Med cykelrickshaws får Malmös äldre åter känna vinden i håret

Aron

Inventarie
bild1.JPG

Det danska projektet ”Cykling uden alder” kommer till Sverige och Malmö blir första kommun att erbjuda stadens äldre att åter igen få känna vinden i håret och friheten som cykeln ger. Happys nya medarbetare Jenny Fasth är själv involverad i projektet och ger oss alla detaljer.

http://happymtb.org/2015/06/08/de-aldre-i-malmo-far-kanna-vinden-i-haret/

Senast ändrad:
Ser visst ut som att det finns planer för att göra samma sak i Lund och Borå, om de nu fortfarande är aktuella?

Fint initiativ. Kan tänka mig att många äldre är mer eller mindre isolerade i sina boenden. Svårt för oss att föreställa sig hur det måste vara.

Bra initiativ. Har gruppen med sig utbildade resurser för särskilda behov? Är de i så fall cyklande eller tar sig till destinationen i förväg, alternativt rullar med i bakgrunden? Om inte så verkar det vara svårt att vara volontär utan vårdutbildning.

Vilken grej! Jag jobbar själv inom äldreomsorgen och ser behovet av att kunna med våra äldre på utflykter. Vi har i massor av olika sevärdheter här och äldre som inte kommit längre än runt hörnet eller sjukhuset på flera år. Detta skulle nog uppskattas rejält av mina vårdtagare.

Helt fantastiskt! Det här är återbäring för de äldre när den är som bäst! Hejja alla som involverar sig i detta projekt!

Både ett underbart exempel och en hemsk belysning av hur äldre ofta förvaras idag. Tummen upp, jag vill också åka på sån cykeltur om en sisådär 40 år.

Nice och underbart, jag kan ställa upp som motor till en om det kommer till Stocholm, vårdkunskaper har jag däremot mindre av, men motorn är tillförlitlig och stark. :)

Det är inte ofta, men ibland skulle det vara bra med en gillaknapp på Happy.

Tillbaka
Topp