happymtb byggd enduro moppe

dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Lätt koniska så spänner det. Såg smart ut!

Smart! Vet du att det är så eller?

Jo tanken var det men jag hinner tyvärr inte just nu?.
Men det kommer,skall nog snart testa en variant att packa prepregen på så jag har ritat upp en ram till lill grabben ala orange give.

EST skrev:
> Grymt! Får vi se?
> Visst ät det där med tid konstigt..Finns bara
> när man värmer matlådan.

Det är alltså mikrovågsungenen som är fluxkapacitatorn? Kan det inte bli tidsmaskinsbygge istället?

jofahjalm skrev:
> EST skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grymt! Får vi se?
> > Visst ät det där med tid konstigt..Finns bara
> > när man värmer matlådan.
>
> Det är alltså mikrovågsungenen som är
> fluxkapacitatorn? Kan det inte bli
> tidsmaskinsbygge istället?

På tal om mikrovågsugnar och tidsmaskiner kan jag starkt rekommendera Steins;Gate!

Magnus.Bovall skrev:
> Jo tanken var det men jag hinner tyvärr inte just
> nu?.
> Men det kommer,skall nog snart testa en variant
> att packa prepregen på så jag har ritat upp en
> ram till lill grabben ala orange give.

Lyllos Lillis :)
Annars har jag funderat mig fördärvad för att försöka uppfinna hjulet på nytt gällande dämperier... La' ner det när man kikade på Pinkbikes reportage om internet-tyskarna :/
Nu dreglar jag mest på onödigheter: http://happymtb.org/forum/read.php/1/559851/2870998#msg-2870998

Eveningstar sa:
På tal om mikrovågsugnar och tidsmaskiner kan jag starkt rekommendera Steins;Gate!

Oväntat att få ett sjyst animetips på happy. Verkar riktigt bra! (edit: Nja... den var inte så bra alls visade det sig. Utvecklades ingenting efter de första avsnitten, malde bara på. Skämten byggde mest på klichéer som inte är roliga för en icke-japan. Kan inte rekommendera den.)

Senast ändrad:
Icke att förglömma att sådana grejer kostar multum att köpa och driva så det är inte bara att köpa. Som ex om man vill ha solidworks pro licens så kostar det runt 80 ex moms plus årliga avtal på ca 20 plus moms. Detta för endast CAD mjukvara. Tillkommer ju CAM mjukvara för kanske lika mkt till. Utbildningar o så kostar ju också. Sen ska man ju också vara kreativ..

Kid1000 sa:
Icke att förglömma att sådana grejer kostar multum att köpa och driva så det är inte bara att köpa. Som ex om man vill ha solidworks pro licens så kostar det runt 80 ex moms plus årliga avtal på ca 20 plus moms. Detta för endast CAD mjukvara. Tillkommer ju CAM mjukvara för kanske lika mkt till. Utbildningar o så kostar ju också. Sen ska man ju också vara kreativ..

Jo för visso, att starta upp och driva igenom ett sånt här projekt kräver nog en hel massa "input" där utrustning/mjukvarukostnader kan splittas mellan olika kostnadsbärare för att få det att funka. Alt att en befintlig mekansik verkstad utvecklar sig till att även börja baka plastramar.

En rätt intressant artikel på ämnet postades i helgen här: http://www.pinkbike.com/news/the-impossible-bike-carbon-built-here-in-the-usa-sea-otter-2016.html där Alchemy's grundare får ge sin syn på saken...

En ny mekanisk verkstad finns nästan inte i Sverige just pga timpriserna är i botten. Mycket svårt att få payback på investeringar på några miljoner idag. Jag kanske vet detta då under 2016 har jag köpt solidworks licens och maskiner och jag tror inte att jag får investeringen break even innan 2020 då det finns löpande kostnader som förlänger breakeven tiden.
Inte för att låta negativ men de sista 5 procenten kostar 95 procent av tiden. Så brukar man säga i ett liknande förhållande.

