Thule Freeride, hur tusan fästa stor cykel?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Kom precis hem med ett par Thule Freeride 532 inför tänkta äventyr i helgen. Som tur är fick jag för mig att testmontera nu på en gång, men hur tusan ska det gå till?
Är den enbart avsedd för barncyklar, eller tänker jag helt galet.
Nog för att jag åker på en XL-ram, men det är en hel decimeter som saknas. Framhjulsfästet sitter så långt fram som det går, och fästet för staget är bultat och går ej att justera.

Är deras Proride lika kort?

Bilagor

• IMG_20161026_171458732.jpg
    IMG_20161026_171458732.jpg
    216.6 KB · Besök: 375
Senast ändrad:
Får se om jag hinner kika på en Pro innan helgen då.

Hur flyttas staget på den gamla? Nitad och bruk av våld, eller sitter skruvad?

Borra och popnita om skulle ju funka, men jag är inte säker på att den bara är nitad utan den kan vara limmad också. Nu pratar jag kanske i nattmössan här, men har du testat att vända på cykeln? Skulle man kunna klämma fast den på något sätt så? Givet att du får den över kedjestag osv givetvis.

Att vända cykeln blir sådär. Man får plocka bort klämman från stängerna, lyfta hojen över stänger, och montera tillbaks klämman igen mellan bakhjul och sadelrör. Och det bli bara alu-stängerna som klämmer mot kedjestagen.

Det får bli en fulfixning med att ha cykeln för långt fram, så att framhjulet bara delvis sitter i hjulhållaren, med en extra spännrem längst ut på skenorna. Och se om man kan nita om hela riggen i framtiden.

Förläng framdelen med några rörstumpar, fäst dom ovanpå med kanske slangklämmor?
Det är gränsfall för mig också med en Canyon Dude på, men det funkar mha andra spännband.

Komprimera gaffeln med en spännrem? Så har jag gjort när jag kört cykeln stående utan framhjul i bagaget på kombibilar som är för låga.

Roger_Edvinsson sa:
Många lösningar på ett ganska onödigt problem.

Jag hade valt att lämna tillbaka och istället köpa en som passar. ?

Vilket tydligen är lättare sagt än gjort, om man behöver saker snabbt.

Freeride är designad av en T-rex (för korta armar), Proride kräver adaptrar till vanliga fyrkantiga takräcken, och alla gaffelmonterade ställ kräver adapter till 15mm framaxel, och adaptrar verkar vara nåt man får beställa, inget som finns hos cykelaffärerna jag kikat på iallafall.

Man får helt enkelt ge tusan i att ha en modern cykeldesign när man har omoderna takräcken.

På min gamla proride (ngt år gammal) så ingick fästen för vanliga fyrkantsräcken. Funkar fint!

Jag brukar göra precis som Jomper och dra ihop gaffeln med spännband när jag skall använda mitt freeride. Funkar om man använder det någon gång då och då men är segt om man skall göra det ofta. Köpte ett Thule ProRide 598 istället för att slippa att hålla på med det.

N_sandstrom sa:
Roger_Edvinsson sa:

Freeride är designad av en T-rex (för korta armar), Proride kräver adaptrar till vanliga fyrkantiga takräcken, och alla gaffelmonterade ställ kräver adapter till 15mm framaxel, och adaptrar verkar vara nåt man får beställa, inget som finns hos cykelaffärerna jag kikat på iallafall.

Man får helt enkelt ge tusan i att ha en modern cykeldesign när man har omoderna takräcken.

Konstigt. Till mina Proride följde det med fästen för både fyrkantsrör och till takräcken med spår.

AAverdal sa:
N_sandstrom sa:
Roger_Edvinsson sa:

Konstigt. Till mina Proride följde det med fästen för både fyrkantsrör och till takräcken med spår.

Till mina proride 598 fick jag snällt köpa till fästen för fyrkantsrör då thule bestämt sig för att det är ett tillbehör de inte ville skicka med

Har kört runt 2 dryga två år nu med en aningen lång cykel, + ett extra lite spännband, utan problem.

Men men, ny cykel, nya problem
20190220_210453.jpg

Nu är jag plötsligt 1 dm för långt fram. Den fasta plastremmen har en tendens att vilja släppa om den ligger ann mot en lutad fälg, så vågar nog inte köra sådär alls.

Dags för ny hållare!

Senast ändrad:
Jag hittade av en slump Upside Racks
https://upsideracks.com/

Smått skeptisk först men ju mer jag kollat desto smartare verkar det. Cykeln får ju mycket större anläggningsyta/hävarm mot takräcket än övriga Thule-ställ. Jag hade Thule Outride för några år sedan men där blev det sånna brytande sidokrafter att hylsan man satte hjulaxeln i blev böjd och obrukbar.
Lite sugen på att beställa hem en.

Man borde utan problem få plats med två på taket, om man ställer ena frammåt och andra bakåt.

Startgas sa:

Smått skeptisk först men ju mer jag kollat desto smartare verkar det. Cykeln får ju mycket större anläggningsyta/hävarm mot takräcket än övriga Thule-ställ. Jag hade Thule Outride för några år sedan men där blev det sånna brytande sidokrafter att hylsan man satte hjulaxeln i blev böjd och obrukbar.

Man borde utan problem få plats med två på taket, om man ställer ena frammåt och andra bakåt.

Hur mår dämpgafflar av att vara uppochner?

Har man nån luft i bromsar osv så lär man få veta det efter en tur med hojen på taket sådär :-) undrar även hur styre o stolpe gillar det

Senast ändrad:
N_sandstrom sa:
Har kört runt 2 dryga två år nu med en aningen lång cykel, + ett extra lite spännband, utan problem.

Men men, ny cykel, nya problem

Nu är jag plötsligt 1 dm för långt fram. Den fasta plastremmen har en tendens att vilja släppa om den ligger ann mot en lutad fälg, så vågar nog inte köra sådär alls.

Dags för ny hållare!
Ungefär sådär blir det med min Dude också, men jag har tagit bort orginalremmen och kör med två spännband istället, det funkar fint.
Men min nya Lux kommer antagligen att hamna för långt fram, men får väl borra ur nitarna och flytta bak fästet då kanske?

Fjädringen lär väl må utmärkt, många menar ju att man ska förvara cyklar uppochner för att packboxarna inte ska torka om man inte ska använda cykeln en längre tid. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte. DVO Emerald, MZ Shiver, Lefty och Rockshox RS1 undantagna då de redan är inverterade/"uppochnervända".

Bromsarna måste ju dock vara fria från luft. :) Och ser jag rätt på bilderna så är det väl greppen/handtagen som är kontaktpunkten, så det är väl de som slits i så fall.

Upptäckte även att Seasucker har lanserat en modell där man sätter cykeln uppochner.

Bengt-re sa:
Startgas sa:

Hur mår dämpgafflar av att vara uppochner?

Enligt en del så är det bra att förvara upponer då oljan blöter foamringarna.

Var det någon som testade att nita om för att flytta fästet? Har liknande problem sen jag köpt ny cykel

Freeride 532 (typ två år gammal)

Bilagor

• C586AC9D-2401-4AC9-BB4F-F9FE311A2FAF.jpeg
    C586AC9D-2401-4AC9-BB4F-F9FE311A2FAF.jpeg
    468.3 KB · Besök: 103
  • 5497830F-6000-499D-A021-730516ED3BFD.jpeg
    5497830F-6000-499D-A021-730516ED3BFD.jpeg
    508.4 KB · Besök: 99
  • 4889169A-2FC2-43DD-B574-9CA29293E9E5.jpeg
    4889169A-2FC2-43DD-B574-9CA29293E9E5.jpeg
    408.1 KB · Besök: 100
Tillbaka