HappyVR 2017 - SUB 10

LaCe

Aktiv medlem
HappyVR 2017 - SUB 10
Tråden för oss som tänkt cykla VR2017 sub10.
En majoritet av oss i HappyVR2017 tråden har satt upp som mål att köra sub 10.

Jag länkade i den andra tråden till VR2016 tråden för lite input på upplägget/önskemålen då. Där får alla gärna läsa lite och inspireras och spåna på lite ideer.

Det jag anser finnas ett behov av förutom seriös träning för oss alla är att skaffa fram en gemensam tröja. En tröja som syns på långt håll och gör det möjligt att urskilja deltagare i en klunga. Kanske en gemensam affär med sub8:30 gruppen fast med tröjnummer 10 istället för 8,5 på ryggen likt en fotbollströja.

För egen del blir det premiär på VR2017 och känner inte att jag kan ha hand om upplägget för sub10. Alldelens för mycket jag ej känner till.

Men tänkte dra mitt strå till stacken och starta upp en egen tråd.

HappyVR 2017 - SUB 10
Bra initiativ till tråden, kör också VR för första gången. Enligt gruppöversikten verkar det vara ett par som tänker köra sub10 som har genomfört en eller fler rundor.

HappyVR 2017 - SUB 10
Nu är trainer införskaffad inför vätternrundan. Trainerroad nedladdat och i helgen dags för FTP test om tekniken är med mig.

Så hög tid att köra igång med träningen.

Skriv gärna ner era planer och tankar ni andra som tänkt köra sub10. Läste i andra tråden att vi är 23 st. som är uppsatta med sub10 mål.

HappyVR 2017 - SUB 10
Jag ska träna till Vasaloppet och sen springer jag alltid. Cykelträningen börjar i mars-april för mig men då har man redan flåset så det är mest att vänja bakdelen och få upp kadensen.
Själv så har jag bara cyklat VR en gång och då cyklade jag lite själv eller så följde jag cykelklubbar som jag la mig bakom. Kom in på 10.41 och kände att man hade haft mer att ge. Jag gjorde fyra stopp, ett lite längre för hemliga huset och sen tre lite kortare på ca 5-8 min där jag stoppade i mig något snabbt att tugga.
Jag har gärna en grundplan där man har 3-4 stopp men inte så långa och att man försöker göra upp hur länge varje person ska dra när man ligger längst fram, sen får man känna efter lite beroende på trafik och hur pigg man själv är.

Senast ändrad:
HappyVR 2017 - SUB 10
Träningsplanen är att fortsätta bygga styrka fram till årsskiftet och därefter byta ut ett par pass per vecka mot kondition och börja kapa ett par kilon.

Aldrig cyklat VR tidigare, gjort tre 20 mils rundor på egen hand senaste säsongen.

Tanken om 3-4 korta stopp och ett längre för bra käk låter som en toppenide.

Finns det fler i Stockholmsområdet som vill ses under vintern för att kämpa och även cykla ihop under vår?

HappyVR 2017 - SUB 10
Ska man äta varm mat och stanna där man serverar det så måste man räkna med minst 30 min i depån innan alla fått mat samt hunnit äta den. Själv körde jag på Tailwind och godis samt i depåerna åt jag banan och bulla.

HappyVR 2017 - SUB 10
Vill man ha lite folk i depåerna så ska man starta så tidigt som möjligt, när vi kommer så är det antagligen många i depåerna. Jag startade 3.04 och det var fullt i alla depåer när jag kom in, kö till toa osv...

HappyVR 2017 - SUB 10
Det är alltså en intressant fråga där vi behöver bestämma oss för vad som passar.

Är det möjligt att samordna langning i förutbestämda depåer? Får åskådare langa?

Är vi 25 har vi stor fördel av att hjälpas åt att dra under många sträckor, turas om att vara vindskydd.

Är det någon i gruppen spm har erfarenhet av tröjbeställning?

HappyVR 2017 - SUB 10
Jag personligen kan skippa varm mat och köra på de jag har med samt de andra som erbjuds i depåerna men jag gör som gruppen gör. Vad jag förstått så får inte åskådare langa men det görs ändå.

HappyVR 2017 - SUB 10
Är den generella uppfattningen att det är smidigare att föra diskussionen här så kör vi på det.

Upplever inte tråden som aktiv eller lättillgänglig, så med kort tid kvar och erfarenhet av liknande arrangemang där Facebook varit smidigt startade jag den.

HappyVR 2017 - SUB 10
Det är väl upp till gruppen själv att bestämma hur man gör, men en fördel med att hålla diskussionen här är att andra Happy-medlemmar kan följa förberedelserna och framstegen, komma med tips osv (det finns väldigt mycket erfarenhet här). Dessutom skapar det ju en känsla att det verkligen är Happys grupp som kör VR (även om man inte själv deltar i den) och inte vilken random grupp som helst. Sedan är det ju såklart upp till gruppen att hålla tråden aktiv (se t.ex. trådar fr föregående års HappyVR-grupper).
Personligen kan jag ju tycka det är lite udda att starta en grupp i Happys namn, och sedan flytta hela diskussionen/förberedelserna till en helt annan plattform som kräver registrering, inloggning, etc. Men det är ju bara vad jag tycker.

HappyVR 2017 - SUB 10
Jag är ingen expert men det känns som att det börjar vara dags att planera tex antal stopp, varm eller kall mat, singel eller dubbelled(personligen så tror jag dubbelled blir trångt på vissa ställen).

HappyVR 2017 - SUB 10
Jag är beredd att hålla med. Kände att vi var tvungna att kolla igång :)

ooms sa:
Det är väl upp till gruppen själv att bestämma hur man gör, men en fördel med att hålla diskussionen här är att andra Happy-medlemmar kan följa förberedelserna och framstegen, komma med tips osv (det finns väldigt mycket erfarenhet här). Dessutom skapar det ju en känsla att det verkligen är Happys grupp som kör VR (även om man inte själv deltar i den) och inte vilken random grupp som helst. Sedan är det ju såklart upp till gruppen att hålla tråden aktiv (se t.ex. trådar fr föregående års HappyVR-grupper).
Personligen kan jag ju tycka det är lite udda att starta en grupp i Happys namn, och sedan flytta hela diskussionen/förberedelserna till en helt annan plattform som kräver registrering, inloggning, etc. Men det är ju bara vad jag tycker.

HappyVR 2017 - SUB 10
Jag skulle troligen uppskatta varm mat men utan erfarenhet av vr så är det svårt att veta något om köbildning etc.

Föreslår att varva mellan dubbel och enkel när det finns itrymme

Stal sa:
Jag är ingen expert men det känns som att det börjar vara dags att planera tex antal stopp, varm eller kall mat, singel eller dubbelled(personligen så tror jag dubbelled blir trångt på vissa ställen).

HappyVR 2017 - SUB 10
Eftersom jag var lite gringubbe får jag väl bidra med lite tips också ;-)
Jag har kört VR 6 ggr på mellan 10 och 11 timmar. Då har jag aldrig kört i organiserad grupp, utan nån gång i kompisgäng, andra gånger blandat solo och surfat i svansen på större klungor. Tror ändå mina erfarenheter kan vara av värde.

Om ni siktar på 10 timmar, tycker jag ni ska skippa alla funderingar på varm mat. Som någon sade, det tar minst 30 min och dessutom stelnar man till. Jag har själv brukat ta fyra depåstopp plus något extra för p-paus etc. (ingen varm mat, man klarar sig bra på gel och bars). Som 10h-grupp tror jag ni kan sikta på tre stopp. Undvik större kontroller som Jönköping och Hjo, och även de som innebär omväg (Karlsborg). Ett förslag kan vara Ölmstad, snabbdepån efter Fagerhult (self service av vatten samt lämpligt för p-paus) samt Boviken. "Riktiga" depån i Fagerhult ligger smidigt efter vägen, men det brukar vara väldigt mycket folk där, därav rekommendationen av snabbdepån någon/några km senare istället.

Bestäm längd på depåstoppen i förväg (t.ex. 10 min på de "riktiga" och 5 min i snabbdepån), sedan kan nån räkna ut det snitt ni behöver hålla. Sikta på att ligga över det snittet ner till Jönköping då det är den lättåkta biten (det sägs ju att VR startar i Motala men börjar i Jönköping, och det ligger nåt i det ;-)

Viktigt att träna klungkörning, och om ni inte har möjlighet att nån gång köra tillsammans bör ni nog åtminstone komma överens om nån slags "regler". Och om ni inte har det redan, bör ni utse en ledare som kan hålla koll på Er snitthastighet, hålla koll på tiden i depåstoppen, etc. Annars blir det lätt kaos är min gissning...

Slutligen, tänk på säkerheten. VR är ett stort lopp med många ovana cyklister, och speciellt mot slutet när folk är trötta kan incidenter ske. Därför, lämna marginal vid omkörningar etc, och kolla så att ni själva inte håller på att bli omkörda när ni går ut för omkörning.

HappyVR 2017 - SUB 10
HappyVR 2017 - SUB 10
Viktigaste är att hålla fokus på snitthastighet än klockslag.

- En annan sak att ta ställning till är om vi ska tillåta andra cyklister gå med i gruppen när de hakar på. Vissa kör med grindvakt och andra låter alla hjälpa till i gruppen.
- En fundering, kan vi gå från enkel led till dubbelt på ett lätt och snabbt sätt? Eller blir det bara med strul?

HappyVR 2017 - SUB 10
Angående kläder tänker jag att vi skulle kunna förenkla det genom att använda något plagg utanpå som signalerar. för att förenkla och slippa beställa kläder.

Min erfarenhet är att de två längst fram signalerar att det blir enkelled och att bakomvarande följer efter. den till vänster går in framför den till höger?

Hur fungerar det rent praktiskt när en person kommer in i gruppen om den inte tillåts?

Stal sa:
Viktigaste är att hålla fokus på snitthastighet än klockslag.

- En annan sak att ta ställning till är om vi ska tillåta andra cyklister gå med i gruppen när de hakar på. Vissa kör med grindvakt och andra låter alla hjälpa till i gruppen.
- En fundering, kan vi gå från enkel led till dubbelt på ett lätt och snabbt sätt? Eller blir det bara med strul?

Tillbaka
Topp