Hjälp med pendlarryggsäck till skapligt pris.

kokodrill

Aktiv medlem
Letat efter en bra pendlarrygga som kan ta ett ombyte, dator , prylar och är vattentät. Den får gärna kosta under tusenlappen. Har letat och hittar bara bikemessengerryggor för tvåtusen och uppåt vilket är för dyrt.

Någon som kan tipsa om någon?

Deuter Trans Alpine?
Är aningen dyrare än tusen lappen. Är grymt nöjd med min som jag haft i typ 2 år nu. Visserligen inte vattentät men det ingår regnskydd även om jag inte brukar använda det om det inte regnar abnormt mycket (tyget är tätt men inte blixtlås/sömmar).

Stor, sitter riktigt bra och de har inte hållit på och tjafsat med massa små fack.

Mini_me sa:
ceel sa:
Jag har en Osprey Syncro 10 som jag pendlar med. Inbyggt regnöverdrag dock. Rymmer en 13" laptop utan problem. USPn är meshnätet som är uppspänt så att ryggan inte kommer i kontakt med ryggen. Jätteskönt då det gör att man inte svettas som med andra ryggor.

https://m.bikester.se/osprey-syncro...7_pla&ef_id=VkWAMgAAAcRAI7Gq:20160814114922:s

Hur mycket kan du böka ner i en sån? Kan man få ner tex en matlåda + ett ombyte i en sån?

Får erkänna att det inte är den största väskan. Den finns i fler storlekar dock.

Utan datorn får jag lätt ner en matlåda och ett mindre ombyte. Men det blir nog trångt med "allt" i den.

Jag tar oftast bara hem datorn på helgen, och jag har ett par byxor liggandes på kontoret tillsammans med en handduk som också åker hem då å då. Lunch äts oftast ute (tyvärr då det tär mycket på cykelkontot).

Hade jag haft behov av att ta med både lunchlåda och fullt ombyte + laptop så hade jag satsat på en Syncro 15 eller rentav Syncro 20. Modellen tycker jag är klockren iaf.

Tack för tipsen. Jag kunde varit lite tydligare. Den ska vara av modell medium till stor. Småryggorna går bort eftersom jag behöver ta med mig mycket prylar.

Senast ändrad:
Jag pendlar med en Vaude Bike Alpine 25+5, finns i en något större variant också. Rymmer kläder, skor och mat plus lite annat. Kostar från 800kr. Riktigt välventilerad rygg, men inte vattentät – regnskydd finns dock i ett litet fack undertill.

Negativt är att den inte står av sig själv, utan måste lutas mot något. Det kan ju ha löst sig till senare versioner.

Jag är nöjd, framförallt med passformen och ventilationen.

Bara för att förtydliga, det måste vara en ryggsäck? Jag har alltid kört med Timbukt2 classic messenger i olika storlekar beroende på användningsområde, väldigt praktiska och praktiskt taget outslitliga. Och du får plats med nästan vad som helst i den, även de små varianterna. Cykelbuden kör med sådana av en anledning så att säga. Kostar runt 1k ordinarie pris, finns ofta runt 500 kronor på rea.

AX3L sa:
Bara för att förtydliga, det måste vara en ryggsäck? Jag har alltid kört med Timbukt2 classic messenger i olika storlekar beroende på användningsområde, väldigt praktiska och praktiskt taget outslitliga. Och du får plats med nästan vad som helst i den, även de små varianterna. Cykelbuden kör med sådana av en anledning så att säga. Kostar runt 1k ordinarie pris, finns ofta runt 500 kronor på rea.

Gillar inte att köra messengerstyle då jag får ont i axeln. Pendlar 5 mil/t o r och vill ha ryggsäcksmodellen.
Bra tips med Timbuk2 dock. HIttade denna som verkar bra.

http://www.addnature.com/timbuk2-spire-backpack-new-black-485254.html

kokodrill sa:
AX3L sa:

Gillar inte att köra messengerstyle då jag får ont i axeln. Pendlar 5 mil/t o r och vill ha ryggsäcksmodellen.
Bra tips med Timbuk2 dock. HIttade denna som verkar bra.

http://www.addnature.com/timbuk2-spire-backpack-new-black-485254.html

Kör man en upprätt cykelställning kan jag köpa att det gör ont i axeln med messenger, men på racer/liknande tycker iaf inte jag att det blir någon direkt belastning där om man har den där lilla strapen på över magen. Vart jag vill komma är att bra messenger ryggor inte ska förväxlas med dåliga axelväskor, iaf inte till cykel.

Aja, Timbukt2 gör ju som sagt ryggor också och allt de gör brukar vara slitstarkt och funktionellt till att cykla med så den blir du alles säkert nöjd med :)

Bilagor

• tmp_15036-483348_sized_640x420-2068373147.jpg
    tmp_15036-483348_sized_640x420-2068373147.jpg
    24.2 KB · Besök: 77
Är DHBn lätt? Ser bra ut på många sätt annars.

Jag skulle behöva skaffa en ny minimalistisk varjedag-rygga som håller men inte är så mycket att släpa på, bara så att man får in nöd-mekkittet, lås och ett litet ombyte. Bra om det går att expandera vid behov ändå så man hyfsat väl får med en 13" eller någon spontanköpt pryl.

Har kört en gammal Salomon superlätt sak på kanske 15 liter senaste årets pendling, den expanderar väl inte jätteväl men i övrigt många rätt. Tyvärr har de skira små lätta dragkedjorna börjat paja nu. Rolltop känns lite mer hållbart?

En ful gul färg är förstås mer pro-pendling än ninjagrå också.

ceel sa:
Jag har en Osprey Syncro 10 som jag pendlar med. Inbyggt regnöverdrag dock. Rymmer en 13" laptop utan problem. USPn är meshnätet som är uppspänt så att ryggan inte kommer i kontakt med ryggen. Jätteskönt då det gör att man inte svettas som med andra ryggor.

https://m.bikester.se/osprey-syncro...7_pla&ef_id=VkWAMgAAAcRAI7Gq:20160814114922:s

Jag är inne på någon av Ospreys modeller, och har tittat på både Syncro och Escapist, och även Momentum som dessvärre verkar vara slut överallt. Mitt "problem" är att jag behöver kunna ta med mig laptopen ibland och vi använder oss dessvärre av 15" med extra stort batteri. Måtten är 35,5 x 26,5, ca 3,5cm tjock. Enligt Ospreys egna specar är alla Syncro 45 höga och 26 breda. Stämmer det? Är lite skeptisk till att både 10L, 15L och 20L har samma mått förutom djupet som dessutom skall vara samma det också för 15 och 20. Du (eller ni) som har Syncro, tror ni det går att få ned min burk i en 15 eller 20 utan att det blir för tajt på bredden, tillsammans med ett par byxor å tröja och kanske något mer? Har ni lust att kontrollmäta? Om den går ned i en 15L, hur mycket utrymme stjäls på djupet iom den något svängda ryggen?

Escapist verkar också trevlig, med ficka på axelrem för telefon (något jag gillar med min gamla reklamrygga jag har nu). Men den verkar inte ha fullt lika ventilerad rygg som Syncro, något jag gärna vill ha. Dessutom verkar den mer "konformad" och enligt specarna är dess 18L smalare än Syncro. 25L är dock 27cm bred och bör räcka för min dator. Den har dessutom fler trevliga fickor om man nu behöver sådant någon gång. (kan tänka mig använda ryggan för annat än bara pendling)

Tack för hjälpen på förhand =)

/Egge

eggepegge sa:
Jag är inne på någon av Ospreys modeller, och har tittat på både Syncro och Escapist, och även Momentum som dessvärre verkar vara slut överallt. Mitt "problem" är att jag behöver kunna ta med mig laptopen ibland och vi använder oss dessvärre av 15" med extra stort batteri. Måtten är 35,5 x 26,5, ca 3,5cm tjock. Enligt Ospreys egna specar är alla Syncro 45 höga och 26 breda. Stämmer det? Är lite skeptisk till att både 10L, 15L och 20L har samma mått förutom djupet som dessutom skall vara samma det också för 15 och 20. Du (eller ni) som har Syncro, tror ni det går att få ned min burk i en 15 eller 20 utan att det blir för tajt på bredden, tillsammans med ett par byxor å tröja och kanske något mer? Har ni lust att kontrollmäta? Om den går ned i en 15L, hur mycket utrymme stjäls på djupet iom den något svängda ryggen?

