happymtb byggd enduro moppe

Logga låter kanon. Men detta med öppnare...det går ju öppna öl på massa sätt på en cykel ändå känns inte som att man verkligen behöver ett speciellt till det eller?
Men alla såna metall loggor är grymma.
Angående licenser på cad så har jag inventor men det är jag inte helt van med ännu. Jobbat i solid edge innan å det har jag bara ful licens till hemma. Annars programmerat i värdens bästa cam Gibbs cam vilket jag har på jobbet. Men har inte tillgång till några vettiga cnc maskiner för tillfället så...Däremot Igems & en 3 axling vattenjet som sagt där kan det mesta hinnas emellan med?
Ovant att inte kunna fräsa en grej på lunchen eller låna en svarv....ps jag har aldrig ritar rör konstruktioner.

Senast ändrad:
Jag ställer mig positiv till initiativet, svagt skeptisk med förhoppning att jag har fel till möjligheten att få igång en fungerande kommersiell verksamhet och klart skeptisk till det nuvarande ickeexisterande upplägget.

Några saker att tänka på.

- är tanken att detta ska utmynna i ett kommersiellt bolag med försäljning till allmänheten?
- hur ska folk som är med och bidrar med tid och kunskap ersättas?
- garantier eller andra åtaganden?
- vem är det som är säljare?
- finns det ett företag?

Jag tror att ska man ro detta i land bör man starta upp ett subforum eller liknande för de som klassas som utvecklare. De som är med där för tidrapport som crowd-godkänns (är det rimligt att lägga 2 dagar på hållfberäkningar - ja - tex). Tidrapporterna kan sedan användas för att avgöra olika personers arbetsinsats.

Med jämna mellanrum frågar man det öppna forumet om råd i specifika frågor
- specifikation: hjulstorlek? Slaglängd? Användningsområde? geometri? länkage?
- detaljer: dropouts? Dämparkurva? Designförslag?
Osv

Tänk också på prislappen.

Hoppas att det går vägen, tyvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa till...

Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Kunskapsbasen på forumet är som sagt otroligt
> bred på Happy, så Bovall borde kunna fixa ett
> bra team att sammarbeta med.

Fast frågan är väl vad som bör anses som kunskap respektive vilja? Att skrika högst, längst & skriva flest inlägg betyder ju inte att man har mest rätt.

Flera saker som här i tråden verkar vara viktiga av vissa skribenter ignoreras ju av en hel industri, är det då rätt eller fel att designa en cykel så? Gör Pole rätt eller fel med sin 29a? Vad man än tycker så kan man ju garantera att den inte kommer bli någon försäljningssensation vare sig inhemskt eller globalt sett.

Mitt tips till Magnus blir att istället för att gå direkt på gröten & fundera på slaglängd & reach så bör en vettig & erfaren "projektledare" utses tillsammans med en tydlig målbild om vad det är Magnus faktiskt vill uppnå. Jag vet, sjukt tråkigt!
Men vilka förutsättningar finns det? Vilka redan nu kända hinder måste passeras? Vad kan lösas på egen hand & vilken extern hjälp kommer behövas? Vilket kundunderlag kommer den tilltänkta produkten att ha? Vad med denna cykel är det som inte redan de etablerade tillverkarna kan erbjuda? Vad får man ut utav ett öppet frågeformulär, kommer det visa vad den stora massan redan cyklar på eller kommer de visa vad de presumtiva köparna efterfrågar? Hur många utav de över tre tusen personerna som var inblandade i ICB'n har valt att köpa en ram & varför säljer den inte bättre? Vad är det som gör cykeln/projektet så ointressant för den stora massan att Pinkbike inte ens bemödat sig med att publicera ett reportage? Är Magnus slutliga mål att bli ekonomiskt oberoende på cykelförsäljning eller ska han skapa one-bike-to-rule-them-all?

Missförstå mig rätt, killarna kan Internetcykla! Men att ge Larsa & Jofa (ni får agera exempel) en varsin kasse öl +ANNAT & låta de brainstorma fritt en fredagkväll kommer ju resultera i en cykel som har niotusensjuhundrafyrtiosex olika inställningsmöjligheter för geometrin, cykeln kommer dessutom vara byggd i HEA-balk & väga 19,4kg. Sjukt mångsidigt & robust, men vill nån faktiskt köpa produkten? Förmodligen inte. Skulle min vision om en svindyr & överkomplex kolfiber 29a funka? Inte en chans. Det skulle bli både för dyrt & svårt att tillverka (men bäst.. såklart..).

