Att tillägga är att en trimmad snik-gaffel har fördelen att den blir mer servicevänlig och optimerad för ens specifika krav/vikt/körstil (samt är mycket creddigare än en std RS eller FOX).
Om en sån gaffel blir bättre än en mer justerbar gaffel så som DVO/Öhlins/Formula/MRP/Manitou låter jag vara osagt, beror ju även på under vilka olika förhållanden gaffeln ska köras (stig/enduro/bikepark/långåk i alperna/osv...)
Min justerade gädda funkar mycket bättre nu för kortare hårkörningar (läs svartrejs-sträckor) eller i bikeparks utan allt för mycket stök, samt #dödsdroppande, MEN jag skulle inte vilja ha den till längre slö/nöjescyklande på Sörmlandsleden eller i alperna, det är den alldeles för stötig för...
Det optimala vore så klart en gaffel med dubbla dämparkretsar, det närmsta som finns på marknaden för detta är Formulas CTS eller så som DVO har med sin OTT samt Öhlins om en kan tänka sig att ha memorerat lufttrycken i alla olika kammare för olika typer av förutsättningar...
Jag har valt att kompromissa bort megaplushness, det är för mesar med veka underarmar... ;)