-Andy- sa:
Att rekommendera en nybörjare att köpa en fatbike känns lite dumt. Fatibikes ligger liksom längst ut på skalan (det är verkligen en nischcykel).
Vill man ha lite mer luft i däcken är nog 27,5"+ eller 29"+ cyklar (en "vanlig" mtb fast med lite bredare däck) ett bra mycket bättre val för en nybörjare eftersom cykeln ligger lite längre in mot mitten på skalan och därmed inte har alla de nackdelar som en fatbike ändå har. Plus-cyklarna tycker jag är en bra kompromiss ungefär som 27,5"-cyklarna.
Det där med underlag kan verkligen diskuteras. Många tror att man kan cykla helt fritt ute i skogen på vintern och att däcken fungerar som snöskor, men i praktiken är det skoterspår och upptrampade stigar som gäller. På vintern är den redan tröga och sega fatbiken ännu trögare och segare, men en del verkar tycka det är roligt ändå.
Alla tycker olika, men för egen del och alla cykelkompisar som jag känner håller med, dvs. att fatbikes är coola, men segheten, tyngden och trögheten (när man svänger) tar rätt snabbt död på glädjen. Men visst, de är coola cyklar, men som sagt väldigt nischade. Vill man ha volym så är nog en pluscykel bättre för någon som definierar sig som nybörjare.
Det kan tyckas dumt att rekomendera en nybörjare att köpa en fatbike... Ja.
Men av någon anledning så är det oftast nybörjarna som trivs bäst med fatbikens "trygga" egenskaper. Erfarna MTB-cyklister som är van att bomba fram i skogen utan att bli rädda för alla stenar och rötter har inte samma nytta av de feta däcken och ser därför ofta fler nackdelar än fördelar med dom feta däcken.
Jag gillar själv 27,5+ väldigt mycket och tycker att det är riktigt najs att cykla med, men jag känner inte att jag skulle vilja byta bort mina 4,8 mot 3,0. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en 27,5+ eller 29+ som komplement till tjockisen ifall man skulle ha bråttom någon gång. Kanske blir det en Plus-cykel om jag skulle byta bort min gamla 26-tums AM-hoj som ändå nästan aldrig används. Eller kanske bara ett hjulsett med Plus-hjul till fatbiken... Plus-hjulen får lätt plats på fatbiken iallafall.
Skoterspår, upptrampade stigar och andra lämpliga ställen att cykla fatbike på finns det mycket av här där jag bor, så vintercyklingen med fatbiken är riktigt najs även om det inte går lika fort som med en landsvägs-cykel på torr asfalt, eller en DH-cykel i nedförsbacke.
Och jag som inte jämt har bråttom gillar även att gå med snöskor de dagar föret är för löst för att det ska vara kul att cykla fatbike. Och ofta går man ganska djupt ner i snön med snöskorna. Det behövs ganska rejäl skare för att det ska bära även med 36-tums snöskor.
Men åter till cykling med fatbike på vintern... En fin vinterdag med fina spår eller bärande skare så är det lika kul som en bra dag med DH cykeln i bikeparken eller valfri MTB (tex.fatbike) på sommarstig.
Alla tycker som sagt olika... Fatbike är inte för alla. Vissa gillar inte fatbikes. Vissa gillar fatbikes.
Ofta är det dom som är van med en dyr heldämpad stigcykel som har svårast att uppskatta en billig fatbikes "sega"/trygga egenskaper, medan nybörjarna gillar fatbikens "trygga"/sega egenskaper.
Jag gillar fatbike av någon anledning. Roligaste cykeln jag haft (Jo jag har/har haft ganska många olika cyklar). Mycket möjligt att även Pyramyra skulle gilla fatbike? Men det kan även vara det motsatta.
Vilket val han än gör så finns det chans att han kommer att vilja ha en annan cykel efter ett tag...
(första cykeln är ofta en "test-cykel" för att ha något att cykla på tills man vet vad man vill ha. Sedan kan man köpa den cykel man vill ha, så man har något att cykla på tills man vill ha någon annan cykel... n+1... Alltid n+1.)
Hm... Jag gillar fatbike... Detta måste innebära att jag är en nybörjare...
Hm...
Eller så är det känslan han beskriver i detta klipp jag gillar?
"Off the Beaten Path" Extended Trailer
Men som alltid är det bäst att man får prova ordentligt och bilda sig en egen uppfattning innan man köper något.