Hursom så hoppas jag önskan blir till verklighet & att något cykelbart faktiskt kommer uppstå. Räkna dock inte med mig som köpare, ni kommer krångla till det för mycket för min smak ;-)

Senast ändrad:
Sådär nu är jag färdig med första ukastet av enkätenkätundersökningen mha google docs. Jag behöver fler frågor samt korrekturläsning då jag sitter på en läsplatta som gör formatering svårt. Vilka av er vill kolla detta?

jofahjalm skrev:
> App app! Jag vill ju inte ha några
> justeringsmöjligheter eller ett sådant där
> lökigt weight weeinebygge som ska vara lättare
> än min DH.

Fast du kommer dricka upp Larsas öl också, & då smyger han in alla sina perversa idéer om justerbara styrhuvuden & utdragbara kedjesteg, kan ju vara bra den dagen man ska race'a hillclimb ;-)

Henrik83 skrev:

> Flera saker som här i tråden verkar vara viktiga
> av vissa skribenter ignoreras ju av en hel
> industri, är det då rätt eller fel att designa
> en cykel så? Gör Pole rätt eller fel med sin
> 29a? Vad man än tycker så kan man ju garantera
> att den inte kommer bli någon
> försäljningssensation vare sig inhemskt eller
> globalt sett.
>
> Mitt tips till Magnus blir att istället för att
> gå direkt på gröten & fundera på slaglängd &
> reach så bör en vettig & erfaren "projektledare"
> utses tillsammans med en tydlig målbild om vad
> det är Magnus faktiskt vill uppnå. Jag vet,
> sjukt tråkigt!
> Men vilka förutsättningar finns det? Vilka redan
> nu kända hinder måste passeras? Vad kan lösas
> på egen hand & vilken extern hjälp kommer
> behövas? Vilket kundunderlag kommer den
> tilltänkta produkten att ha? Vad med denna cykel
> är det som inte redan de etablerade tillverkarna
> kan erbjuda? Vad får man ut utav ett öppet
> frågeformulär, kommer det visa vad den stora
> massan redan cyklar på eller kommer de visa vad
> de presumtiva köparna efterfrågar? Hur många
> utav de över tre tusen personerna som var
> inblandade i ICB'n har valt att köpa en ram &
> varför säljer den inte bättre? Vad är det som
> gör cykeln/projektet så ointressant för den
> stora massan att Pinkbike inte ens bemödat sig
> med att publicera ett reportage? Är Magnus
> slutliga mål att bli ekonomiskt oberoende på
> cykelförsäljning eller ska han skapa
> ...
>
> Hursom så hoppas jag önskan blir till verklighet
> & att något cykelbart faktiskt kommer uppstå.
> Räkna dock inte med mig som köpare, ni kommer
> krångla till det för mycket för min smak ;-)

Håller helt med om detta. Dessa frågor bör besvaras. Fast vet inte just nu eller snarare behöver man inte besvara alla frågor just nu.

Jag ser detta som ett första steg. En prototyp av processen. Kan happymtbs användare utveckla en cykel för massproduktion? Denna fråga är den viktigaste att besvara. Hur går man till väga för att crowd- bygga en prototypcykel? Det är pre-studyn som jag tycker att vi börjar med.

Vi testar metod och att bygget av en eller flera prototyper baserat på input fr happyiter. När det är bevisat går vi vidare. Vad tror du? Makes sense?

Det finns en punkt som man inte skall förbise och som gör ganska stor skillnad mellan prototyp och färdig cykel. En cyklingsbar prototyp har rimligen det extra material och de extra hål som behövs för att hitta en optimal setup. Hittar man det så kan man bygga en slimmad cykel som nästan helt saknar justering och skrammel. Men först då.

H. skrev:
> - hur ska folk som är med och bidrar med tid och
> kunskap ersättas?

Ja det vore bra med ersättning, jag håller med.
Men det handlar ju om en hobby för ett gäng nördar som kan inte prata om diverse djupa icke existentiella frågor med vanligt folk. Man är kanske bara glad att vara med bara för att lufta lite tankar med andra likasinnade? :)

Sen kan man göra det bara för att det är kul och utan nån tanke på kapitalet!
Du har väl arrat en SBR, fick du betalt för det? Hur många timmar har du lagt ner för att räcka stigar, banda, ta hand om anmälningar, rigga upp tidsystemet, utvärdera resultatet, osv...?
Du gjorde det säkert med ett gäng polare och hade det kul hela vägen fram, heller hur?
Varför skulle det inte vara samma här?

