Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

H. sa:
Kan inte någon vänlig själ summera ihop alla uppgraderingskit som finns?

Typ så här fast komplett:

Luftfjäderuppgradering:
- Vorsprung luftkappe
- AWK
-

Stålfjädercartridge
- TF tuned
-

Dämpuppgradering
- Andreani
- Fast
-

Dämparcartridge
- Avalanche
-

Ser ut som ett jobb för Larsa ! MrExel?

BjornR sa:

Bra, tack!

Rattnalle sa:
Ett korrekt fjädrat ben håller inte på med massa hyss. Det är därför stålfjädrar är så najs. Min gamla Revelation med mycket bättre med en fjäder i och tjockare dämparolja för att hålla emot lite mer på den sidan istället. Det behövs inga dyra grejer för att det ska hålla om man bara bygger för det. Manitou har ju lyckats utmärkt med det.

Som referens, hur mycket gick du upp i "oljevikt", och var det RCT3 du hade?

konken sa:
BjornR sa:

Bra, tack!

Rattnalle sa:
Ett korrekt fjädrat ben håller inte på med massa hyss. Det är därför stålfjädrar är så najs. Min gamla Revelation med mycket bättre med en fjäder i och tjockare dämparolja för att hålla emot lite mer på den sidan istället. Det behövs inga dyra grejer för att det ska hålla om man bara bygger för det. Manitou har ju lyckats utmärkt med det.

Som referens, hur mycket gick du upp i "oljevikt", och var det RCT3 du hade?
Först från 5 till 10. Sedan till 7,5 som var lagom. Ja det var en RCT3. Men det var som sagt den gamla Revalation med 32 mm ben.

TK sa:
Det där med att fjädern måste vara progressiv är något som mtb industrin har kommit på. Det finns ju ganska många andra fordon där man alltid använt coil utan problem, sen brukar ju gafflar som är gjorda för coil ha en hydraulisk bottomout i dämparen så det där med progressiviteten är inget verkligt problem.

Fast cyklar är ju tämligen speciella. Om man inte ska riskera att bottna med en helt linjär fjäder så lär man vilja dimensionera slaglängden efter hur hårt man kör som värst (vilket är ganska rimligt), men det påverkar ju i allra högsta grad geometrin hos cykeln och därmed trevligheten i hela användningsområdet. Jag har 130 mm bak på min hoj och bottnar väldigt mycket lättare med coil än luft. I alla fall om jag ställer in dämperiet så att hjulet ligger i backen normalt sett, vilket kräver ganska låg HSC när det är stökigt.
Skulle jag välja en liknande cykelmodell med längre slaglängd så skulle jag samtidigt få större hjulbas och därmed en cykel som inte känns lika rapp och lekfull.

Med kortare slaglängd och lite mer progressivitet så kan man ju behålla cykelns övriga egenskaper och ändå hjälpligt klara sig utan bottningsfest.

Eller så använder man bara fjädern för att bära vikten i körläget, sedan använder man dämpning för att sköta resten...

fredrik168 sa:
H. sa:

Luftfjäderuppgradering:
- Vorsprung luftkappe
- AWK
-

Stålfjädercartridge
- TF tuned
- Avalanche

Dämpuppgradering
- Andreani
- Fast
-

Dämparcartridge
- Avalanche
-

La till Ava coil, men mr exel borde kompletera med priser?

Luthman Photography sa:
u.s sa:
Så en progressiv stål fjäder är melodin?...

Det borde vara det.

För att fortsätta på H's lista: Splug är väl en dämparcartridge? Eller funkar den bara till MoCo?
Funkar den till billigaste Boxxer? R eller vad den heter som inte ens har hög och lågfartskompression. (Alltså, det är inte bara rattar för att justera som saknas.)

Makten sa:
Jag föreslår att du tar ur alla gummisnoddar och tokens och provar hur det funkar;-)

På DH så har jag en linjär stålfjäder och avalancedämpning, det funkar finfint. På Orangen har jag en Mattoc utan några tokens i, det funkar också utmärkt.

jofahjalm sa:
På DH så har jag en linjär stålfjäder och avalancedämpning, det funkar finfint. På Orangen har jag en Mattoc utan några tokens i, det funkar också utmärkt.

