Wet wax på kedjan?

Wet wax på kedjan?
Jag har nu tröttnat på kedjeolja och allt vad det innebär. Jag funderar på att köpa finishline wet wax och undrar nu om det är den heliga gralen eller i bästa fall i närheten.
Håller sig kedjan ren, håller waxet eller får man smörja för jämna?

Wet wax på kedjan?
Sitter det inte något liknade på shimanos kedjor när de är nya? Den smörjan känns i vilket fall väldigt fet och brukar vara ett tag tycker jag. Har inte testat något annat men kan tänka mig att wax borde vara väldigt fördelaktigt, särskilt såhär års när det är blött! På sommaren bör man nog välja någon lättare variant.

Wet wax på kedjan?
roskai skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter det inte något liknade på shimanos kedjor
> när de är nya? Den smörjan känns i vilket fall
> väldigt fet och brukar vara ett tag tycker jag.
> Har inte testat något annat men kan tänka mig
> att wax borde vara väldigt fördelaktigt,
> särskilt såhär års när det är blött! På
> sommaren bör man nog välja någon lättare
> variant.

Jag tar bort den smörjan direkt. Känns som den suger åt sig smuts. Finishline grön och röd på räsern och tvätt efter varje tur. Mtb får nån teflon spray eller den gröna beroende på. Rengöring är a och o.

Antingen tvättar man alltid eller aldrig är min uppfattning.

Wet wax på kedjan?
roskai skrev:
> Sitter det inte något liknade på shimanos kedjor
> när de är nya? Den smörjan känns i vilket fall
> väldigt fet och brukar vara ett tag tycker jag.
> Har inte testat något annat men kan tänka mig
> att wax borde vara väldigt fördelaktigt,
> särskilt såhär års när det är blött! På
> sommaren bör man nog välja någon lättare
> variant.

Det sitter väl helt vanligt maakinsmörjfett på dom från fabrik. Det är bara för konservering.

Drar åt sig skit som satan.

Wet wax på kedjan?
KMC's kedjor kommer insmorda med ett vax som håller länge och inte drar åt sig smuts. När man lägger på olja efter att vaxet försvunnit blir kedjan skitig. Vet någon om man kan köpa sånt vax?

Wet wax på kedjan?
xiongxiong skrev:
> KMC's kedjor kommer insmorda med ett vax som
> håller länge och inte drar åt sig smuts. När
> man lägger på olja efter att vaxet försvunnit
> blir kedjan skitig. Vet någon om man kan köpa
> sånt vax?

Har ingen direkt svar till dig, men jag använder mig av helt vanlig paraffin. Kan köpas på tex Panduro. Sen smälter du paraffinet och doppar kedjan iden och låter den ligga där i 5-10min. Rör om kedjan i mellanåt så allt luft kommer ut och att paraffinet hittar till alla skrymslen. Sen är det bara att ta upp, låta det stelna och installera. Drar inte år sig någon smuts alls. Vill du ha en lyx variant, köp Molten Speed wax. Innehåller teflon och grafit för mindre friktion.

/Kari

Wet wax på kedjan?
xiongxiong skrev:
> KMC\'s kedjor kommer insmorda med ett vax som
> håller länge och inte drar åt sig smuts. När
> man lägger på olja efter att vaxet försvunnit
> blir kedjan skitig. Vet någon om man kan köpa
> sånt vax?

Bl a här: http://www.bike24.com/p230098.html

Jag avfettar dock alltid gugget på nya kedjor (mot kmcs rek), och kör med MucOff-smörja, vald efter väder. Jag är tillräckligt nöjd.

Wet wax på kedjan?
Hot wax kanske?

hot-wax-foreplay-oleksiy-maksymenko.jpg

Wet wax på kedjan?
Har aldrig testat en så bra olja som FinishLines gröna. Visst samlar den en del skit men den sitter kvar och fortsätter smörja som ingen annan. Torkar man dessutom av kedjan efter att droppat olja och vevat runt samlar den betydligt mindre med skit.

Tyvärr verkar den närmast ha försvunnit från marknaden.

