n-1 = nytt nyttorfordon

Aron

Inventarie
n-1 = nytt nyttorfordon
Jag har behov av en ny cykel, surprise, men jag skulle helst vilja hitta något som är mångsidigt nog att ersätta ett par andra. Därav n-1 i titeln. Självklart vet jag att den därmed inte kommer att vara bäst på något, men det kan jag leva med på ett nyttofordon.

Tänkt användningsområde är:
Dålig väg, dvs grus, vinterväglag och enklare stigar
* Vinterpendling. Jag vill ha något med mer kontroll än den cross jag pendlar med den torra årstiden. N-1 ska ha mer upprätt körställning med mindre kroppsvikt på styret och god standover.
* Barnkärredragare. Utväxlingen ska vara tillräckligt låg för att jag ska kunna ta mig uppför backarna på Brevik med två barn på släp.
* Bikepacking. Jag vill kunna slänga på väskor och dra ut på äventyr. Fokus kommer då att vara grusvägar och omgivningar snarare än mil och asfalt.

Skallkrav:
* Fästen för skärmar och väskor
* Gott om utrymme för dubbdäck och breda grusvägsballonger
* Anpassad för moustachestyren
* Skivbromsar
* Cyklar som drar åt racehållet, gravelracers, går bort då jag önskar en mer "avslappnad" körställning
* Ögat ska vara någorlunda belåtet vid åsynen av cykeln

I min värld är detta snarare en MPV än en entusiastbil. Jag ska dessutom kunna parkera den utanför affären utan att få stresspåslag. Så jag har inte lust att lägga några större summor på denna cykel och kan därmed leva med en utrustningsgrupp från mitten av skalan.

Nu behöver jag Happykollektivets tips på lämpliga cykelmodeller. För att exemplifiera så kommer här några exempel på cyklar jag tittat på:

Jag har tittat en del på Salsa Fargo, men känner att den kanske drar lite långt åt offroadhållet. Den landar dessutom på över 20k packad och klar.
Fargo_27.5plus_Rival1_Carousel-1.jpg

Honey Packmule är snygg, men över budget.
Honey-Packmule-Side-View-Studio-1700.jpg

Häromdagen snubblade jag över Alpkits Sonder Camino AL. Den kanske inte är nektar för ögat, men verkar mångsidig nog och prislappen är bra.
camino_alloy_preview.jpg

Vad finns det där ute som kan matcha Camion?

Senast ändrad:
n-1 = nytt nyttorfordon
Låter som samma målbild som när jag byggde ihop Malins senaste cykel. Dålig bild tyvärr, hittade ingen bättre.

26418871732_f8845d9882_b.jpg

Gammal Surly 1x1-ram med bakåtsvept styre, lite längre gaffel än standard, 62mm däck med slätt mönster, 32t fram och 34-11 bak, chariotfäste och barnstolsfäste, parat med en stor korg fram som kanske inte riktigt passar in i ditt behov :-)

n-1 = nytt nyttorfordon
Surly ECR är ju en grym ram för sånt med 29+ och massor med features, men den är nog ännu mer offroad än Fargon.

n-1 = nytt nyttorfordon
Varför inte en budget MTB, med tanke på att den ska parkeras ute? Förutom krav #3 och #6 kanske. Borde gå att hitta till ett bra pris och pengar över till nytt styre, skärmar etc.

n-1 = nytt nyttorfordon
Är själv på jakt efter just den cykeln! Med lite fler pengar på kontot hade en niner rlt 9 varit något för mig. Finns i alu och stål.

Bilagor

• IMG_2180.JPG
    IMG_2180.JPG
    64 KB · Besök: 68
  • IMG_2181.JPG
    IMG_2181.JPG
    66.3 KB · Besök: 61
n-1 = nytt nyttorfordon
Tråden följs med intresse. Gaffelvinkel flackare än 71-72 grader känns önskvärt på underlag likt det vi haft i Stockholmsområdet de senaste dagarna.

n-1 = nytt nyttorfordon
Tack för tipsen tex Genesis och Big Bro ser ut att vara i rätt härad. Ren MTB känns lite som en kantboll, målet är att geometrin ska funka för en halvdag i motvind också. Hade glömt Jilsters tråd, ska kolla på den igen nu när jag har shoppingmössan på. Fler förslag?

n-1 = nytt nyttorfordon
Ser inte att du svarat nåt angående Kona Sutra som tipsades om längre upp.. Jag kikar på nåt liknande din kravspecifikation och just nu leder Konan.. Slänger in en bild om någon missat den..