Sen kan det va så att Magnus är på väg att starta ett företag som om 15 år blir 10 gånger större än Spesch... eller kanske inte! Man vet aldrig. Idag har han bara en vilja att skapa nåt, gillar man hans idé så kan man stödja honom!

Om projektet kommer mynna ut i en kommersiell verksamhet är det rimligt med ersättning om man är med och bidrar till produkten. Men om det enbart är tänkt som en rolig internetgrej med ett fåtal byggda cyklar till självkostnadspris så är det såklart en annan sak. Det är därför dessa frågor måsten redas ut.

Senast ändrad:
Gu' va' ni ä tråkiga, ge karln lite input nu, så vi kan få se en prototyp lagom till 13'da jul.
Alt. kan jag tänka mig o vänta tills sportlovet om det då är en körbart exemplar :)

Jag är mest intresserad av det senare.

Om man skapar en inom rimligq gränser ställbar fixtur och gemensamt skapar grund komponenter att fylla fixturen med (dvs. i princip alla frästa komponenter såsom headtube, dropouts och dämparfästen mm.) Skapar man förutsättningar att bygga custom ramar rationellt. Rimligen kommer volymerna bli så små ändå att steget mellan one of prototyper och custom ram är obefintliga.

Kan ju vara så att det ändå behövs ändras saker mellan prototyper och storlekar att en ställbar jig är att föredra oavsett.

Då återstår att bestämma gränsytors utformning och justera rören därefter.

På så sätt kan man få fler att bidra med att köpa en ram i projektet utan att man behöver enas om absolut allt.

Vad sägs om det? Någon verktygmakare som kan bidra med avgränsningar för mycket variation det går att skapa? Vem/var svetsar?

feeblesmith skrev:
> Jag är mest intresserad av det senare.
>
> Om man skapar en inom rimligq gränser ställbar
> fixtur och gemensamt skapar grund komponenter att
> fylla fixturen med (dvs. i princip alla frästa
> komponenter såsom headtube, dropouts och
> dämparfästen mm.) Skapar man förutsättningar
> att bygga custom ramar rationellt. Rimligen kommer
> volymerna bli så små ändå att steget mellan
> one of prototyper och custom ram är obefintliga.
>
> Kan ju vara så att det ändå behövs ändras
> saker mellan prototyper och storlekar att en
> ställbar jig är att föredra oavsett.
>
> Då återstår att bestämma gränsytors
> utformning och justera rören därefter.
>
> På så sätt kan man få fler att bidra med att
> köpa en ram i projektet utan att man behöver
> enas om absolut allt.
>
> Vad sägs om det? Någon verktygmakare som kan
> bidra med avgränsningar för mycket variation det
> går att skapa? Vem/var svetsar?

Lysande koncept!

En app till det där man kan variera måtten inom de förutbestämda gränserna och därifrån få ut dämparkurvor, hjulbanor m.m. Sedan är det bara att trycka på köp!

Henrik83 skrev:
> Lars.E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Kunskapsbasen på forumet är som sagt otroligt
> > bred på Happy, så Bovall borde kunna fixa ett
> > bra team att sammarbeta med.
>
> Fast frågan är väl vad som bör anses som
> kunskap respektive vilja? Att skrika högst,
> längst & skriva flest inlägg betyder ju inte att
> man har mest rätt.

Etersom detta var citerat från en konversation med Kid1000 så känner jag att jag måste räta ut vissa frågetecken.

Kid1000 är ju inte en som skriker högst , längst & skriver flest inlägg. Däremot har jag fått uppfattningen av att både kunskap och vilja finns där då jag tittar på hans i detta sammanhang mycket intressanta facebook ibland https://www.facebook.com/Experimental-Prototype-208219055974264/ .
Ta gärna en titt där. Han har en del erfarenhet som kan komma väl till nytta för dom som är intresserade av att projektet i denna tråd ska kunna ros iland på ett bra sätt.
Därmed inte sagt att Bovall inte kan bygga en cykel själv... Det har han ju redan bevisat på ett bra sätt med sitt förra projekt.