Wet wax på kedjan?
ruffneck skrev:
> xiongxiong skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > KMC's kedjor kommer insmorda med ett vax som
> > håller länge och inte drar åt sig smuts.
> När
> > man lägger på olja efter att vaxet
> försvunnit
> > blir kedjan skitig. Vet någon om man kan köpa
> > sånt vax?
>
> Har ingen direkt svar till dig, men jag använder
> mig av helt vanlig paraffin. Kan köpas på tex
> Panduro. Sen smälter du paraffinet och doppar
> kedjan iden och låter den ligga där i 5-10min.
> Rör om kedjan i mellanåt så allt luft kommer ut
> och att paraffinet hittar till alla skrymslen. Sen
> är det bara att ta upp, låta det stelna och
> installera. Drar inte år sig någon smuts alls.
> Vill du ha en lyx variant, köp Molten Speed wax.
> Innehåller teflon och grafit för mindre
> friktion.
>
> /Kari

Men vaf... häll inte teflon på kedjan. Cancerframkallande och hormonstörande.

Wet wax på kedjan?
Jag är inne på paraffinspåret (doppa kedja). Tänkte försöka få till en bra blandning så jag köpte paraffinolja för försöka få vaxet lite mer visköst.

Hur många kör eller har testat och hur länge sitter det i?

Wet wax på kedjan?
slackie sa:
Jag är inne på paraffinspåret (doppa kedja). Tänkte försöka få till en bra blandning så jag köpte paraffinolja för försöka få vaxet lite mer visköst.

Hur många kör eller har testat och hur länge sitter det i?
Jag kör på det & tycker det fungerar bra. Har blandat till en lagom mix med paraffinolja i vilket gör den smidig så den sitter kvar. Jag är putsbög oavsett om det gäller cykel bil eller mina tävlingsvapen så jag putsar på allt alldeles för ofta, så jag tvättar & doppar säkert kedjan onödigt ofta så kan inte säga hur länge det sitter i! Men kedjan håller sig ren & fin tycker jag, dock blev det en omgång idag med rengöring & dopp i grytan då det blev lite väl mycket sand i maskineriet, trots tvätt av cykeln efteråt så lät den som en stenkross & va alldeles full av fin sand efter en liten fadäs!

Wet wax på kedjan?
Börne sa:
Jag kör på det & tycker det fungerar bra. Har blandat till en lagom mix med paraffinolja i vilket gör den smidig så den sitter kvar. Jag är putsbög oavsett om det gäller cykel bil eller mina tävlingsvapen så jag putsar på allt alldeles för ofta, så jag tvättar & doppar säkert kedjan onödigt ofta så kan inte säga hur länge det sitter i! Men kedjan håller sig ren & fin tycker jag, dock blev det en omgång idag med rengöring & dopp i grytan då det blev lite väl mycket sand i maskineriet, trots tvätt av cykeln efteråt så lät den som en stenkross & va alldeles full av fin sand efter en liten fadäs!

Jag gillar hur du tänker och putsar gärna också lite för ofta.

Kör du med Paraffin eller stearinljus? Jag köpte oljeljus från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/Lyktor-och-marschaller/Oljeljus-for-lyktor-2000019809/) Nu väntar jag bara på min riskokare från ÖoB. Tips på dosering av paraffinolja?

Wet wax på kedjan?
Jag kör med några värmeljus som var paraffin. Doseringen har jag ingen koll på, tog en liten skvätt varje test, ner med en kniv som fick svalna sen kände jag med fingret... i med mer & gjorde så säkert 6 gånger innan jag blev nöjd, nu när man skrapar av med nageln flagnar det inte & är som en seg massa som man kan gnida ut utan att den släpper!

När man tvättat cykeln & torkat kedjan & känner på rullarna så glider dom sjukt lätt & fint & man känner vaxet på fingrarna, antar jag fått till det, är rätt ny på detta så vet inte exakt men gillar sånt här pill så man lär sig genom att testa!

Wet wax på kedjan?
Börne sa:
Jag kör med några värmeljus som var paraffin. Doseringen har jag ingen koll på, tog en liten skvätt varje test, ner med en kniv som fick svalna sen kände jag med fingret... i med mer & gjorde så säkert 6 gånger innan jag blev nöjd, nu när man skrapar av med nageln flagnar det inte & är som en seg massa som man kan gnida ut utan att den släpper!

