Konsensus är konsensus. det är inte en (min) subjektiv uppfattning. Det är vad den samlade internationella kriminologiska forskningen visar. Lätt att söka sig fram till för den som är intresserad.
Henrik Tham är den tveklöst mest meriterade, namnkunniga och respekterade kriminologen vi har i Sverge när det kommer till det kriminalpolitikiska området. Han är erkänd långt utanför Sveriges gränser. Det han baserar sina utlåtanden på är decennier av forskning som i sin tur bygger på otalig kriminologisk forskning från världens alla hörn.
Presentera gärna källor till dina påståenden.
Brottslighet bland inkapaciterade individer är du mycket intressant område. Det begås mängder av brott av intagna på svenska fängelser; brott mot andra intagna; brott mot anställda; brott mot besökare; brott mot personer utanför fängelset. Det här är en problematik som ökar i takt med att vi låser in fler personer än någonsin tidigare.
(
https://www.tv4.se/artikel/3uZT14MZ...-anmaels-hot-eller-vald-pa-sveriges-anstalter
Räcker det som "personliga argument"? Jag har en del personliga erfarenheter på området, men undviker gärna anekdotisk bevisföring.
Den största andelen återfallsförbrytare i Sverige är missbrukare och döms för brott kopplade till sitt missbruk. Vill vi på allvar komma åt den problematiken behöver vi förändra vår missbrukspolitik. Den är helt uppåt väggarna, om vi har fler avsikt att minska missbruket och hjälpa de personer som missbrukar.
Att tidigare fängelsestraff, tillsammans med dåliga skolresultat, är den starkaste prediktorn för att dömas till fängelse är snarast en anledning till att i möjligaste mån undvika att sätta människor i fängelse.
Vem har påstått något sådant? Min syn på personen i bilen som trådskaparen råkade ut för torde framgått tydligt i ett tidigt skede.
Och ja, jag tycker synd om vissa individer som frihetsberövats det är jag stolt över och inte något att hymla med. Men det är inte min primära utgångspunkt. Min primära utgångspunkt är att vi bör strukturera och organisera vår kriminalpolitik på så vis att så få av oss som möjligt råkar illa ut på grund av andra människors handlande. Den kriminalpolitik vi för idag har en helt annan agenda.
Redigerat: stavfel.