[RR] #enduro i Alperna - Schweiz & Italien

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
I slutet av juni packade vi bilen och lämnade vi det kalla och regniga Stockholm. Siktet var ställt på alperna, med start i Schweiz och sedan över till Italien för att sedan sluta i Frankrike.

01-tyskland.jpg

Bilen var fullpackad för allehanda äventyr, vi skulle inte bara cykla. Tur att vi bara är två. :)

03-schweiz02.jpg

Att bila i alperna är lite annorlunda jämfört med Stockholmstrafiken. Tex är det inte jättevanligt att man kör bil på över 2500 meter över havet. Delvis därför att det inte ens existerar någon plats så högt över havet inom Sveriges gränser.

04-stluc01.jpg

Efter 200 mil hamnade vi i Saint-Luc, Val d'Anniviers i Schweiz (Ganska nära Zermatt). Vi hade hittat ett cykeltips på nätet som vi passade på att föröka klämma in samma dag som vi kom fram. Efter 2,5 dag i bil var det ganska skönt att äntligen få komma upp på fjället.

05-stluc02.jpg

Första smakprovet på alperna. Och det var riktigt bra.

06-stluc03.jpg

Stigen började med en travers uppe på kalfjället. Sedan var det tänkt att man skulle hitta in i lärkskogen men där gjorde vi tyvärr bort oss så det blev asfalt ner sedan. (Klockan började bli mycket så vi hade inte tid att vända upp igen).

07-stluc04.jpg

Den lilla byn vi bodde i hade inte jättemånga restauranger öppna eftersom det fortfarande var lågsäsong och dessutom hann klockan bli ganska mycket innan vi var tillbaka igen. Den enda restaurangen vi hittade hade en ganska omfattande meny men väl på plats berättade "kocken"/servitören att han hade lite ont om personal (läs: han var ensam) så det enda han kunde erbjuda var ostfondue. Aja. Det var ju en lokal specialitet. :)

08-zinal01.jpg

Man kan ju inte bara cykla. Så vi vandrade lite också. Här ovanför byn Zinal.

09-zinal02.jpg

Shorts- och tshirt-väder på nästan 3200möh. :)

10-zinal03.jpg

Hyfsat vackert.

Efter en "mjukstart" till inledning var det dags för resans två mest intensiva dagar - vi hade bokat privat guidning från Alpine-Trails i Visp ( http://happymtb.org/2014/07/09/alpina-stigar-i-schweiz/ )

11-crans-montana01.jpg

Vår guide Michi hade planerat två riktigt grymma dagar trots en rejäl utmaning - att hitta åkning som både är rolig och utmanande för mig utan att vara för svårt för min fru. Vi började i Crans-Montana ovanför Sierre där vi först tog bergbanan upp och sedan var det dags att trampa i ytterligare en timma, möjligen mer...

12-crans-montana02.jpg

Men vilken åkning det var på vägen ner sedan! Ca 10km lång traverserande utförsåkning på finfin stig med sjukt fin utsikt.

13-crans-montana03.jpg

M. klarar tekniskt trix ganska bra men hon har svårt för tighta svängar och när det blir brant. Denna stig var en perfekt start för henne, jämn fin lutning och inte allt för många switchbacks. Även om det i princip inte går att komma ifrån dem när man är i alperna.

På eftermiddagen blev det ett långt åk i Eischoll ovanför Raron. Helt annan karaktär än förmiddagen, tyvärr inte så mycket vettigt i bildväg. Sen tog jag och Michi ett åk i en nybyggd DH/enduro-bana precis vid liften. Ganska annorlunda mot vad man är van vid. 600 höjdmeter Jörgens stig på stereoider med brännässlor på innerkurvorna skulle man kunna säga... :)

16-visp02.jpg

Andra dagen tog vi det lite lugnare med trampandet och satsade mer på bussar. Vi besökte byarna ovanför Visp, här ovan är vi i Zeneggen, men vi besökte också Visperterminen. I båda fallen så ledde stigarna tillbaka ner till Visp.

17-visp03.jpg

Lite stillsam cykling på en fjälläng innan det bar av in i skogen.

18-visp04.jpg

Denna bild visar karaktären på stigarna ganska bra. Flowigt är ingen underdrift.

19-visp05.jpg

När vi närmade oss Visp igen gick leden rakt genom vinodlingarna, det kändes ganska exotiskt!

Även denna dag tog jag och guiden ett solo-åk på en lite tuffare bana. Vi tog tåget till Stalden och sedan lift upp till Gspon. Det var nog mitt livs åk. Så sjukt bra. De som har kört Burma i Åre kan ha en vag uppfattning om hur bra det är. Fast här var det som det bästa av Burma i typ 30-40 minuter. Så. sjukt. bra. Men inga bilder, det glömde jag. :)

20-cervinia01.jpg

Efter sex sjukt bra dagar i Schweiz kände vi att plånboken fått svida tillräckligt och så var det dags att se något annat också. Så vi styrde mot Italien. Cervinia närmare bestämt. Man kan säga att det är Italiens motsvarighet till Zermatt. Samma Matterhorn men olika dalgångar.

21-cervinia02.jpg

Även om jag tycker att Val d'Annivers i Schweiz var det vackraste på hela resan så fanns det en del godbitar i Cervinia också. Typ detta.

22-cervinia03.jpg

Vi fick en eftermiddag över och då fick jag äntligen lite cykeltid igen. Cervinia har en bikepark med tre-fyra utmarkerade leder för cykling. Dels rena DH-spår som såg riktigt fina ut, men vi tog en lift till upp och gav oss av på vad som beskrevs som ett "enduro"-spår.

23-cervinia04.jpg

Bitvis var det riktigt fina fjällstigar.

24-cervinia05.jpg

På andra ställen var det iofs fint, men betydligt mer av byggd karaktär.

25-cervinia06.jpg

Tänk att en 29er också kan svänga. :)

Efter ett par dagar i Cervinia gav vi oss av mot cykelorten La Thuille istället. Jag hade fått uppfattningen att det var lite av ett liftbaserat enduro-mecka. Tyvärr var det väldigt mycket svårare än vad jag hade trott när jag tittat på bilder, av de spår jag provade så kändes det som att en DH-cykel nog hade varit ett roligare val på de flesta stigarna. Svårighetsgraden var helt klart för hög för M. iaf.

Det var lite av en besvikelse, så vi bestämde oss för att det fick räcka med en dag där. Efter lite allmänt lek på de röda och svarta lederna (jag säger bara en sak: Svart här är typ dödssvart. Så sjukt branta switchbacks i lös sandig jord var ganska spännande. Stenhårt fastsatta SPD-pedaler på en 29er var inte helt optimalt, även om det gick...) så gav vi oss av på en längre runda som gick över passet och ner till franska gränsen och sedan tillbaka till byn i dalgången.

26-lathuille01.jpg

M. i en mysig by som vi passerade på vägen.

27-lathuille02.jpg

Fantastisk flowig stig längs en liten sjö nära franska gränsen.

I Frankrike har de cykelförbud på alla vandringsleder under juli och augusti. Gissa om det grämde mig när vi vandrade på ryggen ovanför Le Tour. Såg så sjukt bra ut. Men men. Det får bli nästa gång.

28-cervinia07.jpg

Adjö.

Edit: ändrade till mer trendriktig trådtitel.

Senast ändrad:
Nu jävlar blir jag pepp. Far med min bättre hälft mot Österrike och Schweiz i övermorgon!

Fantastiska bilder!

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blev mycket avundsjuk. Snyggt!

+1!

arcamone skrev:
> Vackert, såg såväl inspirerande som
> transpirerande ut mest hela tiden.
> /David

Tackar!

Ja, svettigt var det. Vi hade ca 28-33 grader varmt och strålande sol mer eller mindre hela tiden vi var där. Nere i dalarna där luften stod helt still var det faktiskt nästan olidligt.

Fina bilder och bra RR, tackar! Alperna på sommaren är riktigt grymt ändå.

La Thuile är som du säger brant och tekniskt, men jag gillade stigarna rejält. Fast jag gillar ju just brant och tekniskt också. De röda som går på riders left från toppen är inte lika branta som de svarta i mitten och till höger. Kommer inte ihåg vilka EWS-SS-nummer de var men dom var riktigt fina stökstigar a la Gesunda, fast mycket, mycket längre. :)

Är det nya Root Miller du skaffat dig? Vad tycker du?

Härligt med lite alp-RR nu blev arbetsglädjen jääääätttteeee stor, NOT!

Vilka fantastiska vyer, sista bilden är ju som ett vykort :)

BTW, till alla er som cukklat runt nerför alpstigarna, vad har ni för bromsskivor?
Ska ner med TrailAddiction i slutet på augusti och inser att mina 180mm-skivor nog bör erstättas mot större doningar. Speciellt eftersom jag har så kass bromsteknik o troligen kommer att ligga o smygbromsa mig ner för svårigheterna :/

Westman skrev:
> Fina bilder och bra RR, tackar! Alperna på
> sommaren är riktigt grymt ändå.

Ja, det var första gången jag var där, så det var svårt att veta vad som väntade. Svårast att förstå innan man kom dit var hur brant allting är.

> La Thuile är som du säger brant och tekniskt,
> men jag gillade stigarna rejält. Fast jag gillar
> ju just brant och tekniskt också. De röda som
> går på riders left från toppen är inte lika
> branta som de svarta i mitten och till höger.
> Kommer inte ihåg vilka EWS-SS-nummer de var men
> dom var riktigt fina stökstigar a la Gesunda,
> fast mycket, mycket längre. :)

Hade jag varit själv eller med andra på samma nivå hade det nog blivit mer åka av i la thuille, men nu ville vi ju hitta åkning som passade oss båda. Vi åkte det blåa spåret i högzon, röda från toppen som går under liften och sen bort till riders left. Sen provade jag ett av de tighta och asbranta svarta switchbackspåren ganska nära liften samt ett rött/svart spår till riders right.

De var ju som sagt roliga men iaf de spåren hade ju i princip mer av Åre/dh-karaktär.

Som vanligt är det svårt att hitta bra mellanting, det känns som många bikeparks byggs för rutinerade cyklister samt ett eller två nybörjarspår. Men för M. så behövs det fler halvlätta spår...

> Är det nya Root Miller du skaffat dig? Vad tycker
> du?

Japp, har tänkt skriva ihop en ordentlig utvärdering senare men tycker den överlag känns bra. För det jag mest använder den till (dvs hemma) är den toppen. I alperna var det lite för långa kedjestag och lite för brant gaffelvinkel, men det funkar ju. Däremot stör det mycket att det är ett knak från styrhuvudet som jag inte blir av med och den interna vajerdragningen rasslar rejält. Jag är lite känslig för när cykeln låter och kontrasten mot min demo8 som är helt ljudlös är ganska slående.

larsaw: Jag kör 185 fram och 160 bak men då med Saint fyrkolvs och så punktbromsar jag och släpar inte broms i onödan. Sambon kör mer ihållande bromsning och behöver då 203 fram och 185 bak för att inte fadea. Bak kan bli rejält het på långa åk om man ligger och släpar den så det gäller att jobba lite med sin heat management och t ex släppa den ena i taget på tekniskt lätta inbromsningar för att låta dom kylas lite. Lift and coast a la F1 osv. :)

larsaw skrev:
> Härligt med lite alp-RR nu blev arbetsglädjen
> jääääätttteeee stor, NOT!
>
> Vilka fantastiska vyer, sista bilden är ju som
> ett vykort :)

Ja, det var ju rena rama vykortsplatsen. Nästan fusk.

> BTW, till alla er som cukklat runt nerför
> alpstigarna, vad har ni för bromsskivor?
> Ska ner med TrailAddiction i slutet på augusti
> och inser att mina 180mm-skivor nog bör
> erstättas mot större doningar. Speciellt
> eftersom jag har så kass bromsteknik o troligen
> kommer att ligga o smygbromsa mig ner för
> svårigheterna :/

Jag körde deorebromsar med 200 fram och 180 bak samt helt nya icetech-belägg. Dock valde jag resinbelägg eller vad det heter men det borde helt klart varit metall. Trots bra väder så märkte jag från dag till dag hur beläggen nöttes ner.

M. fick låna mina saintbromsar från dh-cykeln, också med 200/180 fast på en 26". Det var kanske lite overkill men originalbromsarna (formula rx med 180/160) hade nog kokat bort.

Senast ändrad:
Grym RR, och härligt att ni prickade av govädret! Bra jobbat av guiden också att kunna sy ihop så ni båda blev nöjda.

Ligger man och tjuvbromsar hela vägen spelar det nog ingen roll vilka bromsar man har, de kommer koka ändå om det är varmt och torrt. Därmed inte sagt att ett par Saint 200mm med flänsbelägg inte köper en lite större marginaler :)

Senast ändrad:
Nu har jag läst och studerat bilder mer än noga. Jäkla fin RR från extremt vackra platser. Trots mina begränsade utförs och switchback-erfarenheter blir jag rejält sugen på att cykla där. Tack för fin fredagsläsning.

Kul att det uppskattas! Om någon vill ha mer detaljerad information om cykelstigarna vi körde kring visp så har jag gps-logg (strava) på alla stigarna.

Sitter på jobbet med lite post-semester-trauma och drömmer mig tillbaka. :)

Hittade leden vi körde på i Crans-Montana på Trailforks: http://www.trailforks.com/trails/magic-forest-31872/

Har massa oredigerat Go-pro-material från när jag jagar vår Guide nerför den leden. Är det någon som är sugen på att se hur det ser ut så kanske jag kan redigera ihop något?

H. skrev:
> Sitter på jobbet med lite post-semester-trauma
> och drömmer mig tillbaka. :)

Vafan! Jag hade ju mirakulöst nog lyckats missa den här tråden. Det var väl onödigt att bumpa.

> Har massa oredigerat Go-pro-material från när
> jag jagar vår Guide nerför den leden. Är det
> någon som är sugen på att se hur det ser ut så
> kanske jag kan redigera ihop något?

Har Dolly Parton en lustig hatt!

/Johan

Jag ska försöka fixa det då. Men först ska jag bränna två dagar i järvsö. Appropå postsemestertrauma.

Sherpa skrev:
> Nice! Men är det enduro??? :/

Utveckla gärna.

Men givetvis hade jag inte använt ordet enduro om jag gjort samma sak för två år sedan. :)

H. sa:
Sitter på jobbet med lite post-semester-trauma och drömmer mig tillbaka. :)

Hittade leden vi körde på i Crans-Montana på Trailforks: http://www.trailforks.com/trails/magic-forest-31872/

Har massa oredigerat Go-pro-material från när jag jagar vår Guide nerför den leden. Är det någon som är sugen på att se hur det ser ut så kanske jag kan redigera ihop något?
3.5 år senare, efter ytterligare lite drömmar om varma alper, kommer bumpen. Men jag klippte faktiskt ihop lite redan efter ett år. Glömde dock bumpa tråden då. Sista "kapitlet" är från Schweiz.

Tillbaka
Topp