Rösta fram vinnaren i vår elcykeltävling!

Aron

Inventarie
Nu är det dags att rösta fram den person som ska få behålla "sin" cykel. En lycklig vinnare blir nästa vecka ägare till en elcykel värd omkring 20.000 kr. Läs vidare i denna tråd för att se hur det gått för våra deltagare. Fundera därefter på vem du anser vara den värdigaste vinnaren och gå sedan in och lägg din röst via länken nedan.

Rösta här! http://happyride.se/my/vote.php

Tidigare info:
---------------------------------------------------------------------------------------------

Juryn har i vanlig ordning låsts in i en källarskrubb tills de enats om vilka som skulle bli finalisterna. Från början hade vi ett system där de skulle blåsa ut svart eller vit rök genom nyckelhålet, men det var inte så lyckat att ge dem tändstickor, så vi fick sluta med det. Numera avvaktar vi bara tills det varit tyst därinne några dagar. Här är finnalisterna.

Cykelmodell *** Namn *** Happynick
Elton *** David *** dabac
Elgar *** Andereas *** floggante
Elston *** Christian *** Rippa
Elin *** Viola *** Viola Olsson

Cyklarna delades ut i går kväll och nu kommer testcyklingen att pågå i två veckor. Under denna tid kommer finalisterna att rapportera om sina upplevelser. Slutligen röstar Happykollektivet fram den person som ni tycker är värdigast vinnare. Den personen får behålla cykeln.

Inom kort kommer en sida där ni kan rösta på din favorit och även en mer utförlig presentation av testarna i videoformat.

Testarna kommer att rapportera löpande i denna tråd. Passa också på att ställa frågor till dem här.

Rösta på vem som ska få behålla "sin" cykel: http://happyride.se/my/vote.php

Mer info om tävlingen och cyklarna: http://happyride.se/2015/12/01/tavla-om-en-elcykel-fran-crescent/

Senast ändrad:
Överlycklig och utvald testcyklare !

På bilden ser ni mig krama om Elin. Kärlek vid första ögonkastet.

Se upp i backen (även uppförsbacken) !

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    325.1 KB · Besök: 138
- UCI säger (artikel 1.3.010): "The bicycle shall be propelled solely, through a chainset, by the legs (inferior muscular
chain) moving in a circular movement, without electric or other assistance." Non-compliance med 1.3.101 är att betrakta som "Mechanical Fraud"

- Jag säger: BRING IT ON!

Igårkväll värmde jag upp (höll dock på att frysa ihjäl) genom att cykla hem från utlämningen av cykeln på Team Sportia i Barkarby.

Och trots kylan var det minsann inga problem att cykla vilse – de cirka två milen blev tre och jag var hemma vid tiotiden. Bra Andreas!

Det roligaste var nog att köra offpist, dvs ta genvägar uppför grässläntar och annat svårcyklat i normala fall. Bosch-motorn var stark och hjälpte till uppför det mesta och var påtagligast/roligast i lite knölig start/stop-terräng. Dock uppför en trappa i Solna fick jag till slut lov att bära stackarn. Men det var nog bara bra för min genomfrusna kropp.

Jag kom hem iallafall och idag är en ny dag och början på min månadskortfria elcykelperiod.

Strålande morgonsol och 10 minusgrader – kan typ inte bli bättre, hoppas bara batteriet räcker på tillbakavägen. Då har jag tänkt ta en liten extrasväng genom lite knöliga och isiga skogspassager.

Synes!

Bilagor

• IMG_6979.png
    IMG_6979.png
    344.3 KB · Besök: 126
Fy f-n. Iteran...jag menar ELSTON gör kaoz med mig. Psykologisk krigföring på hög nivå. Fortsättning följer....

Fincyklar som aldrig förr med Elin. Uppförsbacke 14.5 km/h och nedförsbacke 25.5 km/h.
Packade cykelkorgen med gofika och njöt en stund i solen innan arbetet kallade. Visst är hon vacker?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    278.4 KB · Besök: 122
Viola Olsson sa:
Fincyklar som aldrig förr med Elin. Uppförsbacke 14.5 km/h och nedförsbacke 25.5 km/h.
Packade cykelkorgen med gofika och njöt en stund i solen innan arbetet kallade. Visst är hon vacker?

Glöm inte att smsa med ena handen när du tra... åker på den för att hitta känslan ;)

Hamnade alla cyklar i Stockholm? Jag hoppades på att någon cykel skulle utsättas för riktig vinter.

1830 i måndags så var vi fyra förväntansfulla - och en Happyfotograf - som strosade in en efter en på Team Sportia i Barkarby där den trevliga personalen hade dukat fram fyra olika elcyklar.
Jag ska ha Elton, en hybrid. http://www.crescent.se/cyklar/elcykel/elton/
Den ska ersätta en gammal stål-MTB som pendlarhoj mellan Tullinge och Gärdet, c:a 24 kilometer.
Min förhoppning är att elcykeln ska kapa lite restid.
Det blir lite långa dagar när det tar 1h 20 dörr-till-dörr, och sen ombyte, stretch och dusch på det.

Att komma in i butiken kändes väl lite som att gå på en blind date först, men efter att ha hälsat på Elton så började det snabbt kännas mera naturligt.
image.jpeg

Och det dröjde inte länge förrän vi tog oss en svängom på golvet.
http://vidmg.photobucket.com/albums/v633/dabac/cce77a25319ee27d9b8e1c6b134bd779.mp4

Första resan med cykeln blev med bil. Med söndagens Vikingaränn i benen, och saker att hämta i Järfälla blev det mest praktiskt så.
Men hade lånehojen varit en Bullitt hade jag förstås cyklat!

Och trots specens utlovade 22 kg så gick det rätt bra att lyfta in Elton i en kombi.
image.jpeg

Ja, svartklädd man som lyfter in en svart cykel i en svart bil, på kvällen, på en parkering, är väl inte det bästa motivet för en mobilkamera...
Men jag undrar om vikten verkligen stämmer.

Väl hemma var det dags för lite anpassningsarbete:
image.jpeg

Plattisar, näe.
Så stackars Dumslöjden fick släppa till sina Crank Brothers Candy:
image.jpeg

Nu blev det bättre:
image.jpeg

Sen kollade jag att cykelväskan passade och gjorde kväll.
Måste ju vara pigg och alert för att kunna sköta mina plikter som testpilot!

Senast ändrad:
Resa 1 med Elton:
Morgon. -10.
Plockar på lite extra kläder.
Rullar ut Elton, fipplar igång ljuset och drar iväg.
Motorn i det svagaste läget.
Ny hoj, snö på vägen, och inte de mest imponerande däcken.
Märklig känsla.
Påminner om vissa automatväxlade bilar, eller tidiga turbobilar - det är en liten fördröjning mellan det att man börjar trampa och att kraften kommer.
Men vilken kraft!
Även om jag kan vara rätt pigg i starten så har uppförsbacken ut ur bostadsområdet aldrig varit så lätt tidigare.
Det där barnvagnsekipaget jag just tänkt på som på säkert avstånd blev en omedelbar realitet att hantera.
Glad i hågen svänger jag upp på platten och trampar på. Växlar upp och kör rakt in i nästa nya upplevelse.
Plötsligt går det trögt, väldigt trögt.
Som att rulla av asfalt, rakt in i mjuk sand. Eller decimeterdjup kramsnö.
"Jaha" tänker jag, "sprillans ny cykel. Det är väl nåt som inte sitter fast ordentligt och har halkat snett."
Men så sveper blicken förbi displayen till drivsystemet.
Den visar 28 km/h.
Jag har inte kört in i nånting, jag har kört ur nånting - den lagliga zonen där elmotorn får hjälpa till.
Hoppsan.
(Ifall nån undrar så säger lagen ungefär så att en elcykel är en cykel med hjälpmotor. Motorn får bara hjälpa till om cyklisten också trampar, och bara upp till en viss hastighet. mera här:http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/)
Jo, jag kände till bestämmelsen innan, men att skillnaden skulle vara så tydlig och tvär hade jag inte väntat mig.
Det blev snabbt en utmaning i sig att hålla farten uppe över gränsen för motorns ingrepp IAF där vägen är platt och rak.
Fick dock vika ner mig efter ett tag.
Hade inte justerat om sadeln efter pedalbyte och cykelskor, så det blev lite Groucho Marx över trampandet.
Men Elton stöttade mig så att jag tog mig in till finfikat utan några tillbud.
Och stark som en Gud uppför varje backe och i varje start från stillastående.

Sen kom dagens riktiga chock: Staine och Heklamama satt INNE på fiket!
Men, det funkade ju det också. De frågade lite artigt intresserat om elcykeln och vips var det dags att rulla vidare.

Senast ändrad:
itera.jpg
elston.jpg

Ja, vad säger man? Det måste varit en industridesigner med stor portion humor/ironi som helt fräckt kopierade det som brukar benämnas som "det klassiska svenska produktmisslyckandet". Itera - Plastjonnen från Vilhelmina. Till och med det muppiga, och helt ojusterbara, styret är på plats.

Nåväl, kanske Flopp vänds till Flipp med lite uppdaterad "mechanical doping" i ramen. Flippvibbarna är starka när startknappen trycks in och en digital display i form av röda pluppar tänds upp. 80-tal även i interface-designen alltså! Men startknapp känns alltid race, så förväntan spirar och benen spritter när det är vankas premiär och avfärd. Blipp, blipp, blipp....lite knapptryck och tre röda pluppar lyser upp och lovar maxeffekt och here we go!

Och inte blir man besviken heller! En ljudlös, sugande acceleration bådar gott inför de stundande 15 kilometerna i vinterväglag. Det känns som att surfa, en osynlig kraft, en bärande våg och snart nog stundar första uppförsbacken. En brant och ganska utdragen sak som i vanliga fall brukar skicka min ouppvärmda kropp in i både maxpuls och svettningar. Men icke så den här gången. Jag trycker i en tyngre växel och Iter...Elson släpper lös 250 otämjda watt, rätt upp mot toppen. En märklig känsla att med damcykelgeometrisittställning sväva upp för sega branter utan någon som helst påverkan på andningen. Uppe på krönet så stortrivs jag och ser fram emot pendling de-luxe de resterande kilometerna. Men icke, sa nicke!

Efter att ha gått sur la plaque uppför hela backen ska nu 24 kilo Elston omvandlas till ren och skär rörelseenergi utförs. Då inträffar något som jag inte räknat med. Som genom ett trollslag försvinner all feel-good. Sirap, smält asfalt, djupsnö, flugpapper - vad är det som händer? Vad som INTE händer är att det rullar! Jag tycks ha träffat på någon sorts elcykelns ljudbang!
bang.jpg

Och då inte i form av ett BANG och hej vad det går. Nej, här är det BANG och hit men inte längre. Efter att ha passerat den skrämmande maxgränsen, 25 km/h, så slutar motorn att putta på. Fair enough, men inte bara slutar den putta. Den börja också bromsa - ja, känns det som i alla fall. Hoppar av och kollar att båda hjulen rullar fritt. Ingen broms eller annat ligger mot. Provar igen och vips. Samma sak. Har den någon form av regenerativt bromssystem? Jag vet inte, men det bådar inte gott ety jag är endast 5 minuter in i pendlingen med många kilometer kvar att trampa.

Efter att ha trampat nedför backen på ungefär samma tid det tog att ta mig upp så blir det lite trångt och knixigt och rödljus och sånt. Och nu lever Elston plötsligt upp igen. Swiiiishhh och Swooooshhh och hej vad det går. Kanske var det en tillfällig glitch men på den efterföljande raksträckan så... samma sak igen. Så fort cykeln passerar, vad som känns väldigt mycket långsammare än, 25 km/h så är det som att den suger fast.

Resten av färden blir en sorts psykologisk krigföring. Elston frestar med ömsom cykelnirvana där allt går lätt och känns som en evig medvind, och ömsom cykelpurgatorium där känslan snarare påminner om ergometercykling och 4x4 intervaller. Jag försöker med en improviserad bypass operation genom att montera bort magneten i ekern som styr fartsensorn. Men nej, då stänger hela systemet ned istället.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och balansera vidare mellan himmel och helvete. Att hela tiden behöva slå av på farten gör cyklingen rastlös och irriterad och det hela utvecklas till någon sorts påtvingad mindfulnessövning. "Var i nuet. Acceptera dina 25 km/h etc". Mitt improviserade mediterande över tingens tillstånd går så där och inte blir det bättre av att batteriindikatorn (fler röda pluppar) sjunker i oroväckande takt. Minus 7 grader och aluminiumram gör sitt bästa för att ladda ur batteriet innan ankomst.

Efter vad som känns som en mycket utdragen morgonpendling (och ja, batteriet gav upp de sista hundra meterna) så är jag till slut äntligen framme. Jag tittar på klockan och kan konstatera, till min förvåning, att jag faktiskt bara är ca 10 min, om ens det, senare än vad det brukar ta mig. Och inte är jag ett dugg svettig heller, trots fleecetröja och dunjacka. 10 minuter som mer än väl kompenseras av att slippa duscha och byta om. Jag börjar inse att det här med fartstrypt elcykling kanske kan funka ändå. Kanske måste man bara först uppnå ett visst state-of-mind.

- "kwg9-bg5JFg]Jag[/MEDIA] kan cykla i sub 25 km/h timmen. Jag är inte rädd. Jag kan..."

Fortsättning följer

Resa två med Elton, hem på tisdag:

Elton hamnade som ensam elcykel i ett ganska välfyllt cykelställ. Sånt kan ju vara lite känsligt, men tydligen hade de andra cyklarna varit snälla mot honom, så inga problem där.
dag1hemt.jpg

Efter några kilometer började det skymma, så då fick jag en chans att prova standardbelysningen också.
Om det var av tur eller skicklighet låter jag vara osagt, men ljuskäglan matchar den (antar jag) förväntade hastigheten väl.
En trevligt bred och hyggligt avbländad ljuskägla som funkar fint för vägcykling i de hastigheter motorn driver.
Men sen kom jag ut i förorten.
Backen efter järnvägsbron i Huddinge, ner mot gamla tingshuset, där var jag snabbare än ljuset.
Ja, IAF kändes det så. Den bortre kanten av den upplysta fläcken verkade krypa närmare och närmare ju fortare det gick.
Och den upplysta displayen påstod att jag var uppe i 47 km/h.

På min vanliga pendlarhoj är det inte ett problem. Den spinner ut efter 40, och så har den ett högeffektläge på lampan.

Även om det är praktiskt med en fast installerad belysning, försörjd från ett batteri som ändå måste laddas, så tror jag nog att jag ska låna lampan från gammelcykeln också.

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
Rippa sa:
...
Efter vad som känns som en mycket utdragen morgonpendling (och ja, batteriet gav upp de sista hundra meterna) ...

Angivna "30-50 km" räckvidd innebar alltså i praktiken < 15 km? :S

Njae. Jag startade på minus en plupp av fyra. Samt med maxeffekt hela tiden och -7 grader. idag har jag kört 18 km på en laddning och två pluppar kvar. Men det är ju väldigt väderberoende. Ju kallare ju sämre ju. Så den angivna räckvidden kan nog stämma hyggligt. En sommardag och beroende på effekt. Fast i praktiken är allt annat än maxeffekt helt odugligt.

hm sa:
47km/h!
App app, max 25 för dig.

Det är ju svårt att säga nej till gravitationens dragningskraft....

Men kan du föreslå en rutt mellan bostaden och jobbet som bara är platt eller lutar uppåt så lovar jag att inte göra om det!

Jag tror att det är stor skillnad på de navmonterade motorerna och de centralt monterade när man kommer över gränsen och måste trampa själv. Samma sak när batteriet tar slut.

Det finns navmotorer med utväxling och "frihjul" och de bromsar inte nämnvärt när motorn inte driver.

RedDown sa:
Kan inte någon av er köra slut på batteriet och ta reda på hur lång tid det tar att ladda det fullt igen?

Det ska ta cirka 4,5h enligt tillverkaren och jag tror att det stämde när jag laddade mitt igårkväll.
Jag kör Crescent Elgar med Bosch PowerPack som ska vara det snabbast uppladdade batteriet på marknaden.

Som många redan nämnt – cykeln är kul när det går långsamt och ett härk över 25km/h OCH NÄR BATTERIET DÖR.
(Särskilt nu då jag har världens grövsta däck med cirka en miljard dubbar.)

Som pendlingscykel med långa sträckor skulle jag nog vilja trimma denna maskin. Men inne i stan och i skogen är det sjukt kul, dvs om man är openminded och inte så trångsynt...

RedDown sa:
Kan inte någon av er köra slut på batteriet och ta reda på hur lång tid det tar att ladda det fullt igen?
På Elton är laddindikeringen i fyra steg. Att ladda från en till fyra tog c.a 3 timmar igår.

Senast ändrad:
Resa nr 3 med Elton, in på onsdag:
Stämt träff med Bossjo på vägen in, som såg fram emot att med gott samvete få ta rygg på någon.
Funkade väl sådär.
Där det går lätt så tar man sig ju ur hjälpzonen ganska enkelt, och där det går tungt är ju nyttan av att ligga på rulle mindre.
Måste vara precis lagom jobbigt för att en elcyklist ska kunna ge bra draghjälp.
Men vi får väl öva på det.

Så jag frestade honom med att prova själv i en uppförsbacke:
bosse-elhoj-maskerad.jpg

Se så glad han blev över Eltons hjälpande hand över krönet!

(Bilden är delvis maskerad för att skydda Bossjos rykte bland vissa klubbkamrater....)

Senast ändrad:
image.jpeg

Hej !

Rapport från Elin & Viola

Start på 0

Efter gårdagens avverkade 2 mil var jag rätt öm i (ursäkta uttrycket) ändalykten. Såg ändå fram emot morgonens cykeltur till jobbet. Mest spänd på hur det skulle kännas att cykla uppför den i lokal folkmun kallade "mördarbacken".

Funderade för övrigt igårkväll på det här med elcykel. Bra/mindre bra. Och det är klart, att om man ser det ur ett hälsoperspektiv så är ju muskelkraft och flås inget man samlar på hög när man glider fram på ex. Elin.
Men om istället ser det ur ett annat perspektiv. Ömma knän och leder hos en som fått ställa cykeln på hyllan (den fiktiva hyllan) - där är ju Elin en skänk från ovan. För när det tar emot så kommer det en osynlig hand och placerar sig i ryggslutet och puttar dig kärleksfullt framåt, så att du med lätthet klarar den där ouppnåeliga backen, eller den där extra långa cykelturen.

Ja,ja nog om det :)

Elin har inte bara ett vackert yttre och ett tungt hjärta (batteriet). Hon axar mjukt och snabbt. Hon lyser upp världen och är uthållig.

Dag 2 med Elin och kärleken består !

Har för övrigt cyklat på en hel del kullersten idag utan glapp eller annat knas *tummen upp*

Hepp

Ni skriver så lyriskt och poetiskt att man börjar undra, vill ni verkligen vinna en av dessa miffo-hojar?
Har nån förresten testat att ta sig hem sina 24 km med urladdat batteri, lätt pyspunka, hård sydlig vind, -28 grader och mitt i natten, det om något borde väl ge bra input :P
Skämt åsido, jag misstänker att ett gäng happy-cyklister, egentligen, är hyfsat icke-representativa för ett genomsnitt av den tilltänkta målgruppen. Likaså läsarna här. Så det blir nog en hel del diss, fast att hojarna kanske är helt ok för gemene man. Som tycker 24 knyck nästan är i snabbaste laget?
:-)

:)

Heelt ok med lite diss (och JA det är klart att jag vill vinna). Har förstått att på den här sidan hänger det lite "hårdare" cyklare.

Jag testar Elin (se bild ovan). En härlig rekorderlig damtralla med extra "knuff". Enligt mig en stabil och härlig glidarcykel.
Och idag kom jag faktiskt upp i hela 26 km/h
;)

I helgen ska jag ta mig en långtur. Tänkte packa korgen med förnödenheter och bara cykla så långt batteriet räcker.

Någon pyspunka hoppas jag slippa (cyklade iofs. över massa krossat glas på väg hem så det kanske blir morgondagens rapport).

Bra med lite input om vad ni vill veta och läsa.

Ha det bäst !

Tillbaka
Topp