PJF
Aktiv medlem
Medvetet påkörd av bil
Hade jag bott i din kommun, så hade jag haft cykelhandskar med taggar på eller typ en rejäl ring med spets på nåt finger. Eller en hammare. För om bilen får ett minne av en kollision, då minns bilisten det också.Jag skulle med emfas vilja hävda att det som tränande och hyfsat snabb cyklist är riktigt jävla farligt att cykla på GC-väg/cykelbana. Samtliga, farliga situationer jag har varit med om har uppkommit på sådana. Två gånger har jag krockat med elsparkcyklar som kört på fel sida vägen, har också varit väldigt nära att köra på gångtrafikanter som plötsligt bytt sida, flera gånger nästan blivit påkörd av bilar som kommit från skymda utfarter, med mera.
Det finns några lysande undantag runt Kungsbacka, där jag bor, men utöver dessa cyklar jag alltid på vägen. Cykelbanor är inte gjorda för landsvägscyklister (och andra snabba cyklister). Det farligt både för andra och för oss. Rekommenderar alltid nyblivna träningscyklister att skippa cykelbanan.
Kungsbacka har många trevliga vägar, speciellt öster om E6, men helvete vad mycket idioter till bilister. Jag har då enbart kört bil där, men det räcker.
Rullkoppel borde även förbjudas. För hundägare är ofta märkliga, väldigt många helt störda. Och kommer rullkopplet fram, då lämnar all kunskap kopplad till infrastruktur huvudet. Även här kan jag se hammare som en ide.