[Artikel] - Cykla till kylskåpet

Aron

Inventarie
DSC_0241beskuren-448x344.jpg

Huset Ohoj i Västra hamnen (Malmö) blir inget boende för den bilburne. Med en parkeringsnorm på noll så kommer det helt enkelt inte att finnas någon plats till bil. Däremot kommer det finnas gott om utrymme för cykel. Ohoj är Sveriges första parkeringsfria byggprojekt.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2015/09/16/cykla-till-kylskapet/

Det enda jag tänker på är loftgångar och stora fönster.. Huva. Jag bor med loftgång men tack och lov nästan utan fönster åt det hållet.

Det jag inte riktigt förstår är varför det ska vara allt eller inget. Antingen är det all in med extra allt som här eller inget alls. Vad hände med lagom för fler?

Får jag gissa att huset är tänkt för dink'ar?
Tankegångar som för Hammarby sjöstad som inte fick ett dagis när det byggdes...

Åh, sådant politiskt trams...

Fråga de boende i området närmast vad de tycker om det hela... - deras område kommer översvämmas av bilar som tillhör boende i detta område...

men visst, som i planekonomins Sovjet; det gäller att bygga bostäder, det är det som mäts... inte fungerande bostäder

whirren skrev:
-------------------------------------------------------
> Delad verkstad i hyreshus? Njae.. det tror jag
> inte på.
>
> Att kunna få upp lastcykeln ända hem var
> fiffigt.

Nej, satan vad det kommer att skrivas arga lappar, när någon inte hängt tillbaka verktygen :p

Jag är lite kluven. Jag tycker att det behövs nytt tänkande när det gäller vissa aspekter bostadsbyhhandet och tex det där med att kunna köra lådcykeln ända in i lägenheten är inte så stolligt som det först kan låta. För egen del blev vardagen lite lättare att hantera när vi flyttade till en lägenhet där vi kan köra in cykelkärran (visserligen frånkopplad) i hallen. Små grejer som spelar stor roll i längden.

Samtidigt undrar jag om projekt av detta slag används som någon slags ursäkt för att inte ta tag i malmös verkligt svåra problem då det gäller bostadsläget. I synnerhet om nu malmö stad verkligen är involverad.

Har ganska bra koll på hyresutbudet i Malmö både då det gäller äldre hyresrätter och nyproduktion och priserna på nyproduktion och helrenoverat ligger nu på alltför höga nivåer i förhållande till köpkraften hos malmös invånare. Jag hoppas att nollkravet på p-platser kommer att synas i boendekostnaden men jag vågar inte slå vad om att det blir så.

Jag blir lite glad av att läsa om projektet, men det känns samtidigt så fruktansvärt verklighetsfrånvänt att man inte riktigt kan ta det på allvar. Detta trots att jag är för att man skall bygga staden för ett ökat cyklande.

Men som sagt, hittar alltför lite (ingen) info om projektet förutom happymtbartikeln och kanske dimmorna lättar när flera källor blir tillgängliga.

Om man nöjer sig med att rulla in cykelkärran när man handlat så funkar det ju bra för de flesta redan idag - så gör jag!

Tar hellre cykel + kärra till storhandling än bilen. Självscanning och rullar in kärran i köket när det ska packas ur är grymt smidigt.

Det projekt som nämns på nätet är grannfastigheten Klippern 3. Hyreshuset Ohoj är Klippern 4. Finns inte mycket på nätet om det än. Efter att ha sett planritningar och hört alla lösningar så tror jag att detta kan vara startskottet för något stort. Arkitektbyrån och kommunen har verkligen tänkt utanför boxen och därför är man måna om att utvärdera projektet löpande. Jag ser fram emot att se det färdiga resultatet med stor spänning.

Jeppe_E skrev:
> whirren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Delad verkstad i hyreshus? Njae.. det tror
> jag
> > inte på.
> >
> > Att kunna få upp lastcykeln ända hem var
> > fiffigt.
>
>
> Nej, satan vad det kommer att skrivas arga lappar,
> när någon inte hängt tillbaka verktygen :p

Delad verkstad kan funka tillräckligt bra, liksom delad tvättstuga ofta funkar, inte bra, men tillräckligt bra.
Däremot kommer delade verktyg i denna vetkstad med 99% säkerhet inte fungera tillräckligt bra i längden.

Mycket negativitet redan.

Det är väl en fråga om valfrihet? Visst måste väl Malmö ha minst 55 personer som ser fördelarna med ett sådant bygge och vill flytta in? Hade denna lösningen varit standard och tvingande för alla så hade ni kunnat göra Sovjetjämförelser, men nu passar de inte riktigt.

Däremot så håller jag med angående gemensam verkstad i ett hyreshus. Det finns små utsikter för att det skall bli en välhållen och välsorterad verkstad. Här passar eventuella Sovjetjämförelser lite bättre :).

Om mer än 10% av de som flyttar in i ett sånt boende har en egen bil så skulle jag bli förvånad, så någon översvämning av parkerade bilar hos grannarna verkar inte trolig. Inte ens om hälften av de boende hade bil skulle det röra sig om en översvämning. Dessutom har väl inte området i fråga några gratis parkeringsplatser för allmänheten? Då kan det väl knappast bli ett problem oavsett?

Priser på nybyggen är väl i princip marknadsanpassad? Tycker du att det är för dyrt, så behöver du inte flytta in. Om alltför få tar samma beslut så tvingas hyresvärdarna sänka för att fylla tomma lägenheter.

Nä, även om jag inte själv lockas av konceptet så tycker jag att det är ett bra initiativ och tror att det finns plats för ännu fler såna.

MVH
Magnus

Man kan ha bil även om man inte har den nära bostaden. Min ena bror kommer förmodligen behöva bil för vissa längre resor, och han har räknat på att äga en billig bil jämfört med att hyra eller vara med i bilpool och kommit fram till att äga själv funkar bäst i hans fall.
Men han kommer att bo i närheten av Hjorthagen i Stockholm, med otroligt dyra parkeringsplatser. Så han har luskat reda på en billig parkering att hyra på lite avstånd. 15-20 min dörr till dörr.

tropfrog skrev:
------------------------------------------------------
> Det är väl en fråga om valfrihet
> Priser på nybyggen är väl i princip
> marknadsanpassad? Tycker du att det är för dyrt,
> så behöver du inte flytta in. Om alltför få
> tar samma beslut så tvingas hyresvärdarna sänka
> för att fylla tomma lägenheter.
>
> Nä, även om jag inte själv lockas av konceptet
> så tycker jag att det är ett bra initiativ och
> tror att det finns plats för ännu fler såna.
>
> MVH
> Magnus

Jag försökte nyansera vad jag skrev och inte bara plusetta eller totalsåga. Jag vet att jag lyckades göra det ovan och jag visade dessutom att jag håller dessutom dörren öppen för mera info om projektet.

Det där med valfrihet är ju naturligtvis sant, men det är bara en delsanning. Vi som följt vad som händer inom bostadsmarknaden och bostadspolitiken, vet att varken marknaden eller politiken klarar av att lösa de problem som finns nu på ett bra sätt. Man kan naturligtvis göra det lätt för sig och säga att hyran är marknadsanpassad, men det är ju lite mera komplicerat än så då det gäller bostäder. Vi snackar ju inte om banaliteter som TV-apparater eller öl här, utan något som kan jämföras med mat, vatten, skolundervisning, sjukvård och andra basala funktioner.

Nu kommer jag inte att kommentera det du skriver mera eftersom jag inte vill hamna i en oändlig ordväxling med dig. Jag läser dock gärna vad du skriver om du svarar, och jag kommer att kolla tråden eftersom både cykelinfrastruktur, arkitektur i allmänhet och bostadsbyggande lokalt i Malmö intresserar mig.

geologen skrev:
> Man kan ha bil även om man inte har den nära
> bostaden. Min ena bror kommer förmodligen behöva
> bil för vissa längre resor, och han har räknat
> på att äga en billig bil jämfört med att hyra
> eller vara med i bilpool och kommit fram till att
> äga själv funkar bäst i hans fall.
> Men han kommer att bo i närheten av Hjorthagen i
> Stockholm, med otroligt dyra parkeringsplatser.
> Så han har luskat reda på en billig parkering
> att hyra på lite avstånd. 15-20 min dörr till
> dörr.

Jag har tyvärr också kommit fram till att det är både billigare och smidigare, åtminstone för tillfället, att äga en billig beg bil än att gå med i en pool. Vi har dessutom tillgång till väldigt billigt varmgarage precis intill huset, och det gör ägandet än mer attraktivt. Vidare innebär garaget att jag kan tvätta både bil och cyklar där och att vi kan förvara en av cykelkärrorna intill bilen där. Det är smidigt med garage intill lägenheten och jag kommer att behålla det även om vi väljer att vara utan bil ett tag.

geologen skrev:
> Så han har luskat reda på en billig parkering
> att hyra på lite avstånd. 15-20 min dörr till
> dörr.