När man tvättat cykeln & torkat kedjan & känner på rullarna så glider dom sjukt lätt & fint & man känner vaxet på fingrarna, antar jag fått till det, är rätt ny på detta så vet inte exakt men gillar sånt här pill så man lär sig genom att testa!

Låter som vi tittat på samma youtubefilm? =) Blir att att testa imorgon!

Wet wax på kedjan?
Blev en tur till Biltema idag: riskokare + oljeljus + paraffinolja. Gäller att passa på när frugan är bortrest :) Gjorde nybörjarmisstaget med att hälla i för mkt paraffinolja så jag fick leta upp stearinljus och andra stumpar att späda ut soppan med. Tror mig fått ihop en bra blandning som åtminstone ska passa nuvarande Göteborgsväder bra.

Oljeljusen från biltema är väldigt "feta" så jag tror att två sådana ljus + 1dl paraffinolja egentligen blir en perfekt blandning. Kul det här!

Bilagor

• IMG_1808.jpg
    IMG_1808.jpg
    151.5 KB · Besök: 142
  • IMG_1807.jpg
    IMG_1807.jpg
    194.3 KB · Besök: 127
Wet wax på kedjan?
slackie sa:
Blev en tur till Biltema idag: riskokare + oljeljus + paraffinolja. Gäller att passa på när frugan är bortrest :) Gjorde nybörjarmisstaget med att hälla i för mkt paraffinolja så jag fick leta upp stearinljus och andra stumpar att späda ut soppan med. Tror mig fått ihop en bra blandning som åtminstone ska passa nuvarande Göteborgsväder bra.

Oljeljusen från biltema är väldigt "feta" så jag tror att två sådana ljus + 1dl paraffinolja egentligen blir en perfekt blandning. Kul det här!
haha, skapligt pyssel bara för å smörja kedjan, men det är ju ändå lite intressant om det är bra. Du får rapportera sedan när du provat och efter ett tag också!

Wet wax på kedjan?
använder paraffin sen i höstas , kedja - drev o kedjerullar är alltid rena o fina ,
inget oljekladd som smutsen fastnar i , om det är väldigt blött i skogen så håller
det inte så länge då får jag bättra på eller byta till andra kedjan .
använder inte nå'n paraffinolja , blandar bara paraffin med xylen .
Alltså har kedjorna i varmt paraffinbad ,xylen blandning är bara för att bättra på ibland

/s

Wet wax på kedjan?
Provade sånt där på nittitalet nån gång. Tyckte det la ett skikt paraffinfett på hela kedjan, alltså de ytor som är statiska och inte alls behöver smörjas, medan smörjet i anliggningsytorna försvann omgående, under första turen. Ungefär som man kunde väntat sig alltså. Inget kan ju rinna dit från de passiva ytorna för att fylla på.

Har kört finishline grön sedan dess och never looked back.

Droppar på ett varv (insidan såklart) när kedjan ser torr ut, dvs på skogsväxelhojen såhär års inför varje tur, på singlespeeden sommartid typ var tionde tur, jobbpendlaren en gång i veckan... ni hajjar. Det är olika.

Wet wax på kedjan?
erik h sa:
Provade sånt där på nittitalet nån gång. Tyckte det la ett skikt paraffinfett på hela kedjan, alltså de ytor som är statiska och inte alls behöver smörjas, medan smörjet i anliggningsytorna försvann omgående, under första turen. Ungefär som man kunde väntat sig alltså. Inget kan ju rinna dit från de passiva ytorna för att fylla på.

Har kört finishline grön sedan dess och never looked back.

Droppar på ett varv (insidan såklart) när kedjan ser torr ut, dvs på skogsväxelhojen såhär års inför varje tur, på singlespeeden sommartid typ var tionde tur, jobbpendlaren en gång i veckan... ni hajjar. Det är olika.
Det du kallar "passiva ytor" ska ju inte ha något smörja oavsett sort. Därför torkar man ju av kedjan när man smort.

