MTB eller fatbike

Pyramyra

Ny medlem
MTB eller fatbike
Ännu en cykelfråga. Jag vill cykla på stigar, gärna året om. Inte använda cykeln till annat (har en treväxlad som jag pendlar med till jobbet). Jag är nybörjare och feg och vill inte cykla snabbt utan motionera mig själv och hunden. Vad ska jag välja? Mountainbike eller fatbike? Jag är främst ute efter en begagnad cykel. Tacksam för alla svar ?

MTB eller fatbike
Fatbike är ingen cykel man köper som första cykel (menar första riktiga MTB). Det är lite av en nisch vilket innebär att du verkligen bör vara säker på att du verkligen vill ha en fatbike innan du köper en, annars är risken stor att du blir besviken.

MTB eller fatbike
var bor du? har du snö där uppe om vintern?

Pyramyra sa:
Ännu en cykelfråga. Jag vill cykla på stigar, gärna året om. Inte använda cykeln till annat (har en treväxlad som jag pendlar med till jobbet). Jag är nybörjare och feg och vill inte cykla snabbt utan motionera mig själv och hunden. Vad ska jag välja? Mountainbike eller fatbike? Jag är främst ute efter en begagnad cykel. Tacksam för alla svar ?

MTB eller fatbike
Köpte precis min första 'riktiga' cykel, som blev en fatbike. Har den till samma sak som dig, rastar hunden och brötar i skogen. Är jättenöjd med mitt val :).

MTB eller fatbike
onekw sa:
Köpte precis min första 'riktiga' cykel, som blev en fatbike. Har den till samma sak som dig, rastar hunden och brötar i skogen. Är jättenöjd med mitt val :).

Hur resonerade du när du valde fatbiken? Vad såg du för fördelar? Har du upptäckt andra fördelar sedan du började använda den?

MTB eller fatbike
-Andy- sa:
Fatbike är ingen cykel man köper som första cykel (menar första riktiga MTB). Det är lite av en nisch vilket innebär att du verkligen bör vara säker på att du verkligen vill ha en fatbike innan du köper en, annars är risken stor att du blir besviken.

Hmm... Håller inte riktigt med dig här.
Jag har lånat ut cyklar av alla möjliga modeller till folk som inte cyklat i skogen tidigare, och konstigt nog brukar fatbiken funka bäst för dom som inte är van att cykla i skogen.
Är man ute själv och med hunden utan att ha bråttom så känns fatbiken som ett bra alternativ om man vill cykla stig med hunden även på sommaren.
Vill man cykla fort på grusväg och slät stig så finns det helt klart bättre val, men på riktig stig så är min erfarenhet att nybörjare ofta känner sig tryggare med feta hjul och därför håller farten bättre när det blir stökigt (men nu handlar ju inte detta om att vara snabb, utan om att slippa vara rädd och långsam).

Som första skogs-cykel för att vara ute med hunden? Ja, varför inte?
Se bara till att du köper en med riktigt bra däck, annars är risken stor att du blir besviken.

MTB eller fatbike
För det första har jag en fethjuling sedan tidigare fast i form av en kickbike och gillar egenskaperna väldigt mycket. Plus att jag gillar tanken med att en cykel klarar alla underlag. Dessutom är det mycket för träning så om den går lite trögare så gör det ju inget heller. Ruggigt skoj att cykla överallt!

MTB eller fatbike
Att rekommendera en nybörjare att köpa en fatbike känns lite dumt. Fatibikes ligger liksom längst ut på skalan (det är verkligen en nischcykel).

Vill man ha lite mer luft i däcken är nog 27,5"+ eller 29"+ cyklar (en "vanlig" mtb fast med lite bredare däck) ett bra mycket bättre val för en nybörjare eftersom cykeln ligger lite längre in mot mitten på skalan och därmed inte har alla de nackdelar som en fatbike ändå har. Plus-cyklarna tycker jag är en bra kompromiss ungefär som 27,5"-cyklarna.

Det där med underlag kan verkligen diskuteras. Många tror att man kan cykla helt fritt ute i skogen på vintern och att däcken fungerar som snöskor, men i praktiken är det skoterspår och upptrampade stigar som gäller. På vintern är den redan tröga och sega fatbiken ännu trögare och segare, men en del verkar tycka det är roligt ändå.

Alla tycker olika, men för egen del och alla cykelkompisar som jag känner håller med, dvs. att fatbikes är coola, men segheten, tyngden och trögheten (när man svänger) tar rätt snabbt död på glädjen. Men visst, de är coola cyklar, men som sagt väldigt nischade. Vill man ha volym så är nog en pluscykel bättre för någon som definierar sig som nybörjare.

MTB eller fatbike
-Andy- sa:
Att rekommendera en nybörjare att köpa en fatbike känns lite dumt. Fatibikes ligger liksom längst ut på skalan (det är verkligen en nischcykel).

Vill man ha lite mer luft i däcken är nog 27,5"+ eller 29"+ cyklar (en "vanlig" mtb fast med lite bredare däck) ett bra mycket bättre val för en nybörjare eftersom cykeln ligger lite längre in mot mitten på skalan och därmed inte har alla de nackdelar som en fatbike ändå har. Plus-cyklarna tycker jag är en bra kompromiss ungefär som 27,5"-cyklarna.

Det där med underlag kan verkligen diskuteras. Många tror att man kan cykla helt fritt ute i skogen på vintern och att däcken fungerar som snöskor, men i praktiken är det skoterspår och upptrampade stigar som gäller. På vintern är den redan tröga och sega fatbiken ännu trögare och segare, men en del verkar tycka det är roligt ändå.

Alla tycker olika, men för egen del och alla cykelkompisar som jag känner håller med, dvs. att fatbikes är coola, men segheten, tyngden och trögheten (när man svänger) tar rätt snabbt död på glädjen. Men visst, de är coola cyklar, men som sagt väldigt nischade. Vill man ha volym så är nog en pluscykel bättre för någon som definierar sig som nybörjare.

Det kan tyckas dumt att rekomendera en nybörjare att köpa en fatbike... Ja.
Men av någon anledning så är det oftast nybörjarna som trivs bäst med fatbikens "trygga" egenskaper. Erfarna MTB-cyklister som är van att bomba fram i skogen utan att bli rädda för alla stenar och rötter har inte samma nytta av de feta däcken och ser därför ofta fler nackdelar än fördelar med dom feta däcken.

Jag gillar själv 27,5+ väldigt mycket och tycker att det är riktigt najs att cykla med, men jag känner inte att jag skulle vilja byta bort mina 4,8 mot 3,0. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en 27,5+ eller 29+ som komplement till tjockisen ifall man skulle ha bråttom någon gång. Kanske blir det en Plus-cykel om jag skulle byta bort min gamla 26-tums AM-hoj som ändå nästan aldrig används. Eller kanske bara ett hjulsett med Plus-hjul till fatbiken... Plus-hjulen får lätt plats på fatbiken iallafall.

Skoterspår, upptrampade stigar och andra lämpliga ställen att cykla fatbike på finns det mycket av här där jag bor, så vintercyklingen med fatbiken är riktigt najs även om det inte går lika fort som med en landsvägs-cykel på torr asfalt, eller en DH-cykel i nedförsbacke.
Och jag som inte jämt har bråttom gillar även att gå med snöskor de dagar föret är för löst för att det ska vara kul att cykla fatbike. Och ofta går man ganska djupt ner i snön med snöskorna. Det behövs ganska rejäl skare för att det ska bära även med 36-tums snöskor.
Men åter till cykling med fatbike på vintern... En fin vinterdag med fina spår eller bärande skare så är det lika kul som en bra dag med DH cykeln i bikeparken eller valfri MTB (tex.fatbike) på sommarstig.

Alla tycker som sagt olika... Fatbike är inte för alla. Vissa gillar inte fatbikes. Vissa gillar fatbikes.
Ofta är det dom som är van med en dyr heldämpad stigcykel som har svårast att uppskatta en billig fatbikes "sega"/trygga egenskaper, medan nybörjarna gillar fatbikens "trygga"/sega egenskaper.
Jag gillar fatbike av någon anledning. Roligaste cykeln jag haft (Jo jag har/har haft ganska många olika cyklar). Mycket möjligt att även Pyramyra skulle gilla fatbike? Men det kan även vara det motsatta.

Vilket val han än gör så finns det chans att han kommer att vilja ha en annan cykel efter ett tag...
(första cykeln är ofta en "test-cykel" för att ha något att cykla på tills man vet vad man vill ha. Sedan kan man köpa den cykel man vill ha, så man har något att cykla på tills man vill ha någon annan cykel... n+1... Alltid n+1.)

Hm... Jag gillar fatbike... Detta måste innebära att jag är en nybörjare...
Hm...
Eller så är det känslan han beskriver i detta klipp jag gillar?

"Off the Beaten Path" Extended Trailer

Men som alltid är det bäst att man får prova ordentligt och bilda sig en egen uppfattning innan man köper något.

MTB eller fatbike
Ditt ord är mitt ord Lars.E. :-) Har också fulldämpade cyklar i garaget med olika slaglängd men av någon underlig anledning så faller valet på fatbiken om syftet inte är att cykla mer renodlat utför. Generellt sett tror jag fler skulle ha skoj på en fatbike än vad man kan tro. Vanligaste kommentaren jag får höra när oinvigda testar min är -"trodde det skulle rulla mycket trögare!?"

Men det är också rätt stor skillnad på fatbike och fatbike. Bara att se över vad man har för däck, däcktryck och slang gör rätt mycket för upplevelsen med en sådan cykel.

Som mycket annat är det smak o tycke. Som tidigare sagts - prova och se vad du gillar!

MTB eller fatbike
Pyramyra sa:
Jag bor i Norrland. Snö och fina cykelstigar även på vintern ?

Snöläget varierar ju rätt mycket beroende på vart i Norrland man bor. Hur mycket och hur länge du har snö kan vara avgörande för valet. Fatbike är riktigt roligt under vintern då man kan köra skoterspår med den. Har man vanlig MTB blir det bara väg och det är inte lika kul och dessutom mycket kallare då det oftast blir mer fartvind.

MTB eller fatbike
Fatbikes är inte sega, tröga och tunga. Det finns sega och tröga fatbikes men alla är inte sådana. Jag har cyklat det mesta men sedan jag köpte fatbiken rullar bara den och racern, xc: en, ss:en och cx:en står still. Hade kag bara en cykel så skulle jag absolut valt fatbiken. MEN, men, den är inte snabbast. Då ska du köpa en kolfiber 29a (men det är trååkigt ;)). Det är inte en nish, den är allround!

MTB eller fatbike
Pyramyra sa:

Då rekommenderar jag fatbike. När jag skaffade fatbike 2012 blev cykelsäsongen mer än dubbelt så lång och vintern blev den roligaste cykelsäsongen. Sommaren blev som en slags bonus.

MTB eller fatbike
Kan bara hålla med vad många skrivit redan! Har både cross och 29:a HT som bara används när det ska gå fort med kompisarna! Ska jag själv bara ut å njuta tar jag alltid fatbiken och fick jag bara ha en cykel så blir det en sån :)

Bilagor

• IMGP7650.JPG
    IMGP7650.JPG
    393 KB · Besök: 242
MTB eller fatbike
Cannondale jekyl 1000 sa:
Pyramyra sa:

Snöläget varierar ju rätt mycket beroende på vart i Norrland man bor. Hur mycket och hur länge du har snö kan vara avgörande för valet. Fatbike är riktigt roligt under vintern då man kan köra skoterspår med den. Har man vanlig MTB blir det bara väg och det är inte lika kul och dessutom mycket kallare då det oftast blir mer fartvind.

Vi är många som cyklar i skogen på vintern. Det fungerar hur bra som helst med vanliga MTB-cyklar också.

MTB eller fatbike
Lulle sa:
-Andy- sa:
Tiki sa:
Som mycket annat är det smak o tycke. Som tidigare sagts - prova och se vad du gillar!

Helt rätt. Testa och jämför. Allt annat är dömt att misslyckas.

Jag tror att det är ganska många här som har valt att inte köpa fatbike utan att testa innan och är nöjda. Jag har svårt att se varför det skulle vara dömt att misslyckas.

Du tycker alltså att en nybörjare som inte ha en aning om vad han vill ha bara ska köpa något utan att testa?! Att du är villig och kasta bort dina egna pengar är en sak, men att tycka att andra ska göra det är verkligen korkat.

Det finns massor med olika fatbikes och ännu fler "vanliga" MTBer inkl. plus-cyklar och alla skiljer sig åt. Att bara köpa något helt random utan att testa är bland det dummaste man kan göra.

MTB eller fatbike
cola sa:
Fatbikes är inte sega, tröga och tunga. Det finns sega och tröga fatbikes men alla är inte sådana. Jag har cyklat det mesta men sedan jag köpte fatbiken rullar bara den och racern, xc: en, ss:en och cx:en står still. Hade kag bara en cykel så skulle jag absolut valt fatbiken. MEN, men, den är inte snabbast. Då ska du köpa en kolfiber 29a (men det är trååkigt ;)). Det är inte en nish, den är allround!

Hm, jo fatbikes påverkas av fysikens lagar och det blir därför per automatik tröga och sega i förhållande till icke fatbikes. Googla "roterande massa" och "gyroefekt" så får du se. Däcken och även fälgarna väger mer vilket man garantera känner av. Alla som använder vintedäck på cykeln vet vad jag pratar om. På fatbikes sitter tyvärr vikten på fel ställen. Hade vikten suttit på ramen så hade det varit något helt annat.

MTB eller fatbike
Med hjärtat tänkte jag fatbike.

Men jag tror att skeptikerna har rätt. Fatbikes är en nischprodukt. Dessutom är det är ordentlig skillnad mellan de två olika fatbikes jag haft nöjet att prova - en Surly och en White.

Skulle du köpa dig nån Canyon eller Radon 27,5 eller 29 HT med luftgaffel på postorder för runt 7-8000 kr och då kan du köra ett år eller två och ändå få 5000 för den om du tröttnat eller känner för något fräckare. Då har du en otroligt mångsidig apparat.

Den enda jag känner som trillat dit på fatbike (PeterA) har lång och mångsidig erfarenhet av olika cyklar - typ som @cola - men jag tror att det är en väg man behöver vandra själv.

MTB eller fatbike
-Andy- sa:
Pyramyra sa:

Vi är många som cyklar i skogen på vintern. Det fungerar hur bra som helst med vanliga MTB-cyklar också.

Nej det gör det ej. Inte om man som jag har riktig vinter med snödjup på 100-140cm snö och minusgrader månader i sträck.

MTB eller fatbike
-Andy- sa:
Nej det gör det ej. Inte om man som jag har riktig vinter med snödjup på 100-140cm snö och minusgrader månader i sträck.
+1
Fast för mig räcker det med 10cm upptrampad snö, för att hjulen ska gräva ner sig och göra minsta uppförsbacke till ett oöverstigligt hinder.

MTB eller fatbike
-Andy- sa:
cola sa:

Hm, jo fatbikes påverkas av fysikens lagar och det blir därför per automatik tröga och sega i förhållande till icke fatbikes. Googla "roterande massa" och "gyroefekt" så får du se. Däcken och även fälgarna väger mer vilket man garantera känner av. Alla som använder vintedäck på cykeln vet vad jag pratar om. På fatbikes sitter tyvärr vikten på fel ställen. Hade vikten suttit på ramen så hade det varit något helt annat.

Jag kan fysikens lagar och kan inte annat än undra hur många olika fatbikes du kört och i hur många olika förhållanden. Kanske är du rik av erfarenhet och då kan vi konstatera att det var den delade baken som var skillnaden. Med rätt däck, slang och fälg kommer man långt. Min fatbike är mycket trevligare och snabbare på många delar som jag hatade med min min AM. Jämfört med min am är fatbike mycket mer allround och jag skulle aldrig byta den mot en kol 29a. Jag skrev det jag skrev utifrån erfarenhet, upplevelse och känsla och de stämmer inte alltid så bra överens med fysikens lagar. Jag ser vad min son kan göra med sin 24" fatbike som han inte kunde göra med sin vanliga 24a för två veckor sedan och kan bara konstatera att fatbike är en allätare av rang, oavsett vad fysiken säger. Att underhållet är minimalt tack vare avsaknaden av dämpare mm (om man inte nyttjar Bluto) är bara ytterligare en fördel. Så sluta googla känsla, upplevelse och erfarenhet, det hittar du inte där, låna en rapp fatbike och ut o ha kul istället (men anmäl dig inte till att köra Vasan på den..).

MTB eller fatbike
Har cyklat på 29+ Trek Stache och den är helt fantastiskt. True Explorer's bike. Den låter dig cykla där en vanlig cykel behöver att bäras. Om du testar nya spår och hamnar i någon skit underlag då kan du fortfarande cykla. Dessutom , de 3.0" 29+ däck är bara 12-15mm större i radie än 2.1" vanlig 29:edäck så du kan köpa en sån cykel och ibland köra på vanliga 29 hjul.

MTB eller fatbike
Många tvärsäkra påståenden om hur sega och tröga fatbikes är. Det kanske är så att en behöver gå vägen via instegshardtail, racehoj, heldämpad, heldämpad allmountain, singlespeed, racer, cyklokross för att sedan landa i en fatbike?

Jag har hur kul som helst på min fatbike. Det är cykelglädje på riktigt. Så jag är ju självklart partisk.

Kan du inte låna cyklar av några i närheten? Testcykla en "vanlig" mtb och sedan en fatbike i samma prisklass. Finsn säkert folk här som kan tänka sig att låta dig testa.

MTB eller fatbike
Hade fantastiskt roligt på min Pugsley men det går inte komma ifrån att en "modern" fatbike typ Dude är en helt annan best!! Geometri, andra hjul och däck gör verkligen skillnad. Min 29" FS känns tråkig i jämförelse. =)

MTB eller fatbike
-Andy- sa:
cola sa:

Är det av samma anledning man inte ska rekommendera en MTB under 50.000kr till en nybörjare? Alla billiga cyklar är ju just tunga och sega i förhållande till dom dyrare.
Vist, man kan inte komma ifrån att en cykel med större och tyngre däck blir lite segare men som nöjescykel behöver det ju inte betyda att en sådan cykel är tråkigare att cykla på. Alla ser inte det roliga i att till varje pris ta sej så fort som möjligt från punkt A till punkt B.

Om man inte:

vill tävla
cykla till jobbet så fort som möjligt så att man kan ligga kvar så länge som möjligt i sängen
hellre väljer en trygg grusvägen framför en outforskad stig

om man istället vill:

se varje cykeltur som ett äventyr och alltid är nyfiken på nya platser att ta sej till på cykeln
hellre kör ett skoterspår än harvar grusväg med dubbdäck
sätter större värde i att ha klarat att cykla en besvärlig sträcka än att ha cyklat en sträcka på kort tid

Då är troligtvis fatbike något för dej.

MTB eller fatbike
Alla ser inte det roliga i att till varje pris ta sej så fort som möjligt från punkt A till punkt B.

Om man inte:

vill tävla
cykla till jobbet så fort som möjligt så att man kan ligga kvar så länge som möjligt i sängen
hellre väljer en trygg grusvägen framför en outforskad stig

om man istället vill:

se varje cykeltur som ett äventyr och alltid är nyfiken på nya platser att ta sej till på cykeln
hellre kör ett skoterspår än harvar grusväg med dubbdäck
sätter större värde i att ha klarat att cykla en besvärlig sträcka än att ha cyklat en sträcka på kort tid

Då är troligtvis fatbike något för dej.
det här var ju årets citat. Bra skrivet. Tillhör denna kategori helt klart. Inser jag nu :)

Tillbaka
Topp