Men förmodligen visste du redan detta och riktade din "skrika högst" kommentar mot andra på Happy?

image.jpeg

Oj oj här har det hänt saker på en dag, grabbar ni måste hålla sams när pappa är borta??
Jag får väll förklara mig kanske hur jag tänkt med detta.
Detta är ju inget som är direkt planerat i detalj utan mera något som i alla fall i detta skedet ses som en kul galen idé men skulle det ev leda till något större så är det väll bara att tacka och ta i mot.
Min tanke var att ev kunna få lite hjälp med lite smått och gott om någon har lust att bidra med något.
Men självklart är det något som måste tas fram, tillverkas och vederbörande känner att detta vill jag ha något för får hen säga i från och så får väll jag ta ställning och diskutera detta med hen under resans gång.
Jag tycker som någon skrev att man får väll börja staka ut lite rikt linjer ang hjul storlek , slag längd val av länkage osv och sedan kolla på måttsättning.
Sedan om detta görs via en allmän röstning eller om det finns några kunniga som tycker sig ha något att tillföra samt har lust att lägga lite tid på detta projektet så går det bra att ringa mig för vidare diskution och ev utifrån där bestämma hur seriöst inblandad man vill vara. Då att man helt enkel skapar en mindre grupp som kan jobba fram något för att sedan visa på forumet för feedback.
Sedan gå vidare med prototyp delar som droppouts länkage delar osv för att sedan ta fram riktiga delar.
Sedan är ju någon form av ställbar jigg en bra ide,för att sedan hitta lämpliga rör /profil rör alt göra som orange stansa plåt och bocka och svetsa så att jag ,vi, ni hur nu det hela ser ut när jag kommit så långt kunde få i hop några ramar i önskade mått, till försäljning om nu någon vågar köpa? sen! om allt verkar lira ev gå vidare och kolla på kol plast och om detta nu blir aktuellt självklart får då detta göras på ett mycket seriösare sätt. Då kolformar kommer att kosta betydligt mera.
Jag har dock en tanke om att inte blåsa ramarna inv i form utan ev hitta något sätt där man kan få till en vettig Topp yta på ramen där man bakar den på en massiv kärna som jag gjorde på min ram,en sådan ram bör således bli styvare och på så sätt inta göra som alla andra tillverkare.
Eller om det verkar givande köra vidare på alu produktion i någon form av storlek. Trek gjorde väll inte en miljon cyklar första året?eller./
Magnus

mikipedia_ skrev:
> Det är många timmar svets?

Troligen fler timmar lödning men budskapet var tydligt.

Jag äger och driver en prototypverkstad som ni säkert vet och jag kan göra en del gratis men inte allt, mycket beror på engagemang från min egen sida. Jag tycker det är billigare med kolfiber än andra material då jag har cirka 100 kvm sådant i olika smaker i lager.

Några tiotal kilo höglegerad alu och några kilo titan finns också ihop med stål o annat mög som man bygger snygga grejer av.

För mig är det viktigt med en prototyp och den får utvärderas av nån som kan åka OCH peka på vilka delar som kan utvecklas, många kan åka hoj, men ännu färre kan peka på vad som kan förbättras.

Jag kan åka hoj men inte på den nivån många av er gör då jag prioriterat bort åktimmar till fördel för familj och studier.

En rimlig målsättning är en färdig prototyp till Utflukt 2016 i Trysil, jag hoppas på ett happyevent där, jag har bokat hotellrum redan.

Jag har ett stickspår där jag försöker göra en Lefty baserad fulldämpad 26++ hoj (4.8 däck) i kolfiber med Yeti SB66 länkagesystem, påbörjat för nåt halvår sen men tiden verkar inte räcka till.

Jag har länge funderat på varför det inte är en båge på över bakramen borde ju bli styvare. Sålänge man inte överdriver det hela få vilket den ihop sig. Sen såg jag nu på pinkbike nya nicolajen å där har de satt förstärkningar å ett vettigt sätt tidsskillnad från Banshee. En på varje sida av rören.

Bilagor

• IMG_20151222_104004.jpg
    IMG_20151222_104004.jpg
    79.6 KB · Besök: 48
Anledningen att den inte är en båge är att "sadelstaget" är en tryckt stäva och bågformer är mindre styvt i tryck. Tänk på fackverk och hur man sällan ser något böjt där.
Har även står att se att det skulle bli styvare i vrid med samma infästningar.

Så länge avstånden mellan infästningspunkterna är samma så borde det snarast bli vekare, om jag inte tänker galet. I alla riktningar.