Hemmapulare kan självklart göra sjysta produkter men att kommersialisera detta är en annan sak.

larsaw sa:
Magnus.Bovall sa:
larsaw sa:
Bump!
Såg denna promo på Enduro-MTB:

kom osökt att tänka på denna tråd :)

Kolla så lätt det är att bygga kolfibercyklar.
När man har rätt förutsättningar ?
/M

Ser framför mig ett sammarbete mellan dig o ex. EST som ju verkar vara en fena på CNC-fräsning :)

Ja nu har jag tyvärr ingen fräs på jobbet längre men har kört Gibbscam & 5 axligt både fräs svarv å gnistmaskiner. Så visst kan jag men nu har jag bara tillgång till vattenjett. Vilket är väldigt smidigt & roligt, men ingen precitionsmaskin & knappast nåt man får fram 3 d grejer i.
Hittade nån blid på diamantverktyg som jag både gjorde kroppar till & skärpte skär i rund gnist Sveriges första faktiskt :)

Pcd bestyckad planfräs

IMG_0753.JPG

Svarvhållare i Densimet ( inte holigt att hållas med ) till volvo eller scania minns inte

IMG_0866.JPG

Stort jävla as med ställbara skär

IMG_1088.JPG

Osv även jag som lyckats fota :)

Mainframe1.JPG

En första skiss på dimensioner så man gör ingen tankevurpa gällande mått, jag har redan simulerat en baklänkagesystem i Linkage men det visar jag sedan när jag tänkt färdigt.
Mina frågor är, tänker jag galet kring dessa mått?, jag är ganska ouppdaterad i fatbike och framförallt kortslagiga trendurohojar som skall ha plats för 4.8 däck, att bara bygga för 2.5 är ingen sport alls.

Är det alltså en heldämpad fatbike det skissas på? Annars känns 470mm kedjestag ganska vilt tycker jag. Vad är tänkt slagslängd? Det påverkar möjlig bbh en hel del. Tänkt användningsområde?

Ja 100mm fram och bak tänkte jag börja med. Samt det är ju en hel del som dämpas via däcken också.
Trenduro, enduro därikring, tänk rotiga steniga stigar med mycket fallhöjd där småskaket tröttar ut en.

Intressant. Jag skulle gärna testa en sån cykel! Jag har inte så stor erfarenhet av såna cyklar alls, men geometrin är inte helt olik en typisk am-hoj med runt 150mm slag, som Stumpjumper till exempel. Förutom baktriangeln då såklart.

Frågan är om man kan komma undan med lägre vevlager om man bara har 100mm slag. Det beror såklart också på användningsområde.

Jag skulle som sagt gärna prova en sån cykel, men i brist på möjligheter att göra det så spekulerar jag att fatbike generellt är suboptimalt i endurofart. Stor i princip odämpad luftfjäder i däcken känns klart sämre än väl dämpad fjäder i dämperiet. Dessutom har man sedvanliga problem med däckstabilitet och att däcken "flyter ovanpå" i lösare underlag. Och att de blir strimlade av vassa stenar eller måste väga som en katedral, om man kör i den sortens terräng.

+1 på marran

Vore kul att testa, men jag tror att fetis däck kanske lämpar sig bättre till upptäckscykling med fikatermos än trenduro med epo-termos.

För att ge perspektiv på det hela så väger jumbo Jim 4.8 inte speciellt mkt om man jämför med magic Mary 29 med dh casing. Samt man kan få bra däckstabilitet med clown shoe 100mm fälgar. Jag har allt hemma redan. Bara o börja bygga. Just geometrin går jag bet på. Bygga ram o länkage är vad jag ser inga problem.

Jag tror trenden går mot mer endurocykling med möjlighet till liftassistering om det är många fallhöjdmeter.
Jag anser att det är värt ett försök.

Kid1000 sa:
För att ge perspektiv på det hela så väger jumbo Jim 4.8 inte speciellt mkt om man jämför med magic Mary 29 med dh casing. Samt man kan få bra däckstabilitet med clown shoe 100mm fälgar. Jag har allt hemma redan. Bara o börja bygga. Just geometrin går jag bet på. Bygga ram o länkage är vad jag ser inga problem.