IMG_0282.PNG

n-1 = nytt nyttorfordon
Som en liten anekdot kan jag nämna att när jag skulle sammanfatta användningsområdet till ett filnamn på tabelldokumentet så råkade det bli Vintouring.xls. Det kändes passande på något sätt.

n-1 = nytt nyttorfordon
Är det inte lite bakvänt att önska sig mindre framåtlutad sittställning och samtidigt mustasch-styre? :-) Bockreglage är ju en pina jämfört med dito för rakt styre, och har man inte bråttom så är ju inte luftmotståndet nåt att bry sig om heller. Plus att man kan få fina hydrauliska skivbromsar för en spottstyver.

En helstel 29:a med "XC-geometri" tror jag är perfekt, om du nu kan få dit ett styre som du gillar, samt att den har fästen för skärmar. Alla dessa semivarianter kostar oftast fasen så mycket mer, tyvärr.

n-1 = nytt nyttorfordon
Scut sa:
Tyvärr verkar den inte ha några fästen för skärmar o pakethållare.
Dessutom har ram + gaffel en angiven vikt på hela 3,5 kg!
Risken för att den känns både "trög", "seg" kanske tom "död" och allmänt trist är då stor, tyvärr.

Även jag letar efter en likn cykel som TS och har nu siktet inställt på en modell vars ram + gaffel är uppmätt till under 1700g,
inkl färsten för åtminstone skärmar, men den modellen hör inte hemma i den här tråden.

/Håkan

n-1 = nytt nyttorfordon
Mycket fina hojar som visas i tråden. Blir faktiskt sugen på n+1...

MEN - ursäkta en n00b- men ändå seriös fråga. Är det HELT ute med fälgbroms? Fördelarna med fälgbroms är ju förutom den obefintliga funktionen (det är ju ändå cykla man vill, inte bromsa ;)) så är det så jäkla lättmekat. En havererad/kass skivbroms bävar man ju för. Eller är man en gammal reaktionär bara?

n-1 = nytt nyttorfordon
En annan fråga, det är mycket USA-stuff i tråden. Hur räknar man med tull frakt osv, det kan väl bli hyfsat dyrt i slutändan? För övrigt, funkar det med själva frakten? (så länge man undviker Postnord alltså ;))

n-1 = nytt nyttorfordon
staine sa:

MEN - ursäkta en n00b- men ändå seriös fråga. Är det HELT ute med fälgbroms? Fördelarna med fälgbroms är ju förutom den obefintliga funktionen (det är ju ändå cykla man vill, inte bromsa ;)) så är det så jäkla lättmekat. En havererad/kass skivbroms bävar man ju för. Eller är man en gammal reaktionär bara?

På "riktiga" bikepackinghojar är det inte helt ovanligt med mekaniska skivbromsar, ibland mer lättmekat och en okej kompromiss.

Fälgbromsar kan ju också strula, sliter man hårt på bromsarna kan även fälgarna ta skada. Gissar på att packning på cykeln kan sätta lite större krav på bromsverkan också.

n-1 = nytt nyttorfordon
HåkanC sa:
Scut sa:
Risken för att den känns både "trög", "seg" kanske tom "död" och allmänt trist är då stor, tyvärr.

Även jag letar efter en likn cykel som TS och har nu siktet inställt på en modell vars ram + gaffel är uppmätt till under 1700g,
inkl färsten för åtminstone skärmar, men den modellen hör inte hemma i den här tråden.

/Håkan

Fästen: Nej, det har ju den inte. Missade faktiskt just delen. Fast det är å andra sidan ganska lättfixat. Många som bikepackar på sina Swifts.

Tung: Ja, om man väljer att stirra sig blind på ramvikten. Anser däremot att det är andra aspekter som spelar in mer på känslan än ramvikten.. Fast det hör hemma i en annan tråd.
Har själv en HT 29a där bara ramen väger 3.4kg(hela cykeln 15,3 kg) och den känns allt annat än död, trög, tung och tråkig. ?

Singular har ett eget raceteam som cyklar på Swift och läserman runt lite på nätet så är swiften rätt omtyckt.

n-1 = nytt nyttorfordon
HåkanC sa:
Scut sa:

/Håkan

Det är kanske inte rätt i denna tråden. Men vi är nog många som är nyfikna på andra spännande alternativ. 3T Exploro och Open UP är ju spännande hojar med fina ramar men i en helt annan prisklass. Så dela gärna med dig!

n-1 = nytt nyttorfordon
staine sa:

Hade själv liknande funderingar kring vad som är bra bromslösningar som jag startade en egen tråd för: https://happyride.se/forum/read.php/1/2959957
Kontentan var väl att skivbroms är alldeles utmärkt. Och vill man ha hängslen och livrem köper man en ram som har möjlighet att köra både fälgbroms och skivbroms. :D

n-1 = nytt nyttorfordon
Jag har inte hunnit skärskåda alla cyklar, så jag ber om ursäkt att alla bidragsgivare inte fått input ännu.

