[Artikel] Sandvikens nya cykelparadis

Beofred

Aktiv medlem

I skogarna just utanför den gamla industriorten Sandviken har det grävts, grusats, spångats och skyltats nitiskt det senaste året. Under översyn av det anrika bruket Högbo skapas mil efter mil av leder genom markerna och fram växer något som liknar ett paradis för XC-cyklister.

Läs mer

Kul med en Artikel om Högbo och roligt med satsningen som görs där. Har varit dit ett par ggr i år men bara kört dom gamla lederna. Vill gärna prova dom nya med men sällskapet vid båda tillfällena har varit lite för otränade.

Magnus.Bovall skrev:
-------------------------------------------------------
> I Falun? Eller Sandviken?
> Betyg/komentar!
> /Magnus

Om du menar mig så sandviken.
Betyg är svårt för det finns så mycket olika precis som beo skriver, ogillar vissa nya stigar som är tunga och mjuka medans vissa är riktigt sköna "även nya" samtidigt som det finns teknikträning med stenparti och stockar,sen har vi ju sprintbanan med doserade kurvor och hopp i lite olika storlek.

Är lite sugen på att dra dit nästa vecka, är dock cykellös för tillfället, men läste att man kunde hyra cyklar av hotellet eller Äventyrsservice. Något som vet vad det är för cyklar och vad det kostar?

Linyah skrev:
> Är lite sugen på att dra dit nästa vecka, är
> dock cykellös för tillfället, men läste att
> man kunde hyra cyklar av hotellet eller
> Äventyrsservice. Något som vet vad det är för
> cyklar och vad det kostar?

Finns bland annat: Spez Epic och Camber. Giant Anthem 29er bland de heldämpade som är trevligt att ha i Gästrikeskogarna. Om jag kommer ihåg utbudet rätt.

blunder skrev:
> Sveriges första trail-center?
>
> Eller ska vi räkna falun som det?

Även småländska Isaberg i Hestra är en anläggning i samma stil. Var där förra helgen och blev mycket positivt överaskad. Delvis naturligtvis av den riktigt schyssta XCO-banan som är nybyggd nu inför SM som egentligen är en pedaldriven bikepark full av berms, rollers, drop och hopp - riktigt kul! XC har verkligen utvecklat i en bra riktning tycker jag. :)
Jesper_Andersson_DSC_5795.jpg

Dels av de naturliga XC-stigarna i olika längd och svårighetsgrad. Provade alla de som var märkta som tekniskt svåra vilket innebar lagom nivå för en normal stigcyklist tycker jag - fina stigar och väl värt ett besök. Utförslöpan på blå/svart efter den hyfsat långa klättringen var riktigt fin! Dessutom fanns en fin pumptrack bredvid och det var gott om kids som hade skoj där.

http://www.isaberg.com/sv/aktiviteter/mountainbike/mtb-leder/

Senast ändrad:
Jag får ingen riktigt klarhet i om lederna är fantastiskt roliga eller om det är konceptet i sig som lockar men att lederna är rätt sega och tråkiga. Att köra över en myr är helst inget jag åker 20 mil med bil för att göra.

Min uppfattning, och vad jag har hört, är att Högbo inte kan konkurrera med t.ex. Kinnekulle, Värmdöleden, Rörbäcksnäs och Olstorp.

Men jag kanske har fel? Jag vill inte vara negativ mot detta fina initiativ utan objektiv.

Jag var där idag. Spenderade 4-5 timmar med att utforska nätet av stigar och leder. Kan meddela att det verkligen inte är 'bara cykla över någon myr'. Lika trevligt som slitigt. Jag ska försöka återkomma med lite bilder från kameran, så får bilderna tala för sig själva. Är helnöjd!

Var där själv i helgen/ högbo ;kan rekommenderas, välskött anläggning med trevliga människor överallt,ett plus att det finns gratis möjlighet att tvätta cykeln,billig och fin dusch bastu- fritt att stå med husvagn / husbil - åk, känn inte efter så förbannat "

stig1.JPG

'Tobbe' tror jag den här leden hette, mysigt flow på delar av Gästrikeleden längs med vattnet

stig2.JPG

En kort passage på 'Linn'

stig3.JPG

Relativt flowig bit av 'Linn'/'Palmen'

stig4.JPG

Även detta 'Linn'/'Palmen'

stig5.JPG

'Linn'/'Palmen' lånar av elljusspårets backar, bra för pulsen!

stig6.JPG

'Palmen' testar flåset uppför vid Himlabacken

stig7.JPG

Ännu en på 'Tobbe' utmed vattnet

myr1.JPG

Och givetvis, den obligatoriska myr-bilden ;)

Det slog mig nu att jag enbart fotat de mer mysmjuka delarna av Högbos spår och leder. Majoriteten av själva stigarna (om vi bortser från grusvägar/elljusspår) är bitvis rejält tekniska och roligt utmanande, så bli inte lurade att det enbart är platta höghastighetslöpor. Här finns något för alla, garanterat, och jag åker mer än gärna dit igen. Vissa av de nyare lederna behövs köras in och sätta sig lite bättre (de är som artikeln beskriver fortfarande riktigt färska och mjuka på sina håll), samt att många skyltningar känns som de dyker upp rätt plötsligt (resulterade för min del i en bunt "va fan det här känns fel nu vänder jag nog"-moments), för en som undertecknad, förstagångsbesökare. Men när man kört några passager flera gånger känns det hela genast mer lättsmält och överskådligt. Som sagt, jag är grymt nöjd och då körde jag tur/retur från Uppsala.

jocke_tuffing skrev:
> Jag får ingen riktigt klarhet i om lederna är
> fantastiskt roliga eller om det är konceptet i
> sig som lockar men att lederna är rätt sega och
> tråkiga. Att köra över en myr är helst inget
> jag åker 20 mil med bil för att göra.
>
> Min uppfattning, och vad jag har hört, är att
> Högbo inte kan konkurrera med t.ex. Kinnekulle,
> Värmdöleden, Rörbäcksnäs och Olstorp.
>
> Men jag kanske har fel? Jag vill inte vara negativ
> mot detta fina initiativ utan objektiv.

Körde deltävling i Gästrikecupen där och delar av 'kemi' samt 'palmen' spåret om jag inte har helt fel.. Kan va det stökigaste och grisigaste jag har varit med om. Om en härlig myr hade varit i närheten hade det varit toppen för tillfället! Satan i gatan! :D Testa.. det värsta som kan hända är att du fick cykla lite MTB på annan ort. :D

Senast ändrad:
Nu har vi haft en rekreationsweekend i högbo bruk. Vi testade så gott som alla leder. Nailade också palmen och de övriga svarta. Har bara en kommentar om Högbo...

...åk dit för fan!

Tillbaka
Topp