• Specialized Camber - The Tråd

Av:
    Roger_Edvinsson
    Det börjar bli några stycken på forumet som just kvitterat ut sina nya Cambers och istället för att förpesta "visa din Specialized" tråden med massa tekniskt mumbojumbo så borde denna förnäma hoj ha en egen tråd :-)

Så vad har ni för planer för era Cambers?
    Uppdateringar?
    Brain eller inte Brain?
    XC eller bara stigcykling?

Själv stormtrivs jag efter ynka 10 mil i sadeln och kommer använda den till precis allt i sommar, förutom som trainerhäck där min gamla spark får tjänstgöra...

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

• Re: Specialized Camber - The Tråd

Av:
    Agnanaurion
    Kommer inte uppgradera något vad jag vet. Nöta och sköta bara :)

Av:
    lundatok
    Uppgraderad lite överallt. Funkar på långlopp och lite allt möjligt.
    2016-03-29 18.14.20.jpg

Av:
    trailbiker
    Byta styrstam är närmast tror jag...

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com

Av:
    NickPick
    Agnanaurion skrev:

Har du också blivit med camber? :) berätta mer!

Köpte en camber comp carbon i storlek large. 13,2kg ur lådan. Tror den väger 12,85 med pedaler nu.
    Märkte ingen skillnad på fast track och ground control fram så fast track får sitta kvar. Bak har jag ett renegade 29x1,95 som imponerar faktiskt. Förstår att fasttrack/renegade är en poppis kombo. Billiga och bra!

Ska kapa ner styret från 750 till 720/730 och byta stam från 75 till 90 också. Men det går ju hand i hand med att korta stammen 10mm per 25mm bredare styre. :)

Väldigt nöjd med cykeln! Cyklade anthem 29 innan. Men den blir nog kvar också. cyklar i rätt platta steniga Gästrikland.

Av:
    Agnanaurion
    NickPick skrev:
    Agnanaurion skrev:

Har du också blivit med camber? :) berätta mer!

Köpte en camber comp carbon i storlek large. 13,2kg ur lådan. Tror den väger 12,85 med pedaler nu.
    Märkte ingen skillnad på fast track och ground control fram så fast track får sitta kvar. Bak har jag ett renegade 29x1,95 som imponerar faktiskt. Förstår att fasttrack/renegade är en poppis kombo. Billiga och bra!

Ska kapa ner styret från 750 till 720/730 och byta stam från 75 till 90 också. Men det går ju hand i hand med att korta stammen 10mm per 25mm bredare styre. :)

Väldigt nöjd med cykeln! Cyklade anthem 29 innan. Men den blir nog kvar också. cyklar i rätt platta steniga Gästrikland.
    Köpte XL-comp:en som PP hade :) stört nöjd hittils. Gillar verkligen den mer upprätta sitsen i högfartssvängar. Känns som att vikt och kontroll hamnar mer mitt i cykeln än förr. Vi tar en runda ihop snart? :)

Av:
    Roger_Edvinsson
    Camber Comp Carbon blev mitt val och då i smått gigantiska XL.
    Men man kan inte välja på så mycket när man har korta ben :-)

Kommer köra 90% stigcykling men är även inbokad på 5-6 långlopp likt Vasan och Lidingö under 2016 och så den riktiga utmaningen, ett 6 dagars etapplopp i Polen.
    Cambern valdes då den i mina ögon är en riktigt kompetent XC hoj som ändå är rolig att bomba stig med.

Gjorde en Bikefit direkt vid köpet och bytte då sadel till en 155mm Phenom Expert, Stenhård men helt fantastiskt bekväm.
    Dessutom fick framgaffeln ge vika för en Svensk variant.

Just nu sitter det en 45mm styrstam för stigcykling och Chunky Monkey 2.4" både fram och bak.
    Dessa däck är helt magiska nu när de sitter tubless på de breda Traversen, men på långloppen blir det Tune Race 2.0 eller Specialized Carbonhjul och då med Renegage och FastTrack (om det inte är blött för då blir de sjukt hala) och så blir det stel pinne till sadeln.

hoppas man kommer ner på ca 12kg till slut vilket är likvärdigt med den Spark jag cyklat innan.

Roger Edvinsson

Av:
    KJS
    Blev några små uppdateringar för att få den mer XC orienterad.

Roval Control SL Torque Tube
    Styre utan rise
    Phenom sadel
    och större klinga

Enda jag egentligen har att invända är att jag nog hellre haft Xlock än Spike Valve på gaffeln.