Skivbroms är för mig en nobrainer:
a) det funkar i isslask
b) man kan tvärbromsa med pekfingret, vilket i praktiken innebär att man kan få i stort sett maximal bromsverkan oavsett hur man råkar hålla händerna för ögonblicket. Den ska ju användas i stan, där situationer kan uppstå snabbt.
c) mina BB7 på plusväderspendlaren har fungerat bekymmersfritt i omkring 40.000 km. Jag har bytt klossar några gånger och får efterdra justeringen ca 4 ggr år, vilket tar sammanlagt 90 sekunder/år. Minns inte men sannolikt har jag bytt kabel någon gång också.

Mustachstyret är i ärlighetens namn en oprövad kompromiss. Jag gillar bockstyre på landsväg och rakt styre i snöslask... Min förhoppning är att det ska vara ok till det mesta. Sen tycker jag att det är lite snyggt också.

En av anledningarna till att jag vill ha en bikepackingcykel är att de oftast har lite längre trail för att kompensera för väskorna på gaffeln. Min förhoppning är att detta ska vara tillräckligt för att ge lite ökad trygghet i halt väglag. Att cykeln blir mindre "rapp" är oväsentligt, denna kommer aldrig att rulla i någon peleton.

n-1 = nytt nyttorfordon
Vad är grejen med mustaschstyre? Förutom det uppfyller så vitt jag kan bedöma en vanlig helstel mountainbike hela kravspecen. I mitt fall funkar barnkärrecykeln (Kona Honzo) som av en slump även väldigt bra som leka-i-skogen-cykel :-)

n-1 = nytt nyttorfordon
Jag lockas av tanken på en Soma Wolverine/OPEN UP/3T Exploro eller Kona Sutra LTD som tipsats om i tråden. MEN! Jag läste testet av Konan i Bicycling 10/2016 och blev fundersam. Åsa tycker cykeln är fantastisk så länge de breda däcken är monterade. Men med 24mm lvgdäck så tappar cykeln all sin charm. Nu är det kanske inte aktuellt med 24mm lvgdäck på en Sutra, men 35-40mm släta däck är intressant. Är det någon som byter däck mellan tex 29x2,1 mtb och 700x35 lvg och kan uttala sig?

n-1 = nytt nyttorfordon
The radavist har en recension av Sutra LTD och han tyckte att den var i styvaste laget för ren nöjescykling (men fortfarande inom acceptabla nivåer) men att det gjorde att ramen å andra sidan kändes väldigt bra med packning om jag inte minns helt fel. Så du vill nog ha relativt feta däck.

n-1 = nytt nyttorfordon
desmo sa:
Jag lockas av tanken på en Soma Wolverine/OPEN UP/3T Exploro eller Kona Sutra LTD som tipsats om i tråden. MEN! Jag läste testet av Konan i Bicycling 10/2016 och blev fundersam. Åsa tycker cykeln är fantastisk så länge de breda däcken är monterade. Men med 24mm lvgdäck så tappar cykeln all sin charm. Nu är det kanske inte aktuellt med 24mm lvgdäck på en Sutra, men 35-40mm släta däck är intressant. Är det någon som byter däck mellan tex 29x2,1 mtb och 700x35 lvg och kan uttala sig?
Jag kör wtb nano 40 till vardags och 35mm dubbdäck på vintern, räknas det? :D

n-1 = nytt nyttorfordon
Dags att sälja cyklar och byta mot n-1 eller n-2. Föräldraledigheten är över och jag misstänker att pendling och dra cykelvagn är den cykling jag kommer att få.

Nu tittar jag på kona sutra ltd men tänker att jag nog vill ha dynamonav eftersom jag annars alltid kommer att ha urladdade batterier. Fungerar det? Hittade inget rakt av.

Andra tanken är att ha kapslade växlar istället för att minska mektid, men då behöber jag kanske en annan ram?

n-1 = nytt nyttorfordon
desmo sa:

I mitt källarförråd står det två stycken Kona Sutra fullt utrustade med rack, pakethållare, dubbdäck och hela touringkitet. Jag brukar flytta dessa för att få fram mina egna cyklar och varje gång så blir jag förbluffad över hur absurt tunga konacyklarna är. Dom väger bokstavligen som min downhillcykel. Jag tror lätt vi snackar uppåt 18 kg per cykel. Jag antar att det är så för att dom är anpassade för att vara riktiga långfördscykling som ska ha tung packning och absolut inte får gå sönder. Däremot så är jag rätt tveksam till om det är något man vill ah för vardagscykling? Det blir ju gedigen träning att lyfta cykeln upp och ner cykelförrådet, men jag kan tänka mig att det är rätt stötig och död i känslan olastad. Jag är verkligen inte någon weightweeine, men om man inte ska ägna sig åt att cykla med en massa last på cykeln så tror jag inte det är vad man ska välja.

Tillbaka
Topp