Tror den modellen kan bli vanligare framtiden för bilägande i stadsnära områden. Kanske kompletterat med olika former av service där man parkerar.

Yeah!

kul om någon vågar gå all in för att visa vägen.

Det är lite som modevisningar,
Någon måste först gå runt i en baconklänning på scen för att vanligt folk ska våga ha på sig en röd tröja. ;)

Är problemet med bilar just det faktum att de är bilar?

"Problemet med hus är att det är asbest i väggarna. Bäst att undvika och helst förbjuda hus."

JT skrev:
> Är problemet med bilar just det faktum att de är
> bilar?

Detta handlar inte om att lösa problem utan att genom nischning kunna ta mer betalt för en än sämre produkt.

Hmm, ni som oroar er över p-platser har nog inte sett Västra Hamnen? Gott om platser där. Lite dyrt, visst...

JT skrev:
> bilar?
>
> "Problemet med hus är att det är asbest i
> väggarna. Bäst att undvika och helst förbjuda
> hus."

Ibland känns det som en del tänker så. Det är lite irriterande för det är ett fullständigt kontraproduktivt sätt att förhålla sig till frågan. Det blir en fråga om symboler som alltid, i alla lägen är alltigenom onda eller goda. Lite som en del cykeltalibaner verkar tänka om elhybridcyklar.

Edit tillägg

Senast ändrad:
Det behövs inte mera symbolpolitik, inte på något område. Vill man vara lite elak kan man kanske säga att Malmö är sverigemästare på symbolpolitik.

Ändå är projektet intressant. Fast det är misstänkt tomt pånätet om saken, eller så googlar jag som en klåpare...

Snuten skrev:
> Det där med valfrihet är ju naturligtvis sant,
> men det är bara en delsanning. Vi som följt vad
> som händer inom bostadsmarknaden och
> bostadspolitiken, vet att varken marknaden eller
> politiken klarar av att lösa de problem som finns
> nu på ett bra sätt. Man kan naturligtvis göra
> det lätt för sig och säga att hyran är
> marknadsanpassad, men det är ju lite mera
> komplicerat än så då det gäller bostäder. Vi
> snackar ju inte om banaliteter som TV-apparater
> eller öl här, utan något som kan jämföras med
> mat, vatten, skolundervisning, sjukvård och andra
> basala funktioner.
>

Ja, bostadspolitiken är en riktigt het potatis i Sverige. Men det ändrar inte läget för nyproduktion. Priserna Är marknadsanpassade. Det gäller inte ännu hela bostadsmarknaden, men det gäller sannerligen nyproduktion. Tråkigt för de som vill, men inte hat råd. Men ändock så.

Mvh
Magnus

Snuten skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Man kan ha bil även om man inte har den nära
> > bostaden. Min ena bror kommer förmodligen
> behöva
> > bil för vissa längre resor, och han har
> räknat
> > på att äga en billig bil jämfört med att
> hyra
> > eller vara med i bilpool och kommit fram till
> att
> > äga själv funkar bäst i hans fall.
> > Men han kommer att bo i närheten av Hjorthagen
> i
> > Stockholm, med otroligt dyra parkeringsplatser.
> > Så han har luskat reda på en billig parkering
> > att hyra på lite avstånd. 15-20 min dörr
> till
> > dörr.
>
> Jag har tyvärr också kommit fram till att det
> är både billigare och smidigare, åtminstone
> för tillfället, att äga en billig beg bil än
> att gå med i en pool.

Märkligt, jag kom fram till samma sak. Det var dessutom vid varje tillfälle närmare och billigare att hyra på macken än att ta en poolbil. Något är knasigt.
Nu delar jag bilen med en vän tillika granne, vår egen pool.

> bilar?

Ja. Eller i stort sett. Ett fordon på 1-2 ton avsett att användas till vardagsresor med i snitt 1.2 personer ombord och ungefär 10-20 kg packning. Mest problematiskt när de dyker upp i större mängder eftersom de 1. tar över och gör de flesta trafikmiljöer osäkra för övriga 2. blir någon slags norm om hur man ska förflytta sig, vilket gör att samhället optimeras för detta klumpiga fordon.

Så mja, en bil är inget större problem. massbilismen är det, särskilt i stadsmiljö. och vi löser inte många av bilismens stadsmässiga problem med elbilar - där behöver vi mindre och krockvänligare fordon.

