happymtb byggd enduro moppe
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en flaska Loctite 243. Den är precis lagom
> stark för cykelbruk och det ska mycket till innan
> saker gängar upp sig, om du dragit någorlunda
> nära rätt moment. Inte svårt att demontera
> heller.
Jag vet vad loctite är och jag har använt det. Nu kör jag med teflontejp vilket är det Keith Scott rekommenderar för dropoutskruvarna. Förklaringen i att du tycker loctite funkar bra är förmodligen att du cyklar i en platt Stockholmsskog medans mina hojar har gått en massa utförsåkning i berg. En vecka på ett berg skakar loss ungefär lika mycket på cykeln som ett år i plattskogen.
> Då får man ju ingen anti-squat. Sätter man
> pivotpunkten högt så kommer svingen att dras
> nedåt när man trampar, vilket ju är vettigt om
> hojen inte ska bli en soffa som inte går att
> använda uppför. Sen kanske exemplet ifråga är
> onödigt extremt.
Nej, orangehojarna har placerat pivotpunkten för att vara trampneutrala på en mellanklinga. Kona har på sina process lägre för att vara neutrala på en lillklinga. När man sätter den högre är det normalt för att man vill ha en bakåtgående hjulaxel, men då behöver man ofta lösa andra problem om inte kedjan ska dra i vevarna.
-------------------------------------------------------
> Köp en flaska Loctite 243. Den är precis lagom
> stark för cykelbruk och det ska mycket till innan
> saker gängar upp sig, om du dragit någorlunda
> nära rätt moment. Inte svårt att demontera
> heller.
Jag vet vad loctite är och jag har använt det. Nu kör jag med teflontejp vilket är det Keith Scott rekommenderar för dropoutskruvarna. Förklaringen i att du tycker loctite funkar bra är förmodligen att du cyklar i en platt Stockholmsskog medans mina hojar har gått en massa utförsåkning i berg. En vecka på ett berg skakar loss ungefär lika mycket på cykeln som ett år i plattskogen.
> Då får man ju ingen anti-squat. Sätter man
> pivotpunkten högt så kommer svingen att dras
> nedåt när man trampar, vilket ju är vettigt om
> hojen inte ska bli en soffa som inte går att
> använda uppför. Sen kanske exemplet ifråga är
> onödigt extremt.
Nej, orangehojarna har placerat pivotpunkten för att vara trampneutrala på en mellanklinga. Kona har på sina process lägre för att vara neutrala på en lillklinga. När man sätter den högre är det normalt för att man vill ha en bakåtgående hjulaxel, men då behöver man ofta lösa andra problem om inte kedjan ska dra i vevarna.