Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
moros sa:Finns tydligen en tråd för allt :) Tur jag såg denna precis när det var dags för GT
Hugger inte så mycket ved, men den matchade min hammare!
ForesterGuy sa:moros sa:Finns tydligen en tråd för allt :) Tur jag såg denna precis när det var dags för GT
Hugger inte så mycket ved, men den matchade min hammare!
"Hammarnas Rolls Royce", som det skrevs i ett test. Köpte en sån i födelsedagspresent till min far för många år sedan...
Arsozath sa:Orkade inte vänta längre. Det fick bli en Husqvarna från lokala motorsågskrängarbutiken...
Smorde in den direkt med lite kinesisk olja jag hittade i färgförrådet.
Det får bli en släggyxa och några kilar till födelsedagen istället...
Smedfan sa:En gammal noname yxa jag slöjdat ihop till min 10åring.
Mkt uppskattad. ?

Någon som inte har ett behov att kompensera för något helt enkelt!Släng er i väggen!
Visa bilaga 575200
Perfekt att hugga tändstickor medSläng er i väggen!
Visa bilaga 575200
Det står fel. Fiskyngels skall det stå tills yxan är vuxen.Släng er i väggen!
Visa bilaga 575200
Hej.. Det är en smideshammare, gjort på Tors Hammare i Eskilstuna. TH gick senare ihop med Hults Bruk. mvh borano20Före jag köpte hus på landet hade jag bara en:
Gränsfors Jägarens Yxa. Fantastiskt trevlig på alla sätt. Lagom stor och trevlig fjong på skaftet. Min go-to-yxa när jag frilufsar, paddlar, jagar, täljer kanotpaddel, mm
Med huset följde två ytterligare från Hults Bruk, båda med brutna skaft efter överslag. Har skaftat om den större med ett 65 cm från Smedbergs Hickory (Jula). Blir en bra vedhuggaryxa och att ha med i skogen i huggarbältet för att slå in fällkilar. Hultsyxorna hade båda ett hemskt och illaluktande lim/epoxy i yxögat. Var tvungen att vara utomhus när jag borrade ur resterna av skaft och lim.
Visa bilaga 575033
När jag plockade svamp i skogen intill huset förra hösten hittade jag en rejält rostig Säter Banko.
Visa bilaga 575034
Men finaste fyndet gjordes när jag i juni rev en rutten timmerstuga (byggd 1975) och fann en skrädyxa/bila under. Plan på vänster och egg på höger.
Märkt: 1 A. ZETTERLING ESKILSTUNA
Smidesarbetare Anders Zetterling (1863-1944) gjorde även en del tänger och saxar.
Jag har borstat bort ytrost och ska slipa upp den och ge den ett skaft från Gränsfors (samma som deras knutyxa/timmerbila).
Visa bilaga 574945
Visa bilaga 575031Visa bilaga 575032
Till sist - ingen yxa, men ett fynd intill jordkällaren. En krallig slägghammare. Stämpeln syns dåligt, men troligen en "Tor" från Hults Bruk. Har ett släggskaft från Smedbergs väntandes på den.
Visa bilaga 575035
Alla ska få skaft och göras i ordning för att användas så småningom.
Tack för info! Smideshammare låter "liten och behändig". Den här är tung! Rejält smidesarbete man gör med den m a o.Hej.. Det är en smideshammare, gjort på Tors Hammare i Eskilstuna. TH gick senare ihop med Hults Bruk. mvh borano20

...Men finaste fyndet gjordes när jag i juni rev en rutten timmerstuga (byggd 1975) och fann en skrädyxa/bila under. Plan på vänster och egg på höger.
Märkt: 1 A. ZETTERLING ESKILSTUNA
Smidesarbetare Anders Zetterling (1863-1944) gjorde även en del tänger och saxar.
Jag har borstat bort ytrost och ska slipa upp den och ge den ett skaft från Gränsfors (samma som deras knutyxa/timmerbila).
Visa bilaga 574945
Visa bilaga 575031Visa bilaga 575032
...Alla ska få skaft och göras i ordning för att användas så småningom.

Hej.. Är den så stor som det verkar så är det en stenslägga. Det folk tror heter "slägga" heter i den riktiga verkligheten knoster. Jo, jag har en gång varit hejarsmed på Tors Hammare, men gjorde mindre produkter, upp emot ett kilos vikt, bl.a. smideshammaren 7Z och 7,5Z. mvh borano20Tack för info! Smideshammare låter "liten och behändig". Den här är tung! Rejält smidesarbete man gör med den m a o.
Som av en händelse hittade jag lite tid igår och gav den ett nytt skaft.
Visa bilaga 631500Visa bilaga 631501Visa bilaga 631502
Hej.. Är den så stor som det verkar så är det en stenslägga. Det folk tror heter "slägga" heter i den riktiga verkligheten knoster. Jo, jag har en gång varit hejarsmed på Tors Hammare, men gjorde mindre produkter, upp emot ett kilos vikt, bl.a. smideshammaren 7Z och 7,5Z. mvh borano20

Jag har en som är ännu fetare. Dock målad med hammarlack och utan vackert skaft. Det finns ett skaft på men inget man litar blint på.Intressant! Den här väger över 5 kg (hushållsvågen bottnade). Den har fått Smedbergs stora släggskaft.
Tändsticksask och en snusdosa som storleksreferens.
Visa bilaga 631753
Här är min slägga. Den var full med grader och rostig. Gjorde en snabb overhaul när jag byggde båtkärra. Se det som en konservering. Blir lite sugen på att köpa ett skaft. Bra ställe att handla?Visa bilaga 631895
Hej.. Nån sade "knoster"?? mvh borano20Här är min slägga. Den var full med grader och rostig. Gjorde en snabb overhaul när jag byggde båtkärra. Se det som en konservering. Blir lite sugen på att köpa ett skaft. Bra ställe att handla?Visa bilaga 631895
Tack för tips. Hade väldigt udda (stora) mått. Köpte ett skaft på Hornbach i morse. Det duger nog.Shop - Smedbergs Skaft
www.smedbergsskaft.com