Jovisst, men DH:n har ju lite mer slaglängd liksom. Och Mattocen har du själv just beskrivit som stötig, fast den funkar om man är vårdslös:-)

För övrigt kan det ju mycket väl vara så att Mattoc är olinjär som satan redan från början. Beror ju på hur stor luftkammaren är vid bottning. Vem vet, den kanske motsvarar en Pike med jetemånga tokens.

Senast ändrad:
Makten sa:
jofahjalm sa:

Jovisst, men DH:n har ju lite mer slaglängd liksom. Och Mattocen har du själv just beskrivit som stötig, fast den funkar om man är vårdslös:-)

För övrigt kan det ju mycket väl vara så att Mattoc är olinjär som satan redan från början. Beror ju på hur stor luftkammaren är vid bottning. Vem vet, den kanske motsvarar en Pike med jetemånga tokens.
Mattocen har tvärt om en mer linjär fjäder än vad Pike har ens utan tokens. Sen vet jag inte om stötig är rätt ordval. Jag har aldrig blivit trött i armarna med den. Men den har en känsla som är mer stabil än superplush i vissa lägen.

Octagon sa:
Luthman Photography sa:
u.s sa:

Det borde vara det.

För att fortsätta på H's lista: Splug är väl en dämparcartridge? Eller funkar den bara till MoCo?
Funkar den till billigaste Boxxer? R eller vad den heter som inte ens har hög och lågfartskompression. (Alltså, det är inte bara rattar för att justera som saknas.)
En Splug ersätter en moco enhet rakt av, dvs att den jobbar bara med kompression. I andra ord är det inget "cartridge". Titta hur den ser ut http://www.novyparts.com/produits-n...ue/splug-bloc-de-compression-hydraulique.html

Och den verkar passa i en boxxer utan charger.

happymtb.fr sa:
Octagon sa:
Luthman Photography sa:
u.s sa:

Det borde vara det.

En Splug ersätter en moco enhet rakt av, dvs att den jobbar bara med kompression. I andra ord är det inget "cartridge". Titta hur den ser ut http://www.novyparts.com/produits-n...ue/splug-bloc-de-compression-hydraulique.html

Men passar den i en paj?

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Octagon sa:
Luthman Photography sa:
u.s sa:

Det borde vara det.

Men passar den i en paj?

Prova att klicka på länken din sopa.

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Har du blivit retoriskt? @luthman :)

jag har blivit schizofren.

men man kan alltså inte använda splugen på en ny pike med charger.
Cykla lite mer och sov ordentligt så ordnar sig det mesta! ?

Har du en Charger så får du välja den upgraderingskittet http://www.novyparts.com/optimisati...s/optimisation-specifique-pike-et-boxxer.html som utöver mod av hydrauliken också innehåller en mod av luftsidan som liknar en luftkappe.
Observera att ovanstående kan bara göras från efter mitten av september.

Makten sa:

Som påpekat är inte Mattocen (även i min konfiguration) speciellt progressiv. Man ska inte ha en jättehård eller progressiv fjäder som tar upp krafterna, utan det ska skötas med dämpning. Om man hur har en jätteprogressiv fjäder som kan ta upp massor av energi så blir detta ett problem att hantera med returdämpningen.

Jag har haft en massa gafflar som står emot bottning väldigt bra utan att man har någon progressiv fjäder:

Boxxer RC - jättesvår att bottna, med mycket kompresion exploderar dämparen istället. Det är ballt!

Fox 36 - Klarar sig jättebra mot bottning utan att man har en massa tokens

Mattoc - Tvemsamt om jag någonsin har slagit den helt i botten

Boxxeer med Avalance - Bottnar ca 1 gång per parkdag

u.s sa:

Tydligen ska det vara en linjär stålfjäder+nånting som motverkar hård bottning. Typ såhär.
p3pb14947328.jpg

https://m.pinkbike.com/news/push-acs-3-coil-spring-conversion-kit-first-look.html?pbref=p
Förfärligt dyr ska den också vara, vilket redan konstaterats. Men frågan är om man löst det på det viset om gaffeln varit försedd med fjäder från början eller om man löst det med dämperiet.

Senast ändrad:
fredrik168 sa:
H. sa:

Luftfjäderuppgradering:
- Vorsprung luftkappe
- AWK
-

Stålfjädercartridge
- TF tuned
-

Dämpuppgradering
- Andreani
- Fast
-

Dämparcartridge
- Avalanche
-

Nä' jag har semester nu ju ☀️?

Octagon sa:
u.s sa:

Tydligen ska det vara en linjär stålfjäder+nånting som motverkar hård bottning. Typ såhär.

https://m.pinkbike.com/news/push-acs-3-coil-spring-conversion-kit-first-look.html?pbref=p
Förfärligt dyr ska den också vara, vilket redan konstaterats. Men frågan är om man löst det på det viset om gaffeln varit försedd med fjäder från början eller om man löst det med dämperiet.
Då hade man löst det hydrauliskt och sluppit studsbollseffekten, att landa ett dropp skall kännas som att släppa en våt handduk på golvet.

jofahjalm sa:
Som påpekat är inte Mattocen (även i min konfiguration) speciellt progressiv. Man ska inte ha en jättehård eller progressiv fjäder som tar upp krafterna, utan det ska skötas med dämpning. Om man hur har en jätteprogressiv fjäder som kan ta upp massor av energi så blir detta ett problem att hantera med returdämpningen.

Angående Mattocen så var det mest en undring från min sida. Har aldrig provat en själv nämligen.
Ska och ska förresten; det finns ju uppenbarligen ganska många som förespråkar progressiv fjäder:-) Jag är i och för sig inte en av dem, men så cyklar jag inte vårdslöst heller.
Haken är väl fortfarande att en helt linjär fjäder kräver nån slags magisk dämpning som i sig är progressiv, om det inte ska bli stötigt och obekvämt i början av slaget. Omvänt lär man vilja ha progressiv returdämpning om man har en progressiv fjäder.

Min stackars Pike är både okänslig OCH bottnar OCH gungar helvetiskt när man ståtrampar, så det är därför jag klurar på vad som är den vettigaste lösningen. Förmodligen hade det räckt ganska långt med separat justering för HSC och LSC.

Jag tror det är så enkelt att man inte får en fjädering som är jättebra på allt. Antingen väljer man för att det ska vara följsamt när man sitttrampar över rötter i 8 km/h. Det får man gör om man vill ha det så. Eller så väljer man en hård fjädring som är bra när man cyklar fort, brant eller ska hoppa. Då är den stötig och obekväm när man sittcyklar långsamt över rötterna.

jofahjalm sa:
Jag tror det är så enkelt att man inte får en fjädering som är jättebra på allt. Antingen väljer man för att det ska vara följsamt när man sitttrampar över rötter i 8 km/h. Det får man gör om man vill ha det så. Eller så väljer man en hård fjädring som är bra när man cyklar fort, brant eller ska hoppa. Då är den stötig och obekväm när man sittcyklar långsamt över rötterna.

Ett till problem är väl viktfördelningen mellan fram och bak. Sitter man ner och kör sakta så har man lite vikt på gaffeln, kör man utför snabbt så har man mycket vikt på gaffeln. Tvärt emot vad som vore optimalt för att få dämpningen att fungera bra.

Jo, exakt. Viktfördelningen vid brant och krafterna vid bromsning är sådant man måste bära med fjädern. Vill man att gaffeln ska klara sådant bra kommer den vara hård över småstök i låg fart.

Makten sa:
Min stackars Pike är både okänslig OCH bottnar OCH gungar helvetiskt när man ståtrampar, så det är därför jag klurar på vad som är den vettigaste lösningen. Förmodligen hade det räckt ganska långt med separat justering för HSC och LSC.