Wet wax på kedjan?
Tänk lite på vad ni gör med xylen, mm'key?

Inte för att jag vill vara en killjoy men xylen kan förutom huvudvärk och illamående ge lungödem.

Att hjärnan blir lite dummare varje gång man exponerar sig behöver knappt nämnas, för det vet väl alla. Om man inte använt för mycket lösningsmedel. Då har man glömt det.

Wet wax på kedjan?
Nu har jag inte testat kedjan på cykeln än men ska trä på den ikväll. Jag torkade såklart bort allt överskott innan jag hängde den på tork och testade också att köra en omdoppning för att se om kaviteter fortfarande var mättade efter min torkning, dvs att allt inte rann ur eller torkade bort - och ja den var mättad.

Tror det svåra med bara paraffin är att få en optimal blandning som klarar av temperaturskiftningar. Det är stor viskositetsskillnad mellan +22 och +10 grader. Inte allt för flyktig olja som gravitationen torkar ut och inte heller en för hård som nöts bort. Och däremellan känns det som att det blir en perfekt blandning för att attrahera smuts (liksom fett).

Wet wax på kedjan?
En klassiker är ju att koka kedjan i en blandning av paraffarin och MoS. (Kedja i burk i vattenbad)
Inga lösningsmedel där, inte.

Wet wax på kedjan?
ForesterGuy sa:

Om man dessutom köper en flaska Molycote molybdensulfid o blanda i vaxet.
Då blir det riktigt bra.

( Om man nu är en riktig kedjenörd. Själv smörjar jag med vad som står på hyllan i verkstan )

Senast ändrad:
Wet wax på kedjan?
Pfaff sa:
ForesterGuy sa:

Då blir det riktigt bra.

( Om man nu är en riktig kedjenörd. Själv smörjar jag med vad som står på hyllan i verkstan )

Annars är det grafit i den allaredan, eller "carbon" som det heter här på forumet... ;-)
https://www.putoline.com/en/catalogue/product/140/chain-wax/1675/

Wet wax på kedjan?
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
ForesterGuy sa:

Då blir det riktigt bra.

Annars är det grafit i den allaredan, eller "carbon" som det heter här på forumet... ;-)

Bara att fila lite från ramen och tillsätta!

Wet wax på kedjan?
Hmm, efter två dagars körning med min vaxning kan jag konstatera följande:

1. Kedjan blir skitig även om den inte suger åt sig på samma sätt som med olja
2. Det smörjer för jävla bra (vilket självklart har att göra med att den fått "bada" i fett/wax)
3. Vattenbeständingt - köra med högtryckstvätt och det sitter kvar!

Kommer fortsätta experimentera tills jag hittar en optimal blandning.

Wet wax på kedjan?
slackie sa:
ForesterGuy sa:
Pfaff sa:
ForesterGuy sa:

Då blir det riktigt bra.

Bara att fila lite från ramen och tillsätta!

Titan???

Wet wax på kedjan?
Uppdatering! Nu har jag fått till en eminent blandning som jag låtit tre personer inklusive mig själv testa. Jag kallar det min Göteborgarpendlarblandning och feedbacken har varit kanon. Inne på 60 mil utan ytterligare smörjning what so ever. Det enda som gjorts vid inspektionerna är att torka av kedjan en del överskottsvax flagnat.

Görborgarblandning:
3st biltema gravljus
2dl paraffinolja
(salt + peppar)

Wet wax på kedjan?
Svärmors pendlare efter cirka 100 mil med göteborgarblandningen. Hon säger att den aldrig varit så lättramad som nu.

Bilagor

• IMG_0068.JPG
    IMG_0068.JPG
    292.9 KB · Besök: 292
  • IMG_0069.JPG
    IMG_0069.JPG
    161.4 KB · Besök: 204
Wet wax på kedjan?
Jag köpte vanliga gravljus på biltema. Ganska hög paraffinhalt i dessa.

Jag plockar bort kedjan och lägger den i ett bad med lacknafta i ngn timma där jag skakar runt. Torkar och blåser rent det sista med tryckluft.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp