Köpråd halvdämpad stigcykel

Nu har jag nästan glömt bort hur man cyklar, men det lilla jag kommer ihåg var att min Cotic BFe blev klart mycket bättre med 120mm gaffel än vad den var med 150mm gaffel. Jag kan inte komma ihåg att jag upplevde några nackdelar.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Fast man cyklar väl inte på geometrisiffror,
> man
> > cyklar väl på snygghet?!
>
> Hur gick det med den där touringcykeln?
>

The dream lives!

Den har varit vilande men nu skall jag ta tag i det där igen. Som vanligt på happy så får man ju fler svar när man ber om råd att hitta världens fulaste HT än vad man får när man ber om råd att hitta en customgaffelbyggare som kan göra koniskt styrrör.

/wrists

EST skrev:
> Kollade vad jag har 67,8 utan sag & 325bb men
> detta är ju på en 29:a den är inte nervös utan
> svinkul eller så kul en 29: a kan vara ;-)

Det är rätt flackt på en 29:a. Trail-måttet blir nog ungefär samma som ~66° på en 27,5:a.
Min Phantom har visst 68° i mellanläget med 120-gaffel och jag som kör 130 mm har satt den i det branta läget för att den känns rappare så, samtidigt som den är tillräckligt stabil när jag kör så fort jag vågar utför. BB-höjen var också en skvätt för låg förut trots den längre gaffeln, men nu känns den bra. Slår ganska sällan vevarna i marken.

Edit: Att bara pumpa i 10 psi mer i gaffeln gör en del skillnad för hur geometrin känns förresten. För mig höjer det sag med kanske 1 cm.

Senast ändrad:
aha där ser man ja jag har som vanligt nada koll förutom på hur jag tycker att den hanterar sig, vilket den gör :-) sen så har jag som vanligt för lång gaffel på den de rekommenderar att man inte ska ha utanpåliggande kopp med så lång gaffel men den verkar hålla fint :-)
Filmade lite idag ska bara orka klippa ;-)

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Nu är jag rätt säker på att det blir en
> transam.

Bra val! ;)

Skulle köpa en själv om det var läge nu. Det är det tyvärr inte.

Transam:en ser ju verkligen snorbra ut. Har kikat lite på den själv men då som 29:a, om utifall att jag skulle tröttna på fullgung;-) Dock vill jag minnas att det inte får plats särskilt stort bakdäck, eller hur var det Jofa?

Jag är också lite förvånad över priserna på kompletta cyklar. Visst, det är inte biligt, men Transition är ju ett finmärke och jag hade nog räknat med ~30% högre pris. Komponenterna ser ut att vara vettiga men inte blingiga på något sätt.

Du får rapportera om däcksmånen om/när du köper ramen:-)

Jag tar inte det personligt men det verkar som att du tycker att jag kan mindre om cykelgeometri en hela Transition teamet! Men kul för dig att du väljer mellanmjölken, cykeln blir säkert jätteroligt i uppförsbackarna! ;-)

jofahjalm skrev:
> 27.5:an tar stora däck, speccat att klara 2,5" .
> 29an är speccad till att klara 2.3".

Hmm, så kanske det var. Låter som en god anledning att sluta fundera för min del;-)

happymtb.fr skrev:
> Jag tar inte det personligt men det verkar som att
> du tycker att jag kan mindre om cykelgeometri en
> hela Transition teamet! Men kul för dig att du
> väljer mellanmjölken, cykeln blir säkert
> jätteroligt i uppförsbackarna! ;-)

Haha! Fy fan...

Den här tråden fick mig att söka runt och konstatera att en Kona Explosif 2016 ligger väldigt nära vad jag själv söker. TT 612 (M), 640 (L) eller 674 (XL); 42 mm BB drop; 420 mm CS och 67,5 HT angle. Och i stål, med livstids ramgaranti.

Nu är transan på ingång och jag behöver hjälp att hitta lite grejer. Ver ni vart jag hittar billigast/bästa 42t kassettadapter + 16t drev? Vilket framdäck ska htn få?

jofahjalm skrev:
> Nu är transan på ingång och jag behöver hjälp
> att hitta lite grejer. Ver ni vart jag hittar
> billigast/bästa 42t kassettadapter + 16t drev?
>

Vet inte om det är billigast men 90$ tar OneUp för sin 42+16 kombo.
http://www.oneupcomponents.com/products/42-tooth-sprocket

Hos Wolftooth kostar 42t för Shimano 79,95$ och 16t 14,95$ vilket gör WT lite dyrare.
Kanske kvaliteten uppväger, men det vet jag inget om.

Senast ändrad:
Eftersom jag är för mycket av en syltrygg för att vilja cykla när det vita böset ligger på marken tänkte jag avrapportera hur det gick med transan. Transan levererades mycket väl timead med att jag knäckte min Spitfire. I början var det inte så uppskattat att tvingas cykla HT igen och det tog ett bra tid innan jag blev bekväm med att cykla HT. Det där med att inte kunna komprimera cykeln när man ska svänga var svårt att komma över.

Det visade sig att 42t-adapter inte fungerade bra på ramen. Jag tror att det har att göra med växelörats utformning i syntacesystemet. Lyckligt nog fungerar det utmärkt att cykla ht med vanliga 11-36 kassett och 32t fram. Det växlar otroligt bra tillsammans med en zee-växel.

Ytterligare en sak jag hade missat var hur hög stackhöjd man får på ramen. Att jag hade ett styre med 30 mm rise gjorde att jag fick gräva upp en -17 graders styrstam för att kompensera den jättehöga stackhöjden. Då var cockpiten 740 mm styre, 30 mm rise med en 70 mm styrstam med -17 grader. BBn upplevdes i början som något hög, men man vänjer sig fort. Jag hade inte haft något emot att ha det ytterligare 7 mm BBdrop som Explosifen har (transan har 35 mm, explosif 42 mm). Den omdiskuterade gaffelvinkeln på 67,5 grader osagat funkar mycket bra, jag har inget behov av att flacka ut cykeln. Jämfört med min tidigare HT så tror jag att denna får mer stabilitet av den längre reachen.

På senare tid har jag börjat använda HTn mer och mer utan tvång eller nödvändighet. En stor faktor är att jag helt enkelt bryr mig om att spola av cykeln efter den har äcklat ner sig i skogen. Sedan är det också kul med en cykel som man kan bryta sig upp för saker på och uppleva total #sketchfest på.

Jag blev inte smutt på att cykla, men bättre på att bygga hjul. Det gick rätt fort tills att mitt första hjul såg ut såhär:

flow.jpg

Det nya hjulet är byggt på DH-fälg och blev jättefint:

fr570bygg.jpg

Eftersom jag har börjat använda HTn mer var det idag dags att den fick en bättre cockpit. Jag hittade ett fenomenalt DH-styre med 12 mm rise för 330 kr hos wiggle. Dessutom hade den där angelsethetsande fransmannen en 50 mm styrstam av högsta kvalitet från Superstar liggandes som jag kunde roffa åt mig för två grodor och en ost som lukta konstigt. Styret var pedagogiskt märkt när man skulle kapa ner det till längd:

answer.jpg

Nya cockpiten är initialt 50 mm stam och 760 mm brett styre.

Transan ser nu ut såhär:

bild211.JPG

bild18.JPG

bild39.JPG

I efterhand kan jag konstatera att den här tråden var mycket framgångsrik internetcykling. Förutom att jag hade missat att titta på stackhöjden så blev det hela ganska mycket som förväntat. Stålflexet som transan bjuder på när man huckar den till platt är mycket tillfredsställande.

Tillbaka
Topp