happymtb byggd enduro moppe

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Vad säger experterna här på forumet jag är sugen på att se om det går att bygga lite cyklar borde finnas lite samlad expertis hör för att kunna sno i hop en grymmt recept på en enduro moppe och då tänker jag inte förs och främst på komponent specen då denna är individuellt anpassningsbar utan tänkte mera på ramen
typ av länkage samt geo utformning, droppouts osv finns ju några vad jag har sett som har 3:d printer osv så att jag kan få lite hjälp med tillverkning av prototyp delar innan man nc fräser på allvar.
Tanken är ett alu bygge.
Men frågan är kanske om det går att komma överens??
/M

Kul som satan säger jag? Nåt jag vill ha på cyklar är lägre topprör som pole har. Är ofta ivägen tycker jag. Sen absolut ingen mage eller vajar undertill.
Kör hårt å lycka till. Å bättre med förstärkningar som funkar än är snygga. Inte svetsade till mitt på ett rör osv.

Det fanns en tråd om ämnet för ett tag sedan, där någon ställe sig frågan om happy kunde konstruera en cykel. Det gick som det gick....

Det verkar som ett jätte intressant projekt. Jag håller med om lågt topprör. Sen gillar jag gängat vevlager eftersom det är så smidigt att montera och byta.

EST skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul som satan säger jag? Nåt jag vill ha på
> cyklar är lägre topprör som pole har. Är ofta
> ivägen tycker jag. Sen absolut ingen mage eller
> vajar undertill.
> Kör hårt å lycka till. Å bättre med
> förstärkningar som funkar än är snygga. Inte
> svetsade till mitt på ett rör osv.

Håller med, ingen hoj med hängbuk!

Tänkte man skulle slippa kopiera i alla fall rakt av men man kan ju alltid härma lite! tanken var en modern geo med lite längre topprör lagom lågt, gängat vevlager sedan så tycker jag att länkaget som banshee och santa cruz har verkar stabilt då man slipper extra leder bak vid bakaxeln men vad är bäst?
Men jag tänkte att man svetsar hela baksvingen i ett stycke dvs utan leder på.
Så ös på med skisser bara?

Maestro-länkaget är en "hel" baksving, den är jäkligt styv, sen får man se till att länkarmarna är styva. Undrar om det går att få till utan kullager? http://www.bikeradar.com/road/gear/article/saint-gobain-bearings-from-the-future-33388/

Turner's use a non-traditional bearing for their pivots, including the 5.Spot trail bike

Turner told BikeRadar that he has used the same bearing bores and pivot shafts for 18 years, adding that to discerning customers quality has long been appreciated. “Bearings have been cheaper, but superior life has nothing to do with marketing or customer perception.”

Senast ändrad:
HejPåDej skrev:
> Det fanns en tråd om ämnet för ett tag sedan,
> där någon ställe sig frågan om happy kunde
> konstruera en cykel. Det gick som det gick....

Hen-diskussion?

/johan

Kullager är väl ok. Men man kan ju designa så att man får en "billigare" dimensioner och kanske även vinkelkontaktlager på vissa ställen. Cykeltillverkarna verkar av någon anledning vilja ha tunnväggiga lager som naturligtvis är mycket dyrare än vanliga.
Annars är IGUS-bussningar nästan gratis, med smart placerade smörjnipplar och kanske lite o-ringstätningar så blir det nog bra.

Länklager tål massa. Men finns dom i "små" storlekar? Har aldrig sett något så smått som behövs på cyklar, å andra sidan har jag aldrig letat efter det heller.

[EDIT]
Det fanns pyttestorlekar. GE08E t.ex.

Senast ändrad:
Skall man få någon konstruktiv fart på det hela så bör man kanske få till en mindre arbets grupp.
Så du som tror att du har någon vettig kunskap att tillföra som behövs i detta projekt så är du välkommen att bidra.

Länggeometri och övrig geomtri kan jag inget om, bara vad internet säger till mig är bra. Cadda kan jag däremot. Skall man dessutom göra den enkel att bygga så blir det bara raka standardrör så då blir det väldigt enkelt.

H. skrev:
> HejPåDej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det fanns en tråd om ämnet för ett tag
> sedan,
> > där någon ställe sig frågan om happy kunde
> > konstruera en cykel. Det gick som det gick....
>
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2807523

Ah, där var den ju! Mina sök-skills är uppenbarligen inge vidare =)

Jag kan säker hjälpa till med lite tänk om vad som funkar & inte. Men jag har inte nån examen som säger att jag kan nåt. Däremot brukar mina grejer funka irl och jag har många polare att bolla med. Det är väl det jag kan komma med för länkars å annat sånt har jag nada aning om...

