Visa din klättring

HHTech

Medlem
Visa din klättring
Hittade inte ngn liknande tråd så fyll på!

Pico Veleta,
Nja, det blåste satan på toppen och nollgradigt så jag vände vid Hoya De La Mora. Björn tog sig ända upp 800hm till.
2h50min för 1843 hödmeter till 2550möh lär jag inte få ngt pris för men jag är nöjd med att ha tagit mig upp dåligt tränad som jag är.
Fina vägar, måttlig trafik, underbara vyer, jämn lutning så det är bara att få till ett lagom tempo.

Bilagor

• map.jpg
    map.jpg
    69 KB · Besök: 70
  • stats.jpg
    stats.jpg
    67.8 KB · Besök: 77
  • 20161022_103419s.jpg
    20161022_103419s.jpg
    114.3 KB · Besök: 83
  • PA220239.jpg
    PA220239.jpg
    176.4 KB · Besök: 71
  • PA220252.jpg
    PA220252.jpg
    112 KB · Besök: 68
  • PA220253.jpg
    PA220253.jpg
    137.1 KB · Besök: 71
  • PA220255.jpg
    PA220255.jpg
    131.5 KB · Besök: 75
  • PA220262.jpg
    PA220262.jpg
    129.3 KB · Besök: 67
Visa din klättring
Inte i närheten av samma dignitets som Pico Veleta, men min senaste klättring vara även den Andalusien. Dock lite längre västerut åt Malaga-hållet:

Bilagor

• Screen Shot 2016-10-27 at 19.02.52.png
    Screen Shot 2016-10-27 at 19.02.52.png
    49.9 KB · Besök: 77
  • yg-mDY3h9kMX6YItPiJzPOx2M5pyJD8ZqRm9xYjpBF8-2048x1152.jpg
    yg-mDY3h9kMX6YItPiJzPOx2M5pyJD8ZqRm9xYjpBF8-2048x1152.jpg
    207.7 KB · Besök: 71
Visa din klättring
Spännande. Mycket spännande. (Jag hade velat visa nåt här också men den förbaskade snör-remmen till min Instamatic glappade på styrstången så det blev bara suddigt)

Edit, förbaskade nymodigheter, Instamatic markeras som felstavning :(

Visa din klättring
Inte den längsta eller någon av de mest kända stigningarna men den har figurerat i Girot några gånger. Jag rankar den tuffare än tex Alp d´Huez eller Galibier. Dom sista 2km med ca 18% i snittlutning kan suga musten ur trötta men. Jag och Jimmy körde den på vilodagen under säsongsavslutningsresan nu i Oktober. Dom andra kollade visst på ett lutande torn under tiden.

Passo San Pellegrino in Alpe, snittlutning ca 9%

Pellegrino.jpg

1085 höjdmeter är segmentet, jag fortsatte sedan upp till toppen som är på 1609meters höjd, ca 100 höjdmeter ovanför det gamla klostret där segmentet slutar. Det var ju vilodag så jag valde att aldrig passera tröskel.

Toscana_19.jpg

Jag och Jimmy startar klättringen

Toscana_20.jpg

Solo

Toscana_26.jpg

Brant!

Toscana_21.jpg

Toscana_22.jpg

Passande!

Toscana_23.jpg

Pellegrino_alp.jpg

Toscana_25.jpg

Försökte avbilda hur brant det var, men det gick inte riktigt.

Senast ändrad:
Visa din klättring
Galibier cyklade jag också i somras, dock ej La Marmotte. Annars rankar jag mina två udda klättringar till Pico de las Nieves högt. Den ena med liggande snö på väg upp och den andra i isstorm där jag helt ensam cyklist på toppen. Finns i Gran Canariatrådarna.

Visa din klättring
Rock sa:
Inte den längsta eller någon av de mest kända stigningarna men den har figurerat i Girot några gånger. Jag rankar den tuffare än tex Alp d´Huez eller Galibier. Dom sista 2km med ca 18% i snittlutning kan suga musten ur trötta men. Jag och Jimmy körde den på vilodagen under säsongsavslutningsresan nu i Oktober. Dom andra kollade visst på ett lutande torn under tiden.

Festligt att du valde samma kurva som jag för att försöka åskådliggöra brantheten; https://happyride.se/forum/read.php/1/1981471/1981952 Fast den är kanske ett ganska uppenbart val!?

Sen tror jag att 18% snarare var max än snitt sista två km.

Tycker f.ö. att det är lite fusk att köra i solsken. ;-) (=avundsjuk på att du hade så fint väder)

Visa din klättring
Cykling i det förlovande landet. Totalt 2180 höjdmeter under dagen.

Bilagor

• klättring 1.JPG
    klättring 1.JPG
    120 KB · Besök: 85
  • 1.jpg
    1.jpg
    126.9 KB · Besök: 77
  • 3.jpg
    3.jpg
    146.7 KB · Besök: 78
  • 4.jpg
    4.jpg
    67.4 KB · Besök: 64
Visa din klättring
GoranS sa:
Rock sa:

Jag vet inte, det är bara garmins siffror, 22% är brantaste delen enligt datorn. Jag fick ställa mig upp.

Visa din klättring
Detta är från en hyfsat nice dag i April i år. Det var första gången jag körde en längre klättring och jag var övertaggad, gick ut för hårt och dog nästan i evighetsskogen... Sedan skulle man cykla 10 mil hem också. :)

Bilagor

• Skärmavbild 2016-10-28 kl. 12.33.28.png
    Skärmavbild 2016-10-28 kl. 12.33.28.png
    20.9 KB · Besök: 56
  • Skärmavbild 2016-10-28 kl. 12.36.44.png
    Skärmavbild 2016-10-28 kl. 12.36.44.png
    115.5 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Visa din klättring
HHTech sa:

Pico Veleta,
Nja, det blåste satan på toppen och nollgradigt så jag vände vid Hoya De La Mora. Björn tog sig ända upp 800hm till.
2h50min för 1843 hödmeter till 2550möh lär jag inte få ngt pris för men jag är nöjd med att ha tagit mig upp dåligt tränad som jag är.
Fina vägar, måttlig trafik, underbara vyer, jämn lutning så det är bara att få till ett lagom tempo.

Härlig tråd, härliga bilder! Bra initiativ helt enkelt.

Blir grymt sugen och avis, kanske inte så bra tråd ändå... :)

Elvis666 sa:

Den sista bilden där var riktigt läcker.

Visa din klättring
me.I.am sa:
HHTech sa:

Pico Veleta,

Härlig tråd, härliga bilder! Bra initiativ helt enkelt.

Blir grymt sugen och avis, kanske inte så bra tråd ändå... :)

Elvis666 sa:

Den sista bilden där var riktigt läcker.

Förförsta gången var vi nere under sommaren/sensommaren (Augusti) Så det var varmt och fuktigt efter ett kort regn. Har annars bara varit nere under våren, då dimman varit svinkall. Första gången ever jag var nere, vart vi fast i en hagelstorm i kort kort.

Visa din klättring
Man tager vad man haver...

Hallandsåsen, 5x sydsidan (6%) + 4x nordsidan (9%) resulterade i 1180 höjdmeter. Hasslövsbacken på nordsidan är den näst brantaste uppfarten på åsen med sin maxlutning på 15% och har en snittlutning på 9% över 2km.

klttring.png

IMG_2589.JPG

IMG_2590.JPG

Visa din klättring
HHTech sa:

Pico Veleta,

Är ni kvar i krokarna kan jag rekommendera att göra samma klättring fast från Guejar Sierra istället. Gamla vägen upp från dalen där är ordentligt brant, tror 22% som brantast, och väldigt snygg.

Sen kan man även hoja stig från Hoya de la Mora hela vägen ner till Guejar/Granada/Monachil. Det är rätt värt.

Visa din klättring
Mt.Fuji under bröllopsresan. Cyklade upp till sista stationen som var tillgänglig med cykel.
ca 1.600 höjdmeter cykling, vilket blev rekord för båda två.

