Cykling Toscana/Arezzo, hur är det?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Efter flera år i norra italien (ligurien, Garda) med familjen, så talar mycket för att merparten av sommarens vistelse i Italien blir lite längre nedåt i Toscana mot Arezzo-hållet.

Hur är det att cykla i dom trakterna? Blir besvikelsen stor när referensen är i alp-områdena i norra delen av landet?

Mottager gärna erfarenheter och tips.

Bergen är naturligtvis inte lika höga som i Alperna men med lite rekognoscering borde det absolut gå att hitta fina vägar att cykla. Har inte varit till Arezzo, men jag har ett par gånger varit inom 4-5 mil från Arezzo och det är ett grönt, kuperat landskap, så höjdmeter går det att få utan problem. För att få en liten idé om landskapets karaktär kan du kolla http://happyride.se/forum/read.php/1/2836639/2847343#msg-2847343

Hur länge kan du vänta på svar?
Jag och frugan har bokat boendet till våran vårcykelresa i Capolona, en dryg mil norr om Arezzo.
I trakten finns toppar på uppåt 1500möh och vägar upp till omkring 1000möh efter vad jag studerat på Google Maps. Arezzo på ca 300möh.

Klättringarna är väl inte lika långa som då jag varit i Dolomiterna och cyklat, men å andra sidan, när vi var i Toscana förra gången (2012 - bodde då i Montecatini Terme), så var cyklingen riktigt bra. Backarna där var oftare brantare än i Dolomiterna.

Vi har även varit i Ligurien två gånger, ( Imperia och Sestri Levante ) och båda liknade Montecatini en hel del.
Jag har ingen anledning att tro att området runt Arezzo skiljer sig allt för mycket. Det ser i alla fall inte ut så på kartan.

Det går att komma upp till åtminstone nästan 1300 möh i de där trakterna (t.ex. Passo Calla, norr om Stia och drygt 6 mil från Arezzo). Ytterligare lite högre är Monte Fumaiolo (NNO om Arezzo). Då blir det nog 15+ mil om man ska fram och tillbaka till Arezzo. Och om du kan tänka dig en 20-milsetapp kan man köra en tur bort till Monte Nerone, drygt 1500 möh. Ligger österut från Arezzo. Likartad dagsetappslängd söderut gör det möjligt att komma upp på Monte Amiata (vägen går upp till någonstans mellan 1600 och 1700 möh).

Ett litet ifrågasättande till DeLiQ:s uttalande om att backarna i Dolomiterna skulle vara snällare. Min uppfattning är att Dolomiterna erbjuder allt möjligt och att det finns gott om riktigt tuffa backar där och de värsta undrar jag om det finns någon motsvarighet till i eller i närheten av Toscana. Om jag skulle ha fel är jag väldigt nyfiken på några exempel på dessa toskanska monsterbackar.

Är kanske inte orimligt att det ofta är "brantare backar" i Toscana där väl bergen i sig oftast är mindre branta/aggressiva? I de trakter av alper jag har cyklat så är merparten av stigningarna slingrande långa serpentiner för att berget i sig är brant. Jmf med här hemma i Sverige där varken behov eller tradition av serpentiner gör att det är "rakt upp" så är det många gånger brantare men självklart kortare stigningar.

Just nu ägnar jag mej åt Google maps och skummar runt efter den typen av vägar som slingrar sej sådär inbjudande så att det sannolikt är en serpentin......Går man sedan in på Strava och hittar segment med tusentals försök så ökar ju sannolikheten för att det är en finfin cykelsträcka. (Inbillar jag mej/hoppas jag)

Du har säkert rätt Göran. Jag har inte alls cyklat lika mycket som du har i Dolomiterna.

Dock, när jag har varit där har de brantaste backarna jag cyklat i varit ca 17-18% som mest, men i både Ligurien och Toscana har vi hittat många backar som haft 22-23%, allt enligt min Garmin.

Och hade vi inte redan varit rejält trötta efter en lång dag när vi passerade den här skylten, hade vi givetvis provat den.

IMG_0415-2.jpg

Ouch!!! 30% tarvar nog viss korrigering av utväxlingen för ett gubbfetto som mej..... Har för mej att det är runt 30% under en sträcka betongväg när man med MTB ska ta sej upp till monte rochetta vid Gardasjön, och det är på gränsen att jag klarar med MYCKETgubbvänlig MTB-utväxling. (3 olika tillfällen)

Via Rafenstein som leder från Bolzano upp mot San Genesio bjuder på en 35%-skylt; http://www.rennradler.it/rennradtou...rafensteiner-strasse-sankt-jakob-im-sand.html

Finns en annan väg upp mot San Genesio (Via San Genesio) som också är brant. Står en skylt vid foten som säger 22%, men när jag kollar ridewithgps verkar det som att den stiger 185 höjdmeter första 800 meterna, d.v.s. närmare 24% snitt. Enligt http://cycloclimbing.com/challenge/challengingclimbs2.html så ska denmaxa på 30%.

Santa Maddalena (också från Bolzano) sägs maxa 25% och snitta närmare 19% i ett par kilometer.

Gamla vägen upp mot Tires (och Passo Nigra) maxar på 24% och på vägen upp mot Presule (precis vid avtaget från vägen mellan Prato Isarco och Siusi, d.v.s. SP24) så finns en skylt med 28%.

Upp till Plan de Corones är maxlutningen 24%. Tyvärr är dock enligt uppgift vägen nu i så dåligt skick att den knappast är körbar med racer.

Om man drar ner lite längre söderut finns Malga Palazzo/Scanuppia som bjuder på en 45%-skylt; http://www.panoramio.com/user/1512430/tags/SCANUPPIA - MALGA PALAZZO Det är dock tror jag egentligen söder om vad som brukar kallas Dolomiterna.

Visserligen ska man alltid ta dessa lutningssiffror med en rejäl nypa salt, men det finns i alla fall en del branta vägar. Sen är det möjligt att maxlutningar över 20% inte är jättevanliga i Dolomiterna. Sen måste jag säga att jag nog missat en del toskanska pärlor, för de backar jag kört i dom trakterna har sällan känts så farliga. Den jobbigaste är nog San Pellegrino in Alpe med start i Castelnuovo di Garfagnana. Den maxar 18% och har någon km som snittar 15%.

Om man vill ha riktigt branta italienska backar är min känsla annars att man ska lite mer västerut i alperna. Muro di Surmano, Alpe Vaccaro, Alpe Rossonbolmo, San Glisente, ... är ju alla backar som garanterat får det att svida i benen (alternativt får en att trilla av cykeln).

Nu blev jag riktigt avis. Som det tidigare har skrivits så kommer bergen vara lägre än i dolomiterna men jösses vilket cykelparadis.
Du kan testa de sista milen på Strade Bianche med målgång på torget i Siena. http://www.steephill.tv/classics/strade-bianche/#route-map
Ett annat tips är att följa SR 222 (chianti road) mellan Siena och Florens. Där cyklar du förbi de bästa vinhusen i Chianti.

Håller med bigmollo, väg 222 är magisk att cykla på. Vi har hyrt hus utanför Sienna 4 veckor i sommar och jag sitter och fantiserar om vilka rundor som ska genomföras. En garanterad är till Montalcino, lär bli ca 12 mil t o r från huset med en riktigt bra klättring upp till byn/staden. Jag upplever Toscana som väldigt kuperat och det är sällan man kör på platten, har dock inte erfarenhet från området runt Arezzo. Det är i alla fall inga problem att äta god mat i hela regionen och man behöver heller inte vara törstig :)

Lycka till och ha kul!

Forsätter du söderut från Montalcino och klämmer Monte Amiata så får du en ännu bättre klättring (och en riktig heldagstur)!

bigmollo sa:
Nu blev jag riktigt avis. Som det tidigare har skrivits så kommer bergen vara lägre än i dolomiterna men jösses vilket cykelparadis.
Du kan testa de sista milen på Strade Bianche med målgång på torget i Siena. http://www.steephill.tv/classics/strade-bianche/#route-map
Ett annat tips är att följa SR 222 (chianti road) mellan Siena och Florens. Där cyklar du förbi de bästa vinhusen i Chianti.

Ett av prelbokade alternativ är ett hus i närheten av Impruneta, vilket ju borde vara hyggligt placerat för dessa tipsen?

Lutar nu åt boende på en vingård i närheten av Lastra a Signa (som är en förort till Florens ca 15-20 km väst/sydväst om Florens).

Verkar ju vara några mil från SR 222 så det får bli någon enstaka tur av typen långtur. Brukar hålla 6-7 mil under sommarsemestrarna i Italien utom en eller två turer som får ta hela dagen i anspråk.

Det finns en del enstaka välprövade Stravasegment i området runt Lastra a Signa som kanske kan innebära att det finns pärlor även här?
Hur är det med vetskap och erfarenheter från detta område? (utgångspunkt väster om Florens, omkring empoli)

JPL sa:
Lutar nu åt boende på en vingård i närheten av Lastra a Signa (som är en förort till Florens ca 15-20 km väst/sydväst om Florens).

Verkar ju vara några mil från SR 222 så det får bli någon enstaka tur av typen långtur. Brukar hålla 6-7 mil under sommarsemestrarna i Italien utom en eller två turer som får ta hela dagen i anspråk.

Det finns en del enstaka välprövade Stravasegment i området runt Lastra a Signa som kanske kan innebära att det finns pärlor även här?
Hur är det med vetskap och erfarenheter från detta område? (utgångspunkt väster om Florens, omkring empoli)

När jag och frugan bodde i Montecatini Terme så cyklade vi på flera av vägarna i Montalbano (bergsryggen som går mellan Lastra a Signa och Montecatini).
Där finns många fina småvägar med lite trafik. En del riktigt branta (+20%) vägavsnitt finns det också där.

Kuriosa:
Proffsloppet Larciano Grand Prix ( Gran Premio Industria e Artigianato ) som kördes 6 mars i år, går på vägarna i området,
( jag har loppet som Real-video till min trainer, men kartan och videon stämmer inte riktigt överens och bansträckningen verkar inte vara samma från år till år ).
Här är årets bana: http://www.larcianeseciclismo.com/planimetria.html
Min videobana är från Lamporeccio via SanBaronto, Fornello och vidare till Vinci och tillbaka till Lamporeccio.

Intressant, kanske blir en bra bas att köra en del turer utmed SP9 som verkar slingra sej fram bland berg och dalar, vilket väl då är en stor del av din video?

JPL sa:
Intressant, kanske blir en bra bas att köra en del turer utmed SP9 som verkar slingra sej fram bland berg och dalar, vilket väl då är en stor del av din video?

SP9 är mycket trevlig (fast lite bättre i verkligheten än på trainer ;-) )
Det här "monumentet" står när man kommit in i San Baronto norrifrån, precis till höger om det finns en lite bänk att vila sig på om man är trött efter klättringen.
IMG_2553.jpg

Då har man denna utsikten framför sig (från google street wiew)
SanBarontostreetwiew2.jpg

och här syns bänken och en vattenfontän längst till höger där man kan fylla sina flaskor
SanBarontostreetwiew.jpg

Jag tror att bergen norr om Prato skulle kunna vara ett trevligt område att utforska om man vill ha en heldagstur med en hel del upp och ner. Har cyklat från Poretta Terme ner till Barberino på diverse mindre vägar och tyckte det var rätt trevligt. Kändes också som vägar som huvudsakligen är mycket måttlig trafik på.

Tillbaka
Topp