[Sommarläsning] - En cykel kommer lastad

Aron

Inventarie
uniconeicecream.jpg

Lastcyklar håller gradvis på bli en del av stadsbilden. Budfirmor dundrar förbi med finlunch till tjusiga reklambyrån, föräldrar skjutsar barn till dagis och för vissa handlar det om att helt ersätta bilen med cykel. HappyMTB har tittat närmare på den nya serviceindustri som växer upp kring lastcykeln, med allt från stora budjättar som finslipar sin logistik till hipsters på rullande restaurangkök.

Läs vår djupdykning i ämnet: http://happymtb.org/2015/07/22/en-cykel-kommer-lastad/

Senast ändrad:
Barnens dagis har två cyklar med plats för vardera sju barn. Så barnen roterar runt och är ute på cykelutflykter runt stan minst en dag i veckan. Året runt men inte under +5 grader, då fryser barnen mest ändå. Barnen älskar det!

Cyklarna är elassisterade med stort flak specialgjorda från Cargobike, som för den delen har fabrik här i Malmö.

Kul och lång läsning.

Men det är slående att det aldrig är snö på dom där bilderna. t.o.m här i Halmstad har vi en del snö på vintrarna, går det verkligen att driva kommersiell transportverksamhet då? Om det skall ses som ett riktigt seriöst alternativ så måste det ju bara funka!

Som privatperson i mindre stad så skulle det kunna funka, särskilt med el-assist, men min fru kommer inte att acceptera en lastcykel utan mycket goda argument av praktiskt slag :)

/Andreas

katten skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul och lång läsning.
>
> Men det är slående att det aldrig är snö på
> dom där bilderna. t.o.m här i Halmstad har vi en
> del snö på vintrarna, går det verkligen att
> driva kommersiell transportverksamhet då? Om det
> skall ses som ett riktigt seriöst alternativ så
> måste det ju bara funka!
>
> Som privatperson i mindre stad så skulle det
> kunna funka, särskilt med el-assist, men min fru
> kommer inte att acceptera en lastcykel utan mycket
> goda argument av praktiskt slag :)
>
>
> /Andreas

pedal-people-two-trailers-in-snow.jpg

Verkar ju kunna fungera i snö också.... http://www.pedalpeople.coop/

Tipsar också om Svenska nätverket för lastcykelutveckling, Cykla med lastcykel. Där finns faktasamling på sajten cyklamedlastcykel.se och forumet cykla med lastcykel på Facebook. På sajten finns många exempel där lastcykel används både yrkesmässigt och privat.
19e september kan man prova lastcyklar på Sveriges första lastcykelmässa.
/Jon Jogensjö

Inte lastcykel men vi har ersatt i princip all lokal transport med barnkärra och en transportkärra. Mycket smidigare än bil i de flesta lägen.

Tyvärr är det för dyrt och dåligt att åka med publika transporter för oss på längre sträckor så bilen rullar ändå ca 1000 mil per år fördelat på ett gäng långresor.

Det blir intressant att se hur vi orkar i vinter!

En intressant artikel som var tillräckligt lång för att sparas till nu. Den får 8 ventilhattar av 10. Den hade fått en till om Bullitt hade nämnts, cykeln fanns ju till och med på bilderna. Hoppas konceptet fortsätter utvecklas. Det borde ju vara särskilt intressant för transporter på tider och platser där folk sover. Typ samla ihop alla sopor i en stadsdel med cykel och ta dem med lastbil från en gemensam uppsamlingsplats.

Kul artikel. Skall lusläsa när jag hinner.

Såg inte att artikeln tog upp parkerings- och framkomlighetsproblematiken. Det uppstår helt nya problem då det gäller detta i samband med låd/fraktcykelanvändande. Cykelställ, cykelbanor och passager är ofta anpassade efter vanliga tvåhjulingar, och det kan nog bli ganska bökigt ibland för lastcyklisten pga detta.

