Pike (charger) mekfråga

frippa

Aktiv medlem
Pike (charger) mekfråga
Servade gaffeln för någon dag sen och tyckte det lät lite väl mycket från dämparen, gurglar och pyser. Efter att ha satt ihop och testat den så har jag inte tre lägen längre. Jag kör nästan alltid helt öppet så det kan ha varit så ett tag. Är det dags att lufta? Påverkar ev luft i systemet om man kan låsa eller är det annat som styr det? Märkte ingen skillnad i funktion i övrigt.

Pike (charger) mekfråga
Chargern skall vara i princip tyst när du har monterat ut den och pumpar den. Så mycket har jag lärt mig.

Hurvida luft i systemet pajjar trepositionsfunktionen vet jag inte men det verkar högst troligt.

Jag kan väl dra en gissning att du kommer känna skillnad när du kör om du börjar justera lågfartskompen. Den borde inte heller funka helt bra med luft i systemet.

Stalle

Pike (charger) mekfråga
Precis, chargern skall vara tyst!
Om en bara kör i öppet läge så funkar "ett visst" slurpande men blir det för mycket blir det som du beskriver, dålig dämpning.
OBS, OBS, OBS kör inte gaffeln om inte dämpningen funkar, för då riskerar gummibälgen att spricka!!!
Har lite svårt att förklara varför då luft i Chargerns oljeutrymme borde vara mer komprimerbart än oljan som normalt ligger i gummibälgen. Men det var precis detta som hände Jofa när han krachade sin Pike nere i alperna...

Själv har jag precis haft problem med att få loss bulten som håller Rebound-reglaget, dvs omöjligt att få loss "The Lowers".
Detta pga gängpaj på bulten :( men med hjälp av Hasse7's smarta ideer fick vi loss alla delar som inte borde sitta "som berget". Efter att ha gängat om infästningen i Chargern's nedre pistong (som nämnda bullt fäster i) har det nu blivit dax att montera ihop åbäket... Eftersom jag blivit tvungen att ha isär shimstack'n i ovanstående operation, funderar jag på om man inte skulle ta o bygga om den lite... Bara för att testa liksom...

Pike (charger) mekfråga
larsaw sa:
Om en bara kör i öppet läge så funkar "ett visst" slurpande men blir det för mycket blir det som du beskriver, dålig dämpning.
OBS, OBS, OBS kör inte gaffeln om inte dämpningen funkar, för då riskerar gummibälgen att spricka!!!
Har lite svårt att förklara varför då luft i Chargerns oljeutrymme borde vara mer komprimerbart än oljan som normalt ligger i gummibälgen. Men det var precis detta som hände Jofa när han krachade sin Pike nere i alperna...

Själv har jag precis haft problem med att få loss bulten som håller Rebound-reglaget, dvs omöjligt att få loss "The Lowers".
Detta pga gängpaj på bulten :( men med hjälp av Hasse7's smarta ideer fick vi loss alla delar som inte borde sitta "som berget". Efter att ha gängat om infästningen i Chargern's nedre pistong (som nämnda bullt fäster i) har det nu blivit dax att montera ihop åbäket... Eftersom jag blivit tvungen att ha isär shimstack'n i ovanstående operation, funderar jag på om man inte skulle ta o bygga om den lite... Bara för att testa liksom...

Heja heja heja, klart du ska bygga om! Om inte annat bara för å kunna stoltsera som dämparshimsare?

Pike (charger) mekfråga
mikipedia_ sa:
larsaw sa:

Heja heja heja, klart du ska bygga om! Om inte annat bara för å kunna stoltsera som dämparshimsare?
Han har bara haft isär shimsstack sen om han har shimsat om den är en annan sak.

Pike (charger) mekfråga
larsaw är inte rädd för att testa sig fram. När det gäller mekade är det "Ingen minns en fegis" som gäller. Så även i cyklande med undantag för direkta kamikazeuppdrag, men där finns det ju andra som tar vid. Själv är jag nog typen som kommer med råd och ett plåster.

Pike (charger) mekfråga
Ehm, blev lite antiklimax gällande shimsningen eftersom jag verkar ha en äldre upplaga av shimstack, ingen av exemplerna i manualen motsvarade vad jag har :/ Min shimstack liknar någon nedbantad mediumtune...

RSPikeLarsaStdReboundShimStacks.jpg

Pike (charger) mekfråga
Saaaataaaaan va nördig jag blev nu då...
Efter att ha läst igenom denna tråd: http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/i-absolutely-hate-my-pike-what-my-alternatives-1027764.html och alla dess vidare-länkningar, känner jag mig nu riktigt pepp på att shimsa om kompressionen en liiiiten liiiten bit, bara för att testa...

Sista posten i MTBR-tråden summerar det hela ganska bra:
Unless you want to keep a higher level of platform with the lsc closed, I wouldn't anymore than a .15 preloaded shim. Then taylor the hsc with the non preloaded shims.
I recently switched to a Manitou Magnum, and have no plans of getting back on a Pike. But, I'm doing some testing with it so I can revalve these forks. I'm 170lb with a RCT3 at 120. The damping always got stiff when the temps would start to dip below 40F. Even when it was 90F, I didn't run much more than 3 or 4 clks of lsc from full soft. Here's the initial stack I'm going to test:
18x.15 x3
16x.15 nest
18x.3 ring
18x.1
This gives a much more linear curve, will have more lsc and less hsc at lsc settings closer to closed.

Det är inte speciellt svårt, bara lite småkladdigt samt att man bör ha ett skruvstäd och bra momentnyckel att tillgå.
Man följer "bara" RS servicemanual för Pike'n: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...n_0000000004461_rev_d_2014_-_present_pike.pdf men lånar in shims-ombyggnaden ifrån Boxxer'ns manual: https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000004665_rev_a_2015_boxxer_team.pdf

ReShimsStegsida1.jpg

ReShimsStegsida2.jpg

ReShimsStegsida3.jpg

Ursäkta trådkapningen, men det är ju ändå fredag... ;)

Pike (charger) mekfråga
Pojkar nu pratar ni om saker jag inte förstår. Är det någon som sitter inne med facit om luft i systemet påverkar dom tre lägena? Vill gärna precis som när jag gick i skolan veta svaret innan jag löser uppgiften:)

Pike (charger) mekfråga
frippa sa:
Pojkar nu pratar ni om saker jag inte förstår. Är det någon som sitter inne med facit om luft i systemet påverkar dom tre lägena? Vill gärna precis som när jag gick i skolan veta svaret innan jag löser uppgiften:)

Svar JA! Kanske inte initialt när bara ett lätt slurpande hörs, men det blir snabbt mera o då funkar inte dämpningen något bra över huvud taget. Dessutom är det en indikation att gaffeln behöver den större omfattande servicen.

Pike (charger) mekfråga
larsaw sa:
frippa sa:

Svar JA! Kanske inte initialt när bara ett lätt slurpande hörs, men det blir snabbt mera o då funkar inte dämpningen något bra över huvud taget. Dessutom är det en indikation att gaffeln behöver den större omfattande servicen.

Tack!

Pike (charger) mekfråga
larsaw sa:
Saaaataaaaan va nördig jag blev nu då...
Efter att ha läst igenom denna tråd: http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/i-absolutely-hate-my-pike-what-my-alternatives-1027764.html och alla dess vidare-länkningar, känner jag mig nu riktigt pepp på att shimsa om kompressionen en liiiiten liiiten bit, bara för att testa...

Sista posten i MTBR-tråden summerar det hela ganska bra:
Unless you want to keep a higher level of platform with the lsc closed, I wouldn't anymore than a .15 preloaded shim. Then taylor the hsc with the non preloaded shims.
I recently switched to a Manitou Magnum, and have no plans of getting back on a Pike. But, I'm doing some testing with it so I can revalve these forks. I'm 170lb with a RCT3 at 120. The damping always got stiff when the temps would start to dip below 40F. Even when it was 90F, I didn't run much more than 3 or 4 clks of lsc from full soft. Here's the initial stack I'm going to test:
18x.15 x3
16x.15 nest
18x.3 ring
18x.1
This gives a much more linear curve, will have more lsc and less hsc at lsc settings closer to closed.

Det är inte speciellt svårt, bara lite småkladdigt samt att man bör ha ett skruvstäd och bra momentnyckel att tillgå.
Man följer "bara" RS servicemanual för Pike'n: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...n_0000000004461_rev_d_2014_-_present_pike.pdf men lånar in shims-ombyggnaden ifrån Boxxer'ns manual: https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000004665_rev_a_2015_boxxer_team.pdf

Ursäkta trådkapningen, men det är ju ändå fredag... ;)
Egentligen så skall du shimsa efter din åkstil för det som sram/rockshox lägger fram är ganska standard och passar för den breda massan .

Pike (charger) mekfråga
larsaw sa:
sdx sa:
Egentligen så skall du shimsa efter din åkstil för det som sram/rockshox lägger fram är ganska standard och passar för den breda massan .

Precis, tänkte satsa på ett snäpp hårdare shimsdämpning än vad som jag har nu (vad det nu är).
Sen beror det på var i slaglängden som behövs shimsas upp för att ge en mera följsam åkning i många fall så kan det hjälpa med att modifiera basevalven genom att öka oljemängden i genom den.
Och det bästa är att videofilma hur gafflen funkar när du åker så då kan man ungefär se var den är dålig.
Och hur den fäster i kurvor testa rötter som är grova som en handled dom skall inte ens kännas i gafflen.
Annars så finns det substitut i form av Mattoc.

Pike (charger) mekfråga
Enl devisen "friskt vågar hälften vunnet" har jag idag mekat shimstack :D
Efterforskningarna på MTBR och Dirt gav att genom att ta bort EN specifik bricka från stack'n, så ska en mjukare och mera linjär dämparkurva kunna erhållas (i kombination med rätt mängd tryck o Tokens...)
Det bästa är dock att labba med olika typer av shims (precis som EST föreslog) men eftersom jag varken har tid o lust att bli en shimstack guru så får detta räcka!

Så här såg stack'n ut orginal:

IMG_1168.JPG

Och nedan har vi stack'n med en av brickorna uttagen:

IMG_1170.JPG

Meningen är alltså att jag även kommer ta bort en Token och köra ett lite högre lufttryck än tidigare (för att kompensera den nu något mjukare shimstack'n).

Resultat får vänta tills helgens HappyRide :/

Pike (charger) mekfråga
larsaw sa:
Enl devisen "friskt vågar hälften vunnet" har jag idag mekat shimstack :D
Efterforskningarna på MTBR och Dirt gav att genom att ta bort EN specifik bricka från stack'n, så ska en mjukare och mera linjär dämparkurva kunna erhållas (i kombination med rätt mängd tryck o Tokens...)
Det bästa är dock att labba med olika typer av shims (precis som EST föreslog) men eftersom jag varken har tid o lust att bli en shimstack guru så får detta räcka!

Så här såg stack'n ut orginal:

Och nedan har vi stack'n med en av brickorna uttagen:

Meningen är alltså att jag även kommer ta bort en Token och köra ett lite högre lufttryck än tidigare (för att kompensera den nu något mjukare shimstack'n).

Resultat får vänta tills helgens HappyRide :/

Jobbe, shimstacks och beachvolleyboll. Du hann med mycket idag.

Pike (charger) mekfråga
Det beror på hur många grader du har ändrat styrgeometrin +- och det påverkar gafflens försprång.
Jag hade shimsat annorlunda tagit lite på lågfart och högfart och låtit mellan fart varit kvar.Sen kan man modifiera lite på dämpkolven för att öka oljeflödet genom shimsstacken.Har du gjort något med returdämpningen.

Pike (charger) mekfråga
sdx sa:
Det beror på hur många grader du har ändrat styrgeometrin +- och det påverkar gafflens försprång.
Jag hade shimsat annorlunda tagit lite på lågfart och högfart och låtit mellan fart varit kvar.Sen kan man modifiera lite på dämpkolven för att öka oljeflödet genom shimsstacken.Har du gjort något med returdämpningen.

Nix inte än så länge, tycker att nuvarande retur fungerar bra att ställa in som det är.
Hur menar du HSC/LSC resp "mellan"? (Jag är som sagt en "trial n' error"-gubbe... ;)
Förstår att den första brickan (nr 2 nerifrån set) på 0.10mm styr LSC iom att den sätter initala kraften oljeflödet måste övervinna, men mellan resp. HSC? Gissar jag rätt att "mellanregistret" styrs av antalet "18x0,15"-brickor (dvs dom jag ändrat från 4 till 3 st) efter "Ox0,3+16x0,15"-brickorna (dvs brickorna nr 3 och nr 4 nerifrån räknat) samt HSC tjockleken på brickorna jag nu ändrat antalet på?

Utfallet av min nu enkla shimstack modifiering får ses som ett test om jag ska "go shims-bananas" o köpa på mig nya shims i olika storlekar/tjocklekar, eller bara se det som ett naivt försök att vara märkvärdig och därefter surmulet rätta in mig i svennebanan-ledet o bygga tillbaka shimstacken till orginal...

Pike (charger) mekfråga
Högst troligen menar sdx midvalve shimsen som sitter på returpistongen. Har inte läst så mycket om att modifiera dessa men de har orsakat en del huvudbry när de introducerades på nyare SID för folk som ville ha den nya rct3 dämparen men inte ville köpa en ny returpistong också.

Det är hur som helst bäst att bara ändra på en sak i taget.

Pike (charger) mekfråga
Bump!
Lyckades trots pyspunkad bakdämpare ändå idag äntligen testköra gaffeln...
Arenan för detta fick bli några av sträckorna ur SBR 18 i Gömmaren, stigar jag känner väl men som jag inte kört på lång tid.
Såklart är det svårt att utröna något vettigt efter så kort tid och med ett så långt uppehåll sedan jag senast susade ner för dessa sträckor.
Men efter att ha justerat lufttrycket mot den borttagna Token (kör nu 2 isf. 3 och ca 15-20psi högre tryck) och LSC samt rebound mot den mjukare shimsningen, är jag försiktigt positiv. Pga högre tryck ligger gaffeln så klart högre i slaget, men pga den mjukare dämpningen sväljer den ändå stöket fint. Troligen är den aningen stötigare vid vissa förutsättningar, men eftersom jag ändå inte kommer att köra hårt mer än på 5- minuters specialsträckor i Stockholmsområdet eller på släta bikepark-leder med min tonåring, så tror jag det här kommer att bli toppen :D
Mer utförligt omdöme kommer framöver när jag hunnit få mer tid på gaffeln, men ska jag säga något om dagens test så är det väl att jag inte märkte av gaffeln. Tidigare kunde jag mitt i stöket notera/förargas över A: om jag körde gaffeln "plush", notera att jag sjönk igenom slaget... B: om justerad för hårdkörning, allt för stötig...
Idag kände jag just ingenting, tänkte inte på annat än stigen som kom rusande mot mig. Tillbaka vid bilen noterade jag att ca 80% av slaget utnyttjats, vilket får ses som en helt ok första injustering (men lite mer kan den allt justeras).
Dagens test har även get tillräckligt bra resultat för att jag ska fortsätta med denna shimsning tills jag får anledning att meka med Charger'n nästa gång...

Pike (charger) mekfråga
Nu har jag tre lägen igen. Jag fick i nästan en halv dl ny olja. Det vore intressant att veta var den gamla har tagit vägen. Försökte se om det läckte någonstans när jag luftade men kunde inte se något. Ska klicka hem det stora servicekittet och byta allt vid nästa service.
Det blev stor skillnad i känsla iaf.

Pike (charger) mekfråga
frippa sa:
Nu har jag tre lägen igen. Jag fick i nästan en halv dl ny olja. Det vore intressant att veta var den gamla har tagit vägen. Försökte se om det läckte någonstans när jag luftade men kunde inte se något. Ska klicka hem det stora servicekittet och byta allt vid nästa service.

I underbenen. Byt packning till SKF så löser det sig. Packningen som håller dämparskaftet tenderar att läcka olja, iaf den gamla. Bör göras snarast då du troligen kommer få luft i dämparen efter några turer.

Pike (charger) mekfråga
BjornR sa:
frippa sa:

I underbenen. Byt packning till SKF så löser det sig. Packningen som håller dämparskaftet tenderar att läcka olja, iaf den gamla. Bör göras snarast då du troligen kommer få luft i dämparen efter några turer.

Oljan i dämparen ligger i en egen gummiblåsa. Packningarna i undebenen påverkar inte den.

Pike (charger) mekfråga
Frippa: BjornR menar inte dina skrapringar, det finns en uppgradering till Chargerenheten där head seal:en i botten av Chargerenheten byts mot en annan variant från SKF.

Metallhuset/packningen ser väldigt annorlunda ut mot den gamla.

Pike (charger) mekfråga
mikipedia_ sa:
Vill minas att man kan köpa bara sealheaden hos nån tysk oxå. Om man råkar ha gammla servicekitet sen innan alltså.

Du tänker på http://www.gabelprofi.de/Nach-Herst...mbly-Rebound-Damper-Charger-35mm-PIKE-A1.html där en kan köpa det mesta smått o gott, rekommenderar starkt att köpa en påse "crusher washers", att återanvända dom gamla kan lätt resultera i att det blir gängpaj när bottenbulten ska lossas (vet av egen erfarenhet...)

Pike (charger) mekfråga
larsaw sa:
mikipedia_ sa:
Vill minas att man kan köpa bara sealheaden hos nån tysk oxå. Om man råkar ha gammla servicekitet sen innan alltså.

Du tänker på http://www.gabelprofi.de/Nach-Herst...mbly-Rebound-Damper-Charger-35mm-PIKE-A1.html där en kan köpa det mesta smått o gott, rekommenderar starkt att köpa en påse "crusher washers", att återanvända dom gamla kan lätt resultera i att det blir gängpaj när bottenbulten ska lossas (vet av egen erfarenhet...)

Exaktemente. Men tror även bike24 har haft iaf.

Pike (charger) mekfråga
mikipedia_ sa:
larsaw sa:
mikipedia_ sa:

Exaktemente. Men tror även bike24 har haft iaf.

Stämmer fint att de har på Bike24
Även Bike-Components har detta (nummer 12 i listan)

Pike (charger) mekfråga
Som jag förstår nu, så får man alltså SKF´s sealhead nu när man beställer en sån eller det stora servicekittet?
Jag lyckas inte läsa mig till det, men enl. en bild på gabelprofi så ser det ut att vara samma som på den bild BjornR länkade tidigare.

Pike (charger) mekfråga
frippa sa:
Som jag förstår nu, så får man alltså SKF´s sealhead nu när man beställer en sån eller det stora servicekittet?
Jag lyckas inte läsa mig till det, men enl. en bild på gabelprofi så ser det ut att vara samma som på den bild BjornR länkade tidigare.

Helt korrekt! Men du mekar dig inte ner till den där packningen utan att ändå byta alla andra packningar, gummiblåsan är dock lite småknepig att byta och har minst 200h timmars driftstid innan den behöver bytas (jag har dessutom testat att dra den till 110Nm istället för dom 80-90Nm som manualen säger, allt efter lite tips från en MTB-mekaniker i alperna som tröttnat att lufta Chargers pga läckage just från blåsan...)

Pike (charger) mekfråga
Om gaffeln inte gått allt för länge går det utmärkt att bara byta seal head, så har du väldigt få timmar på den och Chargern ändå läcker så går det bra att bara skifta den.

Pike (charger) mekfråga
larsaw sa:
Bump!
Såklart är det svårt att utröna något vettigt efter så kort tid och med ett så långt uppehåll sedan jag senast susade ner för dessa sträckor.
Dagens test har även get tillräckligt bra resultat för att jag ska fortsätta med denna shimsning tills jag får anledning att meka med Charger'n nästa gång...

Charger, schmarger...
Den egentliga frågan är ju hur hojen kändes med slackerizern :)

/Johan

Pike (charger) mekfråga
JojjeM sa:
larsaw sa:
Bump!

Charger, schmarger...
Den egentliga frågan är ju hur hojen kändes med slackerizern :)
/Johan

Ah' min tråd i tråden... Jo slackerizern blev en fin justering, iof så norpade AngleSet't rätt många mm Reach (6mm) men iom att jag vände upp o ner på styrstammen tjänade jag tillbaka några av dom...
Annars gjorde den slackade gaffelvinkeln att branta nedförslut kändes mindre dramatiska. Eftersom jag körde med en kopplad framförvarande hund så kunde jag inte dra på för fullt, så det är svårt att riktigt uttala sig mera om AngleSet'ts för o nackdelar. Gällande klätteregenskaper så kom jag iaf upp för båda mina "referensbackar".

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp