På tal OT-diskussionerna så lägger jag in mina tjugo ören också.
Cykelbanor är jättebra och jag föredrar att cykla på dessa så länge:
1. Jag kan hålla lika hög fart som på väg
2. Jag slipper korsa en miljard korsningar (då cykelbanan ju upphör temporärt) och utfarter
3. Gående håller sig till gångbanan och/eller håller vänster om det är GC-bana (väg?), speciellt hundägare med långa koppel
4. Det är bra kvalité på underlaget, och alla hinder som halkiga nedsänkta brunnslock med mera inte ligger endast i cykelbanan
5. Det är brett nog för att möta andra cyklister säkert
6. Cykelbanan är lika rak som vägen, och svängarna är lika väl kalkylerade
7. Den går hela sträckan och upphör inte plötsligt, och byter inte sida
8. Jag hålls fysiskt separerad från övrig trafik som bilar och lastbilar etc
9. Den underhålls så det inte ligger sten, grus och glas på den från körbanan bredvid, eller ligger massa kvistar, löv, barr, is, packad snö osv
10. Den är synlig och tillåter att jag i god tid ansluter till den från vägen
Jag som tidigare cyklat i Karlstad saknar Klarälvsbanan. 90 km lång bilfri cykelbana som går mellan diverse små städer i krokarna. Långa raka fina sträckor. Det är en gammal järnväg som nu asfalterats.
Och i Colombia har dom något som kallas för ”ciclovia” där dom temporärt stänger ner vanliga vägar för bilar och låter bara cyklister, inlinesåkare osv använda dom. Då kan man som landsvägscyklist tex träna på motorvägen under natten utan att oroa sig för annan trafik. Underbart.
Så cykelbanor är i teorin jättebra och jag föredrar dom absolut över att dela vägen med bilar och annan tung trafik. Finns ingen anledning att vilja cykla bland dom annars, om man inte måste? Men det förutsätter att cykelbanan fyller en hel del kriterier. Annars är vägen bättre trots risken. Ibland är vägen till och med säkrare. För cykelbanor kan se ut precis hur som helst..