XXL-hybriden White SC lite FF: erfarenheter?
Såldes tidigare ut för 4555 i butik, så jag slog till på en, för pendelbruk. Några fler här som köpte en, vad tycker ni om dem?
Mina intryck:
- Saknas geo. Fanns det inga konstruktionsritningar? Varför ska jag som kund själv behöva mäta upp ramarna i butik?
+ Trevligt utseende, inget som ser direkt dåligt ut, när man undersöker cykeln.
- Onödigt stora hopp (2") mellan stl. Motsvarande Merida-modell (Speeder 100) har 1" steg.
- Ser ut som man snålat med stl även uppåt. XL (23") sägs passa till 190-200, medans tex Rose's 23" hybrid med identiska mått passar för grenmått 89-94 (och 25" för 95-100). Jag som är 185 kan ha XL, även om det kanske inte kan rekommenderas generellt.
- mtb-kassett 11-36 (fram 48/36/26), passar illa för cg-banor och pendling. Byte till 12-28 eller 12-30 rekommenderas. Eller ännu bättre: 13-29 från Miche, då får man halva kassetten rak och har ändå ett hyfsat lågregister.
+ Hydraulbromsar M395, helt ok men inget särskilt bett eller bra modulation.
+ Ok sadel, har ännu inte fått ont av den.
- Trixigt ställa in sadeln (dvs mindre lyckad stolpe).
- Skräphandtag som blir obekväma på nolltid. Byte till Ergon (gp4) rekommenderas.
- Sadelstolpsreflexen ramlade av på hemväg från butik.
+ Bra plats för dubbdäck, oväntat vettiga standarddäck.
- Vill gärna bli skivskrap när man sätter tillbaks framhjulet, pga oprecis infästning i gaffeln.
Mina intryck:
- Saknas geo. Fanns det inga konstruktionsritningar? Varför ska jag som kund själv behöva mäta upp ramarna i butik?
+ Trevligt utseende, inget som ser direkt dåligt ut, när man undersöker cykeln.
- Onödigt stora hopp (2") mellan stl. Motsvarande Merida-modell (Speeder 100) har 1" steg.
- Ser ut som man snålat med stl även uppåt. XL (23") sägs passa till 190-200, medans tex Rose's 23" hybrid med identiska mått passar för grenmått 89-94 (och 25" för 95-100). Jag som är 185 kan ha XL, även om det kanske inte kan rekommenderas generellt.
- mtb-kassett 11-36 (fram 48/36/26), passar illa för cg-banor och pendling. Byte till 12-28 eller 12-30 rekommenderas. Eller ännu bättre: 13-29 från Miche, då får man halva kassetten rak och har ändå ett hyfsat lågregister.
+ Hydraulbromsar M395, helt ok men inget särskilt bett eller bra modulation.
+ Ok sadel, har ännu inte fått ont av den.
- Trixigt ställa in sadeln (dvs mindre lyckad stolpe).
- Skräphandtag som blir obekväma på nolltid. Byte till Ergon (gp4) rekommenderas.
- Sadelstolpsreflexen ramlade av på hemväg från butik.
+ Bra plats för dubbdäck, oväntat vettiga standarddäck.
- Vill gärna bli skivskrap när man sätter tillbaks framhjulet, pga oprecis infästning i gaffeln.
Senast ändrad: