Vad använder ni för hjälm till stigcykling?

Anton_95

Aktiv medlem
Har idag beställt en cykel och kom på att det kanske dags att köp hjälm med. Har innan varit väldigt anti hjälm och tyckt att man ser ut som ett stolpskott,(Ja jag vet att man inte ska bry sig om hur man ser ut). Då man kommer börja köra stig cykling mer inspirerat så kommer olycks faktorn bli större och krasha utan hjälm mitt ute i skogen är kanske inte det mest optimala och ännu värre om man är ute på en tur själv.
Har kikat på mtb hjälmar och får fram både heltäckande (cross liknande hjälmar) och halvtäckande med skärm.
Den heltäckande känns lite overkill men när man väl vurpar i skogen kanske man slipper käka sten och jord.
Den halvtäckande hade nog köpt om det inte var för den där förbaskade skärmen, vill inte trampa nån på tårna men den ser ut som en barn hjälm eller en ridhjälm med ventilation.
Kommer man med en bmx hjälm i skogen kommer nog stil polisen och tar mig.

edit: särskrev stigcykling ,ändrade så ingen tror att jag menar att man ska cykla på en gubbe som heter stig.

Senast ändrad:
Ofta går sjärmarna att ta av !
själv kör jag en sweet protection bushwhacker så får du lite insperation.

För vanlig stigcykling räcker en vanlig hjälp förslagsvis med mips och mycket ventilation
en fullfacehelmet blir varm.

rekomenderar en hjälm som går ner längre över bakhuvudet och har mips.
kör dock själv med en abus urban utan mips i skogen då den hjälmen passade bäst för min huvudform o köptes innan mips vart poppis iof

att man sen ser ut som en tönt i hjälm ja den e svår o komma från oavsett hjälmtyp/modell men hellre se ut som ett miffo än riskera hamna som en grönsak på långvården pga skallskada ;)

Bell super 2r såg brutal ut. Men som sagt den såg varm ut. Poc trabec och bushwacker såg ju inte så tokiga ut.

Fox Metah.

Bilagor

• tmp_28012-max_3_SP16_METAH_COLORS960736755.jpg
    tmp_28012-max_3_SP16_METAH_COLORS960736755.jpg
    158.4 KB · Besök: 155
Limar 545 brukar finnas till kampanjpris på XXL. Är bra ventilerad, och passar mig bra. Vid brutalare cykling har jag fullface från sixsixone.

Den här varianten kör jag, utan skärm
SCOTT WIT-R

Bilagor

• scott-wit-r-helmet-matt-white.jpg
    scott-wit-r-helmet-matt-white.jpg
    18.6 KB · Besök: 95
Jag föreslår att du köper en hjälm som passar.
Bell super 2 passar inte alla, även om 2017 års modell skall vara bättre. (Mindre tight över tinningen)

Använder ni snabba brillor eller skidglas ögon till bell super 2? Såg nämligen att hjälmen går ner vid tinning och ett par brillor kanske hamnar i kläm däremellan.

Stigcyking utan skärm? Njaaae, skulle inte tro det. Den använder man till att hålla undan grenar när kör i tät skog. Bara att böja ner huvudet en aning och plöja igenom. E gång har jag med min skärmfria landsvägshjälm och det kan jag lova att jag aldrig kör om. trodde jag skulle bli blind av alla jävla grenar som smackade mig i ögonen.

s sa:
Stigcyking utan skärm? Njaaae, skulle inte tro det. Den använder man till att hålla undan grenar när kör i tät skog. Bara att böja ner huvudet en aning och plöja igenom. E gång har jag med min skärmfria landsvägshjälm och det kan jag lova att jag aldrig kör om. trodde jag skulle bli blind av alla jävla grenar som smackade mig i ögonen.

Jag har aldrig haft några problem att cykla skog med hjälm utan skärm. Stör mig snarare på att skärmen är i synfältet hela tiden.

Är inne på min andra Giro Atmos. Enda nackdelen är väl avsaknaden av MIPS.

Senast ändrad:
Lulle sa:
s sa:

Jag har aldrig haft några problem att cykla skog med hjälm utan skärm. Stör mig snarare på att skärmen är i synfältet hela tiden.

Är inne på min andra Giro Atmos. Enda nackdelen är väl avsaknaden av MIPS.

Märkligt. Vi cyklar ändå samma stigar till stor del. Du kanske är för snabb för grenarna?

Bell Super 2R eller POC Trabec. När det gäller hur viktigt är det att ha MIPS och "vi kommer att rädda dig från dig själv" av arga folk på nätet som har tillgång till all information I världen genom objekt i fickan fast postar struntprat ändå:

http://helmets.org/mips.htm

Senast ändrad:
Körde förr "vanlig MTB hjälm" men köpte i våras en Bell Super 2 (den utan R, dvs följer ej med hakdkydd men går å köpa separat).

Sitter bättre på huvudet och kör man inte lycra outfit så passar den faktiskt bättre till baggyshots-stilen om man vill vara fin i skogen! :)

Dvs en sådan här;

IMG_3951.JPG

PS, glöm inte knäskydd!!! Ds

Vad har man på sig när man cyklar mtb? Brukar ha jeans och skinjacka men vill ha nått mer bekvämt och som leder bort svett bra. När man går till cykel avdelning och kollar kläder är det bara massa dykardräkter.

Senast ändrad:
Shorts och t-shirt eller skjorta funkar väl i princip året runt beroende på vart du bor. På vintern tar du på ett underställ under samma kläder.

Vänta nu skjorta? Det är väl inget fin kalas jag ska till eller har jag missat nått? :) Är det inte bättre att köra med full kostym så ser man riktigt classy ut :P

Senast ändrad:
Ett par löst sittande shorts, sen en långärmad tröja/flanellskjorta.
Jag kör Haglöfs Ardent shorts, andra gillar Norröna Fjörå tex, finns hur mycket som helst. Är su rädd om plånboken kan du titta på Endura.

met parabellum och är kanonnöjd sitter riktigt bra och väger nästan ingenting, har även gopro fäste om det är något man suktar efter

Tillbaka
Topp