Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
Och sträcktider före/efter fjäder!! ?

Det blir svårt då jag har fjäder nu och ska byta till en annan med fjäder?

Du har väl inte fjäder i piken?

Nä men den har inte använts på Enduron på ett tag? Har kört Fox36 van rc2 ett tag nu. Men den gaffeln är från 2011 och för 26" å börjar bli sliten så då blir det nytt?

Just därför borde du köra piken en sväng i original och sen ombyggd.

fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:

Nä men den har inte använts på Enduron på ett tag? Har kört Fox36 van rc2 ett tag nu. Men den gaffeln är från 2011 och för 26" å börjar bli sliten så då blir det nytt?

Ja kanske, får se hur det blir?

Har Pike och Revelation samma inner- och ytterben?

Dvs om man ändå planerar att bygga om gaffeln, kan man då skita i om det är en pike eller revelation?

Acura sa:
Shrue sa:
H. sa:

Dvs om man ändå planerar att bygga om gaffeln, kan man då skita i om det är en pike eller revelation?

Har för mig att Revelation har 32mm innerben, medan Pike har 35mm.

Den nya revelation har 35mm innerben.
/Anders

-1 nu fick jag ont i aspergerhjärtat... RS Rev har 32mm innerben och MoCo-dämpare, Yari/Pike/Lyrik har 35mm innerben!

RSRev2017.jpg

Källa: https://www.sram.com/rockshox/products/revelation-rct3#sm.0000hba7ue14l9dn8wr1emv86oi6m

Shrue sa:
H. sa:

Ja, det beror på vilken Revelation man pratar om. Den gamla hade 32mm den nya har 35. Den nya Revelation är väl en kortare Yari om jag minns/förstått rätt.

Luthman Photography sa:
Shrue sa:
H. sa:

Ja, det beror på vilken Revelation man pratar om. Den gamla hade 32mm den nya har 35. Den nya Revelation är väl en kortare Yari om jag minns/förstått rätt.

Ah' alltid lär man sig något :)
RS djungeln tätnar...

Vill absolut inte kliva nån på tårna men vad blir kostnaden på en Pike/Yari + ombyggnad och kostnader för det kontra tex en DVO Diamond, Öhlins eller motsvarande med dom inställningar som man vill åt?

Paco sa:
Vill absolut inte kliva nån på tårna men vad blir kostnaden på en Pike/Yari + ombyggnad och kostnader för det kontra tex en DVO Diamond, Öhlins eller motsvarande med dom inställningar som man vill åt?

Tänker du på mig så har jag min pike "över" så nu är det bara 160£ plus eb luftkappe som ska säljas snart. Men köper manen ny för att bygga om så blir det fort dyrare kan jag tro.

mikipedia_ sa:
Paco sa:

Tänker du på mig så har jag min pike "över" så nu är det bara 160£ plus eb luftkappe som ska säljas snart. Men köper manen ny för att bygga om så blir det fort dyrare kan jag tro.

Jag hade väl ingen av er i åtanke egentligen. Var mest nyfniken....

Många cyklar levereras med RS gafflar. Då blir det rätt stor skillnad. Särskilt om man kan välja en modell med en Revelation istället för Pike.

Paco sa:

Ja, alltså ska man tjacka en Yari/revelation eller dylikt och sen bygga om så gör man nog en ekonomiskt sett dålig affär. Om det nu inte är så att det är reservdelsåtgången man vill åt med RS. T.ex. får man ju tag i ett par nya innerben eller ytterben eller skrapringar rätt snabbt till en RS i jämförelse med en del andra tillverkare. Sen är det väl främst de som fick en "gaffel på köpet" som vill bygga om sina. Då har man ju redan gaffeln och kostnaden blir rätt liten jämfört med att köpa ny gaffel. Ja, om man inte ska köpa en ava-tub dvs.

Att tillägga är att en trimmad snik-gaffel har fördelen att den blir mer servicevänlig och optimerad för ens specifika krav/vikt/körstil (samt är mycket creddigare än en std RS eller FOX).
Om en sån gaffel blir bättre än en mer justerbar gaffel så som DVO/Öhlins/Formula/MRP/Manitou låter jag vara osagt, beror ju även på under vilka olika förhållanden gaffeln ska köras (stig/enduro/bikepark/långåk i alperna/osv...)

Min justerade gädda funkar mycket bättre nu för kortare hårkörningar (läs svartrejs-sträckor) eller i bikeparks utan allt för mycket stök, samt #dödsdroppande, MEN jag skulle inte vilja ha den till längre slö/nöjescyklande på Sörmlandsleden eller i alperna, det är den alldeles för stötig för...
Det optimala vore så klart en gaffel med dubbla dämparkretsar, det närmsta som finns på marknaden för detta är Formulas CTS eller så som DVO har med sin OTT samt Öhlins om en kan tänka sig att ha memorerat lufttrycken i alla olika kammare för olika typer av förutsättningar...

Jag har valt att kompromissa bort megaplushness, det är för mesar med veka underarmar... ;)

En Yari för runt 500€ + en Splug för 145€ + lite frakt för båda lär kosta mindre än en ny Lyrik/Pike + frakt. Dessutom får man kustomtune på köpet.
Behöver man mer än 160mm slag måste man dock betala lite extra för att få rätt balans mellan + och - kammaren...

mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:

Ja kanske, får se hur det blir?

Nä blir inge prov innan? Har faktiskt cyklat 5-10h sen luftkappen kom i piken så kan jämföra iaf.

Nu är gaffeln tvättad och isär, ska till jobbet å fortsätta imorgon där det finns ett skruvstäd och leister för å ljumma bort gänglåsningen?

Bilagor

• IMG_20170714_180918.jpg
    IMG_20170714_180918.jpg
    614.7 KB · Besök: 92
  • IMG_20170714_173322.jpg
    IMG_20170714_173322.jpg
    293.3 KB · Besök: 95
mikipedia_ sa:
Nu är gaffeln tvättad och isär, ska till jobbet å fortsätta imorgon där det finns ett skruvstäd och leister för å ljumma bort gänglåsningen?

Härligt! Vi vill se bilder löpande på hur det fortskrider, som en live-sändning fast med stillbilder...
Första ölen och chipspåsen är redan öppnad, så var inte blyg nu ;)

larsaw sa:
mikipedia_ sa:

Härligt! Vi vill se bilder löpande på hur det fortskrider, som en live-sändning fast med stillbilder...

Lovar göra en RR av bytet?

mikipedia_ sa:
larsaw sa:
mikipedia_ sa:

Lovar göra en RR av bytet?

Blir väl en MR av bytet och en RR av provkörningen.

Nu blir det Mekrapport?

Börja med att tvätta av faffeln pch riv isär inner/ytter och låt rinna av.

Sätt upp gaffeln i ett ställ lr borra ett hål i bänken spm jag gjorde?, nu tar du bort låsringen. Ta sen bort hela airshaftpaketet och tvätta rent, sen klämmer du fast det med mjukbackarna.
Ta fram Leister/hårfön lr kokande vatten så gänglåsningen släpper. Skruva ur toppskruven och ta bort allt, smörj på shaften och knacka försiktigt ner den svarta mojängen medans du har shaften mot ett stumt underlag.
Trä på den röda grejen med topoutfjäder underifrån, smörj fjädern och para ihop allt i gaffeln. Sen ska låsclipset i istf låsringen.
Clipset var helt klart det svåraste att få i då det är 2varv som ska i samma spår.

Nu är det bara en underbens service kvar, den får ni onga bilder på för dwt är så lätt iaf?

Bilagor

• IMG_20170714_180918.jpg
    IMG_20170714_180918.jpg
    614.7 KB · Besök: 101
  • IMG_20170714_173322.jpg
    IMG_20170714_173322.jpg
    293.3 KB · Besök: 105
  • IMG_20170715_162027.jpg
    IMG_20170715_162027.jpg
    295.1 KB · Besök: 105
  • IMG_20170715_162336.jpg
    IMG_20170715_162336.jpg
    210.2 KB · Besök: 106
  • IMG_20170715_162742.jpg
    IMG_20170715_162742.jpg
    245 KB · Besök: 101
  • IMG_20170715_163705.jpg
    IMG_20170715_163705.jpg
    296.5 KB · Besök: 111
  • IMG_20170715_163808.jpg
    IMG_20170715_163808.jpg
    235.9 KB · Besök: 112
  • IMG_20170715_163946.jpg
    IMG_20170715_163946.jpg
    273.9 KB · Besök: 104
  • IMG_20170715_164114.jpg
    IMG_20170715_164114.jpg
    305.3 KB · Besök: 113
  • IMG_20170715_164354.jpg
    IMG_20170715_164354.jpg
    217.6 KB · Besök: 113
Efter min snabba rullnig kan jag konstatera att den är silkeslen i slaget och jag får ca 15%sag med 80lbs fjädern som är den hårdare i kitet och 2preload brickor. Får se vad den går för imorgon!

Jag fick precis ett Andriani kitt monterat i min Lyrik och jösses vilken skillnad.
Från att antingen vara för mjuk eller att studsa fram på småstök till att flyta över stöket med ett framhjul som är limmat mot backen utan att dyka i inbromsningar.
Tack för hjälpen http://www.racingbikesweden.com/

Ca 1600:- för kitt och montering.
Jag passade även på att få nya Skf packboxar och skumringar monterade i min. Jag gjorde samma sak med min lefty på förra cykel med samma imponerande resultat. Det var nog därför jag blev så missnöjd med Lyrik gaffeln från start. Men nu leker livet igen?

Anders Lantz sa:
Ca 1600:- för kitt och montering.
Jag passade även på att få nya Skf packboxar och skumringar monterade i min. Jag gjorde samma sak med min lefty på förra cykel med samma imponerande resultat. Det var nog därför jag blev så missnöjd med Lyrik gaffeln från start. Men nu leker livet igen?
Tack. Var ju inte så blodigt.

