Ja, tack! Jag är jävligt tacksam för att vara hemma igen. Ska opereras nästa vecka och som revansch sen så ska jag besöka de övriga som var med på turen och testa deras hemmamarker. Det kommer att innebära resor till San Fransisco, Bilbao och Chicago. Det får också bli en episk resa!
Jag kan dock ge en kort rapport om upplägget med JustMTB och förhoppningsvis kan jag snart länka några filmer tagna av de andra som var på turen. Den sammanfattande analysen var att upplägget var gjutet! Det kostade visserligen en rejäl slant (runt 26 000 för mig men då ingick hyra av en sprilans ny Giant Reign Advanced 1 men då var inte helikopterflygning inkluderad (den kostade runt 2000 extra) men det man fick för den pengen var boende, mat och en förstklassig service av två jäkligt trevliga guider, en inflyttad britt som hette Stu (jobbat på trail addiction tidigare i Les Orres) och en infödd Ny Zeeländare, Mike - oklar cykelbakgrund - båda var grymma cyklister och jäkligt trevliga.
Upplägget i korthet var att de hämtade upp oss direkt vid våra hotell/vid flygplatsen och sen drog vi iväg till Rotorua ( ca 3 timmars bilfärd) för att direkt efter avlastning av packning köra några teståk, mest för att se om vi kunde cykla och för att verifiera att det vi hade uppgett på skattningsskalan innan turen verkligen stämde. Teståken ägde rum i Rotoruas trailområde som kan liknas vid Järvsös alla flowiga nedfarter fast upphöjt till ett par tiopotenser eller som Stu sa: "Welcome to Rotorua - The flow capital of mountain biking!" För mig som just nu är lite tyngre än vad jag brukar vara så fick jag kämpa på lite med klättringen, men i förhållande till alpcyklingsresor så var det inte mycket att gnälla över. Stigarna var i sanning löjligt flowiga för alla tänkbara nivåer. Det som skiljer stigarna från vad vi har här hemma kanske ofta är att träden stod ganska tight i förhållande till stigarna samt att det var tre meter höga ormbunkar och redwoodträd* (* jämför bilens storlek med trädens höjd). Underlaget var packade lerstigar; sliriga vid regn - som ett häftpapper efter regn.
Efter turen drog vi tillbaka till vårt boende som bestod i en helt sjukt maffig 10-rumsvilla med utsikt över en löjligt vacker liten sjö.
Där hade vi alla ett varsitt rum och våra guider såg alltid till vi var mätta och försedde oss med frukost och käk i största allmänhet. Vi hade gott om plats och tid att få lite egentid och utrymme för meckande (för de som hade egna cyklar).
Dag 2 så tog vi oss upp med skyttelbussar (shuttles) där man körde ännu mera finstig.
Dock var det här som min tur tog slut när mitt styre hakade i ett träd och jag kastades med full kraft i marken med axeln före. I och med att min tur tog slut, tog guiderna också på sig ansvar att se till att jag kom till sjukan. Där satt en av de och häckade med mig och såg till att jag hade det bra.
Ungefär här slutar min RR av själva turen, men däremot hann jag få en uppfattning om JustMTB som arrangörer och där kan bara ge alla tummar upp. JustMTBs nisch är att ordna exklusiva cykelresor för hängivna cyklister. De anpassar cyklingen till åkarna och prioriterar att de ska få en så bra upplevelse som möjligt. Allt är rörligt mål och skulle åkarna vilja göra någonting annat än vad som står i resplanen så styr de snabbt om turen för att passa önskemålen ( t e x drog vi till Hobbiton
när två av oss var skadade). Helikoptercyklingen som de företog i onsdags innebar en heldagscykling downhill och jag tror att det var två avsläpp med helikoptern på ett berg som det annars skulle ta dagar att cykla till. De övriga resenärerna på turen som är vana cyklister från San Fransisco och spanska bergstrakter har varit lyriska i stort sett hela tiden och jag kan bara hålla med.
I informationen om upplägget och dag- för dagplaneringen så stod inte exakt vad vi skulle göra varje dag och det berodde på att guiderna planerade om vilka stigar vi skulle köra beroende på väderförhållanden (många lokala och snabba regnskurar) och för att ha luft i schemat för eventuella andra grejer vi ville göra. Ska jag välja ett ord så kan jag säga maxat!
Den här turen gick ut på att alla skulle ha en högkvalitativ och rolig MTB-semester. De fem första dagarna bor man på samma ställe och sen flyttar man sakta nedåt mot Auckland igen. Man behöver inte vara i toppform för att köra just den här turen när det kommer till uppförscykling för att orka med körningen och nedför är körningen vad man vill göra av den och beroende på vad man själv klarar av. Som det ska vara helt enkelt.
Nedan följer blandade bilder från turen. Filmen är tagen med min asbilliga actioncam som jag köpte på flygplatsen för 280 kronor (
https://www.3sixtgear.com/product/video-imaging/action-cameras/hd-sports-action-camera/ ) .
Jag kommer att lägga in ytterligare filmer som övriga deltagare tog på turen.
En liten film från de inledande stigarna
Stigkarta Rotorua
Vi var också iväg en sväng till de varma källorna från den vulkaniska aktiviteten i Rotorua.