Schwalbe ice spiker evo vill inte poppa

PKJoacim

Aktiv medlem
Har fått hem ett par Schwalbe Ice Spiker liteskin. Försöker att montera dom tubeless. Är inte ens nära att få dom att poppa. Har slitit med golvpumpen i en timma nu. Har använt såpvatten. Frustration! Att konvertera till tubeless tidigare i höst var inte svårt alls. Mitt Fast Track och Ground Controll poppade direkt. Barnlek.
Är Schwalbe kända för att vara svårpoppade eller har jag bar en dålig dag?

Har du plockat ur ventilkärnan? Det ger rätt mycket bättre flöde. Försök få tag i en assistent som kan massera däcket samtidigt som du pumpar så ökar chanserna att man får upp det.

Det är inte Schwalbe som är svåra utan Specialized som är jättelätta :-)

Har du testat med en slang först så ena sidan sitter?

Som sagt, i med slang först så du åtminstone har ena sidan uppe på kanten. Sen lägger du hjulet ner med den öppna sidan nedåt. Det gör att det går lite lättare eftersom själva tyngden av sidoväggen hjälper till en smula. Och så ingen ventilkägla såklart.

Sen vet jag inte om Liteskin är jättelämpliga att köra tubeless. Enligt Schwalbe går de att köra tubeless "if you don´t mind the extra effort when mounting them.." men de lär vara svårare att få täta. Jag skulle hellre välja Snakeskin som Schwalbe benämner som "Tubeless easy"....

Konkret skrev:
-------------------------------------------------------
> Skit i såpvatten och testa matolja runt däcket
> istället. Eller silikon om du har.

Silikonspray? Det har jag.

Scwalbe skickade med en liten folder om hur man monterar däcket tubeless.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    133.9 KB · Besök: 60
  • image.jpeg
    image.jpeg
    184.2 KB · Besök: 50
Jag fick inte fast mitt bakdäck vare sig med såpvatten, riktig monteringskräm eller slang. Det funkade inte med cykelaffärens kompressor heller. Helt lönlöst. Men vi drog fast ena sidan med ett däckjärn och sen poppade det som ingenting. Kolla den här videon:

MCM_team skrev:
> Sen vet jag inte om Liteskin är jättelämpliga
> att köra tubeless. Enligt Schwalbe går de att
> köra tubeless "if you don´t mind the extra
> effort when mounting them.." men de lär vara
> svårare att få täta. Jag skulle hellre välja
> Snakeskin som Schwalbe benämner som "Tubeless
> easy"....

Jag har haft RoRo och RaRa Liteskin. Gick bra att täta men hade sidoväggar av papper...

Tack för alla tips. Har varit och cyklat på gymmet ikväll så jag kommer inte att testa tipsen just nu. Jag återkommer med resultatet senare i veckan.

Monterade mina Ice spiker pro liteskin tubeless för en dryg vecka sen. Lite knepigare än vanligt var det att poppa trots kompressor. Tog till mitt nödknep. En sträng textillim(latex) på bädden på båda sidor. Satte sig på en sekund!. Var beredd på att det kommer pysa en del i tre fyra dar innan sidoväggarna är helt täta.

Blev lat, gav upp och monterade med slang. Nu är problemet bara att det inte finns någon barmark att köra in däcken på. Fast å andra sidan så står det inget i foldern eller på kartongerna om att dom ska köras in, det är något som jag har läst här på happy.

Det beror mer på var man kör, och hur...kantar man stenar i skogen spelar all inkörning i världen ingen roll alls.

Så det där är klart överskattat. Det har mer att göra med en disclaimer från Schwalbe, dubben är inte limmade, och ipetade av en maskin, det är inte alltid dubben hamnat riktigt på rätt ställe (hade några som satt lite på sniskan rakt ur kartong s.a.s).

Jag håller ett öga på de som är lite på väg ut, och ersätter där det släppt allt eftersom numera - efter varje träningspass i skogen.

Ok tack. Jag antar att det är lämpligt med lågt tryck ute i skogen även på dubbdäck. Har aldrig kört med dubbdäck tidigare.

Vill minnas att det är högt tryck som gäller om du skall köra med dubbar, annars trycks bara dubbarna in o det blir inte lika effektivt.

Jag köpte monteringspasta på biltema, en burk räck typ en livstid och man slipper kladd med såpa o oljor

Monteringspasta? Är det för montering av slanglöst på cykel? Har aldrig hört talas om det. Eller är det den för bildäck? Funkar den på cykeldäck?

Senast ändrad:
castrello skrev:
> Jag har inte poppat ett enda däck med min
> golvpump. Co2, kompressor eller en Bobtrager Flash
> Charger rekommenderas.

Att poppa ett däck med golvpump är väl inga problem? Att fylla med luft kan dock trilskas lite. Men vi kanske pratar om samma sak? Poppa för mig är sista skedet när det hoppar upp på kanten. Tätt kan det vara ändå.

Mina var no problems, använder budget jula kompressor. Tips, sätt i slang först och sätt fast ena sidan, ta sedan ut slangen och kör igen brukar fungera på riktigt jobbiga däck.

Hälsningar
Robban

Nu när du ändå har slang i så kör så ett tag så kommer däcket förmodligen vara mer villigt att vilja utåt när du väl provar igen.

Lägg hjulet i en stor kastrull, täck med olja. Högsta värmen på plattan, på med lock och vänta till det poppar. Häller du i majskorn får du popcorn till lunch. Två flugor i en smäll.

Konkret skrev:
> Lägg hjulet i en stor kastrull, täck med olja.
> Högsta värmen på plattan, på med lock och
> vänta till det poppar. Häller du i majskorn
> får du popcorn till lunch. Två flugor i en
> smäll.

Kan man ha lagerblad och kryddpepparkorn i oljan? Eller är chili och vitlök bättre? Ska det vara olivolja eller gaffelolja?

Tillbaka
Topp