XXL-hybriden White SC lite FF: erfarenheter?

jonja

Aktiv medlem
Såldes tidigare ut för 4555 i butik, så jag slog till på en, för pendelbruk. Några fler här som köpte en, vad tycker ni om dem?

Mina intryck:
- Saknas geo. Fanns det inga konstruktionsritningar? Varför ska jag som kund själv behöva mäta upp ramarna i butik?

+ Trevligt utseende, inget som ser direkt dåligt ut, när man undersöker cykeln.

- Onödigt stora hopp (2") mellan stl. Motsvarande Merida-modell (Speeder 100) har 1" steg.

- Ser ut som man snålat med stl även uppåt. XL (23") sägs passa till 190-200, medans tex Rose's 23" hybrid med identiska mått passar för grenmått 89-94 (och 25" för 95-100). Jag som är 185 kan ha XL, även om det kanske inte kan rekommenderas generellt.

- mtb-kassett 11-36 (fram 48/36/26), passar illa för cg-banor och pendling. Byte till 12-28 eller 12-30 rekommenderas. Eller ännu bättre: 13-29 från Miche, då får man halva kassetten rak och har ändå ett hyfsat lågregister.

+ Hydraulbromsar M395, helt ok men inget särskilt bett eller bra modulation.

+ Ok sadel, har ännu inte fått ont av den.

- Trixigt ställa in sadeln (dvs mindre lyckad stolpe).

- Skräphandtag som blir obekväma på nolltid. Byte till Ergon (gp4) rekommenderas.

- Sadelstolpsreflexen ramlade av på hemväg från butik.

+ Bra plats för dubbdäck, oväntat vettiga standarddäck.

- Vill gärna bli skivskrap när man sätter tillbaks framhjulet, pga oprecis infästning i gaffeln.

Senast ändrad:
Köpte den för 7000 efter att min pendlarcykel blev stulen, men jag fick tillbaka 2500 genom prisgarantin.

Funkar helt ok, lite stötigare än min 29:a som jag hade tidigare (ok, ganska mycket stötigare). Skärmarna skramlar lite, men de är ju eftermonterade så det kan knappast cykeln lastas för. Växlar och bromsar funkar bra, sadeln är skön (kör 17 km till jobbet utan bibs). Hade 18" funnits hade den säkert passat mina 175 cm lite bättre.

Har ersatt bakreflexen med en lamp/reflexkombo.

Jag gillar både styrbredd och handtag, men smaken är ju individuell.

Mycket bra cykel för 4500kr, men fan vad trögt det går med dubbdäck!

Vilka skärmar har du, är det fast monterade ur xxls sortiment, kanske cavo 44 mm? Funderar på om det skulle skramla mindre med 53 mm skärm?

Vilken stl har du? Vad har du för dubbdäck?

Jag har ett par mattsvarta 37 mm aluskärmar som jag köpte på team sportia, tycker de passar riktigt bra på cykeln. Kör med Suomi Tyres 106 (konstaterade i måndags att vädret skulle vara varm framöver så jag har nu bytt tillbaka till originaldäcken).

Jag kör på en medium, 19".

Ok, det är snyggt med smala skärmar men om däcken är 37 mm så låter det smalt med 37 skärmar. Jag köpte 44 men även det ser ut att ge snålt med spelrum till däcket, så funderar på 53 bredd istället nu.

Hur fick du stagen förbi bromsoken?

Ok, 106:orna har ju rätt grovt mönster. Man får troligen bättre rull med schwalbe winter (178 kr på rose) http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-winter-reflex-spikes-tyre/aid:709896

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, det är snyggt med smala skärmar men om
> däcken är 37 mm så låter det smalt med 37
> skärmar. Jag köpte 44 men även det ser ut att
> ge snålt med spelrum till däcket, så funderar
> på 53 bredd istället nu.
>
> Hur fick du stagen förbi bromsoken?
>
> Ok, 106:orna har ju rätt grovt mönster. Man får
> troligen bättre rull med schwalbe winter (178 kr
> på rose)
> http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-winter-re
> flex-spikes-tyre/aid:709896

Jag har ungefär 5-7 mm spelrum på var sida mellan skärm och däck. Stagen fick jag böja lite för att få runt oken.

Såg priset på gaffeln. Undrar om det finns någon alu-gaffel som är värd tre papp? Jaja, den har i alla fall plats för rejäla däck.

Jag föreslår kassettbyte antingen till 12-28 eller 12-30 samt spd-pedaler, för bättre pendelarbete. Då får man 12 13 14 15 istf 11 13 15 17 ytterst. Mkt bättre för seriös trampning.
Eller ännu bättre: 13-29 från Miche. Då är man av med de här groteskt höga växlarna och har halva kassetten 1-stegad.

Senast ändrad:
Upptäckte nu att White SC Lite FF modellår 16 har ramlat in. Priset har gått upp med en femhundring mot 2015 års modell, octalink-vevparti istället för hollowtech 2. BL-M 355 bromsar istället för BR-M 395, Jalco-fälgar istället White. Samma puckade 12 -36 kassett tyvärr, men det verkar väl ändå vara ett solitt pendlarköp? Eller ska man slå till på den utgående modellen istället?

https://www.xxl.se/white-white-sc-lite-ff-16-hybridcykel/p/1117974_1_style

https://www.xxl.se/white-sc-lite-ff-hybridcykel-15/p/1095674_1_style

Är nog ganska hugget, de saker du nämner ser ju lite ut som nedgraderingar, hollowtech är väl fräschare än octalink tex?
Kassetten är som sagt riktigt tråkig för pendling, den är tom 11-36. Bytte till 12-27 men då får iaf jag lite odistinkt växling på den inre kassetthalvan, pga att bakväxeln inte är avsedd för mindre maxkrans än 32, det är ju renodlad mtb-växel.

Som framgår av separat tråd går det heller inte enkelt att byta till lvg-bakväxel, utan man sitter ganska fast i original setupen. Som pendlarhärke tycker jag dock den är helt ok för pengarna. För 4,5 som den kostade på höstrean, var den ett klipp.

Tillbaka
Topp