happymtb byggd enduro moppe

Makten skrev:
-------------------------------------------------------

> Köp en flaska Loctite 243. Den är precis lagom
> stark för cykelbruk och det ska mycket till innan
> saker gängar upp sig, om du dragit någorlunda
> nära rätt moment. Inte svårt att demontera
> heller.

Jag vet vad loctite är och jag har använt det. Nu kör jag med teflontejp vilket är det Keith Scott rekommenderar för dropoutskruvarna. Förklaringen i att du tycker loctite funkar bra är förmodligen att du cyklar i en platt Stockholmsskog medans mina hojar har gått en massa utförsåkning i berg. En vecka på ett berg skakar loss ungefär lika mycket på cykeln som ett år i plattskogen.

> Då får man ju ingen anti-squat. Sätter man
> pivotpunkten högt så kommer svingen att dras
> nedåt när man trampar, vilket ju är vettigt om
> hojen inte ska bli en soffa som inte går att
> använda uppför. Sen kanske exemplet ifråga är
> onödigt extremt.

Nej, orangehojarna har placerat pivotpunkten för att vara trampneutrala på en mellanklinga. Kona har på sina process lägre för att vara neutrala på en lillklinga. När man sätter den högre är det normalt för att man vill ha en bakåtgående hjulaxel, men då behöver man ofta lösa andra problem om inte kedjan ska dra i vevarna.

Helt ot men loctite på sticka är bra blir liksom inget läkande kladd bara ett tips har funnits många år nu?

För svensk enduro så skulle jag sikta på något i stil med,

- 29"
- 160mm VPP
- 66 graders gaffelvinkel
- 435-440mm kedjestag & boost 148
- Högst 340mm på vevlagerhöjden så det blir ett vettigt drop
- Normalt förhållande mellan stack & reach, inge Mondraker tjafs
- Smart lösning (kebab-låda alá Stumpy?) för Di2-batteri + "SWAT"-kit med slang & Co2.
- Kolfiber, återvunna läskburkar känns lika hett som tredelat & fälgbroms.. Naken ram bör inte överstiga 2600g.

Ska vi säga 15k inkl. lack? Leverans i slutet på mars?

160mm vpp med 29" hjul och 435mm kedjestag känns ytterst optimistiskt, för att inte säga omöjligt. Iaf om man inte har tillgång till absolut state of the art tillverkningsutrustning.

Ang Orange så kan jag lova att de har rätt bra med antisquat. Det visar sig att det är lite mer komplicerat än att bara säga att om pivotpunkten är i höjd med en klinga så är ramen "neutral" där, men om Jofa med neutral menar 100% antisquat så är jag böjd att hålla med.

Högre pivotpunkt är klingans infästning är i vart fall rätt trist att cykla på, då extenderar dämpningen vid varje tramptag. Lite som att köra en hög SP (orange, prophet osv) i lillklingan.

Själv tror jag det blir svårt att enas om något som alla tycker är optimalt, men får jag ha en önskelista så vill jag att den ska vara

- Inte för hög i sadelröret (Sadelrör lika långt som reach skulle sitta fint, eller lite kortare)

- "poppig"
Nej, poppig är inte en slaglängd utan en egenskap som jag upplevt hos både lång- och kortslagiga cyklar. Jag gissar på en kombination av dämparkurva och hjulbana givet en viss slaglängd och dämparkaraktär. Kanske även kedjestagslängd?

-inte något som redan finns. Det är bara onödigt jobb och antagligen ändå billigare att köpa det befintliga.

-rakt underör

-vettig extern kabeldragning (ovanpå underröret till exempel.

-lätt att underhålla

-inte tusen skruvar överallt i dropouts och liknande som väger satan och skramlar loss, igen, lätt att underhålla!

-tålig. Inte byggd för de som byter cykel en gång om året, utan något som kan hålla för 5-10års ordentlig cykling

marran skrev:
> -tålig. Inte byggd för de som byter cykel en
> gång om året, utan något som kan hålla för
> 5-10års ordentlig cykling

Äsch, efter ett år kommer geometrin att vara alldeles för omodern för att man ska våga cykla på den i offentligheten. 160mm vpp med 29" hjul och 435mm kedjestag kommer att vara SÅ 2016.

Ja 27.5 eller 29 är frågan
Kol eller kola burk det får man se på men man måste komma på designen först själv tycker jag att yeti sb6 har en grymt vacker design den ser så Clean ut speciellt baksvingen gillar jag här är en prototyp i alu kanske göra en variant på denna lösningen.

Bilagor

• p4pb11293355.jpg
    p4pb11293355.jpg
    58.2 KB · Besök: 59
Magnus.Bovall skrev:
> Ja 27.5 eller 29 är frågan
> Kol eller kola burk det får man se på men man
> måste komma på designen först själv tycker jag
> att yeti sb6 har en grymt vacker design den ser
> så Clean ut speciellt baksvingen gillar jag här
> är en prototyp i alu kanske göra en variant på
> denna lösningen.

Hur har du tänkt lösa nedre infästningen av baksvingen i sådant fall? Varken den äldre varianten med excentriskt lager eller den nya Switch infinity är särskilt enkla lösningar. Alternativt får du själv anta utmaningen att hitta ytterligare en variant på konstruktion..

Jag är på att bygga en enduromoppe för svenska förhållanden. Måste bara hitta den rätta geon. Som jämförelse är jag nöjd med Trigger 29 men saknar lockout.

marran skrev:
> 160mm vpp med 29" hjul och 435mm kedjestag känns
> ytterst optimistiskt, för att inte säga
> omöjligt. Iaf om man inte har tillgång till
> absolut state of the art tillverkningsutrustning.
>

Ja, jo, många utav världens innovationer har ju löst utav folk som tänkte som dig ;-)
- Eftersom jag inte kan lösa det så måste det vara omöjligt..

Magnus.Bovall skrev:
> Ja 27.5 eller 29 är frågan
> Kol eller kola burk det får man se på men man
> måste komma på designen först själv tycker jag
> att yeti sb6 har en grymt vacker design den ser
> så Clean ut speciellt baksvingen gillar jag här
> är en prototyp i alu kanske göra en variant på
> denna lösningen.

En 29" SB6c, med Di2 & kebablåda, do it! Samma pris & lev.datum?

Jag förstår inte, ni skriver att det måste vara standard rör för att det ska vara enkelt att bygga osv. Har ni helt missat vem som är TS? Vad jag sett av TS här på happy så är det en som inte räds utmaningar och dessutom går i land med dom.

Vad är tanken med projektet, ska det bara bli en "Third" eller är tanken en produktion i någon form av skala? I så fall i hobbygarage eller något nattskift?

+1 på marrans input.

I synnerhet den om att bygga något som inte finns. Något för faktiska svenska endurobanor och inte så som man kanske önskar sig de skulle se ut när man gränslar sin mini dh till Alp enduro hoj.

Tanken var serie produktion kolla på bird dom startade i köket och 12 mån senare säljer dom slut på allt dom kan få fram.hur svårt kan det vara?
Dock så tycker inte jag att den senaste switch en är en avancerad konstruktion då det igentligen är en vanlig glidbussning men det gäller att komma påt.
Men jag gillar utseendet på hela lösningen allt ligger liksom dolt mellan baksvingen
Så kandke en härmning med egen toutch
man vill ju inte bli stämd på kuppen liksom.

Magnus.Bovall skrev:
> Tanken var serie produktion kolla på bird dom
> startade i köket och 12 mån senare säljer dom
> slut på allt dom kan få fram.hur svårt kan det
> vara?

Kul med tankar om serie produktion!
Tänk bara på att den engelska MTB community är många, många gånger större än den svenska och att engelsmän köper gärna från dom många inhemska producerare. Det är bara att se hur många tillverkare av ramar och eller komponenter som finns där: Orange, Bird, Stanton, On One, Hope, med mera. Jag är inte lika säkert att svenska cyklister skulle stödja inhemsk produktion på samma sätt... eller det kan helt enkelt beror på att dom svenska cykelmärken är inte så dynamiska (jag tänker typ på Cresent...)

Henrik83 skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 160mm vpp med 29" hjul och 435mm kedjestag
> känns
> > ytterst optimistiskt, för att inte säga
> > omöjligt. Iaf om man inte har tillgång till
> > absolut state of the art
> tillverkningsutrustning.
> >
>
> Ja, jo, många utav världens innovationer har ju
> löst utav folk som tänkte som dig ;-)
> - Eftersom jag inte kan lösa det så måste det
> vara omöjligt..
>
>

Det är inte heller många av världens innovationer som kommit från folk som sitter hemma i soffan och önskar sig det ena eller det andra utan att ha någon input på hur det ska genomföras :)

Sen är det väl ändå viss skillnad på att ge sig på ett problem en massa andra (med betydligt större resurser) har försökt lösa utan att lyckas och att tänka nytt och annorlunda?

jofahjalm skrev:
> Jag vet vad loctite är och jag har använt det.
> Nu kör jag med teflontejp vilket är det Keith
> Scott rekommenderar för dropoutskruvarna.
> Förklaringen i att du tycker loctite funkar bra
> är förmodligen att du cyklar i en platt
> Stockholmsskog medans mina hojar har gått en
> massa utförsåkning i berg. En vecka på ett berg
> skakar loss ungefär lika mycket på cykeln som
> ett år i plattskogen.

Nä, förklaringen är att jag använder många av Loctite:s produkter i arbetet och vet hur bra de funkar i applikationer som är mycket värre än vad du nånsin lär utsätta din hoj för.
Funkar det inte med 243 så kan man välja en starkare låsning. Den du hittar i butik är förmodligen svagare än 243, så man får beställa på netet.

Sen kan såklart hela konstruktionen vara kass, så att det inte blir nåt bra förband. Det är rätt kort klämlängd just där, så behovet av låsning är inte svårt att förstå.

Kul att/om nån orkar mecka med sånt här. Det hejar jag gärna på glatt. Men det är ju knappast så det saknas cyklar i kategorin "svensk enduro-moppe". Så att det skulle vara ett argument för att köpa en Happy-designad håller inte för mig.

Sen så handlar det ändå mest om den som sitter på och ska trampa på hur det går på tävlingarna. Om det nu är snabb(are) på ESS som är målet alltså. :(

Mvh
Ivan Båring

Edit: tillägg

Senast ändrad:
marran skrev:

> Ang Orange så kan jag lova att de har rätt bra
> med antisquat. Det visar sig att det är lite mer
> komplicerat än att bara säga att om pivotpunkten
> är i höjd med en klinga så är ramen "neutral"
> där, men om Jofa med neutral menar 100% antisquat
> så är jag böjd att hålla med.

Det var 100% antisquat som åsyftades. Hela måttet är väl rätt konstigt definierat och jag ser ingen koppling till varför just detta skulle vara så otroligt trampeffektivt. Jag har också märkt att antisquat faktiskt har en påtaglig negativ effekt om man vill trampa när det är stökigt. Cykeln kan plöstligt göra rätt oförutsedda grejer.

> Själv tror jag det blir svårt att enas om något
> som alla tycker är optimalt, men får jag ha en
> önskelista så vill jag att den ska vara
>
> - Inte för hög i sadelröret (Sadelrör lika
> långt som reach skulle sitta fint, eller lite
> kortare)

Jag är helt med på taget. Jag behöver däremot kortare sadelrör än reach.

> - "poppig"
> Nej, poppig är inte en slaglängd utan en
> egenskap som jag upplevt hos både lång- och
> kortslagiga cyklar. Jag gissar på en kombination
> av dämparkurva och hjulbana givet en viss
> slaglängd och dämparkaraktär. Kanske även
> kedjestagslängd?

Poppigt kan vara trevligt, men jag vet inte heller vad det beror på. Jag är inte förtjust i korta kedjestag. Det samverkar med så mycket annat så det är oklart om det ligger någon sanning i mitt påstående, men av det jag har testat så är längre bättre. 430-440 mm för 27,5" verkar rimligt.

> -inte något som redan finns. Det är bara
> onödigt jobb och antagligen ändå billigare att
> köpa det befintliga.

> -rakt underör

> -vettig extern kabeldragning (ovanpå underröret
> till exempel.

+1

> -lätt att underhålla

+1

> -inte tusen skruvar överallt i dropouts och
> liknande som väger satan och skramlar loss, igen,
> lätt att underhålla!

+masssor

> -tålig. Inte byggd för de som byter cykel en
> gång om året, utan något som kan hålla för
> 5-10års ordentlig cykling

+massor

Om det blir något av projektet så det finns ju en fördel att inte ha snott en patenterad lösning. Som jag har ser har maestro, sc VPP (som är lite av ett skämt) ks-link, dw-link etc inga jättefördelar när det kommer till länkagets egenskaper. Fördelen är snarare att man enkelt kan kombinera dom med en styv baktriangel. Men det går att göra med ett horstlänkage också som nu inte längre är patenterat.

För en cykel som man ska använda i Sverige tycker jag inte heller man ska gå superextremt med geometrin. Jag ser ingen fördel med 65 graders gaffelvinkel i Sverige (Åre borträknat).

jofahjalm skrev:
> För en cykel som man ska använda i Sverige
> tycker jag inte heller man ska gå superextremt
> med geometrin. Jag ser ingen fördel med 65
> graders gaffelvinkel i Sverige (Åre borträknat).

En fördel: Tuff på internet.

Schreddan skrev:
> En fördel: Tuff på internet.

Jag har ju 65 grader HA på min stigcykel och det är gött att vara tuff på internet, men det är lite opraktiskt i låg fart när man ska knixa sig upp för saker. Ännu har jag inte heller fått upp stigcykeln i sådan fart att jag har haft nytta av det.

Om du ska göra serieproduktion för att sälja så kan det vara bra att ha koll på vilka länkage är skyddade av patent.

Senast ändrad:
Om det är småskalig produktion som är det tänkta ändamålet så vore det kanske ytterligare en ide att även kika på att bygga m stål, kolla på Cotic's Rocket t.ex. http://www.cotic.co.uk/product/rocket#gallery

image.jpeg

Det går alltså att bygga relativt lätta ramar i detta mycket hållbara material. Dessutom bra mycket creddigare än plast o alu om vi snackar Trenduro...

Magnus.Bovall skrev:

> Dock så tycker inte jag att den senaste switch en
> är en avancerad konstruktion då det igentligen
> är en vanlig glidbussning men det gäller att
> komma påt.
> Men jag gillar utseendet på hela lösningen allt
> ligger liksom dolt mellan baksvingen
> Så kandke en härmning med egen toutch
> man vill ju inte bli stämd på kuppen liksom.

Själva switchen är simpel den bygger du lätt men det kluriga är nog att få till länken som sitter ovanför och dess pivotpunkter på exakt rätt plats så att switchen byter riktning på rätt ställe genom slaget och att den rör sig lagom mycket upp och ner.

Idiotiska patent på vedertagna lösningar är väl mest i USA man sysslar med. Horst har aldrig varit patentskyddat i europa.

Om man skulle bygga en aluminium variant av en yeti SB blir det kanske annorlunda då det nog kan vara knepigt att få till utan att kopiera måtten rakt av. Då menar jag de nya switch infinity. Excentrisk dubbelled från de äldre modellerna körde ju rockrider med också (typ).

Jag har nog mest erfarenhet av horstlänkage och det trevligaste jag har provat var David's Endorphin: baktriangel var aktivt hela tiden läs under bromsning och undertramp i stök utan att vara jättesvampig. Den har ganska låg antisquat!

Vad är det som är jobbigt med icke racka underrör förutom det estetiska?

Att få en konsensus på forumet hur cykeln skall se ut är väl en total illusion?

Enda sättet att få fram en äkta Happymtb moppe är väl att börja rösta demokratiskt som tyskarna:https://translate.google.de/translate?sl=de&tl=en&js=y&prev=_t&hl=de&ie=UTF-8&u=http://www.mtb-news.de/?s=icb2.0 .

Det går väl att utgå från att det skall vara en FS, så sedan får vi rösta om det skall vara 27.5" eller 29" osv med slaglängd, gaffelvinkel, länkage mm.

/S

Ja det är ju så att det finns lika många idéer som det finns folk och alla gillar ju olika.så röstning kanske är vägen att gå för att staka fram lite rikt linjer..

Här kommer trådens mest amatörmässiga och naiva inlägg. Jag borde inte skriva något men kan inte låta bli.