Escapist verkar också trevlig, med ficka på axelrem för telefon (något jag gillar med min gamla reklamrygga jag har nu). Men den verkar inte ha fullt lika ventilerad rygg som Syncro, något jag gärna vill ha. Dessutom verkar den mer "konformad" och enligt specarna är dess 18L smalare än Syncro. 25L är dock 27cm bred och bör räcka för min dator. Den har dessutom fler trevliga fickor om man nu behöver sådant någon gång. (kan tänka mig använda ryggan för annat än bara pendling)

/Egge

Jag har aldrig sett 15L eller 20L i verkligheten. Jag tog den minsta som passade min laptop.
Nätet på ryggen som sköter ventilationen ville jag främst ha för att inte laptopen skulle ligga direkt mot ryggen. Alla andra ryggsäckar jag testat så ligger laptopen närmast ryggen och det gör ont när man cyklar då.

10L är en väldigt platt ryggsäck, så 15L skulle säkert bara kunna vara en djupare variant. Men 20L måste nästan vara bredare och/eller högre för annars borde formen bli väldigt konstig känner jag.

25L är en storlek jag haft på andra ryggsäckar å där är det ingen tvekan om att man får ner allt man behöver. Det är rejält gott om plats.

Beklagar att jag inte kan vara till mer hjälp.

ceel sa:
eggepegge sa:

/Egge

Beklagar att jag inte kan vara till mer hjälp.

Det är lugnt. :) Lutar åt Escapist 25, men är fortfarande lite sugen på Syncros bättre ventilation av ryggen. Du har inte lust att vid tillfälle bara ta en linjal / tumstock och sätta den mot ena insidan och mäta bredden för att se om du tror 26,5cm går att få ned utan att pressa för mycket, på din 10L? Med tanke på att specarna säger bredden ska vara densamma. Har inte hittat någon Sthlm butik inom avstånd som verkar ha Syncro hemma att klämma på.

Jag har en Escapist 25 och är sjukt nöjd! Finns många smarta fickor och laptop plus block/papper går ner tillsammans med lite kläder utan problem. Gällande ventilationen på ryggen så stör det mig inte nämnvärt. Klart det kan bli varmt en riktigt het sommardag men annars är det snarare skönt med täckande rygg eftersom det ofta är rätt kyligt om man som jag pendlar året runt.

Jag skaffade en Syncro 15 för några veckor sedan och hitills så är jag nöjd. Kan inte uttala mig om kvalitén men Ospreys grejer ska hålla bra.
Du får inte plats med en 15" laptop i säcken. Min lilla Dell XPS Infinity som är typ 12" går precis i. Antar att en vanlig 13" skulle kunna få plats men absolut inte mer än så.
Har man en mindre laptop så får man plats med den och ett ombyte samt matlåda utan några som helst problem.

eggepegge sa:
ceel sa:
Det är lugnt. :) Lutar åt Escapist 25, men är fortfarande lite sugen på Syncros bättre ventilation av ryggen. Du har inte lust att vid tillfälle bara ta en linjal / tumstock och sätta den mot ena insidan och mäta bredden för att se om du tror 26,5cm går att få ned utan att pressa för mycket, på din 10L? Med tanke på att specarna säger bredden ska vara densamma. Har inte hittat någon Sthlm butik inom avstånd som verkar ha Syncro hemma att klämma på.

Min 13" privata laptop och min 14" jobblaptop är båda 23 cm breda. De går ner ganska precist. Tyget sträcks lite på sidorna men inte så att det skulle ta skada. Om man sträcker dragkedjorna till max så kan jag mäta 25 cm mellan med tumstocken, men då tvivlar jag på att det ens går att stänga den.