Om man ska bygga själv och få det bra tror jag det är värt att snegla en hel del på Orange. Singel pivot är väldigt underskattat och det man ger upp är egentligen bara att man får en nästan konstant hävstång genom slaget. Med en luftdämpare är det inte ett problem eftersom man kan få progressivitet genom kontroll av luftvolymen. Det blir också lättare att rita cykeln om man bara behöver optimera den med avseende på en pivotpunkt. Svårigheten blir bara att få det hela styvt, men där man kan väl också kopiera orange och bygga en stor aluminiumlåda.

Vore smutt med dropouts som medger justering av bakaxeln i längsled, så att man kan ändra kedjestagslängden. Och en baktriangel som ger plats för rätt fläskiga däck. Borde vara ganska enkelt om man skiter i framväxel.

Singel pivot är en bra idé och enkel att få till bra med antisquat då alla kör enkeldrev. 32t eller 30t kan man ju iof. bråka om.

För egen del hade en perfekt förlaga varit On one parkwood fast med ca. 100-120 mm slag bak och kanske en grad flackare och några mm längre framtriangel. Helt enkelt en aggressiv stig 'ht' men med bonus bakdämpning.

Kanske fel spår, men jag hade tyckt det varit roligare med en "happy-lådcykel". Fast det blir kanske inte lika roliga/infekterade diskussioner? Eller så är det kanske inte lika roligt att bygga?

Justerbara dämparinfästningar, typ flipchip i båda ändar. Ordentliga slang/wire fästen UTAN PÅ ramen tex ragley klämmorna från crc lr som på downtuben på enduron.
Absolut ingen dragning under bbt!

Jag skulle vilja slå ett slag för att bygga det rätt istället för att ha en massa flipchips och justeringsmöjlihheter. Dom väger massor och kan glappa och strula. På mina banshees så flyttar jag aldrig runt något. Möjligheten att byta standarder är helt klart en stor fördel, men jag tror fortfarande att rätt från början är den vägen man ska välja.

jofahjalm skrev:
> Jag skulle vilja slå ett slag för att bygga det
> rätt istället för att ha en massa flipchips och
> justeringsmöjlihheter. Dom väger massor och kan
> glappa och strula. På mina banshees så flyttar
> jag aldrig runt något. Möjligheten att byta
> standarder är helt klart en stor fördel, men jag
> tror fortfarande att rätt från början är den
> vägen man ska välja.

Å andra sidan har du valt det branta läget på din Rune och om jag inte minns fel så valde du det flacka på Spitfiren. Folk har olika preferenser liksom.

Men visst, blir det komplicerat eller jättetungt så är det onödigt. Frågan är om det verkligen behöver bli det. Det borde inte vara så knepigt att göra bakgaffeländan som en fräst balk med säg 4 axelhål per sida, i formen av en kvadrat så att man kan välja olika lägen både i höjd- och längsled. Har också en känsla av att en icke ihålig konstruktion där längst bak skulle ge betydligt mindre sannolikhet för rambrott vid svetsarna, även om det såklart blir en skvätt tyngre.

Fast nu glömde jag att växeln helst ska flyttas med hjulet. Scheisse!

Makten skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle vilja slå ett slag för att bygga
> det
> > rätt istället för att ha en massa flipchips
> och
> > justeringsmöjlihheter. Dom väger massor och
> kan
> > glappa och strula. På mina banshees så
> flyttar
> > jag aldrig runt något. Möjligheten att byta
> > standarder är helt klart en stor fördel, men
> jag
> > tror fortfarande att rätt från början är
> den
> > vägen man ska välja.
>
> Å andra sidan har du valt det branta läget på
> din Rune och om jag inte minns fel så valde du
> det flacka på Spitfiren. Folk har olika
> preferenser liksom.
>
> Men visst, blir det komplicerat eller jättetungt
> så är det onödigt. Frågan är om det verkligen
> behöver bli det. Det borde inte vara så knepigt
> att göra bakgaffeländan som en fräst balk med
> säg 4 axelhål per sida, i formen av en kvadrat
> så att man kan välja olika lägen både i höjd-
> och längsled. Har också en känsla av att en
> icke ihålig konstruktion där längst bak skulle
> ge betydligt mindre sannolikhet för rambrott vid
> svetsarna, även om det såklart blir en skvätt
> tyngre.
>
> Fast nu glömde jag att växeln helst ska flyttas
> med hjulet. Scheisse!

Bara att kopiera Knollys första modell (V-Tach) istället. Ställbara drop-outs och olika lägen på dämparinfästningen.

bikes_vtach_torque_diagram_3c3fe5.png

En stadig cykel som borde passa Jofa..

