tropfrog skrev:
------------------------------------------------------
> Det är väl en fråga om valfrihet
> Priser på nybyggen är väl i princip
> marknadsanpassad? Tycker du att det är för dyrt,
> så behöver du inte flytta in. Om alltför få
> tar samma beslut så tvingas hyresvärdarna sänka
> för att fylla tomma lägenheter.
>
> Nä, även om jag inte själv lockas av konceptet
> så tycker jag att det är ett bra initiativ och
> tror att det finns plats för ännu fler såna.
>
> MVH
> Magnus
Jag försökte nyansera vad jag skrev och inte bara plusetta eller totalsåga. Jag vet att jag lyckades göra det ovan och jag visade dessutom att jag håller dessutom dörren öppen för mera info om projektet.
Det där med valfrihet är ju naturligtvis sant, men det är bara en delsanning. Vi som följt vad som händer inom bostadsmarknaden och bostadspolitiken, vet att varken marknaden eller politiken klarar av att lösa de problem som finns nu på ett bra sätt. Man kan naturligtvis göra det lätt för sig och säga att hyran är marknadsanpassad, men det är ju lite mera komplicerat än så då det gäller bostäder. Vi snackar ju inte om banaliteter som TV-apparater eller öl här, utan något som kan jämföras med mat, vatten, skolundervisning, sjukvård och andra basala funktioner.
Nu kommer jag inte att kommentera det du skriver mera eftersom jag inte vill hamna i en oändlig ordväxling med dig. Jag läser dock gärna vad du skriver om du svarar, och jag kommer att kolla tråden eftersom både cykelinfrastruktur, arkitektur i allmänhet och bostadsbyggande lokalt i Malmö intresserar mig.