Jag tror trenden går mot mer endurocykling med möjlighet till liftassistering om det är många fallhöjdmeter.
Jag anser att det är värt ett försök.

Anledningen till att ett Jumbo Jim inte väger speciellt mycket mer än ett dh-däck är just för att det är otroligt mycket tunnare än ett dh-däck. Helt ok när man kör som fatbikes brukar köras, och det är just därför det är byggt så. Jag gissar att plockar man ut det i terräng och hastighet där du vill ha dh-casing kommer du upptäcka just det, att du vill ha dh-casing. Oavsett hur bred fälg du har blir det bara skit kvar av däcken när man kör i hetstävlingstrendurofart genom stenkistor.

Lite samma med däckstabilitet. Men absolut, har du möjligheterna att bygga ramen och är beredd att ta risken är jag den förste att applådera, och vilja provtestcykla i dh-fart genom dh-stenar!

Ja köra som en dh pilot på endurogrejer går ju. I ett tag sen går saker sönder. Jag nämnde tidigare trenduro och med det sagt kanske heldagsturer. Där tror jag fatbikes har en funktion att fylla för man vill ha en högre nivå av dämpning och grepp genom ett brett spektrum av terrängtyper.

Men nu var det nog kanske ingen happybyggd enduromoppe det här. Så blir nog inga fler inlägg här. Det kanske får en egen tråd.

Wohoo, någon gör något!!! Kör bara kör! Det nya kommer att vara "Back to the roots-enduro", rolig cykling i icke-tokhets-fart med ett gäng kompisar = rolig cykel för det ändamålet ;)

Mmm å så skulle man ha växellåda så man slipper byta bakväxel hela tiden å växelöron...? kör på jag tycker med att man ska kunna köra heldagar på grejerna!

Själva iden med enduro är väl just att köra som en dh-pilot så mycket det går. Men det är ingen mening att bråka om semantik när någon håller på att bygga en cykel, det var nog mest att jag missförstod vad du menade för att orden inte betyder samma för oss. I vilket fall tycker jag det är ett jättespännande projekt, klart värt att prövas!

marran sa:
Själva iden med enduro är väl just att köra som en dh-pilot så mycket det går. Men det är ingen mening att bråka om semantik när någon håller på att bygga en cykel, det var nog mest att jag missförstod vad du menade för att orden inte betyder samma för oss. I vilket fall tycker jag det är ett jättespännande projekt, klart värt att prövas!

Typ. Men idén med enduro är att det ska vara roligt, tävlingen kommer i andra hand ;) Tänk att man drar ihop ett gäng kompisar som man vill visa lite roliga stigar på berget bakom huset. När man börjar köra utför spelar det ingen roll om det är uttalat eller inte så kommer alla att försöka köra snabbare än de andra. Bara för att. Det är grunden till enduro, sen har det blivit mer och mer fokus på tävlingsdelen, men det är en annan historia :) Nu nog med besserwissrande och hårklyverier! För att summera: Enduro i tävlingsmening = inte optimalt med fatbike. Rolig cykling i varierande terräng, för att det är kul = jag skulle gärna provcykla den där cykeln!

Ja det vilar tyvärr lite
Har en tendens att bli lite mångs olika projekt ibland.
Håller dock på att bygga en seriös ramjig
Skall best stålrör och svetsa stål racer.
Men en sådan jigg funkar ju även till mtb.
Så snart går det bra att lägga beställningar
På mått sydda stål racer ramar..
/M

Magnus.Bovall sa:
Ja det vilar tyvärr lite
Har en tendens att bli lite mångs olika projekt ibland.
Håller dock på att bygga en seriös ramjig
Skall best stålrör och svetsa stål racer.
Men en sådan jigg funkar ju även till mtb.
Så snart går det bra att lägga beställningar
På mått sydda stål racer ramar..
/M

Fan va cool :D

Tillbaka
Topp