Medvetet påkörd av bil

Medvetet påkörd av bil
En sting-pinne, låt oss kalla det det för enkelhetens skull, fallet knappast inget någon av de punkterna.

Den är ämnad att uppmärksamma omgivningen på att det finns en cykel att ta hänsyn till; den är tydligt uppmärkt med reflex och i en iögonfallande färg; den är fast monterad på cykeln som viliken annan utrustning (lampor, skärmar, reflexer etc) som helst. Den kan defenitivt inte orsaka skadas på person eller egendom, givet att personer i omgivningen iakttar sina egna skyldigheter i trafiksituationen. (Det här är en aspekt som många missar när de läser lagen som hin själv läser bibeln; lagstiftning består av Nej än enstaka, lösryckta paragrafer.)

Har du några rättskällor som styrker ditt påstående om att det skulle vara olagligt? Några andra än lagtexten ovan, för den som lyckas få till en fällande dom mot en ordinär sting-pinne utifrån den, eller knivlagen, har väl rimligtvis mutat någon? 🤪

Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Den som kör om en cyklist så pass nära att en sting-pinne orsakar skada på bilen har rimligtvis 10 gånger av 10 brutit mot första paragrafen i 2:a kapitlet; trots att cyklisten tydligt gjort omgivningen uppmärksam på sin närvaro...
Vet inte om du misstolkar det jag skrivit nu med flit?

En sån här är inte olaglig:
IMG_4663.webp

Dock är sånt här olagligt i Sverige:
IMG_4664.webp

Av samma anledning skulle en sån här ”stingpinne” vara olaglig:
IMG_4665.webp

Även en vanlig tunn metallpinne som inte är formad som en yxa skulle vara olaglig om den är för lång och vass, även om du skulle hänga en flagga på den eller liknande..

Medvetet påkörd av bil
Vet inte om du misstolkar det jag skrivit nu med flit?

En sån här är inte olaglig:
Visa bilaga 841772

Dock är sånt här olagligt i Sverige:
Visa bilaga 841773

Av samma anledning skulle en sån här ”stingpinne” vara olaglig:
Visa bilaga 841774

Även en vanlig tunn metallpinne som inte är formad som en yxa skulle vara olaglig om den är för lång och vass, även om du skulle hänga en flagga på den eller liknande..
Nu låter det onekligen mer rimligt. När jag frågade om det var en sting-pinne du menade, menade jag just en sådan du visar på översta bilden. Då är vi överens. 👍

Medvetet påkörd av bil
Rejält fastsatt last alltså. Lie, spett, motorsåg, giljotin, korp, kofot, spade osv. Hemma i glesbygden har jag sett samtliga utom giljotin på pakethållare.

Medvetet påkörd av bil
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar, men för att förtydliga min åsikt: om det finns en hyfsad cykelbana utan galet mycket barn eller hundar etc bredvid en körbana där maxhastigheten är 50 kmh så tycker jag att man bör välja cykelbanan som cyklist, även om det innebär att ”träningen” blir lidande. Åtminstone om det inte är mitt i natten eller verkligen helt tomt på bilar. Eller om jag kan hålla 50 kmh hela sträckan.
ÄVEN om det är tillåtet att cykla på körbanan.

OK, det är din åsikt. Jag säger om det är tillåtet är dopet tillåtet och då bor jag inte har nån åsikt om var cyklister väljer att cykla.

Medvetet påkörd av bil
OK, det är din åsikt. Jag säger om det är tillåtet är dopet tillåtet och då bor jag inte har nån åsikt om var cyklister väljer att cykla.
Ja, det är min åsikt precis som jag skrivit flera gånger och jag har försökt motivera varför jag tycker så. Trodde forumet ganska mycket gick ut på att ha åsikter och motivera dem?

Tillbaka
Topp