Makten skrev:
> Å andra sidan har du valt det branta läget på
> din Rune och om jag inte minns fel så valde du
> det flacka på Spitfiren. Folk har olika
> preferenser liksom.
>
> Men visst, blir det komplicerat eller jättetungt
> så är det onödigt. Frågan är om det verkligen
> behöver bli det. Det borde inte vara så knepigt
> att göra bakgaffeländan som en fräst balk med
> säg 4 axelhål per sida, i formen av en kvadrat
> så att man kan välja olika lägen både i höjd-
> och längsled. Har också en känsla av att en
> icke ihålig konstruktion där längst bak skulle
> ge betydligt mindre sannolikhet för rambrott vid
> svetsarna, även om det såklart blir en skvätt
> tyngre.
>
> Fast nu glömde jag att växeln helst ska flyttas
> med hjulet. Scheisse!

Jag körde min Spitfire i flackaste läget och nu kör jag den nya Rune i mittenläget. Detta ger ungefär samma BB-höjd under sag och det är därför jag har valt dom. Det var en stor fördel för mig när jag köpte Bansheen att jag kunde byta dropouts mellan 135/142 mm och det är grymt. Jag har däremot aldrig flytta något när jag väl har hittat det jag vill ha. Banshees lösning väger en del extra. Det är schysst om man inte vet vad man vill ha när man köper cykeln och det är skitgrymt att man kan anpassa cykeln med skiftande standarder. Jag har däremot återkommande problem med att dropoutskruvarna gängar upp sig. Det blir också ganska mycket tyngre med Banshees lösning.

Justermöjligheter är bra för cyklar mittemellan. Byter mellan högsta och lägsta på min rune för stig och utför. Sänker gaffeln också samt byter hjul. Nu när jag har en ht också justeras det mindre på Rune då den inte är med på platten lika ofta.

Kan tycka att det finns starka argument både för och emot.

På ett sådant här projekt tycker jag nog man skall hålla det enkelt för att realistiskt ro det i hamn.

Intressant projekt :) Hur stor volym är det vi pratar om? En hoj som jag tycker har enkel men lyckad geo är Cotic Rocket, dock ligger det ju ett ofantligt antal timmars utvecklingsarbete för att få alla mm att stämma gällande leverage ratio m.m. Kanske lättare att bygga något liknande Alutech ICB 2'an...
Om man vill testa sig fram lite är annars en modern version av Mountain Cycle San Andres kanske något att testa:

image.jpeg

larsaw skrev:
> Intressant projekt :) Hur stor volym är det vi
> pratar om? En hoj som jag tycker har enkel men
> lyckad geo är Cotic Rocket, dock ligger det ju
> ett ofantligt antal timmars utvecklingsarbete för
> att få alla mm att stämma gällande leverage
> ratio m.m. Kanske lättare att bygga något
> liknande Alutech ICB 2'an...
> Om man vill testa sig fram lite är annars en
> modern version av Mountain Cycle San Andres kanske
> något att testa:
>
>
Ursäkta mig nu larsaw. Men jag hoppas innerligt att cykeln på bilden inte är den ultimata happycykeln. Det spelar ingen roll hur bra den är, den är bara inte fin nånstans tyvärr. Den ser ut som om Zipps lvg parat sig med en Cyclepro Octagon.

Hasse#7 skrev:
> Ursäkta mig nu larsaw. Men jag hoppas innerligt
> att cykeln på bilden inte är den ultimata
> happycykeln. Det spelar ingen roll hur bra den
> är, den är bara inte fin nånstans tyvärr. Den
> ser ut som om Zipps lvg parat sig med en Cyclepro
> Octagon.

Haha! Jag tycker vi kastar mat på Larsa i veckan.

Han har i alla fall bäddat för det. Sen bör jag väl hålla en låg profil som inte kan ett dyft om detta. Men att den är ful syns utan någon som helst kunskap i ämnet. :-)

Edit: Onza Mongo 2 Headset. Heter det verkligen så?

Senast ändrad:
Jag kan vattenskära detaljer lätt både till ramar & fixturer osv. Är ju väldigt mycket enklare å snabbare än att fräsa dock så är ju inte precisionen den samma tyvärr så det gäller att välja vilka grejer man gör. Men hojta till tyvärr har vi ingen fin alu på jobbet. Rita kan jag med.

larsaw skrev:
> Om man vill testa sig fram lite är annars en
> modern version av Mountain Cycle San Andres kanske
> något att testa:

Äh, bygg en honda i stället.. :-)

normal_03.jpg

Senast ändrad:
Angående reach, ska man satsa på 430mm för en medium eller ska man sträcka sig till 480mm som Pole gör? En del märke har 440-450mm för medium vilket är kanske lagom. Vad har ni för erfarenheter?

