Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

wenna sa:
Någon som provat MRP Ramp Control? Typ samma som AWK men med 35 klick istället för pumpa i luft. Något billigare också.

https://www.pinkbike.com/news/mrp-ramp-control-cartridge-review-2017.html
Mja, du måste ju fylla den med luft iaf. Klicken ändrar bara fjäderns karaktär. Visst trycket ökar lite, men inte på det sättet du vill om man ska ha samma gaffel till att göra olika saker (XC och DH exempelvis). Produkten bör mer ses som finlir med tokens i 35 steg än att linjärt öka trycket i 35 steg.

roskai sa:
wenna sa:
Någon som provat MRP Ramp Control? Typ samma som AWK men med 35 klick istället för pumpa i luft. Något billigare också.

https://www.pinkbike.com/news/mrp-ramp-control-cartridge-review-2017.html
Mja, du måste ju fylla den med luft iaf. Klicken ändrar bara fjäderns karaktär. Visst trycket ökar lite, men inte på det sättet du vill om man ska ha samma gaffel till att göra olika saker (XC och DH exempelvis). Produkten bör mer ses som finlir med tokens i 35 steg än att linjärt öka trycket i 35 steg.

Skrev fel är inte 35 klick utan 16.

Självklart måste du fylla luft i gaffeln, men du fyller inte luft i mrp cartridgen för att öka progressiviteten så som du gör med AWK där du måste ha en pump för att laborera med progressiviteten. MRP ger dig klick istället.

Ah fan haha, nu förstår jag hur du menar. Trodde du att du ville ha en förspänning fast för luft. Men jo MPR verkar mycket smidigare!

Bump!
Missade nästan denna artikel om Fast som äntligen ser ut att släppa sin "plug-n-play" insatts till Yari och Revelation (dvs MoCo-dämpade med 35mm's innerben, dock ej Boxxer): https://m.pinkbike.com/news/fast-suspension-eurobike-2017.html

p3pb15110279.jpg

Verkar klart vettigt men priset springer iväg en bit, typ samma lika som en Lyrik...
Dock tror jag denna är ett vettigare val iom att det är lättare att servas och bygga om shimstack'n på samt att den verkar kunna gå att luftas enklare :)

larsaw sa:
Bump!
Missade nästan denna artikel om Fast som äntligen ser ut att släppa sin "plug-n-play" insatts till Yari och Revelation (dvs MoCo-dämpade med 35mm's innerben, dock ej Boxxer): https://m.pinkbike.com/news/fast-suspension-eurobike-2017.html

Verkar klart vettigt men priset springer iväg en bit, typ samma lika som en Lyrik...
Dock tror jag denna är ett vettigare val iom att det är lättare att servas och bygga om shimstack'n på samt att den verkar kunna gå att luftas enklare :)

Mmmmm. Ja det verkar najs! Även deras charger utbytar/modifiering verkar skoj?
Sen suktar jag efter en coildämpare, tex Holy grale. Men det finns fan inge vettig info mer än på Fasts sida?

Edit. https://www.mrc-trading.de/Nach-Marke/FAST-Suspension/FAST-Fork-Decals-oxid.html Sånna dekaler är påväg till södradalarna? Sen får du/ni spåna fritt.

Senast ändrad:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Jag har hört rykten som säger att det blir större skillnad om man rakar sig innan man drar ut och hojar.
Låter som lösa och osanna rykten tycker jag.

Det får stå för ryktesspridaren, som har en luftkappe i sin gaffel.

Det är väl du som sprider rykten?

Jo, det är sant. Det brukar ju vara så.

Jimel sa:
Shiiiit, gärna lite intryck sedan :)

Okidoki, efter dagens premiärrunda kan jag bara säga, KÖP!
Visserligen utfördes testkörningen i en regnvåt skog med en hel del snoriga hällar, så det gick kanske inte att stå på järnet just där...
Men på alla andra ställen där jag och min draghund kunde stå på så levererade gaffeln rejält! Fästet över småstök är bättre, samtidigt som gaffeln håller sig högre i slaget iom det högre trycket i gaffeln. Ökade från tidigare 65 till 80psi, samt tog ur två tokens (rek. från Vorsprung är att öka 10-20psi samt plocka ur MINST en token då själva Luftkappe'n upptar just den volymen...) sen fick jag så klart skruva lite på kompression & returen också.
Eftersom jag inte körde på mina "vanliga" stigar och hade en hund att hålla reda på, så bidde det inte riktig hårdkörning och jag hade fortfarande ca 15% slag kvar att utnyttja, så kanske plockar jag bort ytterligare en token samt höjer trycket lite till. Men först vill jag testköra ordentligt på kända stigar (läs Glasberga). Återkommer med ytterligare utlåtande efter det :)

Kul du gillar Luftkappen Larsaw?

Jag gillar min ”pike” jättemycket nu? men det beror nog på att det bara är chassit som är original. Tftuned coilkitet är najs som fan, men deras fjädrar är mycket för hårda enligt mig. Jag kör med 60lbs fjäder och väger strax över 100, tf tyckte jag skulle ha 70&80lbs för stig resp kötta utför. Men sn gör Fast hilo cartridgen ännu mera under för gaffeln? Det rekomenderas verkligen!

larsaw sa:
Jimel sa:
Shiiiit, gärna lite intryck sedan :)

Okidoki, efter dagens premiärrunda kan jag bara säga, KÖP!
Visserligen utfördes testkörningen i en regnvåt skog med en hel del snoriga hällar, så det gick kanske inte att stå på järnet just där...
Men på alla andra ställen där jag och min draghund kunde stå på så levererade gaffeln rejält! Fästet över småstök är bättre, samtidigt som gaffeln håller sig högre i slaget iom det högre trycket i gaffeln. Ökade från tidigare 65 till 80psi, samt tog ur två tokens (rek. från Vorsprung är att öka 10-20psi samt plocka ur MINST en token då själva Luftkappe'n upptar just den volymen...) sen fick jag så klart skruva lite på kompression & returen också.
Eftersom jag inte körde på mina "vanliga" stigar och hade en hund att hålla reda på, så bidde det inte riktig hårdkörning och jag hade fortfarande ca 15% slag kvar att utnyttja, så kanske plockar jag bort ytterligare en token samt höjer trycket lite till. Men först vill jag testköra ordentligt på kända stigar (läs Glasberga). Återkommer med ytterligare utlåtande efter det :)

Ryktet hade fel! :)

Pike eller yari larsa?
Är sugen på testa på min yari men läst att inte förbättringen blir lika stor på yarin speciellt med kortare slag (140 nu).

glitch sa:
Pike eller yari larsa?
Är sugen på testa på min yari men läst att inte förbättringen blir lika stor på yarin speciellt med kortare slag (140 nu).

Shims-trimmad Pike RC (ombyggd från RCT3), trodde inte det fanns Luftkappe till Yari, men det ser jag nu att det ju erbjuds...
Om den är utformad "samma lika" som till Pike så förstår jag att den inte har så stor effekt eftersom RS själva trimmade negativa luftkammaren till Yari/Lyrik.

Senast ändrad:
larsaw sa:
glitch sa:
Pike eller yari larsa?

Shims-trimmad Pike RC (ombyggd från RCT3), trodde inte det fanns Luftkappe till Yari, men det ser jag nu att det ju erbjuds...
Om den är utformad "samma lika" som till Pike så förstår jag arr den inte har så stor effekt eftersom RS själva trimmade negativa luftkammaren till Yari/Lyrik.

Precis det jag tolkat det som. Typ ger lite bättre effekt vid 160 slag annars don't bother typ.

Ok så stora skillnaden är externa rattar mot att pyssla med shims?
Men på det billiga om jag fattar rätt kan man ställa lågfartskomp externt men högfarts är internt?

glitch sa:
Ok så stora skillnaden är externa rattar mot att pyssla med shims?
Men på det billiga om jag fattar rätt kan man ställa lågfartskomp externt men högfarts är internt?

Ja det verkar så. Hittar inte länken till det andra kitet nu, men har för mig att det kan justera även ”mellanregistret” eftersom det går efter ”shaftspeed” i vissa intervaller så du får en betydligt mer avancerad dämpare än en ny flödeskolv och en juster ratt som det billigare kitet är. Det är säkerligen mycket trevligare än original iaf?

Skulle 8nte tveka att betala för mitt kitt igen, det är helt underbart!

mikipedia_ sa:
Blir du nå klokare @Glitch??

Jodå, det är rätt enkelt, det billiga fast-kitet är rosa anodiserat och därmed både plånboksvänligt och färgmatchat mot resten av hojen så ett givet val hahha.
Svårare var det att välja väg för bakdämparuppgradering.

glitch sa:
mikipedia_ sa:

Jodå, det är rätt enkelt, det billiga fast-kitet är rosa anodiserat och därmed både plånboksvänligt och färgmatchat mot resten av hojen så ett givet val hahha.

?

Vad blir det där då??? Custom Fillariosa shimsning lr en Fast Holy grale kanske?

mikipedia_ sa:
glitch sa:
mikipedia_ sa:

?

Vad blir det där då??? Custom Fillariosa shimsning lr en Fast Holy grale kanske?

Bra fråga, Fillariosas svar förstod jag inte ett ord av och sen länkade han till en massa finska.
RBS verkar ha att göra då jag inte fått nåt svar än om vad han kan göra på min dps.
AVY känns omständigt och dyrt med frakt till usa.