Av:
    erdu
    Expert Carbon EVO 2014 rullar i skogarna runt Stockholm. Bytt till Roval Carbon Traverse SL, 50mm styrstam och S-works minirise styre.

Klart nöjd med Slaughter/Butcher kombo bak/fram.

Av:
    PKJoacim
    Roger_Edvinsson skrev:
    Camber Comp Carbon blev mitt val och då i smått gigantiska XL.
    Men man kan inte välja på så mycket när man har korta ben :-)

Kommer köra 90% stigcykling men är även inbokad på 5-6 långlopp likt Vasan och Lidingö under 2016 och så den riktiga utmaningen, ett 6 dagars etapplopp i Polen.
    Cambern valdes då den i mina ögon är en riktigt kompetent XC hoj som ändå är rolig att bomba stig med.

Gjorde en Bikefit direkt vid köpet och bytte då sadel till en 155mm Phenom Expert, Stenhård men helt fantastiskt bekväm.
    Dessutom fick framgaffeln ge vika för en Svensk variant.

Just nu sitter det en 45mm styrstam för stigcykling och Chunky Monkey 2.4" både fram och bak.
    Dessa däck är helt magiska nu när de sitter tubless på de breda Traversen, men på långloppen blir det Tune Race 2.0 eller Specialized Carbonhjul och då med Renegage och FastTrack (om det inte är blött för då blir de sjukt hala) och så blir det stel pinne till sadeln.

hoppas man kommer ner på ca 12kg till slut vilket är likvärdigt med den Spark jag cyklat innan.

Det måste ha varit dej jag pratade med i kön till friplåtarna till cykelmässan. Hittade du något av intresse på mässan? Lycka till i Polen.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    Johan A
    Expert Carbon 2013. Har satt på en kortare styrstam, bytt hjul till ett par Roval Control SL 29, tagit bort framväxeln och satt på en 42T som största bak men annars är den typ original. Har som vanligt ingen aning om vad den väger. Butcher fram och Ground Control bak, stansade.

Trivs som fisken i vattnet med den och har inga planer på att byta.
    11722573_10152994147414013_102852807667106499_o.jpg

Av:
    jensclaudius
    Trivs ruskigt bra med min camber carbon 2016.
    Har än så länge endast bytt gaffel men ska byta ut bromsarna mot xt då jag inte riktigt trivs med de som sitter på. Nya hjul står högt upp på listan. Men nästa uppgradering blir en större klinga så man inte behöver trampa ihjäl sig på platten.

Helt galet hur rolig cambern är i skogen och grym när man klättrar uppför som står på nedför.

Av:
    Mejten
    Köpte min Camber förra året Evo-modellen! Min första heldämpade är helt förälskad i cykeln används i första hand för stigbombning i Stockholm, ett o annat XC uppdrag som Lida Loop mm.
    Uppdatering för i år blev följande:
    -Ny framgaffel, Pike 130 mm slag, för lite mer aggressiv åkning utför
    -Singelklinga fram, Hope 30t, har behållt 10-delat bak
    -Commandpost
    Önskelistan
    Nya hjul
    image.jpeg

Av:
    NickPick
    Agnanaurion : det vet du! Vad väger en ALU i xl?
    Roger edvinsson. Tack för offsetkollen!

Camber comp carbon 2016 i large.
    Esi racers edge, 32tklinga (snart 34t oval), pro kolfiberstyre 720mm 5mm rise, ashima ai2 160mm bak och originalbakskivan på 180 fram(jag väger 66kg...), tubeless renegade bak och fast track fram. Cykeln är väldigt trevlig :) kommer från en något lättare anthem.
    20160329_114029_HDR.jpg

Av:
    Agnanaurion
    Ptja... En motsvarande epic väger 12,5. Säger det något? Där omkring skulle jag gissa i alla fall

Av:
    Agge
    Tja

Jag har en Camber Evo 2015 i storlek M som är standard förrutom en Command Post och Mudhugger stänkskärm fram. Är nöjd på det stora hela för att inte säga supernöjd. Dock är jag sugen på en kortare styrstam för att få den lite livligare fram och (inbillar jag mig) lättare att få upp på bakhjulet och bunny hoppa med. Vilken längd kör ni som har bytt och var det stor skillnad?

