Helstel 27.5+ som enda skogshoj. Håller jag på att göra något dumt nu? - Nu är det gjort! - Snart slanglös

Skogsgubben

Aktiv medlem
Helstel 27.5+ som enda skogshoj. Håller jag på att göra något dumt nu? - Nu är det gjort! - Snart slanglös
Bakgrund
Har kört en XC MTB sedan våren 2013. Har alltså kört ca tre säsonger skogscykelvana.
Under tiden har jag kommit fram till att jag gillar att köra i tekniskt svår terräng. Det jag gillar bäst är att besegra hinder. Komma upp och ner för stora stenar, trixa mig mellan träd m.m.
Favoritområdet är Lunsen söder om Uppsala för de som känner till det. På mina favoritsträckor går det ordentligt långsamt. Ca 10km i timmen.

Min cykel har utrustats med Conti Mountain King 2.4", en lite kortare styrstam och ett rejält brett styre. På senare tid har jag börjat labba med att sänka däcktrycket vilket gjort åkningen ännu roligare.

Har nu börjat fundera på nästa cykel. Jag har följande tankar:
* Jag känner inget större behov av dämpad framgaffel. I den låga fart jag tar mig fram känner jag att dämparen mest är i vägen. T.ex. när man fegar ner från en sten med ett hjul i taget och dämparen viker ihop sig. Eller den extra kraften jag behöver lägga till när jag komprimerar gaffeln innan jag ska lyfta framhjulet. Jag har testat att köra med låst dämpare (och den blir faktiskt ordentligt låst till skillnad från en annan cykel jag testade för ett tag sedan) och det har gått riktigt bra.
* Mina erfarenheter av cyklar med modernare geometri är en halvdag på en Canondale Habit. Gaffelvinkeln kändes lite mysko i låg fart, men när det började röra på sig var det inga problem. Med tanke på att jag gillar att cykla långsamt, tänker jag mig att jag inte ska ha så flack gaffelvinkel. Jag upplevde inte det på Habit:en, men jag har hört andra säga att långa, flacka hojar är lite svårare att få upp på bakhjulet.

Det ideala för min sorts körning är väl egentligen en liten lekcykel, men tyvärr vill jag ju att den ska vara lite praktisk också. Det gör att jag vill kompromissa på några punkter:
* Jag vill kunna köra lite fortare på de lätta partierna. (single speed går bort)
* Jag vill kunna sätta ner rumpan på sadeln för att vila benen ibland. (en dedikerad stå-cykel går bort)
* Jag vill kunna transportera mig någorlunda snabbt och bekvämt till skogen.
* Dämpningen får gärna ersättas med lite mer däckvolym än jag har idag. (därför sneglar jag på +-storlek)

Punkterna ovan har lett mig in på att kolla helstela semifeta hojar. De jag har spanat in är:

Marine Pine Mountain 1
Spec: http://www.marinbikes.com/gb/bikes/description/2016-pine-mountain-1
Webshop: http://www.cyclesuk.com/en/Marin-Pine-Mountain-1/m-54403.aspx
Hittade en viktuppgift på 13.65kg

och

Charge Cooker 1
Spec: http://www.chargebikes.com/cooker-1/
Webshop: http://www.wiggle.se/charge-cooker-1-2016/?lang=sv&curr=SEK
Hittade en viktuppgift på Charge Cooker 2 (med dämpad gaffel och slanglös) på 12.9kg. Gissar att ettan borde väga något liknande.

2016 års modeller säljs ut och köpsuget är enormt! Nu till frågorna.

1. Är jag dum? Kommer 27.5+ Kännas tungt och klumpigt efter min 26" på ca 12,5 kg?
2. Borde jag kolla på en annan kategori cyklar?
3. Finns det någon annan cykel av samma typ som jag borde titta på istället?
4. Vilken av dem ska jag välja? Fyll gärna på med plus och minus. Någon som vet vilken som har bäst däck (Kenda Havok, 27.5x2.9 vs WTB Trailblazer, 27.5+ x 2.8 tum, vikbart)?

Marine:en
* Snygg!
* Bättre bromsar
* Större "range" på kassetten 11-42 istf 11-36

Charge:en
* Gissningsvis liiite lättare
* Ca 700 kr billigare

Just nu lutar jag nog mest åt Chargen. Jag tycker att den ser lite mer lekfull ut och Marinen se lite mer äventyr ut. Men det är antagligen bara den framtoning de ger hojjarna i reklamen (och möjligheten till skärmar och 3 flaskställ på Marinen).
Kollar jag med mina amatör-ögon på geometritabellerna, så verkar det inte skilja så mycket.
Delar kan man ju alltid byta, men det blir ju dyrt om det är mycket man vill byta. Om det blir Chargen, så blir det antagligen en 11-42-kassett, men det kan vänta tills jag slitit ut originalet.

Vad Tycker ni? Någon som orkade läsa allt? :-)

Edit: En grej till. Jag har inte plats för två skogshojar. XC-cykeln måste bort. Den nya är alltså inte ett komplement utan en ersättare.

Senast ändrad:
Har inget annan input att en helstel låter ju galet om den ska väga över 10kg...

man spar väl typ 1kg på att köra helstel gaffel så en sub 11kg hardtail för 7000kr lär ju vara rätt svårt att hitta...

Helstel hoj tycker jag är skitkul, jag tror inte du kommer bli besviken!

Min extrahoj är en helstel 27.5 med nobby nic 2.8 fram, och det tycker jag funkar rätt bra, men jag gillade nog min gamla helstela 29er med 2.4" chunky monkeys bättre...

Fast 10 knyck i Lunsen är ju ganska rask takt :)

Som du beskriver upplägget tycker jag en växlad halvfeting låter som ett bra val. Det är kul att köra helstelt.

Mellan de två cyklarna röstar jag helt ovetenskapligt på Marin som jag tycker är den snyggare (och stål har ju mer själ än alu;)). Geometrimässigt vet jag inte hur stora skillnaderna är i praktiken. Marincykeln har en grad flackare gaffelvinkel, drygt tre grader flackare sadelrörsvinkel (feltryck?) och 2 cm lägre vevlager. Lågt vevlager brukar ju anses bra men då för kurvegenskaper vid utförsåkning. Ett högre (omodernare) vevlager har ju det positiva med sig att markfrigången förbättras och det blir lättare att lyfta fronten vilka båda kan vara bra grejer för cyklingen du beskriver.

/Johan

Jag tror att vi gilla samma. Kag har provat många olika cyklar den mest lättkörda var en am med 140mm bak och fram men det blev tråkigt, nu har jag en stel fatbike och det är grymt! En + cykel är väl det enda som jag skulle få för mig att byta till i dagsläget. Du har inte funderat på en fatbike? On ones klassiska fatty med kolfibergaffel och nya däck är en väldigt leken cykel! En cykel som tar hindrens för bra kan ibland leda till att stigen blir utan utmaningar.

Tack för alla snabba svar! Perfekt när pengarna bränner i fickan :-) Och man vet ju inte när rea-hojarna är borta.

olle/frost sa:
Tycker det låter fantastiskt härligt. Tillbaka till rötterna, så att säga. Go full Jon Olsen! Och är en inne där skulle skulle jag snegla på Cannondales nylansering av klassikern M800 Beast of the East http://www.cannondale.com/en/USA/Bike/ProductFamily?id=d70ddf2e-db0f-4c90-9e8e-7c52692c4a3b Har visserligen dämpad gaffel, men den kan du byta och sälja. I övrigt en klassisk cykel för tekniska stigar, och nu i pluss.

Ser ju jättefin ut. Inte riktigt i samma prisklass tyvärr (gaffel-transaktioner inräknat). Skulle kanske ha nämnt i mitt första inlägg att jag är ganska priskänslig också.

JojjeM sa:
Fast 10 knyck i Lunsen är ju ganska rask takt :)
"Ungefär 10km/h" skrev jag väl :-)

JojjeM sa:
Som du beskriver upplägget tycker jag en växlad halvfeting låter som ett bra val. Det är kul att köra helstelt.
Tack för stödet. Nu gäller det bara att välja vilken... :-)

JojjeM sa:
Mellan de två cyklarna röstar jag helt ovetenskapligt på Marin som jag tycker är den snyggare (och stål har ju mer själ än alu;)). Geometrimässigt vet jag inte hur stora skillnaderna är i praktiken. Marincykeln har en grad flackare gaffelvinkel, drygt tre grader flackare sadelrörsvinkel (feltryck?) och 2 cm lägre vevlager. Lågt vevlager brukar ju anses bra men då för kurvegenskaper vid utförsåkning. Ett högre (omodernare) vevlager har ju det positiva med sig att markfrigången förbättras och det blir lättare att lyfta fronten vilka båda kan vara bra grejer för cyklingen du beskriver.
Utseendet är ju grymt viktigt. 2 cm högre markfrigång låter som ganska stor skillnad. Är det Pine:en som är väldigt låg, eller Cookern som är hög tro? Bra att Du uppmärksammade mig på det. Vet inte hur jag ska ta ställning till det, men alltid skönt att veta, så att man kan ta ställning till det. Jag är ganska lång och får en hög tyngdpunkt.
Pine:en fick kritik för sadelrörsvinkeln i det här testet: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...l/product/review-marin-pine-mountain-1-50134/ så det är nog inte ett skrivfel.

EST sa:
Jag gillar med att köra sånt, men utan dämning skulle eller fick jag ont i nacken. Kolla hur vi kör http://happyride.se/forum/read.php/1/3020491
Jag kör på en Ragley Big wig 29" den tar även 3" däck på 44mm fälgar.
Tjohoo!!! Min idol skriver i min tråd :-)
Brukar läsa dina RR, och jag skulle vilja köra som Du kör. Finns en hel del kvar att öva på :-)
Har du vägarna förbi Uppsala, så kan jag verkligen rekommendera en tur i Lunsen. Jag tror att terrängen skulle passa din körstil toppen. Gissar att Du skulle göra en del spårval som många andra inte gör.

138 sa:
Den här om den hade varit billigare (känns dyr?)
http://www.singletracks.com/blog/mtb-reviews/surly-karate-monkey-27-5-test-ride-review/
Charge ger kanske samma för mindre peng?
Hittar den inte ens i någon butik. Ny för 2017?

cola sa:
Jag tror att vi gilla samma. Kag har provat många olika cyklar den mest lättkörda var en am med 140mm bak och fram men det blev tråkigt, nu har jag en stel fatbike och det är grymt! En + cykel är väl det enda som jag skulle få för mig att byta till i dagsläget. Du har inte funderat på en fatbike? On ones klassiska fatty med kolfibergaffel och nya däck är en väldigt leken cykel! En cykel som tar hindrens för bra kan ibland leda till att stigen blir utan utmaningar.
Har haft tankar på att gå helt åt det feta hållet, men känner att jag inte riktigt vågar... Kan inte komma på något rationellt att motivera det med. Men vad har rationell med cykelköp att göra? :-)

EST skrev:
Jag gillar med att köra sånt, men utan dämning skulle eller fick jag ont i nacken. Kolla hur vi kör http://happyride.se
Brukar läsa dina RR, och jag skulle vilja köra som Du kör. Finns en hel del kvar att öva på :-)
Har du vägarna förbi Uppsala, så kan jag verkligen rekommendera en tur i Lunsen. Jag tror att terrängen skulle passa din körstil toppen. Gissar att Du skulle göra en del spårval som många andra inte gör.

Hehe tackar :) ja jag har fått tips om det från flera håll nu så måste väl ta mig dit nångång :) Men hoppa osv med fatbike jag är inte säker på att fälgar & osv skulle hålla så länge Carl pedal hade en White å de flexade rätt mycket i fälgar + att han böjde 2 gafflar. Nu var det den 1:a modellen från XXL men ändå. Nog bättre med en + hoj isåfall , även om jag inte har koll på om det finns några vettiga däck tull dem med lite kralligare sidor ännu

Jag kör den Pine Mountain nu som enda skogshoj. Den är fantastisk rolig! Tung är den visst, men jag kommer bra överens med geometrin nu, och däcken har fantastiska egenskaper.

Finns att köpa till rejält nedsatt pris på Charlie the Bike Monger, där jag skaffade min (en vecka innan Brexit).

http://www.charliethebikemonger.com/marin-pine-mountain-2017-11635-p.asp

Passa på!

EST sa:
Skogsgubben sa:
EST sa:
EST skrev:
Jag gillar med att köra sånt, men utan dämning skulle eller fick jag ont i nacken. Kolla hur vi kör http://happyride.se

Hehe tackar :) ja jag har fått tips om det från flera håll nu så måste väl ta mig dit nångång :) Men hoppa osv med fatbike jag är inte säker på att fälgar & osv skulle hålla så länge Carl pedal hade en White å de flexade rätt mycket i fälgar + att han böjde 2 gafflar. Nu var det den 1:a modellen från XXL men ändå. Nog bättre med en + hoj isåfall , även om jag inte har koll på om det finns några vettiga däck tull dem med lite kralligare sidor ännu

Just huckandet och dropandet är ändå inte min grej. För feg för sånt. Jobbar på att bli bättre på att köra upp och ner för stenar, lära mig endo-turns och sånt.

st oops sa:
Jag kör den Pine Mountain nu som enda skogshoj. Den är fantastisk rolig! Tung är den visst, men jag kommer bra överens med geometrin nu, och däcken har fantastiska egenskaper.

Finns att köpa till rejält nedsatt pris på Charlie the Bike Monger, där jag skaffade min (en vecka innan Brexit).

http://www.charliethebikemonger.com/marin-pine-mountain-2017-11635-p.asp

Passa på!
Bra med en förstahandskälla! Kul att Du gillar den! Det var ju riktigt bra pris för en 2017! Tur att den inte fanns i min storlek (behöver 22") eftersom jag redan tryckt på köp-knappen på Cookern :-)

Jag vill också ha en lekfull helstel! Med dubbla hjulset så man kan ta sig an asfaltspendlingen också. *drömmer vidare*

Köpte en just Charge maxi för vecka sedan - fatbike , ångrar ej detta / snorkul - behövs ej dämpad gaffel #

Jag kan rekommendera stooge, trevlig kille som designat och säljer och otroligt rolig att cykla på. Funkar både b+ och 29+. Helstelt och halvfett är grymt roligt.

helstelt är grant, har en 9 kilos univega från 93 med plats för feta sulor! brukar dra på ett 3" surly knard där fram stök eller pudersnö :)

Hoppsan impulsköpte en cooker 1 jag med :)
Hoppas jag inte ångrar det imorn

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Verkar inte som om Evans skickar Norco till Sverige tyvärr.

Stooge är sjukt fin.
Likaså Trek Stache.

Båda har dock lite för lång gaffel och mycket BB drop för min smak, onödigt när man kör helstelt.

Båda är också 29+. Är du inte kortare än sisådär 170 cm, så tycker jag du ska överväga 29+ istället. Ser bara fördelar med det om man tänker helstelt. Förutom vikten då, några procent ytterligare material i hjulen förstås.

Innerst inne vet du att du är värd en fatbike! ;)

Får man plats med "vanliga" 29/28-hjul/däck i en Cooker 1? Framtill ser det ju ut att vara space delux men hur är det baktill?

ginnfilt sa:
Får man plats med "vanliga" 29/28-hjul/däck i en Cooker 1? Framtill ser det ju ut att vara space delux men hur är det baktill?
Det brukar väl generellt fungera att stoppa 29" i 27.5+-ramar efter vad jag har läst. Vet inte med just Cookern.

Jag har inga 29"-däck, men jag kan slänga in ett standard 28"-hjul med landsvägsdäck och fotografera när jag har fått hem hojen (mitten eller slutet av nästa vecka), om du vill få en hint om utrymmet.

Har dålig koll på vad som är högt och lågt vad gäller vevparti, men då 29"-hjul lyfter vevlagret en bit från marken (pga lägre tryck i plus-däcken), och hojen redan från början har lite högt vevparti (iaf jämfört med Pine:en) kanske det vore lämpligare med 27,5" om man vill köra spinkigt?
Nu filosoferar jag bara. Någon som kan något om cykelgeometri får gärna ta över.

Inte så noga för min del, var mest nyfiken. Ska nog också beställa en...

Lite svar finns i följande artikel med Charge. 7 mm marginal borde ju ramen ha så då lär det knappast vara problem att få in 29-däck.

Have you just stuffed bigger tires in to a 29" frame?

No we haven't! When the first prototype idea of this bike was built, we designed it around this wheel size. Like I mentioned earlier the tire is 14 mm smaller than a 29", which gives me 7 mm each side of the wheel. It would have been a bad decision not to make the best of that. Geometry keeps getting shorter at the back and longer at the front, I'm going to take 7 mm where I can! The other thing to change that has really helped out are 1X systems. No front derailleur means no issues with tire rub on front derailleurs or anything like that. So we really went to town on the geometry and worked out what we would like to ride. We shortened the back end by 15 mm compared to the old 29er, made the front end 10 mm longer and slackened the head angle off by a degree to 70. So it's much more contemporary, but not too aggressive. It is still a decent climber and descender, you can still pick the front end up over roots and things. All these new bikes have frames built specifically around the new wheel size.

ginnfilt sa:

I min 27.5+ ram(NS Eccentric DJAMBO) funkar det med 29" hjul, dock högst 2,1" som bredast. Så det borde funka på din med.

Senast redigerad av en moderator:
Skogsgubben; hur gör du med bromsarna; kör du UK-style eller ska du lägga om dem? Antar att Wiggle skickar cykeln med bromsar UK-style? Vet du (eller annan) hur Tektro är att skifta? Kan de vara lika enkla som Shimano och slippa lufta?

Läste i annan tråd (fr 2014) att man kan välja i samband med ordern hos Wiggle; är det fortfarande så tro?

Ja, du får välja bromsarna när du beställer från Wiggle

ginnfilt sa:
Skogsgubben; hur gör du med bromsarna; kör du UK-style eller ska du lägga om dem? Antar att Wiggle skickar cykeln med bromsar UK-style? Vet du (eller annan) hur Tektro är att skifta? Kan de vara lika enkla som Shimano och slippa lufta?

ginnfilt sa:
Läste i annan tråd (fr 2014) att man kan välja i samband med ordern hos Wiggle; är det fortfarande så tro?

Man fick välja. Frågan kom väldigt sent i köp-flödet.
Man fick även knappa in längd och benlängd för att det ska ställa in cykeln åt mig. Ska de ställa sadelhöjden eller? Sadeln lär väl ligga på sidan om ramen när den skeppas???

Beställde en jag också, efter lite strul med utcheckning osv. Dock så är den till sonen, årets första "hjulklapp"...

Funderade på det jag också, undrar om mina vanliga 650b schwalbe ice spiker går på den där 40 mm fälgen.
Är det något man ens bör prova?

klart dom passar om nu inte greppet räcker på + däcken

Känns smidig trots stora hjul. Hjulen rullar över vad som helst. Storleken på ramen blev perfekt.

Däcken är alldeles för hårt pumpade (provcyklade medan jag hämtade sonen från träning, så hann inte fixa lufttrycket). Det gjorde att det blev ganska stötigt. Ska labba med lufttrycket imorgon.
Hoppas få till en riktig skogstur i helgen.

Bromsarna var under all kritik. De kanske blir bättre när beläggen och skivan har slitits lite. Om de inte blir bättre knycker jag bromsarna från gamla cykeln.

Jag kommer inte sakna fler växlar.
Tror att det kommer bli riktigt bra det här. ??

Bromsslangen till frambromsen var onödigt lång. Den är antagligen anpassad för att ha handtaget på höger sida och sen göra en snygg båge ner till vänster gaffelben. Slangen till bakbromsen ser ut att vara i kortaste laget, men det märks inte lika tydligt.

Bilagor

• received_10153975446259016.jpeg
    received_10153975446259016.jpeg
    128.3 KB · Besök: 71
42Hz sa:
Oh, bättre blid tack!
Sorry. Den där var ju förskräcklig.
Här kommer en i solljus från drivsidan. Reflexer och varningsklistermärken bortplockade.
20160916_084513.jpg

Edit: Den ser ganska orange ut på den här bilden. Den är klarröd i verkligheten.

Senast ändrad:
Applåder för tråd som går från fundering till cykel i skogen på en vecka :)

/Johan

Tillbaka
Topp