Qvem är duktig nog för att vara prototyp testare då?
Den någon borde iaf ha koll/erfarenhet av länkage/dämperi och ha kört många olika typer.
Jag tror att umeåhoben/norbaggen kan vara en vettig kandidat lr thebrand. Båda verkar ha stort tekniskt kunnade, och även kunna formulera det så andra osmarta (jag tex?) begriper!

Någon av Svennarna som kör EWS så klart ;) Bovall och happy goes international! Perfekt marknadsföring, underförutsättningen att den håller.

mikipedia_ skrev:
> Qvem är duktig nog för att vara prototyp testare
> då?
> Den någon borde iaf ha koll/erfarenhet av
> länkage/dämperi och ha kört många olika
> typer.
> Jag tror att umeåhoben/norbaggen kan vara en
> vettig kandidat lr thebrand. Båda verkar ha stort
> tekniskt kunnade, och även kunna formulera det
> så andra osmarta (jag tex?) begriper!

Vi vet ju alla vem som ska vara hållfasthets-testare.... ;)

larsaw skrev:
> mikipedia_ skrev:
> -----
> > Qvem är duktig nog för att vara prototyp
> testare
> > då?
> > Den någon borde iaf ha koll/erfarenhet av
> > länkage/dämperi och ha kört många olika
> > typer.
> > Jag tror att umeåhoben/norbaggen kan vara en
> > vettig kandidat lr thebrand. Båda verkar ha
> stort
> > tekniskt kunnade, och även kunna formulera det
> > så andra osmarta (jag tex?) begriper!
>
> Vi vet ju alla vem som ska vara
> hållfasthets-testare.... ;)

Oh yes!
Nu har du nått att bita i bovall?

mikipedia_ skrev:
> Qvem är duktig nog för att vara prototyp testare
> då?
> Den någon borde iaf ha koll/erfarenhet av
> länkage/dämperi och ha kört många olika
> typer.
> Jag tror att umeåhoben/norbaggen kan vara en
> vettig kandidat lr thebrand. Båda verkar ha stort
> tekniskt kunnade, och även kunna formulera det
> så andra osmarta (jag tex?) begriper!

Jag skulle känna mig hedrad. I blygsamhetens namn passar jag på att säga att många har kört både fler olika hojar än jag och dessutom betydligt fortare än vad jag förmår. Men jag skulle givetvis ställa upp och göra mitt absolut bästa.

Mendel skrev:
> Någon av Svennarna som kör EWS så klart ;)
> Bovall och happy goes international! Perfekt
> marknadsföring, underförutsättningen att den
> håller.

Det vore kanske bra, men känns krångligt när tex wallner har spons! Vad skulle dom säga om han är med å utvecklar en cykel?

Hur är det med Bokrantz? Har han spons på cykeln? Sen har vi Lina å Hanna, det behöver inte vara en karl?

larsaw skrev:
> Vi vet ju alla vem som ska vara hållfasthets-testare.... ;)

Bra. Jag vill ha en ram som INTE håller för Jofa.

I övrigt håller jag med om att marran är en bra testpilot. Han kan cykla, analysera och beskriva både cykelns uppträdande och vad som behöver ändras på ett bra sätt.

Men ska ni/vi inte komma överens om VAD för cykel som Magnus ska bygga först...
Är det hardcore enduro a'la GeoMetron för snabbast ner för skutan eller mera plattlandscykling som efterfrågas?

marran skrev:
> mikipedia_ skrev:
> -----
> > Qvem är duktig nog för att vara prototyp
> testare
> > då?
> > Den någon borde iaf ha koll/erfarenhet av
> > länkage/dämperi och ha kört många olika
> > typer.
> > Jag tror att umeåhoben/norbaggen kan vara en
> > vettig kandidat lr thebrand. Båda verkar ha
> stort
> > tekniskt kunnade, och även kunna formulera det
> > så andra osmarta (jag tex?) begriper!
>
>
> Jag skulle känna mig hedrad. I blygsamhetens namn
> passar jag på att säga att många har kört
> både fler olika hojar än jag och dessutom
> betydligt fortare än vad jag förmår. Men jag
> skulle givetvis ställa upp och göra mitt absolut
> bästa.

