[Byggtråd] Superduper Timerbox (fd. [DIY] Enduro Timer)

jbella

Medlem
Började i en annan tråd, men tog över den lite så jag skapar en ny..

Håller på och snickra på ett enkelt och billigt tidtagningssystem för enduro tävlingar. Blev less på att jag inte hittade något som jag gillade.

- Ska vara billigt. Vi är en liten förening med små tävlingar och då vill vi inte behöva 10 funktionärer. Enheterna ska vara billiga nog att man kan lämna de i skogen och tävlande scannar själva. Hoppas hamna mellan 200 och 300 hundra per enhet.

- RFID taggar används. Tider lagras på taggarna. Taggar finns i alla möjliga format, ska test ett armband. Kostar runt 20kr/st.

- Ett litet PC program används för konfigurering, nerladdning av data från taggar och tömning av taggar.

- Bygger på Arduino

Status:

Jag har två testenheter och systemet fungerar på skrivbordet, men jag behöver göra lite fälttester och allmänt massor av fler tester. PC programmet fungerar hjälpligt men det är mycket kvar innan det blir bra.

Bilagor

• 20150811_230915.jpg
    20150811_230915.jpg
    39.3 KB · Besök: 96
Senast ändrad:
Vad är det för räckvidd på enheterna?

Finns det någon begränsning på hastighet som man passerar förbi (hur lång tid tar en registrering)?

Det är inget man bara kan köra förbi, man måste hålla taggen mot enheten. Räckvidden är nån cm. Så det funkar ungefär som sportident.

Update:

Körde lite fälttester igår. Allt verkar funka som förväntat (buzzern har för lång ljudnivå, men det visste jag reda). Så nu har jag lagt en bulkorder till kineserna..

Tycker att matlådan från Biltema är otroligt snygg, men jag har också börjat cadda på en ny låda..

Bilagor

• 20150817_191328.jpg
    20150817_191328.jpg
    99.7 KB · Besök: 100
Senast ändrad:
jbella skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inget man bara kan köra förbi, man
> måste hålla taggen mot enheten. Räckvidden är
> nån cm. Så det funkar ungefär som sportident.

Med aktiva chipp på armen och skruva upp effekten lite i lådan kan du kanske läsa på nån meter i full fart :p

marr skrev:
> jbella skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inget man bara kan köra förbi, man
> > måste hålla taggen mot enheten. Räckvidden
> är
> > nån cm. Så det funkar ungefär som
> sportident.
>
> Med aktiva chipp på armen och skruva upp effekten
> lite i lådan kan du kanske läsa på nån meter i
> full fart :p

Inte omöjligt.. Men det behövs nog lite andra komponenter i låda, det går att dra upp läsaren lite men det ger bara några extra cm. Det måste ju finns lite godis kvar till V2. =)

En manlig förkylning har bromsat lite sista tiden, men nu har jag fått ett paket med lite prylar från Elfa så nu tror jag ljudvolymsproblemet är fixat. Jag har även caddat ihop en låda som jag ska se till att få hjälp med att printa (Väntar ivrigt på min egen 3d skrivare).

Hur sköter du tidssynken mellan stationerna? Det skulle ju vara möjligt att använda typ rf-sändare eller något som når längre.

Har du någon realtidsklocka på dina arduinos? Så de inte drar sig för mycket om du nu inte använder tidssynk över radio mellan dem.

Tanken är att alla enheterna får sin klocka ställd från samma dator, och ja det sitter en RTC modul i enheter för att hålla koll på tiden.

Det hade ju visserligen varit coolt att ha flera noder och låta dem snacka med rf. Finns ju libs för att bygga trådlösa nät med nRF24L01.

Det finns en massa roliga extra grejer man skulle kunna göra..Displayer, GSM-modul för uppladdning av tider till website etc etc.. Funderar ev. på om man skulle kunna ha någon typ av tilläggsmoduler som man kan koppla på efter behov. Men just nu fokuserar jag på att få ihop en så simpel och billig lösning som möjligt.

Jo helt klart. Mitt förslag var mest för att få en stabil bra grund att bygga ut systemet på senare.

Kineserna har börjat leverera! Först ut armband med RFID taggar..

Bilagor

• 20150825_211926.jpg
    20150825_211926.jpg
    50.2 KB · Besök: 102
Så fantastiskt mycket bättre än de där Sportidentstickorna som folk verkar tappa både till höger & vänster när det rejsas!

Alltså det här kan ju bli hur bra som helst! Heja heja!

Appropå det här med tidtagning så vill jag tipsa kollektivet om http://www.webscorer.com/blog/post/2015/06/02/MAJOR-UPGRADE-WEBSCORER-PRO-20 som med 2.0-version ser ut att bli en riktig hit!

Användarvänligt gränssnitt (webbaserat och handhas via iOS eller Android-moduler)
Tidtagning med följande alternativ:
- Startfålla och fotocell vid målgång med noggrannhet på 0.01sek! (Troligen jättedyrt, bökigt att släpa ut och onödigt hög precision)
- RFID chip/tag samt avläsningsstation (DYR iom att det än så länge bara är Orbiter's WiFi-avläsningsstation som supportas, bra IOM att den avläser RFID med hög nogrannhet på 3-6 meters håll)
- NFC chip/tag samt Android-enhet (kräver dock "stämpling" men det räcker med att chip + avläsare kommer 5cm ifrån varandra. Ska det bli idiotsäkert krävs två funktionärer per SS, samma som med manuell tidtagning)

Man kanske skulle kolla om Webscorer kunde öppna upp för ett "öppet" interface för RFID-läsare, finns det ngn standard för detta tro?

jbella skrev:
> Det är inget man bara kan köra förbi, man
> måste hålla taggen mot enheten. Räckvidden är
> nån cm. Så det funkar ungefär som sportident.

Nu är ju jag ingen överdängare på elektronik men Sportident Air+ är ju i princip en vanlig sportidentbox fast man har gjort en större spole och har mer kräm till spolen och på så vis så får man längre räckvidd. Kan man göra så på din box?

Stalle

Senast ändrad:
Kung Stalle skrev:
> jbella skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inget man bara kan köra förbi, man
> > måste hålla taggen mot enheten. Räckvidden
> är
> > nån cm. Så det funkar ungefär som
> sportident.
>
> Nu är ju jag ingen överdängare på elektronik
> men Sportident Air+ är ju i princip en vanlig
> sportidentbox fast man har gjort en större spole
> och har mer kräm till spolen och på så vis så
> får man längre räckvidd. Kan man göra så på
> din box?
>
> Stalle

Troligtvis. Men jag är lite osäker på hur exakt det blir. Har sett att en hel del system för löpning har en "matta" som rullas ut och som man springer över. Jag gissar på att i den sitter sensorer på rad i mattan som dock har ganska kort räckvidd, men mäter längs en linje. Har man en stor spole så borde mätningen kunna ske var som helst inom räckvidden, som blir stor, och därför bli oprecis. Men detta är mest gissningar...

Johan

Fler och fler paket anländer från Kina. Jag har börjat löda lite smått, jag har alltid hävdat att jag är kass på att löda, men ett lödstationsinköp gjorde skillnad. Har också testat lite batterier och det ser riktigt bra ut, utan att ens optimerat koden för att vara effektiv (vilket jag ska göra) får jag ut ca 8h drift som är det nu.

Bilagor

• 20150907_211711.jpg
    20150907_211711.jpg
    84.9 KB · Besök: 98
Lådan finns bara som en cad skiss än så länge, fortfarande lite detaljer att fundera ut..

Bilagor

• box.png
    box.png
    20.9 KB · Besök: 86
Ser jävligt bra ut Johan, gjorde själv en liknande lösning när jag pluggade, men den var något mer "råbarkad" än din.

Ett tips om du får det att funka som helhet är att göra en funktion för varvlopp och masstart för då får du ännu en marknad inom enduro med motor och säkert en massa andra sporter.

Senast ändrad:
Massproduktionen har startat, börjar känna sympati för kinesika fabriksarbetare.. Till höger är ett test för den monteringen inuti lådan..

Bilagor

• 20150920_103826.jpg
    20150920_103826.jpg
    73 KB · Besök: 106
Har fått alla delar nu och lödandet har gått framåt. Nu måste jag få klart lådan så jag vet hur långa all kablar ska vara innan jag löder fast dem. "Huvudenheterna" längst ner, RFID läsarna med regnbågsfärgade kablar och ett nytt monteringstest uppe till höger.

Bilagor

• 20150922_210835.jpg
    20150922_210835.jpg
    100.1 KB · Besök: 101
Jag tappar hakan!
Så snyggt.
Hur går det på mjukvarusidan?
Blir det en enduro/rally-specifik historia eller blir det ngt mera flexibelt. Alt gör du bara någon form av plug-in till befintlig tidtagningsmjukvara, ex MeOS?

Den är ganska specifik just nu, men jag tror jag ska göra om det så det mest blir en Excel/Sheets export så kan man göra lite vad man vill med siffrorna... Koppling till andra mjukvaror har jag inte kollat på alls. Tror jag kommer göra allt open-source i slutändan så då kan man integrera till det man själv vill (förutsatt lite programmerar kunskap förstås).

Det är gått ett tag sedan sista uppdateringen, jobb och justeringar av 3d skrivaren har tagit upp mycket tid.. Men nu har jag iallafall fått ihop en liten låda i Endurovitt! Inte direkt vattentät just nu, men jag ska kolla vidare på det (jag behöver bygga om skrivaren lite för att kunna printa packningar). Jag har också lite funderingar på fästen som funkar bra mot träd etc.. Nu jag ska printa en till sedan blir det fälttest.

Skakig film på hur den funkar: https://goo.gl/photos/ZWHobEXPR3gdFmhV6

Lite bilder:
20151018_165716.jpg

20151018_165836.jpg

Snyggt! Men om pris och enkel produktion var en faktor så känns väl 3D-printad låda inte helt optimalt (även om det blir grymt snyggt). Tänker mig att en färdig plastlåda, vattenflaska eller liknande vore ganska smidigt och dessutom vannenskyddad?

Edit: saknades ett inte

Senast ändrad:
Lulle: Någon större massproduktion kommer det inte bli, så enkel produktion är inte så viktig. Det tar lite tid att printa, men speciellt dyrt är det inte..

Finns väl typ bakpulverburkar som ser ut i princip exakt sådär?

Imponerande projekt f.ö!

jomper skrev:
> Finns väl typ bakpulverburkar som ser ut i
> princip exakt sådär?
>
> Imponerande projekt f.ö!

[DIY] 4kg kinderäggssmällare?

:)

Tillbaka
Topp