Utmärkt idé om boende utan bilparkering. Tror inte det är något problem hitta boende. Någon RH-plats kan naturligtvis vara bra för de som använder bil som hjälpmedel.

Något vi borde genomföra i *alla* områden är att finansiera bilparkering separat från boende. Och sluta subventionera bilparkering med värdefull gatumark.

kontrapunkt skrev:
> > Är problemet med bilar just det faktum att de är
> > bilar?
>
> Ja. Eller i stort sett. Ett fordon på 1-2 ton
> avsett att användas till vardagsresor med i snitt
> 1.2 personer ombord och ungefär 10-20 kg
> packning. Mest problematiskt när de dyker upp i
> större mängder eftersom de 1. tar över och gör
> de flesta trafikmiljöer osäkra för övriga 2.
> blir någon slags norm om hur man ska förflytta
> sig, vilket gör att samhället optimeras för
> detta klumpiga fordon.
>
> Så mja, en bil är inget större problem.
> massbilismen är det, särskilt i stadsmiljö. och
> vi löser inte många av bilismens stadsmässiga
> problem med elbilar - där behöver vi mindre och
> krockvänligare fordon.

Problemet är folks helt jävla skeva krav på vad en bil ska vara och det skriver du ju själv också. Varför väger bilar 1-2 ton? Varför är de inte anpassade för "vardagsresor med i snitt 1,2 personer"? Varför är de "klumpiga fordon"? Varför behöver man kunna accelerera från 0 till 100 på 10 sekunder? Varför behöver en bil kunna gå i 150 km/h?
Det finns ju hur mycket som helst att förändra på bilar idag för att göra dom till ett bra fordon funktionsmässigt och bärkraftigt ur miljösynpunkt. Men den vägen vill man tydligen inte gå. Det är bättre att bara störa, begränsa, fördöma och förbjuda.

Fast det beror ju lite på. Vi har en rätt stor (5 meter lång) kombi trots att vi är en enbarnsfamilj. Kan tyckas onödigt. Men 90% av de milen den rullar så är det tre personer i den och fullastat bagage, eftersom den nästan bara används till längre resor.

Hemma cyklar eller går vi, till jobbet är det cykel+kollektivtrafik.

Majoriteten av de jag känner hemma kör bil även om de bara ska 1-2 km, tror det är likadant i de flesta orter.

JT skrev:
> kontrapunkt skrev:
> -----
> > > Är problemet med bilar just det faktum att de
> är
> > > bilar?
> >
> > Ja. Eller i stort sett. Ett fordon på 1-2 ton
> > avsett att användas till vardagsresor med i
> snitt
> > 1.2 personer ombord och ungefär 10-20 kg
> > packning. Mest problematiskt när de dyker upp
> i
> > större mängder eftersom de 1. tar över och
> gör
> > de flesta trafikmiljöer osäkra för övriga
> 2.
> > blir någon slags norm om hur man ska
> förflytta
> > sig, vilket gör att samhället optimeras för
> > detta klumpiga fordon.
> >
> > Så mja, en bil är inget större problem.
> > massbilismen är det, särskilt i stadsmiljö.
> och
> > vi löser inte många av bilismens
> stadsmässiga
> > problem med elbilar - där behöver vi mindre
> och
> > krockvänligare fordon.
>
> Problemet är folks helt jävla skeva krav på vad
> en bil ska vara och det skriver du ju själv
> också. Varför väger bilar 1-2 ton? Varför är
> de inte anpassade för "vardagsresor med i snitt
> 1,2 personer"? Varför är de "klumpiga fordon"?
> Varför behöver man kunna accelerera från 0 till
> 100 på 10 sekunder? Varför behöver en bil kunna
> gå i 150 km/h?
> Det finns ju hur mycket som helst att förändra
> på bilar idag för att göra dom till ett bra
> fordon funktionsmässigt och bärkraftigt ur
> miljösynpunkt. Men den vägen vill man tydligen
> inte gå. Det är bättre att bara störa,
> begränsa, fördöma och förbjuda.

Precis. En del verkar vilja ha bilen som en ond symbol. Bussar kan ju också vara ganska onda miljömässigt. Minns tex hur det i min gamla (ganska lilla) hemstad, kan sitta en gammal tant som enda passagerare i den stora klumpiga stadsbussen som baxas fram i de pittoreska men trånga gränderna under buller och bång. Snacka om miljöpåverkan.

Tillbaka
Topp