Sjukt mkt turistbussar som swischade förbi i regnet. Stannade halvvägs i 1.5timme då det började spöregna. Där kunde vi värma oss på de elektriskt uppvärmda toasitsarna. Längst upp i turistcentrat kunder vi värma oss med en halvbra ramensoppa och kass kaffe.
Nedför regnade det som tusan igen, vilket blev både en blöt och ganska obehaglig upplevelse. Färre turistbussar hann iaf ifatt oss, vilket var väldigt skönt.

Vi fick aldrig se hela berget i sin fulla skepnad, utan bara dolt i olika moln, men grym upplevelse oavsett.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-10-28 kl. 14.57.26.png
    Skärmavbild 2016-10-28 kl. 14.57.26.png
    365.5 KB · Besök: 80
  • Skärmavbild 2016-10-28 kl. 15.00.57.png
    Skärmavbild 2016-10-28 kl. 15.00.57.png
    707 KB · Besök: 77
  • Skärmavbild 2016-10-28 kl. 15.01.06.png
    Skärmavbild 2016-10-28 kl. 15.01.06.png
    245.6 KB · Besök: 65
  • Skärmavbild 2016-10-28 kl. 15.01.18.png
    Skärmavbild 2016-10-28 kl. 15.01.18.png
    325.2 KB · Besök: 80
  • Skärmavbild 2016-10-28 kl. 15.01.33.png
    Skärmavbild 2016-10-28 kl. 15.01.33.png
    298.9 KB · Besök: 76
Visa din klättring
marran sa:
HHTech sa:

Pico Veleta,

Är ni kvar i krokarna kan jag rekommendera att göra samma klättring fast från Guejar Sierra istället. Gamla vägen upp från dalen där är ordentligt brant, tror 22% som brantast, och väldigt snygg.

Finns några bilder på vägen från Güejar Sierra i länken jag gav i mitt svar till ursprungsinlägget, dock tagna på väg ner. Men, jag håller med, det är en riktigt häftig väg. Vi mötte några cyklister som var på väg upp när vi körde ner.

Senast ändrad:
Visa din klättring
Rock sa:
GoranS sa:
Rock sa:

Jag vet inte, det är bara garmins siffror, 22% är brantaste delen enligt datorn. Jag fick ställa mig upp.

Jag misstror inte att garmin:en kan ha sagt det.

Däremot har jag aldrig sett så höga siffror någon annanstans så kombinerat med min känsla när jag cyklade den så misstänker jag att siffrorna är lite för höga i förhållande till vad det verkligen är. Ett snabbt test i ridewithgps ger 13% snitt sista två km upp till byn. Både quaeldich.de och salite.ch har höjdprofiler som indikerar att det max kan vara 15% snitt sista 2 km.

Visa din klättring
Bam: Häftigt! Hur är det att cykla där - asfaltskvalitet, navigering, möjlighet att variera rutter (finmaskighet på vägnätet), möjligheter till förplägnad längs vägen, ...? Ser ut som du var där redan i mitten av mars. Hur var det vädermässigt uppe i bergen? Gjorde du fler turer och har du i så fall några andra favoriter i området?

Visa din klättring
Skrev liten sammanfattning om att cykla i turkiet. https://bamasblogg.wordpress.com/2014/03/19/cykla-i-turkiet/

"Asfalten" är grovt oljegrus så fort man kommer utanför de större städerna och det finns inte mycket asfalterade vägar att välja på på landsbygden.
alanya-dag3-057.jpg

Här är de rundor jag har kört och jag är inte säker på om det finns så mycket mer att välja på. Det finns en Holländare som hyr ut cyklar i Alanya där jag fick en karta men den var från 2012 så det är möjligt att det finns fler vägar nu.
https://www.strava.com/activities/119361933
https://www.strava.com/activities/120497902

Jag har varit nere 2 gånger till men det var i Juni och början av september och trots att jag startade 6 på morgonen så var det alldeles för varmt. I mitten av mars var det perfekt med 25 grader på stranden och 10 på topparna. Den största "staden" jag cyklade igenom var Gündoğmuş med 2000 invånare så jag stannade i en butik och handlade lite att äta.

Visa din klättring
Tack! Fick nu ytterligare ett ställe att lägga till min redan alltför långa lista med potentiella resmål med i cykelhänseende intressanta backar.

Tillbaka
Topp