Jag tycker att EST skall utveckla och tillverka baktriangeln i stål. Bovall gör framtriangeln i kolfiber. Baktriangeln skall rymma ett riktigt fett 26" hjul med stor luftkammare, ett perfekt 27,5 och ett användbart 29". Ytterdiametern skall i samtliga fall motsvara 29" och fram är det 29" som gäller. Vevparticenter och pivotpunkt är gemensam, inga länkar. Baktriangeln är gjord så att trots att man kanske har fett bakdäck går kedjelinjen fri med normal vevpartibredd. Sadelröret är rakt för att passa sänkstolpe. Överröret är lågt, underröret rakt. Bakdämparen fäster mellan rören innan styrröret för bra kraftfördelning. Överrören i baktriangeln går på utsidan om sadelröret och är förlängda för att möta en dämpare längre fram. Det vore roligt med nån form av excenter till infästningen av bakdämparens framända. Dvs nånting som ger valmöjligheter för användaren från en dag till en annan. Roligast vore det om excentern kunde användas under färd för att alternera vinklar uppför, plant och nedför.

feeblesmith skrev:
> Låter som en blkmrkt roam i stål och CF.
> Blandade känslor om det..
>
> http://m.pinkbike.com/news/Black-Market-Roam-Revie
> w-2014.html

Om du menar mig så är det nog ungefär så jag tänker men jag vill ha dämparen framåt mellan rören och att den eventuella excenterfunktionen finns mellan två förstärkningar mot styrhuvudet. Möjligen är det bara ett antal hål i plåtarna på prototypen för att hitta rätt läge för olika cykling. Baktriangeln behöver vara stål för att det blir ytterst lite utrymme där kedjan skall förbi samtidgt som man vill ha maximalt däck. Kolfiber är inget måste men det kännns som Bovall är bra på det. Totalt sett blir det en lösning som förmodligen ofta går att laga istället för att slänga. Känns ju bra om en ekonomiskt svag tillverkare inte sitter på reklamationer med krav om nya ramar i alu.

Edit: Det var bra att du skickade med en länk, jag har aldrig hört talas om cykeln ifråga men det var ju en hel del som påminde om det jag skrev. Synd men inte förvånande om det är fel tänkt.

Senast ändrad:
feeblesmith skrev:
> Om man skulle bygga en aluminium variant av
> en yeti SB blir det kanske annorlunda då det
> nog kan vara knepigt att få till utan att kopiera
> måtten rakt av. Då menar jag de nya switch
> Infinity.

En variant på Switch-konceptet var ju Mountain Cycles försök som tyvärr föll på inte tillräckligt modern geometri (tror t.o.m. att progressiviteten var ställbar till skillnad mot Yeti's teknik: http://www.bikerumor.com/2011/03/25...-oh-new-bikes-new-suspension-design-new-look/

Företaget gick kort efter lanseringen av dessa cyklar i konken pga dålig företagshållning :/
Kanske kan det vara så att patenten inte drogs igenom pga företagskrachen...

hehe tror helt klart att stål kan vara bra men är det nån som testat en långslagig stål 29:a???
För min ht Ragley flexar rätt bra & då har jag flow ex fälgar. Jag är som sagt inte övertygad om det konceptet 26 tror jag att det är guld till förmodligen även 27,5. Sen så lovar jag att man nog ska göra allt på samma ställe. Nog för jag gjort slipfixturer till SKF i pcd osv men då har man haft 3d modeller & jobbat med sånt man fattar rörkonstruktioner inte min starkaste sida :)

EST skrev:
> hehe tror helt klart att stål kan vara bra men
> är det nån som testat en långslagig stål
> 29:a???
> För min ht Ragley flexar rätt bra & då har jag
> flow ex fälgar. Jag är som sagt inte övertygad
> om det konceptet 26 tror jag att det är guld
> till förmodligen även 27,5. Sen så lovar jag
> att man nog ska göra allt på samma ställe. Nog
> för jag gjort slipfixturer till SKF i pcd osv men
> då har man haft 3d modeller & jobbat med sånt
> man fattar rörkonstruktioner inte min starkaste
> sida :)

På det här forumet är vi övertygade om att allt är din starkaste sida.

Hasse#7 skrev:
>
> På det här forumet är vi övertygade om att
> allt är din starkaste sida.

Tackar :)
Skulle jag bo nära Magnus skulle jag säkert kunna bidra med endel :)

EST skrev:
> Hasse#7 skrev:
> >
> > På det här forumet är vi övertygade om att
> > allt är din starkaste sida.
>
> Tackar :)
> Skulle jag bo nära Magnus skulle jag säkert
> kunna bidra med endel :)

Vi får skramla till en tjänsteresa så ni kan briljera tillsammans.

Tillbaka
Topp