Kan bara instämma i BjörnR
kommentar, har själv i våras mekat sönder RCT3'an (när jag försökte bygga om den till en RC), varpå jag istället installerade den riktiga RC-enheten samt trimmade shimstack'n (med en hårdare "sista" shim) för att uppnå den känsla som jag önskade. Lite som edvin_m
beskriver, ända skillnaden är att jag nästa alltid kör med fullt öppen LSC, troligen för att jag kör med högre tryck i luftkammaren...
Det ska bli intressant att se hur känslan och vilka modifieringar som behövs nu när jag kommer att ha en Luftknappe i mitt våld :)
Som fransåsen sagt tidigare så är problemen med Pike'n igentligen inte dämpningen, utan att fjäderkurvan ser ut som en slalombana!
Med större negativ luftkammare (som ju RS själv indirekt erkänt iom att den gjorts större på Yari och Lyrik), kan gaffeln köras med högre lufttryck och färre tokens = mer linjär fjäderkurva, då är det lättare att ställa in / optimera dämparen.
(Det är därför DVO's OTT är så genial, eftersom den reglerar just den negativa kammarens volym :)
Dock är det ju så att RS spec'ar dessa gafflar för i första hand dom köpstarka men (i min fördomsfulla värld) föga utmanande medelmåttorna i USA, därför är HSC rätt lam och kan för mera aggressiv cykling behöva justeras. Vet inte hur det är med Lyrik'sens shimstack, ska bli intressant att få plocka isär någons Lyrik någon gång (blink bling JeppeDav), men den är ju verkligen marknadsförd för den mera aggressiva cyklisten.
Ett alternativ vore att bygga in en justerskruv som ökar o sänker fjädertrycket på shimstack'n, men lär bli rätt knepigt att få till en konsekvent och stabil konstruktion/funktion på...
Nattinatt zzzzzzzz