Att inte ha 30% sag i fram skulle ju kunna va en lösning annars. Iofs inte lika hippt som stålfjäder & ny dämpare, men det skulle funka lika bra.

jofahjalm sa:

Jo, men det är knappast bara när/om man sittrampar över småstök som man vill att fjädringen ska vara känslig. Jag har labbat en hel del med min coil i aktern och om jag kör mycket HSC så studsar bakhjulet hejvilt när det går lite fortare över stök (vid ståcykling). Det är klart ofördelaktigt greppmässigt om hjulet halva tiden befinner sig över marken liksom. Nu har jag sänkt HSC och höjt LSC, och cykeln beter sig väldigt mycket bättre. Det gungar inte (bak) när man ståtrampar, man kan pumpa, och hjulet följer marken finfint. Nackdelen är att den bottnar mycket lättare, eftersom en linjär fjäder förmodligen kräver längre slaglängd för att vara tillräckligt mångsidig.

Lyckligtvis så funkar denna setup för min del just eftersom jag inte ägnar mig åt huckande. Men det borde därmed vara ännu mer problematiskt för mer aggressiva cyklister, för deras bakhjul kommer förstås studsa precis lika mycket som mitt om de har så mycket kompressionsdämpning att de inte tokbottnar vid dropp och hopp.

Framfjädring funkar förstås inte exakt likadant, men nån form av korrelation av tänket borde finnas, tycker man.

Henrik83 sa:
Att inte ha 30% sag i fram skulle ju kunna va en lösning annars. Iofs inte lika hippt som stålfjäder & ny dämpare, men det skulle funka lika bra.

Ja, mindre sag skulle förstås få den att hålla emot en smula mer. Men den skulle ju bli ännu okänsligare på kuppen.

Senast ändrad:
Men så här då;

*Mycket LSC för att motstå att den dyker vid broms och ståtrampning
*HSC som öppnar lätt för att ge finkänslighet över rötter och liknande trots mycket LSC men där shimstacken inte kan öppna speciellt mycket för att ge mycket dämpning vid stora stötar/huck.

EDIT: Eller får man andra stora nackdelar med sån på/av HSC?

Senast ändrad:
edvin_m sa:
Men så här då;

*Mycket LSC för att motstå att den dyker vid broms och ståtrampning
*HSC som öppnar lätt för att ge finkänslighet över rötter och liknande trots mycket LSC men där shimstacken inte kan öppna speciellt mycket för att ge mycket dämpning vid stora stötar/huck.

EDIT: Eller får man andra stora nackdelar med sån på/av HSC?
Grundinställningen är ju tillräckligt mycket lsc för stabilitet och fullt öppen hsc. Kommer man inte undan med detta så får man öka hsc successivt tills man inte slår igenom så ofta.
Om man begränsar flödet genom hsc shimstacken för mycket så kommer den att spika vid högfartshinder typ rötter.

TK sa:
Grundinställningen är ju tillräckligt mycket lsc för stabilitet och fullt öppen hsc.

Det är vad jag utgått ifrån också, och det funkar med CCDB Coil:en baktill. Jag utgick från "nollad" dämpare (alla vred i mitten av spannet) och har sen ökat LSC och LSR ganska mycket, medan jag minskat HSC till nästan helt öppet, samt snabbat upp HSR en skvätt. Efter det går bakhjulet helt fantastiskt över stök samtidigt som den "håller emot" fint vid kroppsrörelser:-)

Fram är det värre. Pike RC verkar ha en LSC-justering som påverkar HSC rätt mycket. Vrider man åt så det inte gungar så blir gaffeln hysteriskt okänslig därtill:-/ Rebounden verkar även den påverka både låg- och högfartsegenskaperna.
Men som Henrik83 sa så ska jag nog peta i lite mer luft och jobba därifrån. Dock kommer cykeln bli ganska "baktung" med mindre sag, till för- och nackdel (svårt att hålla hjulet i marken vid branta klättringar till exempel).

Senast ändrad:
Makten sa:
Fram är det värre. Pike RC verkar ha en LSC-justering som påverkar HSC rätt mycket. Vrider man åt så det inte gungar så blir gaffeln hysteriskt okänslig därtill:-/ Rebounden verkar även den påverka både låg- och högfartsegenskaperna.

Utan att sett charger RCs innehåll så gissar jag på att kompressionsvredet bara är en nål. Du förskjuter hela kompressionskurvan likt preload på en stålfjäder. Det är alltså inget LSC-vred och vad jag tror är därför det endast står "compression" och inte något annat.

Det är en bra gaffel att leka med shims själv då dämparen är mycket simplare än RCT3 som har fjädrar och annat roligt som inte är relevant för öppna läget.

HSC och LSC samspelar i alla dämpare så länge det är samma olja som ska flöda genom båda kretsarna. All olja som LSC inte släpper igenom ska ju till HSC. Motsvarande för returen. Känns tydligt på Mattocen där jag fick backa LSC ett hack efter att ha skruvat på så mycket HSC som jag ville ha. Samma sak står i instruktionerna till CCDB:n om jag inte minns helt fel.

Men som ett utgångsläge för att börja justera funkar det fint.

jofahjalm sa:
Jag vill anmärka på att alla vred i mitten är en ytterst tveksam startpunkt!
+1

Såvida man inte är av medelvikt och cyklar på en medelhoj (vad det nu är) vilket rimligtvis borde vara vad den inställningen är framtagen för. :)

Rattnalle sa:
HSC och LSC samspelar i alla dämpare så länge det är samma olja som ska flöda genom båda kretsarna. All olja som LSC inte släpper igenom ska ju till HSC.

Givetvis är det så. Just Pike RC verkar dock som BjornR skriver ha ett vred som liksom flyttar både HSC och LSC lika mycket.
För att få min att sluta gunga måste jag strypa dämpningen till ca 1/4 av fullt öppen, och då blir gaffeln helt kass på att svälja stök. Alltså kör jag den på ~halvöppen och försöker leva med både gung och halvdålig kontakt med underlaget:-/

jofahjalm sa:
Jag vill anmärka på att alla vred i mitten är en ytterst tveksam startpunkt!

Mycket möjligt, men det är så CC levererar sina dämpare (om de inte är monterade på en cykel) och det är så de rekommenderar att man börjar. De kallar det "base tune" och det bör ju rimligen funka till något användningsområde. Annars hade det inte funnits nån vits med det befintliga justeringsspannet liksom.

Jag kör också pike RC och ställer den för attack cykling och försöker sedan orka köra aktivt "framtungt" och då fungerar gaffeln utmärkt, desutom är det en bra motivation att inte slentriancykla.

Sedan blir jag trött och börjar tappa linjer/sitta ner och då får man öppna på lsc men även släppa ca 10 psi luft för att det skall bli ok, men det gör man ju inte...

Vad gäller RC chargern var det intressant att se hur Andreani rekommenderar hur man förbättrar dämparen: ännu styvare HSC, annan olja och öppnare pistong med ändrad midvalve.

Jag vet inte vilken viskositet nya oljan har men misstänker att den är högre då detta ger större dämparkraft i LSC vilket ger att HSC öppnar tidigare och nya pistongen ser till att returen är snabb nog med den tyngre oljan.

Vorsprung hade ju ett insta inlägg om "6 klicks and placebo" gällande att LSC ratten på Pike i dynon endast gjorde skillnad 6 klick från stängt och sedan var i princip konstant. Andreani kanske också sett detta i deras prov rigg och sedan styrt om charger tunen efter att de försökt få LSC att fungera bättre?

Skall i alla fall bli intressant att se skillnaden efter jag monoterat kittet..

