Cykla i sydafrika "kapstaden"

Kvicken

Medlem
finns det någon som har efrarenheter av cykling på Racer i och runt Kapstaden?? Jag kommer att åka dit 20/10 2016 - 29/10 -16 tacksam för svar. Kvicken

Jag var där 2005 och 2010, körde racer runt Stellenbosch trakten 2005 och Cape Argus. 2010 var det mest mtb, men hyrde racer nån dag och körde runt på kap halvön. Lite hetsigare bilister, men funkar rätt bra.
Du kan hyra cykel eller bli guidad av irideafrica http://www.irideafrica.com/ de har även mycket kartor.

Jag var där för en månad sedan (o skall dit igen 22/10 o köra Stellenbosch - Franschoek tor) , och cyklade Chapmans Peak rutten tor. 54 km med dryga 2000m klättring. Otroligt vacker.
Tar du med egen cykel eller hyra? Jag hyrde en carbon racer från www.cycleteknix.co.za. De ordnar coffe & bikes rides på cirka 5 mil (på platt mark, inte Chapmans) på lördagmorgon, med waffles eller annat efteråt. De finns också på FB
https://www.facebook.com/groups/854327054602987/

2000 höjdmeter på 54 km? Om man antar att det inte är något platt och att hälften av sträckan är uppför och hälften utför och att det är konstant lutning så blir det i snitt 7,4%. Vet inte exakt var rutten gick, men mitt minne säger mig att så kuperat var det inte eller minns jag galet?

För det första, vägen är kanonvacker och verkligen värd ett besök. Hur den är att cykla vågar inte jag uttala mig om.

Angående höjdmeter så har Strava garanterat fel. 2814 höjdmeter på 54,2km är det inte skuggan av en chans att det är. Skulle bli över 10% snittlutning och så dåligt är inte mitt minne även om det var 20+ år sen jag åkte vägen.

Om man tittar på grafen så är det uppenbart att det är ormimligt. Ett exempelt: vid 17,8km är höjden över havet 52 eller 56 möh medan den vid 18,0 km är 200 möh. Detta ger en stigning på över 140 höjdmeter på (med extremast möjliga avrundning) 300 meters sträcka (om man tar 20,05 km-17,75 km). Detta svarar mot en lutning på över 50% vilket är fullkomligen orimligt.

Och om man rent allmänt tittar på höjdprofilen så är den våldsamt taggig. Gick på kul in på ett avsnitt där du verkar ha åkt lite fram och tillbaka (33,4-35,7 km) och tittade i streetviewen. Det ser ut enligt
Capture.PNG

Bildens intryck av en relativt flack väg stämmer dåligt med höjdprofilen.

Jag tror att problemet är att vägen går längs terräng med extrema höjdvariationer i sidled. Vad jag kan förstå måste strava-höjdprofilen komma från interpolation i höjddata och sådan interpolation kommer att vara behäftad med väldigt stora fel i situationer med extrema lutningar i sidled. Någon form av barometrisk mätning skulle behöva inkorporeras för att få värden som man ska kunna sätta någon tilltro till i den typen av terräng.

Turen verkar i ytterst grova drag variera mellan höjderna 0 - 180 - 0 - 200 - 30 - 120 - 0 - 200 - 0 - 180 - 0 möh. Detta ger en klättring på 850 höjdmeter. Sen är det förstås en del upp och ner på den mindre skalan, så runt 1000 höjdmeters klättring skulle jag gissa på att det rör sig om totalt.

Jag startade runt kl 13:00 på en lördag, o det var fortfarande lugnt. Vägen är tillbelagd på en del av sträckan, så det minskar traffiken.

Men vilken traffik, under min tur passerade; runt 8 olika Porsche, Ferrari F12, 458, La Ferrari :-O, Jaguar F-type, 2st Maserati. Det ekade av V8 & V12 motorljud bland bergväggarna!

Lite uppdatering på Kapstaden tråden. Om man är sugen på lite guidad MTB-, Gravel- eller landsvägåkning, så kontakta Jamie som driver Cape Velo (finns på Facebook o Instagram). Massa kunnande om de olika områden runt Kapstaden o Stellenbosch m.fl. o en trevlig kille. Fixar uthyrescyklar också.

Jag o tjejen var där nyss o Jamie guidade oss i 3 dagar på MTB. En dag i Jonkershoek, en dag på o runt G-Spot trails & Stellenbosch WC-banan från 2018, o en dag i Boschendal

Bilagor

• IMG_2674.JPG
    IMG_2674.JPG
    468.3 KB · Besök: 52
  • IMG_2680.JPG
    IMG_2680.JPG
    266.9 KB · Besök: 52
  • IMG_2685.JPG
    IMG_2685.JPG
    516.3 KB · Besök: 51
  • IMG_2702.JPG
    IMG_2702.JPG
    569.4 KB · Besök: 54
  • IMG_2715.JPG
    IMG_2715.JPG
    593.5 KB · Besök: 49
  • IMG_2717.JPG
    IMG_2717.JPG
    546 KB · Besök: 57
  • IMG_2795.JPG
    IMG_2795.JPG
    402 KB · Besök: 53
  • IMG_2804.JPG
    IMG_2804.JPG
    754.5 KB · Besök: 57
  • IMG_E2845.JPG
    IMG_E2845.JPG
    122.6 KB · Besök: 57
  • IMG_E2858.JPG
    IMG_E2858.JPG
    124.3 KB · Besök: 49
Just ja, han nämnde att han jobbade en del med Jennie. Samt att han hade haft ner några journalisted från en Svensk tidning.

Jag var där i maj 2016 och cyklade med irideafrica, kanonfin tur med bra guide och fina cyklar.
Det blev en tur på drygt 10 mil som gick ut till Godahoppsuppen och tillbaka. Chapmans peak är riktigt nice!
Den turen står med på min topp 10 cykelupplevelselista!
https://www.strava.com/activities/578018268 och efter en god lunch https://www.strava.com/activities/578018105
Pingviner, apor och strutsar kan man möta längs vägen.
Jag kan verkligen rekommendera irideafrica som guider, mycket bra ordnat och bra utrustning. Vi hade en guide som cyklade med oss hela tiden och en följebil som hämtade oss vid hotellet, skjutsade ut oss till startplatsen, mötte upp på några ställen med fika och service om det skulle behövas För att allt skulle passa fick vi skicka in våra längder och önskemål om pedaler i förväg!

Bollox sa:
dans sa:
Norrut är ju rätt ok att cykla mot Koeberg, där man kan snurra runt kärnkraftverket på hyggliga tracks.

Vi var där o vandrade 10km runt kraftverket. Jämfört med Stellenbosch/Jonkershoek är det en platt, tråkig, sandig håla!

Ja håller med, men ett alternativ om man är norr om stan, en av döttrarna brukade bo i Table View, och var skönt att cykla direkt hemifrån.
Och så pannkakorna i Melboksstrand på vägen...

dans sa:
Bollox sa:
dans sa:
Norrut är ju rätt ok att cykla mot Koeberg, där man kan snurra runt kärnkraftverket på hyggliga tracks.

Vi var där o vandrade 10km runt kraftverket. Jämfört med Stellenbosch/Jonkershoek är det en platt, tråkig, sandig håla!

Ja håller med, men ett alternativ om man är norr om stan, en av döttrarna brukade bo i Table View, och var skönt att cykla direkt hemifrån.
Och så pannkakorna i Melboksstrand på vägen...

Bodde i Melkbos föra veckan. Jag säger bara - fiskrätterna på Café Orca!
...tur jag skall dit igen om 10 dagar med jobbet :-D

Tillbaka
Topp