I påskhelgen fick jag med en cykel ut och försökte hitta lite kul stigar på Gräsön.
Lättare sagt än gjort.....
Första turen blev mest bara bred grusväg där jag hela tiden hoppades på att det skulle dyka upp nån stigsnutt som skulle leda in mig på en massa slingrig drömsk stig - icke. Jakttorn efter jakttorn passerades och några försök gjordes på avstickare men det slutade alltid tvärt eller på kalhyggen där skogsmaskiner köttat fram.
Till slut hittade jag en stigsnutt med tillhörande markering - idekvistmyren! Glad i hågen cyklade jag på men allt för snart hamnade jag vid en informationstavla och stigen var slut.
Dag två gav jag mig söderöver mot färjeläget. Hittade den korta uppmärkta västerbystigen som bjöd på typ 234 färistor på alldeles för kort stig.
Hittade även början på Skogsstigen och Kostigen hann dock inte med dessa.
Revansch dagen efter, körde skogsstigen och kostigen och körde samma idag igen. Skogsstigen är 3.5 km, börjar med brötig skogsstig med mycket rötter och nedfallet men leder sen in i en riktigt kul sektion med hällar och många små tricksigheter. Det är inte någon flowig stig men en del tekniska roliga utmaningar. Kostigen är typ vad namnet säger...
Sammanfattningsvis ingen direkt framgångssaga om man vill ha single track. Hittills känns det mer lämpat för landsvägs/grusvägscykling på gräsön. Verkar dåligt med stigar, jägarna verkar mest sitta i sina torn respektive åka bil och skogsmaskinerna lämnar krigszoner efter sig.