Detta blir även tydligt då det gäller hur fastighetsägare anpassar flerfamiljshusen i städerna till cykeln. Ordentliga parkeringsmöjligheter lyser oftast med sin frånvaro, tom då det gäller nyproduktion. Detta gäller iofs även för vanliga cyklar, men blir extra aktuellt när det gäller dyra elassisterade lådcyklar, som man ibland än mer vill skydda från väder, vind och kriminella. Det som trots allt finnsÄven här är väldigt ofta (nästan alltid) helt avsett för traditionella tvåhjulingar.

katten skrev:
> Kul och lång läsning.
>
> Men det är slående att det aldrig är snö på
> dom där bilderna. t.o.m här i Halmstad har vi en
> del snö på vintrarna, går det verkligen att
> driva kommersiell transportverksamhet då? Om det
> skall ses som ett riktigt seriöst alternativ så
> måste det ju bara funka

Postil Johan här i Karlstad ses året om ute på gatorna, i vintras såg jag att de hade skaffat en fatbike också.
Jag brukar se dem på vanlig cykel med cykelkärra, bullit, trehjuling och Taxicykel även på vintern. Jag tycker det verkar som om de kör mer och mer med lastcykel/kärra istället för bara budväska. Jag antar att det gör att de kan köra lite längre leveransrundor, vilket gör att de hinner fler leveranser per dag.

geologen skrev:
> Trehjulingar slipper doch helt cykelbanetvånget
> så problemet med trånga bommar och liknande är
> försumbart!

Bra! Då kan man alltså ta motortrafikleden runt och genom stan för att slippa allt krångelbängel.

Hej!
MoveByBike och Pling Transport kör på året runt och det funkar fint. I ur och skur, snö som tö är de ute och till hjälp finns både elassist och dubbdäck. Själv har jag kört min Nihola lastcykel i 5år, året runt utan el men med dubbdäck så fort snö och is kommit. Har funkat fint. Såhär såg de tex ut för 3år sedan: http://www.metro.se/skane/familjen-salde-bilen-cyklar-hela-vintern/EVHllf!N3vYjZvPts7XE/ /Jennie

Hej!
När det gäller parkeringsmöjligheter och framkomlighet för lastcyklar så stämmer det att det är det ett problem för familjer/enskilda lastcykelägare. Vanliga cykelställ är inte anpassade för lastcyklar och det är något som kommunerna måste arbeta mer med. Framkomligheten lika så även om det nu sedan september 2014 är tillåtet för cyklar med tre hjul eller fler att färdas på allmän väg trots intilliggande cykelbana. Lagändringen har underlättat för transportföretag med cykel och som Dimitri säger (MoveByBike Sthlm) så kör de oftast cyklarna hela vägen in och tar därmed inte upp plats utanför. Är även så att de nyttjar kantstensparkeringar på gator. Det kom ut en folder i våras eventuellt redan före jul, om just logistik i stadskärnan, med tips och råd till kommunerna. Tyvärr tog den tog aldrig upp cykeln som alternativ. Detta hoppas jag ändras efter påtryckning till nästa utgivning. /Jennie

Jennie Fasth skrev:
> Hej!
> När det gäller parkeringsmöjligheter och
> framkomlighet för lastcyklar så stämmer det att
> det är det ett problem för familjer/enskilda
> lastcykelägare. Vanliga cykelställ är inte
> anpassade för lastcyklar och det är något som
> kommunerna måste arbeta mer med. Framkomligheten
> lika så även om det nu sedan september 2014 är
> tillåtet för cyklar med tre hjul eller fler att
> färdas på allmän väg trots intilliggande
> cykelbana. Lagändringen har underlättat för
> transportföretag med cykel och som Dimitri säger
> (MoveByBike Sthlm) så kör de oftast cyklarna
> hela vägen in och tar därmed inte upp plats
> utanför. Är även så att de nyttjar
> kantstensparkeringar på gator. Det kom ut en
> folder i våras eventuellt redan före jul, om
> just logistik i stadskärnan, med tips och råd
> till kommunerna. Tyvärr tog den tog aldrig upp
> cykeln som alternativ. Detta hoppas jag ändras
> efter påtryckning till nästa utgivning. /Jennie

Du får alltså parkera på bilparkeringarna med trehjuling? Intressant! Om fler börjar göra det så lär det ju snabba på utvecklingen med bättre cykelparkeringar...