Av:
    Roger_Edvinsson
    PKJoacim skrev:

Det måste ha varit dej jag pratade med i kön till friplåtarna till cykelmässan. Hittade du något av intresse på mässan? Lycka till i Polen.

Ja tack för pratstunden.

Tyckte mässan var grymt intressant och många av de jag ville prata med fanns på plats.

Dessutom "förnedrade" jag mig offentligt på Activitus testcykel under söndagen. 😁

Roger Edvinsson

Av:
    Roger_Edvinsson
    Agge skrev:
    Tja

Jag har en Camber Evo 2015 i storlek M som är standard förrutom en Command Post och Mudhugger stänkskärm fram. Är nöjd på det stora hela för att inte säga supernöjd. Dock är jag sugen på en kortare styrstam för att få den lite livligare fram och (inbillar jag mig) lättare att få upp på bakhjulet och bunny hoppa med. Vilken längd kör ni som har bytt och var det stor skillnad?

45mm med 6grader kör jag i skogen och 85-95 med -6grader för XC.

Roger Edvinsson

Av:
    NickPick
    Mycket sag har ni på gaffeln (revelation)?

Har svårt att få den bra inställd känner jag. Har läst lite och många verkar rekommendera max 20% sag sittandes. Med kort stam har man ju mindre vikt fram när man sitter. Ställer man in 25 eller 30 sittandes så blir det ännu mer nät man står lite framåt, väl.
    Nu väger den 12.69 med flaskhållare. Styre på 720mm var mer min melodi. Stammen på 75 byts nog mot en 90. Osäker på det bara.

Av:
    Bjornstromblad@hotmail.com
    Hämtar min camber Comp carbon på torsdag. Ska jag byta ngt direkt på den tycker ni?

Av:
    NickPick
    Bjornstromblad@hotmail.com skrev:
    Hämtar min camber Comp carbon på torsdag. Ska jag byta ngt direkt på den tycker ni?

Framklingan är ju 28t... Men den är förmodligen perfekt om du ska till alperna :)

Av:
    JT
    Får man plats med 142+-nav i Camber Carbon 2014?

Av:
    lundatok
    Osäker, jag har en 2015 som har 142+.

Av:
    dnleriksson
    JT skrev:

Står nog i arkivet på deras hemsida. Det står på min Stumpjumper iaf.
    Står det inte på kedjestaget eller sadelstaget förresten? Det gör det nog på min... Tror jag...

/Daniel

Av:
    jensclaudius
    JT skrev:

Om man vågar lite på infon här så ser det ut att funka:
    https://www.evanscycles.com

Av:
    Roger_Edvinsson
    Enligt flera forum skall det funka, men jag vet inte i praktiken.

Den 2015 camber jag tittade på innan jag slog till på en -16 hade 142+ Roval Control.

Och 2014-15 är väll samma ram.

Roger Edvinsson

Av:
    erdu
    Jag har en 2014 Expert Carbon EVO, och där är det 142+ som gäller.

Av:
    lundatok
    Man kan ju byta till vanliga 142-hjul om man vill, men inte använda 142+-hjul på en ram med vanligt om jag förstår det rätt. Jag byggde nya hjul med vanliga 142-nav och det har funkat fint.

Av:
    Jekman
    NickPick skrev:
    Mycket sag har ni på gaffeln (revelation)?

Har svårt att få den bra inställd känner jag. Har läst lite och många verkar rekommendera max 20% sag sittandes. Med kort stam har man ju mindre vikt fram när man sitter. quote]

Jag har en Revelation (dock på en Stumpy) och upplevde lite samma känsla. Den känslan försvann när jag öka dämparens progressivitet mha att öka antalet distanser (https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/jZXimefkCUGvHBZu79kQGO2o3bMnm0aow_fTug4Z1o8/mtime:1396986995/sites/default/files/techdocs/95-4018-007-000_rev_a_bottomless_tokens.pdf ) på luftsidan av gaffeln. De kostar bara ca 25sek styck och det tar 5 min att förändra/montera. Väl värt att prova, om förändring av styrstam ger en försämrad sittställning!

/Jonas

"Ut och cykla!!"

Av:
    Roger_Edvinsson
    Ibland är man bara svag...
    Skulle bara köpa ett nytt bakdäck inför Lidingö men när Cykelhuset så snyggt placerat en uppsättning kolhjul till rätt peng ja då måste man återgå till gröt på menyn ett tag.

Control Trail SL med keramiska lager sitter som en fläskläpp inför sommarens etapplopp.

1.3kg skalades bort och cykeln blev helt sjukt rapp.

Idag så fortsätter mekverkstan med byte till XC styrstam och en 34T fram.

Roger Edvinsson

image.jpeg

Av:
    NickPick
    Schysst! Vad väger fälgarna? Är nere på 12.7 med dropper.... Tycker nog att den är lite tjock än.

Jag köpte en 34t oval från absoluteblack. Oval gör faktiskt skillnad:)hur mycket sag kör du?
    Att mäta sag enligt benets markering är ju kass. På min börjar markeringen på 10%.

Av:
    Roger_Edvinsson
    1550 enligt min våg. (1570 enligt Spec)

Letade igentligen efter en uppsättning Control SL men de är så sjukt dyra och då jag ändå inte jagar absolut minimivikt så är dessa faktiskt bättre för mina ändamål.

Håller dessutom på att bygga en uppsättning kolhjul med King/Kong från Tune.
    Även de har lite grövre fälgbanor och borde hamna likvärdigt i vikt som dessa från Roval.
    De är dock lite bredare så vi får se vilka som stannar på hojen i sommar.

Cambern är nog fel utgångsram om man skall jaga vikt, och jag som dessutom kör XL är tvärkörd ändå. 😂
    Men geon är så jäkla rätt och cykeln är det roligaste jag cyklat.

Och nu slipper man byta däck mellan ändamålen så Chunky Monkeydäcken får sitta kvar på Travershjulen för stigcyklingen.

Av:
    Stream
    Roger_Edvinsson skrev:
    Ibland är man bara svag...
    Skulle bara köpa ett nytt bakdäck inför Lidingö men när Cykelhuset så snyggt placerat en uppsättning kolhjul till rätt peng ja då måste man återgå till gröt på menyn ett tag.

Control Trail SL med keramiska lager sitter som en fläskläpp inför sommarens etapplopp.

1.3kg skalades bort och cykeln blev helt sjukt rapp.

Idag så fortsätter mekverkstan med byte till XC styrstam och en 34T fram.

Vackert! En riktig skrevraket.

Av:
    lundatok
    Ser bra ut Roger!

Min klockade in på 11.5 med stel sadelstolpe, nya pedaler och lite bongoplast, också XL.

Har ett par lätta hjul stående som jag ska sparka igång inför några långlopp i sommar.

Av:
    Roger_Edvinsson
    lundatok skrev:
    Ser bra ut Roger!

Min klockade in på 11.5 med stel sadelstolpe, nya pedaler och lite bongoplast, också XL.

Har ett par lätta hjul stående som jag ska sparka igång inför några långlopp i sommar.

Skall väga min och se vart jag hamnar.

Har funderat på stel stolpe men känner att de 3-400g man kan spara på det inte uppväger något på de lopp jag skall köra, Vasan undantaget.

Längtar bara till den lokala dämpartillverkaren släpper en guldfärgad bakdämpare till Cambern också.
    För den Fox som sitter på är inget underverk precis. 😟

Angående Sag så var jag noga med det i början men det senaste året har jag nog inte kollat det en enda gång.
    Pumpar enligt liktrekomendationern och sen testar jag mig fram tills jag är nöjd.
    Autosag gillar jag inte alls då det blir på tok för svampigt, men knappen är riktigt bra när man testar då man kan gå ut med hårt pumpat och genom ett snabbt tryck på AS släppa lite efter hand.

Roger Edvinsson

Av:
    NickPick
    Bakdämparen tycker jag är helt okej :) Skulle väl vara att kunna låsa den helt då... Men det går ju ändå! Revelationen har jag svårare att få till. Men jag kanske bara tänker för mycket :)

Ni har fina dyra hjul ni. Själv köpte jag xdbody till mina funworks crest... Under 5000 för 1517g hjul. Håller väl iofs därefter.
    2015 verkar väga mycket mindre iaf. Expert carbon i large 12,22kg ur lådan.

Har trampat runt 60 mil på min och jag är riktigt nöjd :)

Av:
    Roger_Edvinsson
    Crest fälgarna är inte dumma alls och var ett av de alternativ jag valde mellan när jag skulle bygga nytt.

Nya MK3 är dessutom både lättare, bredare och mer hållbara.

Med Tune eller DT240 nav har man riktigt fina lätta hjul för 6-7000:-

Men jag skulle aldrig möte Roval SL till normalpris då det helt klart över Way-over min budget.

Roger Edvinsson

Av:
    Roger_Edvinsson
    lundatok skrev:
    Ser bra ut Roger!

12.8kg raceklar.

Inkl full Swatlucka med verktyg, slang och kolsyrepatron och en VIRB EX + Edge 1000 på styret.

Trodde nog att jag skulle hamna något lägre men det får vara ok.

Roger Edvinsson

Av:
    Roger_Edvinsson
    Då var första långloppet avverkat på denna magiska hoj.
    2.38 runt Lidingö får väll vara ett gott betyg för en "tung" skogshoj med fel vinklar för xc :-)

Men herre jäklar vad rappt det blev med lättrullade Renegade och bongoplatshjul, och den svarar som ett spjut när man vrider runt den på riktigt trixigt partier.
    Cykeln är stabil och lättmanövrerad trots att den är enorm i storlek om man jämför med vissa deltagares medium HTs.
    Lite extra tryck i gaffelns övre kammare och två klick hårdare inställning på High kompression och där fick den stå orörd under hela loppet.
    Tror nog att vi kommer få se lite Öhlinsdämpare även på XC raketerna vart det lider.

Dock är jag nu övertygad att bakdämpare är svaga länken på denna hoj och reglaget för de tre olika inställningarna skulle behöva lite mer precision och känsla för det känns som att den hoppar lite mellan lägen av sig självt...

Men det går snart att åtgärda med en ny i guld och svart :-)
    Är så jäkla nöjd med valet av hoj så det går inte att beskriva...

Roger Edvinsson

Av:
    Zargon
    kul tråd!

Har precis sålt min Epic Comp för jag tyckte den kändes för "racig", har sett flera butiker som säljer 2015 års comp carbon för vettigt pris.
    Eftersom jag tycker 2015 års modell är snyggare än 2016 så va det svårt att låta bli, så jag beställde en otestad, hoppas den kommer till veckan.

Någon mer som har erfarenhet med både Epic och Camber, vad kan jag förvänta mig?

Av:
    Bjornstromblad@hotmail.com
    Jag har kört båda, men osäker på vad du frågar efter. Du kan förvänta dig att ha mycket roligare på stigar, snabbare utför, men aning långsammare på grusväg.

Av:
    Zargon
    Bjornstromblad@hotmail.com skrev:
    Jag har kört båda, men osäker på vad du frågar efter. Du kan förvänta dig att ha mycket roligare på stigar, snabbare utför, men aning långsammare på grusväg.

Precis vad jag ville höra! :D
    Ser fram emot en bra säsong

Av:
    lidalooparn
    Har kört en Elite i 21/2 säsong. servade framgaffeln förra veckan med glapp i längdriktningen. blev bättre med men inte helt 100 med nya bussningar. Hur mkt har ni kört med eran Rockshox innan byte?

Fö satt XT 2ggr10 som standard och blev snabbt utbytt till Sram Xx1. största förbättringen hittills.
    Giftigt snabb hoj med Fasttrack och på snabba stigar.

Av:
    FreddeP75
    Hej,

Jag har varit Camber Evo ägare sen 2014 och köpte i höstas en Comp Carbon 2016. Sjukt nöjd. Har bytt ut hjulen till Roval, samma som sitter på Expert. Inte så mycket för vikten utan mer för att slippa Specialized egna nav och sen kunna ha ett extra hjul-set med regndäck. Kortare styrstam, XTR trail pedaler och Öhlins-gaffel. Förstår dock inte hur ni får ner vikten till låga 12? Min väger med tom Swat-lucka 13,4kg. Har en large ram.
    thumb_IMG_9840_1024.jpg

Av:
    Roger_Edvinsson
    FreddeP75 skrev:
    Hej,

Jag har varit Camber Evo ägare sen 2014 och köpte i höstas en Comp Carbon 2016. Sjukt nöjd. Har bytt ut hjulen till Roval, samma som sitter på Expert. Inte så mycket för vikten utan mer för att slippa Specialized egna nav och sen kunna ha ett extra hjul-set med regndäck. Kortare styrstam, XTR trail pedaler och Öhlins-gaffel. Förstår dock inte hur ni får ner vikten till låga 12? Min väger med tom Swat-lucka 13,4kg. Har en large ram.

Kan vara så att vi har "bättre" våg med viktnördsjustering. 😁

Och jagar man vikt så finns det bättre utgångsobjekt.

Roger Edvinsson

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