Just nu står det mellan att köpa en McLeod att testa eller skicka min DPS till J tech
https://j-techsuspension.co.uk/

För custom tjuuuuning.
Ska hälsa på syrran i england i september så då behöver jag bara pynta frakt enkel väg.

Rockingman sa:
Det går väl att få avalanche-grejor genom sprung suspension i UK, https://www.sprungsuspension.com

Vet inte om det blir billigare men det borde det ju vara för än så länge slipper vi ju tull till UK.

Jag har köpt en pryl från Sprung, dock inget Avalanche-kit. Jag kan verkligen INTE rekommendera dem till er andra.
Ok service innan köp men när väl beställningen var lagd och betald var det ”silent discard” på alla mina sätt att ta kontakt med frågor om hur det gick. Fick ringa med dolt nummer för att de skulle svara. Till slut dök den upp men ett uruselt bemötande och hutlöst dyr frakt. Fick dock veta frakten innan jag beställde och jag valde ändå att köpa från dem. Så det är väl egentligen inget att klaga på, men det kan vara bra att veta.

Men det kanske går bättre för nån annan. :)

Edit: förtydligande

Senast ändrad:
Bra heads up Schreddan. Verkar ju vara ett tvivelaktigt nöje att ge pengar till Sprung.
Engelsmän är bra speciella ibland.
TF Tuned tycker jag har en sån skön kommentar på sin sida:
If you have a technical question then please call us in the first instance. Alternatively you can email a technician technicians@tftuned.com.
Please be aware that it may take 2-3 days to answer a technical email query as our technicians are busy fixing suspension!

Helt ärligt, om man säljer en teknisk produkt måste man kanske vara beredd på att ge pre-sales service också, inte bara när det passar dem.

Nåja har kastat ut lite frågor till höger och vänster så får vi se.

glitch sa:
Bra heads up Schreddan. Verkar ju vara ett tvivelaktigt nöje att ge pengar till Sprung.
If you have a technical question then please call us in the first instance. Alternatively you can email a technician technicians@tftuned.com.
Please be aware that it may take 2-3 days to answer a technical email query as our technicians are busy fixing suspension!

Helt ärligt, om man säljer en teknisk produkt måste man kanske vara beredd på att ge pre-sales service också, inte bara när det passar dem.

Jag mailade till TF tuned angående lite tekniska frågor för ett par månader sedan. Fortfarande inget svar... Däremot har jag skickat nån dämpare dit på service med bra resultat.

glitch sa:

Dom vill väldigt gärna att man lägger ordrar över telefon av någon anledning, troligtvis för att slippa ansvaret när dom sen skickar fel grejer..

TK sa:
glitch sa:

Dom vill väldigt gärna att man lägger ordrar över telefon av någon anledning, troligtvis för att slippa ansvaret när dom sen skickar fel grejer..

Ringde TF för jag hade en fråga som var lite krånglig att formulera i mail. Fick väldigt bra hjälp måste jag säga. Dock la jag ordern på deras sida efter surret med teknikern.

Schreddan sa:
TK sa:
glitch sa:

Ringde TF för jag hade en fråga som var lite krånglig att formulera i mail. Fick väldigt bra hjälp måste jag säga. Dock la jag ordern på deras sida efter surret med teknikern.

Jag ringde innan jag bestämde mig för att PUSH mx-tune var det jag skulle ha. Bra snack och service. Bra att de innan order är betald anger när dämparen kommer bli servad. Jag ringde och ville lägga till extra saker och det var inga problem. Rekommenderas.

feeblesmith sa:
Schreddan sa:
TK sa:
glitch sa:

Jag ringde innan jag bestämde mig för att PUSH mx-tune var det jag skulle ha. Bra snack och service. Bra att de innan order är betald anger när dämparen kommer bli servad. Jag ringde och ville lägga till extra saker och det var inga problem. Rekommenderas.
Så länge man får det man har beställt så funkar det ju fint med telefonorder men när något strular så vill man ha alla överenskommelser skriftligt. Det lär man sig efter några sura omgångar;)

Ja, de skickade fel mount kit en gång. Påsen kitet låg i var felmärkt 40 istället för 44.
Då skickade TF ett nytt i ett kuvert utan extra kostnad och jag fick behålla det felaktiga.
Så även vid fel KAN det funka smidigt ibland...

Jag har bara en erfarenhet av TFTuned och det var när jag skickade min förrförra hojs bakdämpare till dem för att tuna skiten ur den. I ärlighetens namn blev det inte speciellt stor skillnad. Oklart om felet låg hos dem eller hos min okänslighet, det var ju en Fox kashima blingbling-dämpare så den var ju inte helkass från början, men blev alltså inte märkbart bättre.

Tillbaka
Topp