Kan bara instämma i BjörnR kommentar, har själv i våras mekat sönder RCT3'an (när jag försökte bygga om den till en RC), varpå jag istället installerade den riktiga RC-enheten samt trimmade shimstack'n (med en hårdare "sista" shim) för att uppnå den känsla som jag önskade. Lite som edvin_m beskriver, ända skillnaden är att jag nästa alltid kör med fullt öppen LSC, troligen för att jag kör med högre tryck i luftkammaren...
Det ska bli intressant att se hur känslan och vilka modifieringar som behövs nu när jag kommer att ha en Luftknappe i mitt våld :)

Som fransåsen sagt tidigare så är problemen med Pike'n igentligen inte dämpningen, utan att fjäderkurvan ser ut som en slalombana!
Med större negativ luftkammare (som ju RS själv indirekt erkänt iom att den gjorts större på Yari och Lyrik), kan gaffeln köras med högre lufttryck och färre tokens = mer linjär fjäderkurva, då är det lättare att ställa in / optimera dämparen.
(Det är därför DVO's OTT är så genial, eftersom den reglerar just den negativa kammarens volym :)
Dock är det ju så att RS spec'ar dessa gafflar för i första hand dom köpstarka men (i min fördomsfulla värld) föga utmanande medelmåttorna i USA, därför är HSC rätt lam och kan för mera aggressiv cykling behöva justeras. Vet inte hur det är med Lyrik'sens shimstack, ska bli intressant att få plocka isär någons Lyrik någon gång (blink bling JeppeDav), men den är ju verkligen marknadsförd för den mera aggressiva cyklisten.
Ett alternativ vore att bygga in en justerskruv som ökar o sänker fjädertrycket på shimstack'n, men lär bli rätt knepigt att få till en konsekvent och stabil konstruktion/funktion på...

Nattinatt zzzzzzzz

Jag tror inte piken är som den är p.g.a fjäderkurvan. Det mest framträdande är väl att det går väldigt mycket olja med lite motstånd genom hsc när den öppnar sig. Den öppnar sig också väldigt lätt. Jag antar att det är p.g.a detta som adrianikitet byter hela pistongen istället för att bara vara en omshimsning?

För piken, det är båda luftfjädern och hydrauliken som behöver anpassas till mer agressiva åkare.
Det blir däremot lättare att justera hydrauliken om man har en någorlunda konsekvent fjäder så att det är bra att börja på den fronten.

Här är lite data från vorsprung angående fjäderkurvan innan och efter luftkappe:

"to give some figures for a 160mm Pike.

Stock Pike: 70psi, 2 tokens. Initial spring rate 88lbs/in, dropping to 25lbs/in (lowest point) by about 1/3 stroke.

Luftkappe: 77psi, 0 tokens. Initial spring rate 59lbs/in, dropping to 30lbs/in (lowest point, also around 1/3 stroke)

(all forces/rates rounded to the nearest integer)

Both bottom out at the same force (270lbs). The stock fork has a ~50% higher initial spring rate, while the Luftkappe has a ~20% higher spring rate in the middle of the stroke in spite of the substantially softer initial travel. You can make either one more progressive, I chose this setup because I feel it fairly illustrates the differences given that bottoming force is the same"
https://nsmb.com/articles/steve-mathews-suspension-guru/

jofahjalm sa:
+1
Sant även med luftkappe eller dylikt

Fö en vettig poäng från Herr Vorsprung i länken ovan: ".. tyres are the first and most effective part of your suspension - if they're at too high a pressure, they can really mess around with the rest of your setup, because it's very easy to chase your tail trying to solve harshness and grip issues by adjusting the suspension only to later find out your tyres were at 40psi and no amount of suspension was going to be able to compensate for that, at least not without severe compromise elsewhere. Tyre pressure should basically be set as low as you can go before you get noticeable tyre squirm when cornering, or start flatting more often than you're willing to tolerate. There isn't really any benefit to running it much higher than that unless maybe you're on a race course where rolling resistance is a big deal."

haha, det är ju därför man kör DH däck, sjukt lågt tryck utan vikning :)

Rattnalle sa:
Först från 5 till 10. Sedan till 7,5 som var lagom. Ja det var en RCT3. Men det var som sagt den gamla Revalation med 32 mm ben.

Schysst, funtar lite på en Splug, men ska testa oljan först.

Vad gäller fjäderkurva vs dämpning så känns som det som de flesta luftgafflar kompenseras på comp/dämpsidan för bristande "fjäderkonstant", tex. så finns det ju flera fjädergafflar som säljs utan kompressionsmakapär, tex. Marzocchi 350R.

Tillbaka
Topp