Jimel sa:
larsaw sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
Efter min snabba rullnig kan jag konstatera att den är silkeslen i slaget och jag får ca 15%sag med 80lbs fjädern som är den hårdare i kitet och 2preload brickor. Får se vad den går för imorgon!

Nu är det imorgon!!!![/guote]

Ja, varför dröjer den där RR'n så ;)

+1000

Snart i övermorgon ju!! Vad händer ??

Här finns det lite mer info. http ://www.andreanigroup.com/shop/bike/12%3AK14%3A004/?KIT+PISTON+d.35+PIKE+RC%2FRCT3+2014-++%2F++FORK+ROCKSHOX

Och med hjälp av Per på Racingbikesweden som är en riktig hejare på fjädring så blir det riktigt bra.

fredrik168 sa:
Jimel sa:
larsaw sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:

Nu är det imorgon!!!![/guote]

Ja, varför dröjer den där RR'n så ;)

+1000

Snart i övermorgon ju!! Vad händer ??

Det är misärväder här så ingen cykling???

Vafan skulle jag läsa den här tråden för? :-P

Tycker att min Pike RC beter sig rätt uselt. Den gungar nåt fruktansvärt när man inte vill (ståcykling till exempel), men sväljer samtidigt inte stök särskilt bra. Förut gillade jag den bättre än Fox 34:an som sitter på HT:n, men jag har nog svängt till det motsatta. Möjligen för att 34:an blivit bättre över tid (den var väldigt okänslig när den var ny) medan Pike:n blivit sämre.

Om man ändå ska göra helservice (är nog dags för länge sen) så kanske det är värt att peta i nåt skoj dämperi? :-) Frågan är väl om det begränsar möjligheterna till var man kan serva den nästa gång.

Jag kan helt klart rekommendera Andriani grejorna. Bättre flyt i stöket och mindre gung när man spurtar, samt att den håller sig högre upp i slaget. Det är inget som ändrar vart/vem som kan serva den.

Anders Lantz sa:
Jag kan helt klart rekommendera Andriani grejorna. Bättre flyt i stöket och mindre gung när man spurtar, samt att den håller sig högre upp i slaget. Det är inget som ändrar vart/vem som kan serva den.

Låter ju bra! En sak som är rätt märklig är att jag måste köra otroligt lågt tryck för att få rimlig sag. Tror jag är nere på under 60 psi, trots att jag väger 85 kilo i strumplästen. Då ligger sag på ungefär 20% när jag sitter och 30% när jag står. Det är nog bland annat därför den gungar så hysteriskt. För lågt tryck helt enkelt.

Makten sa:
Anders Lantz sa:

Låter ju bra! En sak som är rätt märklig är att jag måste köra otroligt lågt tryck för att få rimlig sag. Tror jag är nere på under 60 psi, trots att jag väger 85 kilo i strumplästen. Då ligger sag på ungefär 20% när jag sitter och 30% när jag står. Det är nog bland annat därför den gungar så hysteriskt. För lågt tryck helt enkelt.

Med en Luftknappe så ska ju trycket pumpas upp en bit för motsvarande SAG och iom större negativ kammare så blir gaffeln mera aktiv i början på slaget medans det högre trycket gör att den inte dyker under inbromsningar och stök, slutet på slaget justeras som vanligt med antalet tokens.

Har du kollat så att det inte har läckt ut luft i ytterbenen på gaffeln. Jag hade samma problem förut. Släpp ut luften ur gaffeln och tryck ner den i botten pilla in toppen på ett stripe eller liknande innanför packboxen. pyser det ut massor med luft så har du en anledning till att den uppför sig illa.

Jag har 80 psi i min efter ombyggnad och den håller sig högt i slaget och gungar väldigt lite när man står och trampar. ca 25% sag.

Anders Lantz sa:
Har du kollat så att det inte har läckt ut luft i ytterbenen på gaffeln.

Där sa du nåt! Det brukade jag kolla rätt ofta på förra cykeln (även den med Pike, fast RCT3) och mycket riktigt pös det om man petade in ett tunt buntband under skrapringen. Nu har jag ingen gaffelpump där jag sitter, så det kanske är dumt att göra hojen ocykelbar med för lågt tryck om det skulle vara samma sak igen. Så jag får nog avvakta tills imorrn när jag är hemma.

Märkligt att det inte finns nån liten luftningsventil på gafflar för att avhjälpa detta.

Larsaw: Det kanske kunde vara nåt, men jag misstänker att det är dämperiet som är grundboven. Gillar rätt så linjärt beteende hos fjädringen både bak och fram för det mesta (behöver ingen nämnvärd ramp eftersom jag inte huckar större än strax över knähöjd). Just nu har jag bara en token i, vilket är RS egen rekommendation för 140 mm. Det satt två i från början men när jag höjde från 130 till 140 så blev det bara att jag inte använde hela slaglängden. Det gör jag nu, utan att bottna mer än ytterst sällan (och då inte så hårt att det ens märks).

Låter onekligen som nåt vaj. Jag har en RC mef 140 mm slag och tre tokens. Tumregeln kroppsvikt i PSI stämmer bra för mig.

Tillbaka
Topp