Nejdå, fel har jag sällan om jag får säga det själv :)
Fast i det här fallet är det lite märklig. I pressmeddelandet
http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum...id-varje-ar-pa-grund-av-luftfororeningar.html som gick ut från IVL/Umeå universitet om "IVL report B 2197" så står det "Den största källan till lokalt genererade partiklar bedöms vara vägslitage till följd av användning av dubbdäck."
Dvs du har rätt. Lokalt genererade partiklar är ett problem lokalt (typ i nära anslutning till bilen med dubbdäck)
Läser vi istället sammanfattningen till IVL report B 2197 så står det:
Om man utgår från att PM2.5 har samma farlighet oavsett ursprung så uppskattar vi att cirka 3 500
förtida dödsfall årligen inträffar i Sverige på grund av den totala exponeringen. Troligtvis är det inte
tillräckligt att göra beräkningar utifrån den totala halten, eftersom partiklar av olika ursprung tycks
ha olika farlighet. Med separata bedömningar för olika källor till PM uppskattar vi att det årligen rör
sig om cirka 3 000 förtida dödsfall från partiklar som inte genererats lokalt. Förbränningspartiklar
från vedeldning uppskattas orsaka ytterligare drygt 1 000 förtida dödsfall per år.
Utöver dessa dödsfall uppskattar vi, utifrån exponeringen för NO2, att lokalt genererade avgaser leder till ytterligare minst 1 300 förtida dödsfall per år, samt vägdamm till ytterligare drygt 200 dödsfall
orsakade av kortvarig exponering. Sammanfattningsvis kan antalet förtida dödsfall uppskattas till
cirka 5 500 per år på grund av dessa exponeringar, när beräkningarna tar hänsyn till olika
exponering-responsvärden för olika källor.
Dvs 5500 förtida dödsfall per år. 3000 av dessa beror på partiklar som inte genererats lokalt. 1000 uppskattas härröra från vedeldning. Lokalt genererade avgaser tar kål på ca 1300 per år och vägdamm drygt 200. Vägdamm är inte bara det som rivs upp av dubbdäck.
Så det är ju lite märkligt att de förvrider sanningen i sitt eget pressmeddelande. Får jag gissa så skulel jag säga att Umeå U har kommit fram till slutsatserna. IVL nöjde sig inte med vägdamm utan spetsde till det till dubbdäck. Ordet dubbdäck nämns inte ens i forskningsrapporten.
Robert Collin har drivit sin agenda om dubbdäck i många är och är hyggligt partisk, men han har många poänger i sitt debattinlägg:
http://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack