köpte jag i Motala dagen
> innan jag körde mitt andra VR. Ingen inkörning
> alltså och riktigta tunna plattsömmade
> kallingar under.

Cyklingen eller könet då, vilket ryker?

bengt skrev:
> Såg ut som en seriös vettig tråd, men sen helt
> förstörd av trams

Jag tyckte tråden var seriös fram tills nu.

bengt skrev:
> Såg ut som en seriös vettig tråd, men sen helt
> förstörd av trams

Jag vet inte om du menar mina inlägg? Det där med Lidl var ett skämt, det är ju uppenbart. De andra inläggen var i princip helt humorbefriade.

Bra initiativ, hoppas det dyker upp ett avsnitt som behandlar kläder för vintercykling. Det tycker jag är svårt att få till.

Jag kan med stöd av egen erfarenhet dementera att man garanterat får problem med kalsonger under bibs på vätternrundan. Men det är väl preskriberat så här 15 år senare.

-91 gjorde jag misstaget att inte köra med benvärmare eller tights utan bara bibs. Kort sagt kan man säga att det regnade typ från start till mål och det var väldigt kallt.
Skulle jag köra nu så skulle setupen vara: bibs, tröja, benvärmare, armvärmare, vindväst och vind/regnjacka.
Väldigt flexibelt.

Hur ska man få med allt det där? Benvärmare, armförlängning (går att ta av/på i farten) och väst eller vindjacka kommer du långt med, kanske en bandana runt skallen eller halsen för svala nätter.

Det är väl inte -81 repris hoppas jag, för då är det vinter och vinter-kläder på...

Kör alltid med kort svetttransport-underställ under oavsett väder.

PiPPiW skrev:
> Nybörjare, siktar på sub-15: När jag
> svetto-cyklar kör jag paddade byxor med vanliga
> knälånga "sommarshorts" i bomull ovanpå. Såna
> shorts är ju lösare runt lår och knä, går det
> åt mycket energi i fladdret över dom 30 milen?
> Typ tillräckligt mycket för att det gör en
> reell skillnad över den distansen som motiverar
> att gå "all-in lycra"?

Har du otur med vädret så att det är blött och kallt kommer du förbanna allt som eventuellt är av bomull. All din kroppsvärme lämnas tillbaka till naturen och du blir aldrig torr.

Tid kanske inte gör jättestor skillnad men blir det blött så lär du svära om du har bomull på dig. Risken för skav ökar också.

Som sagt. Fundera över varför det är så omåttligt populärt med baggykläder på landsväg. Någon anledning finns det säkert.

Ska du ha ett par shorts utanpå så se till att de är i något snabbtorkande material. Är de dessutom inte allt för fladdriga är väl det en bonus.

Rattnalle skrev:
> Ska du ha ett par shorts utanpå så se till att
> de är i något snabbtorkande material. Är de
> dessutom inte allt för fladdriga är väl det en
> bonus.

+1
Kolla in några mtb-shorts i funktionsmaterial som inte är för fladdriga.
T.ex. Decathlon i Kungens Kurva brukar ha billiga.

Jag tycker att det är lika roligt varje gång. Löstagbara armar. Lika roligt men smärtsamt varje gång. Själv fördrar jag löstagbara ärmar.

Det var väl en helt ok gmg om kläder och så. Men dom missar vad jag ser som det viktigaste. Att alla är vi olika och att alla och en var bör pröva sig fram till vad som passar just dem.
Men som ett rent generellt råd är det väl helt ok. Dock vet jag att det går utmärkt att cykla både 30 och 40 mil med kallingar under cykelbyxorna. Det är bara en fråga om att göra som när man tränar. Det och träna tillräckligt mycke.

PiPPiW skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Har du otur med vädret så att det är blött
> och
> > kallt kommer du förbanna allt som eventuellt
> är
> > av bomull. All din kroppsvärme lämnas
> tillbaka
> > till naturen och du blir aldrig torr.
>
> Viktig poäng. Men full lycra är liksom inte
> min... min... ...filosofi.
>
> Illa nog med att jag nu äger paddade byxor,
> cykeltröja och cykelhandskar. Det blev t.o.m. ett
> par dbh cykelskor.
>
> Utrustningen har liksom passerat förbi prestandan
> på ekipaget för länge sedan, inte bra. Ska det
> sen bli tajta shorts som lök på laxen så hamnar
> Michelin-gubben i lä.
>
>
>
> Skulle aldrig gått med här, man blir ju helt
> förtappad. Nu får det bli "kalla öl"-tråden
> eller nåt annat vettigt.
>
> Och så att inget missförstås, tack för svaren
> :)

Jag gillar din självinsikt, humor och ironi. Men att säga att man skall ha dåliga kläder när man cyklar bara för att man inte är bäst, är som att säga att den som är ute två veckor i skogen skall ha mindre lämpade kläder än den som är ute över helgen. Skälet är då att personen som är ute två veckor är långsammare hem och förtjänar inte bra grejer. :)

...varför kladda till det med shorts utanpå cykelbrallorna - för landsvägen?

Ok om det är en skäggig hipster i skogen som är mer brydd över hur man ser ut än funktion... ;) Men på racern blir det ju bara ett problem till.

Och det är bara att ge upp, man ser inte klok ut, välkommen i gänget. ;)

Ett tips jag fått som jag tycker varit bra är att se till att testa kläder och liknande ordentligt i god tid innan själva loppet, och på lite längre distanser. Då får du reda på vad som funkar för dig, och plagget som satt bra i provhytten men började skava efter 11-12 mil slipper du köra 18 mil till i...

Visst är det bra med nya grejer, men prova de på riktigt innan också.

PippiW,
Även den mest nedtonade 10-sekundersbilen har en båge man kan ana genom spegeltejpen :)
Köp ett par diskhandskar och få dig en 15-milare i dina utvalda kläder imorrn, oavsett väder, så får du en aning om hur det blir.
Själv insåg jag i motvinden idag att jag är glad att jag inte fått tag på nån biljett till SR eller VR. Som den här våren varit så lär det bli klassisk misär på bägge rundorna.
Ska tänka på er när jag svettar mig uppför branta kalkstenskeder på Kalymnos :)

Till och med Rapha har shorts som man skall ha utanpå cykelbyxor, dock går bra med deras tunna cykelbyxor i ylle med paddning.

Som vanligt är det bara trams på Happy.

ingen skiljelinje, trams

Ang vädret, det ska ju bli asvarmt nästa helg, kanske håller i sig! Får hoppas det, eller då flyttar vi VR till nästa lär :-)

PiPPiW skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
>
> > Har du otur med vädret så att det är blött
> och
> > kallt kommer du förbanna allt som eventuellt
> är
> > av bomull. All din kroppsvärme lämnas
> tillbaka
> > till naturen och du blir aldrig torr.
>
> Viktig poäng. Men full lycra är liksom inte
> min... min... ...filosofi.
>
> Illa nog med att jag nu äger paddade byxor,
> cykeltröja och cykelhandskar. Det blev t.o.m. ett
> par dbh cykelskor.
>
> Utrustningen har liksom passerat förbi prestandan
> på ekipaget för länge sedan, inte bra. Ska det
> sen bli tajta shorts som lök på laxen så hamnar
> Michelin-gubben i lä.
>
>
>
> Skulle aldrig gått med här, man blir ju helt
> förtappad. Nu får det bli "kalla öl"-tråden
> eller nåt annat vettigt.
>
> Och så att inget missförstås, tack för svaren
> :)

Ok, jag misstänker att du inte har tänkt på hur du ska raka benen (hyvel, epilator, Veet) och vilken smörja du ska använda mella pung och anus ännu? Börjar bli dags att knyta ihop de lösa trådarna! :-)

PiPPiW skrev:
> Freddie L skrev:
> -----
> > Ok, jag misstänker att du inte har tänkt på
> hur
> > du ska raka benen (hyvel, epilator, Veet) och
> > vilken smörja du ska använda mella pung och
> anus
> > ännu? Börjar bli dags att knyta ihop de lösa
> > trådarna! :-)
>
> OK, testade det där men det gick inte fortare.
> Så jag läste lite noggrannare. Visade sig att
> jag hade fått det fel, smorde ju in benen och,
> ja...

Vanligt fel, jag gjorde likadant mina första tre rundor. (Fast allvarligt talat är det inte fel att ansa lite runt det mest privata, har varit med om "skavsår" pga håret. Ska du göra nåt fjolligt, välj det, det gör en riktig skillnad).

Tillbaka
Topp