Vet inga skönare ryggsäckar än ospray, en rygga som inte känns och som man inte svettas av oavsett hur fullpackad den är guld. De jag har (verve 9 och raven 14) saknar tyvärr regnskydd så väntas regn blir det timbuk2 messanger istället och svettas lite i ryggslut...

ceel sa:
j3n5 sa:

Jag kanske är konstig, men jag tycker iaf att just saker som ska användas varje dag så går funktion före form. En snygg ryggsäck hamnar snabbt i garderoben om man får ont i ryggen eller blir svettig av den.

Nu är ju Chrome gjorda för att vara just urbana pendlarväskor med smarta detaljer så jag tror de tänkt igenom det där ett par ggr.

Jag fattar inte varför Osprey blivit något av outdoorvärldens Volvo? Alla som inte har mycket att jämföra med säger att de är bäst. Jag tycker de är högst mediokra. Jag har bara behållit en av många jag testat och det är min Exos pga låg vikt, hög packvolym och en riktig ram, men det är en vandringssäck. Cykel- o springryggorna som sagt rätt genomsnittliga.

Senast ändrad:
ceel sa:
eggepegge sa:
ceel sa:

Min 13" privata laptop och min 14" jobblaptop är båda 23 cm breda. De går ner ganska precist. Tyget sträcks lite på sidorna men inte så att det skulle ta skada. Om man sträcker dragkedjorna till max så kan jag mäta 25 cm mellan med tumstocken, men då tvivlar jag på att det ens går att stänga den.

Stort tack! Ja om då de större har samma breddmått är det inget för mig dessvärre.

j3n5 sa:
ceel sa:
j3n5 sa:

Jag kanske är konstig, men jag tycker iaf att just saker som ska användas varje dag så går funktion före form. En snygg ryggsäck hamnar snabbt i garderoben om man får ont i ryggen eller blir svettig av den.

Nu är ju Chrome gjorda för att vara just urbana pendlarväskor med smarta detaljer så jag tror de tänkt igenom det där ett par ggr.

Jag fattar inte varför Osprey blivit något av outdoorvärldens Volvo? Alla som inte har mycket att jämföra med säger att de är bäst. Jag tycker de är högst mediokra. Jag har bara behållit en av många jag testat och det är min Exos pga låg vikt, hög packvolym och en riktig ram, men det är en vandringssäck. Cykel- o springryggorna som sagt rätt genomsnittliga.

Jämför du hur ryggorna ser ut utanpå el bakifrån, dvs det du har mot ryggen? Osprays ventilering finns inte på någon annan cykelspecifik rygga.

Bra tråd. Fyll gärna på med mer tips eller kommentarer. behöver en vattentät kring 25L och blev intresserad av DHB:n. Hade den haft en extra ficka för mobil och nycklar osv och kanske ett laptop-fack så hade den varit given.

Thules verkade ju bra men dyr (och ful)?

Fasen...Vill inte ha nåt för litet. Utan nåt som man verkligen får plats med ombyte, träningskläder, laptop mm. Helt vattentät och schyst look.

North Face variant verkade ju ganska bra också.

Nån som prövat DHB:n?

Så vilken väska ska man ha som vissa dagar bara ska rymma matlåda och mobilen och andra dagar med ombyten, matlåda, ev. 15" dator och mobil?

Mikael74 sa:
Kan rekommendera OMMs ryggsäckar, särskilt classic serien som finns i 25 eller 32L, båda under tusenlappen från exempelvis wiggle, Tillverkade för bergsmarathon men funkar perfekt för cykel / löppendling med eller utan dator, lätta och stryktåliga.

https://www.theomm.com/products/packs/

Vettig väska men saknar regnskydd enligt specc.
Men är höljet vattensäkrat?

JockeS sa:
Mikael74 sa:
Kan rekommendera OMMs ryggsäckar, särskilt classic serien som finns i 25 eller 32L, båda under tusenlappen från exempelvis wiggle, Tillverkade för bergsmarathon men funkar perfekt för cykel / löppendling med eller utan dator, lätta och stryktåliga.

https://www.theomm.com/products/packs/

Vettig väska men saknar regnskydd enligt specc.
Men är höljet vattensäkrat?

Den är inte 100% vattentät likt en drybag men materialet är så pass vattentätt att jag inte upplevt något problem med blöta saker ens vid spöregn vid pendling.

Tillbaka
Topp