[OT] Visa din yxa!

Konkret

Ny medlem
[OT] Visa din yxa!
Efter lite rabalder i en annan tråd om yxor, märken och kvalitet så startar jag en tråd.

Här är mitt senaste tillskott, huvudet köpte jag fantastiskt rostigt på en marknad i Ed för 20kr.
Jag valde ett kort skaft för att kunna ha den i ryggsäcken när man helg-vandrar.

Blir den för klumpig så skaftar jag om den till ett längre. Skaftet är ett hultafors-skaft som jag fixat till för att passa huvudet. Jag slipade bort original lacken, betsade och sen linoljade skaftet. Blir både snyggare och bättre. Det är bara slipningen av eggen som är kvar att göra.

Någon som har tips på var man kan köpa yxslidor?

Bilagor

• IMG-20160611-WA0006.jpeg
    IMG-20160611-WA0006.jpeg
    279.2 KB · Besök: 437
[OT] Visa din yxa!
Jag har en Wetterlings äventyrsyxa hemma som jag trivs väldigt bra med. Funderade på en mindre men då blir det lite för svårt att hugga på nåt vettigt sätt. De rekommenderar ju att man smörjer huvudet relativt ofta, är det nåt du gör?

[OT] Visa din yxa!
Här är min cykelmekaryxa in action. Funkade fint att få av fyrkantsvevar med gängpaj.

filename=KonAss15.jpg

Tror inte huvudet är smort på de senaste 57 åren.

/Johan

[OT] Visa din yxa!
Luthman Photography sa:
Jag har en Wetterlings äventyrsyxa hemma som jag trivs väldigt bra med. Funderade på en mindre men då blir det lite för svårt att hugga på nåt vettigt sätt. De rekommenderar ju att man smörjer huvudet relativt ofta, är det nåt du gör?

Jag testar faktiskt hammarlack på den yxan som jag postade. Vi får se hur den klarar sig. Eggen kan man ju olja efter användning med vanlig olja eller?

[OT] Visa din yxa!
42Hz sa:
Perfekt i Camelbaken... =)

Tyvärr fanns den inte i orange när jag köpte den.

Dom där Fiskars yxorna är fantastiska! Jag har en större klyvmodell som klyver allt jag utsatt den för. Stora sega gran och tallkubbar spricker alltid efter ett eller max två hugg. Spelar ingen roll om det är massa kvistar som det ofta är i gran. Har inte haft någon seg ek kubbe att ge mig på ännu men jag ser fram emot det. Min har hållit för flera års intensivt vedhuggande utan nämnvärt slitage. Köpte Fiskars eget bryne för yxor och knivar som funkar kanon också. Rekomenderas.

[OT] Visa din yxa!
Trevlig tråd. Här är min gamla Hultafors Bruk.

image.png

Dock sugen på en Fiskars av större modell.. X21 ser fin ut. Vad har du för modell Selast?

Senast ändrad:
[OT] Visa din yxa!
42Hz sa:
Perfekt i Camelbaken... =)

Tyvärr fanns den inte i orange när jag köpte den.

Tycker den ser livsfarlig ut... iallafall för mig som med stor risk skulle dra handen i vedkubben istället :P

Får hitta vår gamla försvarsyxa vi har liggandes tror jag... gammal och effektiv

[OT] Visa din yxa!
Börjar med grävlingdräparen. Fick avbryta ett avsnitt av the walking dead för att gå ut och slå ihjäl en grävling i trädgården i våras. Yxan i ena handen och en ficklampa i den andra.
IMG_20160915_172937232.jpg

Den andra står i verkstaden. Används mest till att öppna lås som kärvar.
IMG_20160915_171910248.jpg

Från vänster. Kilar till de värst stockarna. Hönsdräparen härnäst. Två "enhandsyxor". Går att svinga fint med en hand. Sista är svårare att köra enhänt, och det behövs inte. Kombination av dessa har löst allt jag kommit över hittills.
IMG_20160915_172505966.jpg

[OT] Visa din yxa!
Fritz78 sa:
Här är min lilla Gränsfors yxa. Suverän att ha med i ryggsäcken på campingturerna:)

En sån har jag också, riktigt trevlig yxa.

Har dessutom använt en sån fiskars som 42Hz visade en hel del då vi hade dem som hajkyxor i scouterna. Lätt och trevlig, men något kort skaft.

[OT] Visa din yxa!
Konkret sa:
Arsozath sa:
Konkret sa:
Jag förstår inte det här med plast alltså. Känns jäkligt b enligt mig på en yxa.

Tyckte jag med innan jag provat dom. Riktigt bra yxor om du frågar mig.

Jag har bara hållt i en liten fiskars men fastnade inte för det.
Men så är jag också en " valnötsbög " som det heter i jakt kretsar.

Det jag utsatte min fiskars för i våras har jag svårt att se att någon annan yxa skulle klara av. Jag ägnade mig åt att hugga upp en stor gammal bok för hand. De största bitarna gick i princip till såhär. Göra ett snitt med motorsågen för att kilen skulle fästa. Slå på kilen med full kraft med baksidan av yxan. Upprepa 10-100 gånger. Fick slänga kilen efter ett tag för den hade deformerats så mycket att slagytan inte var rak längre. Såg ut ungefär som när glass smälter. Yxan ser fortfarande bra ut. Fick köpa fler kilar.

[OT] Visa din yxa!
Jag är fånigt nöjd med den där yxan. Var lite fundersam till om skaftet skulle hålla men det har hittills fixat mina snedträffar också. Klipper ekklabbar utan problem :)
F.ö. är bildtexten "HACKA LÖKEN"

It's good for you

[OT] Visa din yxa!
Mina små trevliga köksyxor som även får fixa en eller annan brasa mellan benhuggeriet till fondkoken.
20160915_210833.jpg

För kalla och blöta nätter vid någon bergskärning längs någon stadsnära motorled då det för mig oftast inte blir mer alpint än så. För mix har jag några Goulotte blad att skava på.

20160915_211113.jpg

[OT] Visa din yxa!
Skallen är nog från jula tror jag. Men det gulsvarta skaftet såg lite täcky ut.
Vart en snutt syren som jag hade på tork i stället.

Bilagor

• asd1.jpg
    asd1.jpg
    148.1 KB · Besök: 224
Tillbaka
Topp