Sen tror jag på hyfsat korta kedjestag 425-430 för at det ska vara roligt även om längre blir mer stabilt utför och även uppför. Längre hjul bas får kompensera för kortare kedjestag.

Jag tycker som Jofa angående länkage, singel pivot blir enklast. Man skulle kunna ha flera infästningspunkter för olika slaglängd eller progressivitet.

Jag har också funderat en del på att ha mindre slag bak än fram typ 30-40 mm mindre bak för att få en mindre svampig baktriangel. Men jag verkar vara ensam om det och tycker själv att det skulle passa bättre på en agressiv stigcykel än på en ren enduromoppe.

44 - 56 mm styrhuvud för att kunna klämma dit en angleset i fall att.

Osv...

jofahjalm skrev:
> Jag körde min Spitfire i flackaste läget och nu
> kör jag den nya Rune i mittenläget. Detta ger
> ungefär samma BB-höjd under sag och det är
> därför jag har valt dom. Det var en stor fördel
> för mig när jag köpte Bansheen att jag kunde
> byta dropouts mellan 135/142 mm och det är grymt.
> Jag har däremot aldrig flytta något när jag
> väl har hittat det jag vill ha. Banshees lösning
> väger en del extra. Det är schysst om man inte
> vet vad man vill ha när man köper cykeln och det
> är skitgrymt att man kan anpassa cykeln med
> skiftande standarder.

Jag menade mer att olika köpare av samma cykel har olika preferenser. Sen finns det de som flyttar och grejar. Jag började i mellanläget på min Phantom och var nöjd med det. Sen provade jag branta läget och gillade att hojen kändes lite rappare. Nu kör jag i flacka läget för att jag blivit avsevärt snabbare än när jag köpte cykeln, och såpass någorlunda tekniskt duktig att jag inte slår i vevarna hela tiden. Skulle jag sticka iväg nånstans och köra lite lättare cykling så skulle jag utan tvekan ställa om till branta läget. Det tar ju bara kanske två minuter. Kan göras på stigen till och med om man orkar och har med sig rätt insexnyckel.

> Jag har däremot
> återkommande problem med att dropoutskruvarna
> gängar upp sig. Det blir också ganska mycket
> tyngre med Banshees lösning.

Köp en flaska Loctite 243. Den är precis lagom stark för cykelbruk och det ska mycket till innan saker gängar upp sig, om du dragit någorlunda nära rätt moment. Inte svårt att demontera heller.

jofahjalm skrev:
> Den där ser helt vidrig ut Larsa. Jag trodde bara
> man behövde bygga en riktig cykel och sedan
> fästa pivotpunkten i höjd med klingan?

Då får man ju ingen anti-squat. Sätter man pivotpunkten högt så kommer svingen att dras nedåt när man trampar, vilket ju är vettigt om hojen inte ska bli en soffa som inte går att använda uppför. Sen kanske exemplet ifråga är onödigt extremt.

Edit: Men ja, jag gillar tanken med single pivot, även om jag inte provat nån sån hoj själv. Det borde kunna bli bra och det är ju enkelt och lättillverkat.

Senast ändrad:
feeblesmith skrev:
> >Den ser ut som om Zipps lvg parat sig med en
> Cyclepro
> > Octagon.
>
> Det är helt tvärtom. San Andreas är deras
> farfar.

Äntligen ngn som läst historieboken, självfallet skulle inte en sådan här testrigg se ut som när det begav sig. Tänk 65 graders HA (självklart med reglerbart headset, lång reach, lägre BB och justerbar infästning för både dämpare och sadelstolpsstagen...
Gillar man inte monococken går det lika bra med fackverksram.

Ett annat kopieringsbart objekt är BTR Pinner: http://www.bikeradar.com/road/gear/article/btr-fabrications-and-the-pinner-downhill-bike-42152/

Ja singel pivot är säkert underskattat och blir helt klart enklare men jag vill inte bygga bara för att det skall bli enkelt utan jag vill bygga något som kan bli riktigt bra sen om det blir singel pivot må va hänt men jag vill inte köra på den linjen bara för att det är enklast..
/M

Obligatorisk video:

Sättet att rikta baksvingen antar jag är innan härdning i ugn :)

Annars +1 på singel pivot. Med bra dämpning (gärna custom dämparkurva) så är det minst lika bra som andra dyrare system. Fast lättare att sköta och mindre marketing bull.

Jag tycker Starling bikes är ett bra exempel på hur en modern singlepivot byggd i ett skjul kan se ut.

Snygg tycker jag borde även tilltala citrus alergiker.

Bilagor

• images.jpg
    images.jpg
    22 KB · Besök: 73
Tillbaka
Topp