Min trehjuling köpte jag av en profil i Lund 1973. Jag var 11 år och han.Eskil med blå sjömanstatueringar var över 65 och borde köpa flakmoppe.
Eskil spelade upp pensionen på ringbarens banditer. Tre, fyra dagar efter pension var det slut. För sin försörjning var den gamla cykeln livsviktig. Han distribuerade biofilmer på stora rullar. Hämtade på järnvägsstationen och levererade till stadens 7 biografer. Alla småbutiker sparade wellpapp åt Eskil som var tjenis tom med vår gårdskarl som säljer träbonnar på torget lördagar. Så förbindligt han grinar upp sitt argsura gubbtryne mot kärringarna.
Auktionskammaren ett tredje extraknäck, han körde hem studenternas fynd till första lyan. Perfekt cykeljobb omöjliga att bära men inget stadsbuden gör billigt nog.
En vårdag utanför ringbaren blev "rörelsen" min. Med möjlighet visar sig användbarhet. Samla tomma systemflaskor på studentkorridorer, sopor och områdesvaktmästarnas undanlagda flasksamling. Fisketurer, tältutflykter och persontransporter, vi lekte cykeljakter genom brinnande bensin och tömde ödehusen på järnkaminer och vedspisar för 10 öre kilot. Ganska urdåligt även 1975, men en man köpte en av våra på väg gjutjärnskaminer för 300:- Vilket lyft en ögonöppnare!.
Lunds enda lastcykel i aktiv tjänst. Bara vi kunde styra i utförsbacke med vobblande framhjul. Inte ens vi. Köra på två hjul lika enkelt som tre. Köra snabbt i kurvor med rutinerad "burkslav". Fixa punka på blanka torra gamla däck och jag såg första tv-såpan någonsin "Arvingarna" om ett åkeri. Nu utvidgade jag min transportverksamhet med en cykel, trehjuling men med annan konstruktion. Framhjulen saknas och jag kan inte finna några, därmed bleker andra intressen bort affärsmannen. Fram träder en finnig Don Juan i westernboots från gamla Brogatan i Sthlm. Snart 15 får man tänka på puberteten och den lathet man odlar.
Moppen känns häftigare oavsett vad tongivande tjejer tycker. Cykeln återköptes av Eskil som inte gärna mekade med trilsk flakmoppe. På 80-talet sågs inte Eskil eller vår cykel till längre. Ingen är heller imponerad över en fluga jag gick i bräschen för. Ett fordon folk vände sig för att se min mest lovande period i livets svåra vägval. En rullande glasskiosk till Ribersborg nästa sommar? Kanske med läsk. Lite dyrare men hemult och generöst i strut. Min cykel kostar numera 30000 - 110.000.

Hur fort kan man köra på Cykelvasan på lastcykel?
Nästan alla hastigheter är vådliga även i en blygsam hastighet. Åtminstone med min från 30-40 tal som är en organisk och löst sammanfogat fordon. Allt rörligt är slitet med stort generöst glapp i leden och fordrar vaken operatör att kompensera bristerna. Bakhjulet som ger mig stjärtens rytmiska gung, rasslet i frahjulslagret med en försvunnen kula. Skramlet av tomma Tirnave, Chatelet och Alger som fyller flaket. Fullt flak = 70 kr biobesök ca 13 kr liten prince 3,50. Öl kl IIB 3 - 5 kr. Pengar var lättare att skaffa ärligt och omedelbart i 70-talets mitt.
Förlåtelse var en rimlig önskan i ett mänskligare samhälle. Takten i samhället och sunt förnuft blev stelbent och alienerande. Ingen blev vinnare på främlingskapets kantiga likformighet.

Tillbaka
Topp