Det skulle vara en grymt kul uppgift, men jag är nog inte i närheten av lika kompetent för uppgiften som herr Marran.

theBrand skrev:
> marran skrev:
> -----
> > mikipedia_ skrev:
> >
>
> > -----
> > > Qvem är duktig nog för att vara prototyp
> > testare
> > > då?
> > > Den någon borde iaf ha koll/erfarenhet av
> > > länkage/dämperi och ha kört många olika
> > > typer.
> > > Jag tror att umeåhoben/norbaggen kan vara en
> > > vettig kandidat lr thebrand. Båda verkar ha
> > stort
> > > tekniskt kunnade, och även kunna formulera
> det
> > > så andra osmarta (jag tex?) begriper!
> >
> >
> > Jag skulle känna mig hedrad. I blygsamhetens
> namn
> > passar jag på att säga att många har kört
> > både fler olika hojar än jag och dessutom
> > betydligt fortare än vad jag förmår. Men jag
> > skulle givetvis ställa upp och göra mitt
> absolut
> > bästa.
>
> Det skulle vara en grymt kul uppgift, men jag är
> nog inte i närheten av lika kompetent för
> uppgiften som herr Marran.

Är ni lika stor/liten så det räcker med en prototyp då?

Ja ja men vad tycker igentligen skaran singel pivot eller annat??eller finns det någon som kanske sitter på någon smart inovativ idé.?
27.5 eller 29 ,slaglängd?
vinklar och mått kan vi ta senare
Eller så skiter jag I vad ni tycker och bara kör efter eget huvud kan ju bli spännande?
jag själv är nog inne på 27.5 med typ 150- 160 mm
Dvs en bergsget typ en sådan som jag redan har.
M

27,5 150mm är väldigt allround, borde kunna passa många, inklusive mig.

Jag skulle vilja hävda att det inte finns något länkage som är bättre på allt än alla andra. Det blir snarare en fråga om vad man prioriterar i konstruktionen, vilka egenskaper man är beredd att offra osv.

Alla länkagetyper går att bygga trampeffektiva eller mer aktiva, så det är inget att hänga upp sig på.

Singlepivot utan länkagedriven dämpare är väldigt enkelt, pålitligt och lätt att designa. Däremot är det svårt att få till en riktigt bra progressiv dämpardrivning (se Orange 322 för ett exempel där de jobbat på det). Som en parentes vill jag tillägga att jag inte tycker att det går att kompensera för genom att bara stoppa spacers i luftburken. Det är inte bara fjädern, utan även dämpningen som påverkas, dessutom måste returen lira tillsammans med luftburken på ett vettigt sätt.

Singlepivot med länk för bakdämpare är väldigt vanligt (Commencal, Evil, Nukeproof, och många många fler), verkar funka väldigt bra, lite mer komplicerad än "ren" SP iom att man har möjlighet att styra utväxlingen till dämparen.

Multilänkar av alla slag som Horst, VPP, KS-link osv är i någon matematisk mening ekvivalenta, men kan fungera på otroligt olika sätt. Man kan få något som är till förväxling likt SP, som t.ex. FSR *duckar*, eller så kan man få alla möjliga konstiga hjulbanor och dämpardrivningar, vissa på pappret vettigare än andra. Gemensamt har de, framförallt de med två korta länkar som Maestro, VPP, DW-länk, KS-länk osv osv att de kan vara väldigt känsliga för pivotplaceringar och länklängder, och ska man konstruera ett från grunden kan det nog krävas en hel del jobb, och är man inte ute eftern något ganska speciellt undrar jag om det är meningsfullt. Korta länkar gissar jag även ger större belastning på lagerpunkterna, men det kan säkert någon ingengörstyp bättre än mig.

När det gäller bussningar verkar det kunna funka både bra och dåligt beroende på vem som implementerat det. Någonstans läste jag att bussningar var väldigt känsliga för toleranser och att allt är rakt, och att det var därför t.ex. Banshee hade såna väldiga problem medans Turner får det att fungera jättebra. Om det nu är på det viset föreslår jag kullager bara för att göra det enkelt för sig, det sista man vill är väl att skapa onödigt stora krav på tillverkningsprecision.

För övrigt så har patentet på VPP gått ut.

happymtb.fr skrev:
> För dom som vill nörda sig in i olika typer av
> länkage, kan den läsa in sig här:
> http://www.i-tracksuspension.com/suspensiontheory.
> html
>
> Inte alls lagom men hög pivot med idler skulle
> vara nåt av intresse, typ denna:
> http://www.i-tracksuspension.com/P3.html det finns
> tydligen en fjärde version på G. Utvecklaren är
> kanske villig att dela med sig?
> Jag har inte internetcyklat så mycket på det,
> men det känns som att det finns potential! :)

Bygger det där på att bakväxeln ska vara delaktig i dämpningen? Ser spontant ut att vara en onödigt krånglig "kedjeväg", men så har inte jag något begrepp om fjädringsvägar på cyklar heller...,

Låter som ett spännande projekt även om jag är rädd att den kommer att bli för nischad och dyr för min del.

happymtb.fr skrev:
> För dom som vill nörda sig in i olika typer av
> länkage, kan den läsa in sig här:
> http://www.i-tracksuspension.com/suspensiontheory.
> html
>
> Inte alls lagom men hög pivot med idler skulle
> vara nåt av intresse, typ denna:
> http://www.i-tracksuspension.com/P3.html det finns
> tydligen en fjärde version på G. Utvecklaren är
> kanske villig att dela med sig?
> Jag har inte internetcyklat så mycket på det,
> men det känns som att det finns potential! :)

Snackar vi hög pivotpunkt så tror jag mer på växellåda. Tex Zerodes prototyp ser ju ganska intressant ut. Hur bra länkaget funkar jämfört med den du länkar till vågar jag inte uttala mig om...

http://singletrackworld.com/forum/topic/zerode-carbon-pinion-p-118-trail-bike-prototype

fredrik168 skrev:
> theBrand skrev:
> -----
> > marran skrev:
> >
>
> > -----
> > > mikipedia_ skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Qvem är duktig nog för att vara prototyp
> > > testare
> > > > då?
> > > > Den någon borde iaf ha koll/erfarenhet av
> > > > länkage/dämperi och ha kört många olika
> > > > typer.
> > > > Jag tror att umeåhoben/norbaggen kan vara
> en
> > > > vettig kandidat lr thebrand. Båda verkar
> ha
> > > stort
> > > > tekniskt kunnade, och även kunna formulera
> > det
> > > > så andra osmarta (jag tex?) begriper!
> > >
> > >
> > > Jag skulle känna mig hedrad. I blygsamhetens
> > namn
> > > passar jag på att säga att många har kört
> > > både fler olika hojar än jag och dessutom
> > > betydligt fortare än vad jag förmår. Men
> jag
> > > skulle givetvis ställa upp och göra mitt
> > absolut
> > > bästa.
> >
> > Det skulle vara en grymt kul uppgift, men jag
> är
> > nog inte i närheten av lika kompetent för
> > uppgiften som herr Marran.
>
> Är ni lika stor/liten så det räcker med en
> prototyp då?

Har inte träffat marran irl, men på beskrivningen som hob skulle jag tro att han är flugviktare och ca 170 kort?
Herr Brand har jag träffat, han vet jag kvalar in som flugviktare och runt ståtliga 170 han med.

Är nästa så jofa oxå hållet samma mått som skulle passa för prototypen.

soderblom skrev:
> Snackar vi hög pivotpunkt så tror jag mer på
> växellåda. Tex Zerodes prototyp ser ju ganska
> intressant ut. Hur bra länkaget funkar jämfört
> med den du länkar till vågar jag inte uttala mig
> om...
>
> http://singletrackworld.com/forum/topic/zerode-car
> bon-pinion-p-118-trail-bike-prototype

här finns det lite info om Zerode: http://linkagedesign.blogspot.se/2014/03/zerode-p-18-prototype.html

och liknande om Itrack: http://linkagedesign.blogspot.se/2014/05/i-track-enduro-650b-2015.html

Växellåda låter helt klart frestande även om det är ganska dyrt och inte så beprövat än... men att inte ha massor med vikt som hänger på bakhjulet och att ha drivlinan kapslad är väldigt bra. Dessutom kan man ha rem och slippa skrammel!

soderblom skrev:
> Snackar vi hög pivotpunkt så tror jag mer på
> växellåda. Tex Zerodes prototyp ser ju ganska
> intressant ut. Hur bra länkaget funkar jämfört
> med den du länkar till vågar jag inte uttala mig
> om...
>
> http://singletrackworld.com/forum/topic/zerode-car
> bon-pinion-p-118-trail-bike-prototype

Jag o Hasse håller precis på att fila på ngt fint som bygger på liknande design :)
Vet någon om den här designen har något tråkigt hindrande patent el. dyl...

Tillbaka
Topp